2012-08-07, 05:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Finns det ngon annan anledning n tradition att all smrgskaviar till konsumenter sljs i tuber? Har ftt veta att storkken kan kpa i burkfrpackad.
Visserligen kan kaviar bli lite ful om ytan torkar lite som den kanske skulle gra i en burk, men att kaviaren sljs i tub gr att jag oftast avstr kp helt.
Citera
2012-08-07, 05:43
Medlem
undervattenfisks avatar
Mjukost tex finns ju bde burk och tub, visst tuben gr att mycket gs till spillo i slutndan men det r ju s mycket godare!
Citera
2012-08-07, 06:25
Medlem
OleYellers avatar
Kaviar r ju ,som alla normala mnniskor vet, totalt vidrigt! Men visst fan r det konstigt att styggelsen inte finns p burk! What's that about? Rom och andra liknande produkter finns p burk.
Citera
2012-08-07, 07:23
Medlem
Zomrazils avatar
Hr haru

http://www.domstein.se/Sortiment/tab...E/Default.aspx

http://www.torebrings.se/butik/Kalle...a?artnr=173161
Citera
2012-08-11, 08:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Kaviar r lite offensivt och man trttnar snart. Men lika roligt som det r att klmma kaviar ur en nyppnad tub, lika trkigt och kladdigt r det att klmma ur en halvtom.

Brukar med ngest se p tuberna med lite fr mycket kvar i fr att direkt slnga dem, ligga veckovis i kylskpet innan hungern gr att man nd klmmer ur det sista ur dem.

Det bsta vore nog om de fanns i 250-400 grams burkar i billig enkel plast. Fr de som mste ringla ut kaviaren p smrgsen kan kaviartuben f finnas kvar som ett dyrare alternativ precis som Slotts senap sljs med stor priskillnad i glasburk och plastflaska.
Citera
2012-08-12, 12:34
Medlem
Kaviarn blir vldigt trkig i frgen nr den fr reagera med syre. Gissar p att det r drfr vanliga konsumenter fr kpa den i tubform. Smidigheten i att ha den i burkform, samt att rotationen p kaviarn r strre i restaurangvrden vervger nackdelarna mot tub.
Citera
2012-08-12, 12:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
Kaviarn blir vldigt trkig i frgen nr den fr reagera med syre. Gissar p att det r drfr vanliga konsumenter fr kpa den i tubform. Smidigheten i att ha den i burkform, samt att rotationen p kaviarn r strre i restaurangvrden vervger nackdelarna mot tub.
Fast detta r inget argument eftersom Kalles Kaviar innehller konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat) samt antioxidationsmedel (askorbinsyra).

~Paul~
Citera
2012-08-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast detta r inget argument eftersom Kalles Kaviar innehller konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat) samt antioxidationsmedel (askorbinsyra).

~Paul~

Ytlagret blir grdaskig vldigt fort i burkarna. Skulle jag vara leverantr skulle jag om mjligt undvika detta, drav slja kaviar p tub till konsumenter.
Citera
2012-08-12, 14:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
Ytlagret blir grdaskig vldigt fort i burkarna. Skulle jag vara leverantr skulle jag om mjligt undvika detta, drav slja kaviar p tub till konsumenter.
Fast Kalles r ingen riktig/ren kaviar. Den fr heller inte sljas i EU under dessa premisser. Det r en blandprodukt som innehller kemiska komponenter i syfte att frhindra oxidation och drmed frgskiftning.

Jag r helt sker p att medlen finns s att att Kalles kaviar med lyckat resultat kan sljar p burk till allmnheten. Den finns ju redan nu men r svr att f tag i i vanliga butiker. Personligen tror jag att det rr sig om tradition och omkostnader.

http://www.torebrings.se/butik/Livsm...?artgruppnr=77

~Paul~
Citera
2018-11-19, 13:48
Medlem
TraXzmans avatar
Varfr grs det inte fler smaker med kaviar p tub ?

r bara lite nyfiken... (dvs inte ren rom)

Det nda som kommit i stort stt vad jag knner till r med (en sorts) frskost och gg i inkl dill sen har det sttt still i utvecklingen ?? r det att inte mnga smaker kan kombineras med Kalles kaviar s det smakar bra i tuben eller vill man hlla den enkel och rak ? Sjlvklart kan man blanda sin egen kaviar med nt och lite till med inkl olika ostar men nd ?

r detta ett skmt med banan och skaldjur tex ? :

https://www.google.se/search?q=kavia...eyoEw8T_2eAiM:

ter vi inte otroligt mycket kaviar i Sverige, s lockelsen efter en ny smak skulle ju prvas friskt
Senast redigerad av TraXzman 2018-11-19 kl. 13:50.
Citera
2018-11-30, 09:43
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Varfr grs det inte fler smaker med kaviar p tub ?

r bara lite nyfiken... (dvs inte ren rom)

Det nda som kommit i stort stt vad jag knner till r med (en sorts) frskost och gg i inkl dill sen har det sttt still i utvecklingen ?? r det att inte mnga smaker kan kombineras med Kalles kaviar s det smakar bra i tuben eller vill man hlla den enkel och rak ? Sjlvklart kan man blanda sin egen kaviar med nt och lite till med inkl olika ostar men nd ?

r detta ett skmt med banan och skaldjur tex ? :

https://www.google.se/search?q=kavia...eyoEw8T_2eAiM:

ter vi inte otroligt mycket kaviar i Sverige, s lockelsen efter en ny smak skulle ju prvas friskt

Kalles Kaviar med Banan, eller Kalles Randiga Banan som den vl egentligen hette, fanns under en kortare period ngon gng under mitten/slutet av 00-talet. Inget som jag eller ngon jag knner provade, utan kombinationen lt fr cklig. Den med skaldjur knner jag inte igen, men det r ju inte krngligare n exempelvis skagenrra eller ngot liknande, som ocks delvis har en liknande smakkombination.

Problemet med Kalles och smakkombinationer med kaviar r, enligt min tanke, att inte tillrckligt mnga ter kaviar utan gg, eventuellt till ost. ter man det klassiskt, ssom jag gr, dvs gg, kaviar, och tnkbart dill/purjolk/grslk, blir det inte direkt aktuellt att kpa ngon utsvvande sort.
Citera
2018-11-30, 09:52
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Kalles Kaviar med Banan, eller Kalles Randiga Banan som den vl egentligen hette, fanns under en kortare period ngon gng under mitten/slutet av 00-talet. Inget som jag eller ngon jag knner provade, utan kombinationen lt fr cklig. Den med skaldjur knner jag inte igen, men det r ju inte krngligare n exempelvis skagenrra eller ngot liknande, som ocks delvis har en liknande smakkombination.

Problemet med Kalles och smakkombinationer med kaviar r, enligt min tanke, att inte tillrckligt mnga ter kaviar utan gg, eventuellt till ost. ter man det klassiskt, ssom jag gr, dvs gg, kaviar, och tnkbart dill/purjolk/grslk, blir det inte direkt aktuellt att kpa ngon utsvvande sort.

Sjlva kaviars "smeten" i tuben kan ju fr en annan smakemulsion och upplevelse om man lter den rkas med och konserveras och lagras ihop lite med helt andra varor r vl tanken... Dvs med olika kombos av frskostar eller tom andra fisk och skaldjur som r finmalda tillsammans med rommen. Kom ihg nr kaviar fanns p ask, det blev ingen hit pga av fr mycket av syret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in