Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-07, 05:42
  #1
Medlem
Pre 1914s avatar
Finns det någon annan anledning än tradition att all smörgåskaviar till konsumenter säljs i tuber? Har fått veta att storköken kan köpa i burkförpackad.
Visserligen kan kaviar bli lite ful om ytan torkar lite som den kanske skulle göra i en burk, men att kaviaren säljs i tub gör att jag oftast avstår köp helt.
Citera
2012-08-07, 05:43
  #2
Medlem
undervattenfisks avatar
Mjukost tex finns ju både burk och tub, visst tuben gör att mycket gås till spillo i slutändan men det är ju så mycket godare!
Citera
2012-08-07, 06:25
  #3
Medlem
OleYellers avatar
Kaviar är ju ,som alla normala människor vet, totalt vidrigt! Men visst fan är det konstigt att styggelsen inte finns på burk! What's that about? Rom och andra liknande produkter finns på burk.
Citera
2012-08-07, 07:23
  #4
Medlem
Zomrazils avatar
Här haru

http://www.domstein.se/Sortiment/tab...E/Default.aspx

http://www.torebrings.se/butik/Kalle...a?artnr=173161
Citera
2012-08-11, 08:01
  #5
Medlem
Pre 1914s avatar
Kaviar är lite offensivt och man tröttnar snart. Men lika roligt som det är att klämma kaviar ur en nyöppnad tub, lika tråkigt och kladdigt är det att klämma ur en halvtom.

Brukar med ångest se på tuberna med lite för mycket kvar i för att direkt slänga dem, ligga veckovis i kylskåpet innan hungern gör att man ändå klämmer ur det sista ur dem.

Det bästa vore nog om de fanns i 250-400 grams burkar i billig enkel plast. För de som måste ringla ut kaviaren på smörgåsen kan kaviartuben få finnas kvar som ett dyrare alternativ precis som Slotts senap säljs med stor priskillnad i glasburk och plastflaska.
Citera
2012-08-12, 12:34
  #6
Medlem
Kaviarn blir väldigt tråkig i färgen när den får reagera med syre. Gissar på att det är därför vanliga konsumenter får köpa den i tubform. Smidigheten i att ha den i burkform, samt att rotationen på kaviarn är större i restaurangvärden överväger nackdelarna mot tub.
Citera
2012-08-12, 12:41
  #7
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
Kaviarn blir väldigt tråkig i färgen när den får reagera med syre. Gissar på att det är därför vanliga konsumenter får köpa den i tubform. Smidigheten i att ha den i burkform, samt att rotationen på kaviarn är större i restaurangvärden överväger nackdelarna mot tub.
Fast detta är inget argument eftersom Kalles Kaviar innehåller konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat) samt antioxidationsmedel (askorbinsyra).

~Paul~
Citera
2012-08-12, 13:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast detta är inget argument eftersom Kalles Kaviar innehåller konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat) samt antioxidationsmedel (askorbinsyra).

~Paul~

Ytlagret blir grådaskig väldigt fort i burkarna. Skulle jag vara leverantör skulle jag om möjligt undvika detta, därav sälja kaviar på tub till konsumenter.
Citera
2012-08-12, 14:24
  #9
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neophytehc
Ytlagret blir grådaskig väldigt fort i burkarna. Skulle jag vara leverantör skulle jag om möjligt undvika detta, därav sälja kaviar på tub till konsumenter.
Fast Kalles är ingen riktig/ren kaviar. Den får heller inte säljas i EU under dessa premisser. Det är en blandprodukt som innehåller kemiska komponenter i syfte att förhindra oxidation och därmed färgskiftning.

Jag är helt säker på att medlen finns så att att Kalles kaviar med lyckat resultat kan säljar på burk till allmänheten. Den finns ju redan nu men är svår att få tag i i vanliga butiker. Personligen tror jag att det rör sig om tradition och omkostnader.

http://www.torebrings.se/butik/Livsm...?artgruppnr=77

~Paul~
Citera
2018-11-19, 13:48
  #10
Medlem
TraXzmans avatar
Varför görs det inte fler smaker med kaviar på tub ?

Är bara lite nyfiken... (dvs inte ren rom)

Det ända som kommit i stort sätt vad jag känner till är med (en sorts) färskost och ägg i inkl dill sen har det stått still i utvecklingen ?? Är det att inte många smaker kan kombineras med Kalles kaviar så det smakar bra i tuben eller vill man hålla den enkel och rak ? Självklart kan man blanda sin egen kaviar med nåt och lite till med inkl olika ostar men ändå ?

Är detta ett skämt med banan och skaldjur tex ? :

https://www.google.se/search?q=kavia...eyoEw8T_2eAiM:

Äter vi inte otroligt mycket kaviar i Sverige, så lockelsen efter en ny smak skulle ju prövas friskt
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-11-19 kl. 13:50.
Citera
2018-11-30, 09:43
  #11
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Varför görs det inte fler smaker med kaviar på tub ?

Är bara lite nyfiken... (dvs inte ren rom)

Det ända som kommit i stort sätt vad jag känner till är med (en sorts) färskost och ägg i inkl dill sen har det stått still i utvecklingen ?? Är det att inte många smaker kan kombineras med Kalles kaviar så det smakar bra i tuben eller vill man hålla den enkel och rak ? Självklart kan man blanda sin egen kaviar med nåt och lite till med inkl olika ostar men ändå ?

Är detta ett skämt med banan och skaldjur tex ? :

https://www.google.se/search?q=kavia...eyoEw8T_2eAiM:

Äter vi inte otroligt mycket kaviar i Sverige, så lockelsen efter en ny smak skulle ju prövas friskt

Kalles Kaviar med Banan, eller Kalles Randiga Banan som den väl egentligen hette, fanns under en kortare period någon gång under mitten/slutet av 00-talet. Inget som jag eller någon jag känner provade, utan kombinationen lät för äcklig. Den med skaldjur känner jag inte igen, men det är ju inte krångligare än exempelvis skagenröra eller något liknande, som också delvis har en liknande smakkombination.

Problemet med Kalles och smakkombinationer med kaviar är, enligt min tanke, att inte tillräckligt många äter kaviar utan ägg, eventuellt till ost. Äter man det klassiskt, såsom jag gör, dvs ägg, kaviar, och tänkbart dill/purjolök/gräslök, blir det inte direkt aktuellt att köpa någon utsvävande sort.
Citera
2018-11-30, 09:52
  #12
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Kalles Kaviar med Banan, eller Kalles Randiga Banan som den väl egentligen hette, fanns under en kortare period någon gång under mitten/slutet av 00-talet. Inget som jag eller någon jag känner provade, utan kombinationen lät för äcklig. Den med skaldjur känner jag inte igen, men det är ju inte krångligare än exempelvis skagenröra eller något liknande, som också delvis har en liknande smakkombination.

Problemet med Kalles och smakkombinationer med kaviar är, enligt min tanke, att inte tillräckligt många äter kaviar utan ägg, eventuellt till ost. Äter man det klassiskt, såsom jag gör, dvs ägg, kaviar, och tänkbart dill/purjolök/gräslök, blir det inte direkt aktuellt att köpa någon utsvävande sort.

Själva kaviars "smeten" i tuben kan ju får en annan smakemulsion och upplevelse om man låter den rökas med och konserveras och lagras ihop lite med helt andra varor är väl tanken... Dvs med olika kombos av färskostar eller tom andra fisk och skaldjur som är finmalda tillsammans med rommen. Kom ihåg när kaviar fanns på ask, det blev ingen hit pga av för mycket av syret
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback