Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 22:37
  #1105
Medlem
Jag ska köpa min första stjärnkikare/teleskop, jag har absolut ingen aning om vad som är bra och inte och vill bara få ut så mycket som möjligt av pengarna.

Budget 2500-3000kr
Citera
2017-12-25, 14:31
  #1106
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abceg
Jag ska köpa min första stjärnkikare/teleskop, jag har absolut ingen aning om vad som är bra och inte och vill bara få ut så mycket som möjligt av pengarna.

Budget 2500-3000kr

För lite pengar, spara mer köp större från början.
Citera
2017-12-25, 20:09
  #1107
Medlem
vrooms avatar
Här finns en sida som ger ett hum om vad man kan se genom ett teleskop. Det här är från en mörk plats. Bor du i stan blir det mycket sämre.: http://www.deepskywatch.com/Articles...telescope.html

Tyvärr ligger planeterna lågt på himlen några år framöver, men månen går ju bra att se genom mindre/billigare grejor. Det kan vara nog så kul.
Här finns ett Newton teleskop som går finemang för månen t ex: https://astro.astrosweden.se/sv/arti...spegelteleskop.
Du kan se Orion, M42 och M31 Andromeda galaxen med mera. Inga klang och jubel vyer med massor av färger dock. För det krävs att man fotar med motorstyrda monteringar. Du kan fota månen med det i alla fall.

Jag började med ett Dobson, ett newton spegelteleskop på med 8 tums öppning, och insåg snabbt att det var en hobby för livet. Då började jag läsa på ordentligt för att sedan köpa så mycket jag kunde begagnat för att få ner kostnaden.
Så här ser min nuvarande setup ut 4 år och lite för mycket pengar senare: http://oi66.tinypic.com/290rlfq.jpg
Motoriserad montering med ett 102mm refraktor teleskop. Autoguider. Ny monokamera med aktiv kylning och ett filterhjul med L, RGB, och så HA, OIII och SII filter för att få fram nebulositet bättre.
Det blir en satans massa kablar och hyfsat knixigt, och några kvällar har varit fiaskon när tekniken inte vill. Men det är bara att bryta ihop och komma igen.

Köp ett hyfsat enkelt och lättanvänt teleskop för att se om det är något du kommer att fastna för. Blir du biten så är det dags att läsa på ordentligt så att du skaffar bra grejor som lämpar sig för det du är intresserad av.
__________________
Senast redigerad av vroom 2017-12-25 kl. 20:12.
Citera
2017-12-25, 20:19
  #1108
Medlem
Draken55s avatar
Jag skulle vilja påstå att om man köper ett mindre teleskop från början riskerar det ta död på intresset.

Jag gjorde det misstaget själv och det tog flera år innan jag tog mig i kragen och köpte ett 14`tums Dobson, det är grejer det.
Nu stöter man på nya problem, typ, vårt geografiska läge med tillhörande skitväder är en hämsko för obsandet.
Hyser tankar om flytt till södra Europa.....
Citera
2017-12-25, 20:30
  #1109
Medlem
vrooms avatar
Du har en poäng. Men om man skall dra på från början så gäller det att fundera ett varv extra innan.
En 14 tummare är en riktig ljushink. Måste vara grym att obsa med.

Vädret... Jag har satt mina grejor 3 gånger nu de senaste veckorna. De två sista var jag färdig med alla inställningar, fokus satt och skulle köra wide field på hästhuvud nebulosan med en liten 360mm APO. Då tappar jag plötsligt guidestjärnan, tittar upp och molnen drar in. Bara att stänga ner och kånka in skiten igen.
Citera
2017-12-26, 07:40
  #1110
Medlem
svensken77s avatar
Jag passar väl på att tipsa alla som inte provat att använda en Binoviewer (En sak som gör att man använder båda ögonen) i teleskop att göra det..
Många hävdar att man "delar" upp ljuset mellan ögonen och därför ser färre detaljer och kanske är det så men känns som att när man använder bägge ögonen så kompenserar dom upp för detta många gånger..
Att titta på månen genom en bino är helt fantastiskt och det känns nästa som att man svävar precis bredvid månen med en helt annan 3D känsla än om man bara använder ett öga. Alla kratrar får ett djup och skuggor i dalarna o bergen runt om blir riktigt häftiga.
Provade sen på Orionnebulosan och även där får man en känsla av att vara ganska nära och röken o molnen blir mer "levande", nästan lite som att sväva igenom dom.
Provade även på Ringnebulosan som blev MAGISK..
Har tyvärr inte provat på några planeter ännu trots att jag haft den i två år nu.

Ska väl tillägga att jag har ett 16 tums Skywatcher 400P så jag måste använda en 2X barlow men det gör inte saken mycket sämre..

Som sagt, Ett TIPS till dom som inte provat.
Citera
2017-12-26, 10:48
  #1111
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag skulle vilja påstå att om man köper ett mindre teleskop från början riskerar det ta död på intresset.

Jag gjorde det misstaget själv och det tog flera år innan jag tog mig i kragen och köpte ett 14`tums Dobson, det är grejer det.
Nu stöter man på nya problem, typ, vårt geografiska läge med tillhörande skitväder är en hämsko för obsandet.
Hyser tankar om flytt till södra Europa.....
Jag förstår inte. Jag klarar mig bra med en 8x40-kikare.
Citera
2017-12-30, 23:53
  #1112
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag förstår inte. Jag klarar mig bra med en 8x40-kikare.

Bra utgångspunkt, fältkikare är bäst för de som vill prova på, tillsammans med en lättare stjärnatlas. Men ok, är intresset brinnande och man kan undvara pengar då kanske det inte är en stor sak.
Jag gick från fältkikare (7x50) till jättekikare (25x100) efter 20 år och vidare till teleskop några år efter det. Det fanns så mycket annat som skulle göras, astronomin fick ligga och puttra .
Citera
2017-12-31, 00:36
  #1113
Medlem
HowdyXs avatar
Tjenare
Jag har länge känt att det skulle vara kul att titta på stjärnor och diverse himlakroppar genom ett teleskop och kunna ta lite bilder.
Nu är det dags att införskaffa en sådan eftersom min nyfikenhet gör att jag inte kan hålla mig längre.

Jag har tittat på två stycken och nu undrar jag om någon av dessa är att rekommendera.

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...ps-az-gti-wifi

vs

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...d-planetkamera

Eller, är det bättre att spara ihop lite mer stålar och satsa på ett teleskop i den dyrare klassen? Vill kunna ha det ganska lätt-transporterat men är det liksom go bigger go better?

Ber om ursäkt ifall detta har framkommit tidigare i tråden, många sidor, dålig på att läsa.
Tack på förhand.
Citera
2018-01-27, 06:07
  #1114
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abceg
Jag ska köpa min första stjärnkikare/teleskop, jag har absolut ingen aning om vad som är bra och inte och vill bara få ut så mycket som möjligt av pengarna.

Budget 2500-3000kr

Det är en okej budget för ett första teleskop! Prioritera ekvatoriellt stativ och okular av bra kvalitet tillsammans med ett par barlowlinser. En kollimerare och sen själva teleskopet. Du kan ha mycket trevligt med.ett 114-teleskop. Oftast är teleskopet, eller speglarna i sådana teleskop långt mycket bättre än man tror, och begränsningen brukar vara dåligt och vingligt stativ, undermåliga okular eller dåligt inställd.
Lägger 2000 på kanske ett begagnat 114-teleskop med ekvatoriellt stativ och resterande tusenlapp på okular, barlow, kollimerare och kanske fäste för kamera, mobilkamera förslagsvis så kommer du att ha roligt i åratal.
Jag skulle säga.att det är onödigt att lägga så mycket mer som nybörjare.

Citat:
Ursprungligen postat av svensken77
Jag passar väl på att tipsa alla som inte provat att använda en Binoviewer (En sak som gör att man använder båda ögonen) i teleskop att göra det..
Många hävdar att man "delar" upp ljuset mellan ögonen och därför ser färre detaljer och kanske är det så men känns som att när man använder bägge ögonen så kompenserar dom upp för detta många gånger..
Att titta på månen genom en bino är helt fantastiskt och det känns nästa som att man svävar precis bredvid månen med en helt annan 3D känsla än om man bara använder ett öga. Alla kratrar får ett djup och skuggor i dalarna o bergen runt om blir riktigt häftiga.
Provade sen på Orionnebulosan och även där får man en känsla av att vara ganska nära och röken o molnen blir mer "levande", nästan lite som att sväva igenom dom.
Provade även på Ringnebulosan som blev MAGISK..
Har tyvärr inte provat på några planeter ännu trots att jag haft den i två år nu.

Ska väl tillägga att jag har ett 16 tums Skywatcher 400P så jag måste använda en 2X barlow men det gör inte saken mycket sämre..

Som sagt, Ett TIPS till dom som inte provat.

Coolt! Var får man tag på sådan till billig peng, 1,25"? Blir det 3d-känsla av det? Jag är riktigt sugen sä skulle du vilja nämna ett par ord till om hur upplevelsen skiljer sig från att använda bara 1 öga? Nackdelar du märkt? Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av HowdyX
Tjenare
Jag har länge känt att det skulle vara kul att titta på stjärnor och diverse himlakroppar genom ett teleskop och kunna ta lite bilder.
Nu är det dags att införskaffa en sådan eftersom min nyfikenhet gör att jag inte kan hålla mig längre.

Jag har tittat på två stycken och nu undrar jag om någon av dessa är att rekommendera.

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...ps-az-gti-wifi

vs

https://astro.astrosweden.se/sv/arti...d-planetkamera

Eller, är det bättre att spara ihop lite mer stålar och satsa på ett teleskop i den dyrare klassen? Vill kunna ha det ganska lätt-transporterat men är det liksom go bigger go better?

Ber om ursäkt ifall detta har framkommit tidigare i tråden, många sidor, dålig på att läsa.
Tack på förhand.

130-teleskopet skulle jsg valt för den större spegeln. Bägge är goto, och det enda som skiljer som är.viktigt av vad jag kan se efter att ha skummat igenom det i all hast är spegeln. Den med 130-spegel är.dessutom billigare om nu det spelar någon roll. Ser inget motiv att köpa den andra.
Citera
2018-03-03, 15:56
  #1115
Medlem
urverksapelsins avatar
Har hittat en celestron 5. nr 53539. Någon som har en tanke om vad den kan vara värd?
Citera
2018-04-04, 12:49
  #1116
Moderator
RostigHinks avatar
Le bump.

Nu när jag får lön för att inte jobba blir det tid över för en del gamla drömmar, en av dem astronomiska observationer. Har bara läst sista fjärdedelen av tråden men mina nybörjarfrågor är i stort redan besvarade.

Utom en. Om jag nu vill ha ett EQ-montage med goto så har jag lite svårt att se en anledning till att köpa ett mindre sådant bara för att komma igång och sedan blir stående för att jag fick köpa ett kraftigare till uppgraderingen av teleskopet. I synnerhet som jag vill kunna fotografera. Färdiga startpaket ser ut att vara sextums newton med EQ3.

När jag tittat på prylar så verkar det minsta vara HEQ5 eller AVX. Frågan är vilket men ni inbitna kansker föredrar något helt annat? Starta med sextummare och EQ3 eller köpa löst och sätta ihop med kraftigare montage från början och om så, vilket montage?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback