2018-11-19, 07:29
  #1765
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Mycket bra inlägg.

Jämförelsen med Peter Madsen är utmärkt på många sätt, inte minns när det gäller de här båda brutala kvinnomördarnas glädje och uppspelthet efter mordet.

Det är klart att det också finns jättestora skillnader. Peter Madsen är en bisarr men skicklig uppfinnare, vilket gjorde det möjligt för honom att mörda Kim Wall i sin egen ubåt och sänka den styckade kroppen i Öresund.

Johan Fahlqvist är en barnslig, omogen man som just därför ratas av kvinnorna och som just därför bär på ett stort kvinnohat. Men läskigt nog söker han sig också till unga killar, småpojkar nästan, i 12-15-årsåldern. Han imponerar på smågrabbarna genom att sälja alkohol och tobak till dem och visa dem sin stora knivsamling. Han har tydligen haft för vana att alltid vinka till grabbarna när de cyklade förbi (eftersom de knappt hade fyllt moppe), och så bjöd han hem dem till sig för att spela TV-spel. Ibland skrämde han dem genom att tala om dödshot, mord och ond bråd död. Ibland hände det till och med att någon av grabbarna sov över hos honom.

När det gäller 14-åringen som följde med honom när han överföll och mördade Nella, så får jag en stark känsla av att Fahlqvist tvingade 14-åringen att följa med. Vittnesuppgifter talar om att "en storvuxen man" (Fahlqvist) gick före, och en spinkig kille med en mer barnslig gångstil följde efter honom, 5-10 meter bakom. Ibland tycks Fahlqvist ha gått baklänges för att kunna ha koll på att 14-åringen följde med honom.

Fahlqvist tycks också ha hotat 14-åringen och sagt att det var omöjligt för grabben att backa ur, eftersom han redan hade begått ett allvarligt brott när han hade varit med och planerat mordet, och därför skulle polisen straffa honom i vilket fall som helst.

Av Fahlqvists vittnesmål framgår också att han, den vuxne mannen, tvingade den spinkige 14-åringen att våldta Nella, och sedan tvingade honom att se på när han själv skar halsen av kvinnan.

Alltihop är bara så vidrigt
Håller med dig genomgående förutom att de nog planerat att ge sig ut i skumraskaffärer med tanke på JF:s balaklava över ansiktet.
...att de planerat våldtäkt men att den yngre får kalla fötter ("hon är obeväpnad och försvarslös") och vill backa ur och JF hotar honom och tycker han är en jävla mes:

"jo men nu har vi planerat det här nu ska vi fan nu ska vi fan göra det också"
"Jag tyckte det var en jävla mes tyckte jag att han var, att han var en fegis som snackar mycket men vill inte genomföra det ungefär"
"du inte kan dra dig ur nu det är straffbart bara att planera våldtäkt, mord i alla fall"


Sen ses de då gå efter henne, den yngre flera meter bakom JF - vilket högst troligt beror på ovija i det skedet.

"ju snabbare vi blir klar desto snabbare desto vad heter det snabbare får du leva" .. låter som en replik för en våldtäkt.

JF säger att han sitter vid hennes axlar och har sin soft airgun mot hennes huvud vilket låter rimligt vid en planerad våldtäktssituation som par.
Den yngre säger det är under knivhot men jag betvivlar med tanke på att de förföljer henne, annars hade han väl vänt på klacken och stuckit i första läget. Han går knappast framför med en kniv i ryggen och han lyckas trots allt att våldföra sig på henne?

Direkt han är klar tar JF på sig en handske på vänsterhanden som han haft i fickan, tar tag i hennes hår, tar fram kniven och hugger henne. Den här manövern behöver dock inte den yngre vara beredd på; JF kan ha undanhållit sina mordplaner.
Han är ursinnig på JF - vilket vore en normal reaktion om han anser han grundlurat honom.
Han anmäler mordet vilket i sig kan bero rädsla som enda vittne. Han har nog insett att JF inte tvekar med kniven och han förvånas över hans lugn; att det totalt vidriga mordet verkade vardagligt för honom.
Citat:
Jag håller med om att Fahlqvist är mentalt störd på något sätt, men det är inte säkert att en rättspsykiatrisk undersökning skulle visa att han har en allvarlig psykisk störning. I vilket fall som helst är han gränslös och livsfarlig, och jag hoppas att han döms till livstids fängelse.
Advokaten:
Citat:
"Han har också genomgått en rättspsykiatrisk undersökning som konstaterar att han inte har begått gärningen under inflytande av en allvarlig psykisk störning."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7087197
__________________
Senast redigerad av develi 2018-11-19 kl. 08:01.
Citera
2018-11-19, 08:08
  #1766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med dig genomgående förutom att de nog planerat att ge sig ut i skumraskaffärer med tanke på JF:s balaklava över ansiktet.
...att de planerat våldtäkt men att den yngre får kalla fötter ("hon är obeväpnad och försvarslös") och vill backa ur och JF hotar honom och tycker han är en jävla mes:

"jo men nu har vi planerat det här nu ska vi fan nu ska vi fan göra det också"
"Jag tyckte det var en jävla mes tyckte jag att han var, att han var en fegis som snackar mycket men vill inte genomföra det ungefär"
"du inte kan dra dig ur nu det är straffbart bara att planera våldtäkt, mord i alla fall"


Sen ses de då gå efter henne, den yngre flera meter bakom JF - vilket högst troligt beror på ovija i det skedet.

"ju snabbare vi blir klar desto snabbare desto vad heter det snabbare får du leva" .. låter som en replik för en våldtäkt.

JF säger att han sitter vid hennes axlar och har sin soft airgun mot hennes huvud vilket låter rimligt vid en planerad våldtäktssituation som par.
Den yngre säger det är under knivhot men jag betvivlar med tanke på att de förföljer henne, annars hade han väl vänt på klacken och stuckit i första läget. Han går knappast framför med en kniv i ryggen och han lyckas trots allt att våldföra sig på henne.

Direkt han är klar tar JF på sig en handske på vänsterhanden som han haft i fickan, tar tag i hennes hår, tar fram kniven och hugger henne. Den här manövern behöver dock inte den yngre vara beredd på; JF kan ha undanhållit sina mordplaner.
Han är ursinnig på JF - vilket vore en normal reaktion om han anser han grundlurat honom.
Han anmäler mordet vilket i sig kan bero rädsla som enda vittne. Han har nog insett att JF inte tvekar med kniven och han förvånas över hans lugn; att det totalt vidriga mordet verkade vardagligt för honom.

Jag håller med dig om att 14-åringen som genomförde våldtäkten på Nella (tvingad av JF, förvisso) mycket sannolikt inte själv är helt normal.

Det framgår av förhörsprotokollen att JF hade kontakt med flera unga killar i 12-15-årsåldern (12-17 säger JF själv). Han lockade dem till sig genom att erbjuda dem alkohol och tobak. Dessutom skaffade han sig snart mobilnumren till flera av dem och ringde dem och skickade SMS.

När killarna besökte JF, så visade han dem sin jättestora knivsamling. Jag tror att han ofta skröt med att han själv hade dömts för dödshot mot en tjej när han gick på gymnasiet. Över huvud taget tror jag att han pratade rätt mycket om mord och död med grabbarna.

Normala grabbar i den åldern kan bli imponerade av den sortens snack. Efteråt vill de prata med varandra om vilka tokiga historier som den där knäppe JF har berättat.

Men när det gäller den 14-åring som sen våldtog Nella, så tror jag att han blev direkt fascinerad av JF:s mordfantasier. I stället för att prata med sina jämnåriga om JF:s toksnack, så ville den här grabben prata mer och mer och mer med JF själv om hans mörka fantasier. Jag tror JF ansåg att han hade hittat en kille som tänkte som han själv, när han fick en massa respons från grabben för sina morbida mordhistorier.

Det var nog därför som JF bröt kontakten med "sina andra grabbar". En av dem som hade träffat JF mest, S, berättade att JF plötsligt blev förändrad och att han inte svarade på SMS.

Jag tror att JF ägnade all sin tid åt att "grooma" den här 14-åringen till att bli våldtäktsman och till att följa med JF och se på när JF mördade Nella. Då behövde JF inte de andra, normala killarna längre.

14-åringen har högst sannolikt en egen störning, som knappast har blivit bättre av det hemska han har varit med om. Det är otroligt viktigt att barn- och ungdomspsykiatrin tar tag i honom ordentligt, och att de inte släpper honom när han blir för gammal för att platsa inom barn- och ungdomspsykiatrin längre.

Minns Kristoffer Andersson.

https://www.expressen.se/nyheter/kristoffer-andersson-far-sin-dom-om-mordet/
__________________
Senast redigerad av Egnatankar 2018-11-19 kl. 08:16.
Citera
2018-11-19, 08:19
  #1767
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag håller med dig om att 14-åringen som genomförde våldtäkten på Nella (tvingad av JF, förvisso) mycket sannolikt inte själv är helt normal.

Det framgår av förhörsprotokollen att JF hade kontakt med flera unga killar i 12-15-årsåldern (12-17 säger JF själv). Han lockade dem till sig genom att erbjuda dem alkohol och tobak. Dessutom skaffade han sig snart mobilnumren till flera av dem och ringde dem och skickade SMS.

När killarna besökte JF, så visade han dem sin jättestora knivsamling. Jag tror att han ofta skröt med att han själv hade dömts för dödshot mot en tjej när han gick på gymnasiet. Över huvud taget tror jag att han pratade rätt mycket om mord och död med grabbarna.

Normala grabbar i den åldern kan bli imponerade av den sortens snack. Men när det gäller den 14-åring som sen våldtog Nella, så tror jag att han blev direkt fascinerad av JF:s mordfantasier. Jag tror JF ansåg att han hade hittat en kille som tänkte som han själv, när han fick en massa respons från grabben för sina morbida mordhistorier.

Det var nog därför som JF bröt kontakten med "sina andra grabbar". En av dem som hade träffat JF mest, S, berättade att JF plötsligt blev förändrad och att han inte svarade på SMS.

Jag tror att JF ägnade all sin tid åt att "grooma" den här 14-åringen till att bli våldtäktsman och till att följa med JF och se på när JF mördade Nella. Då behövde JF inte de andra, normala killarna längre.

14-åringen har högst sannolikt en egen störning, som knappast har blivit bättre av det hemska han har varit med om. Det är otroligt viktigt att barn- och ungdomspsykiatrin tar tag i honom ordentligt, och att de inte släpper honom när han blir för gammal för att platsa inom barn- och ungdomspsykiatrin längre.

Minns Kristoffer Andersson.

https://www.expressen.se/nyheter/kristoffer-andersson-far-sin-dom-om-mordet/
Groomar och ser en super-BFF i killen är precis vad jag anser. Att han berättar vitt och brett om olaga hot står i FUP; han har det nästintill som en öppningsreplik..
Jag anser likaväl att en så ung person kan fascineras och ha snedvridna, sjuka sexuella tankar, tyvärr visar väl statistiken på att det inte är ovanligt..
Men jag tror inte att en tre veckors bekantskap ropar Jippi och vill mörda/vara delaktig till mord.
Sett till förhör visar grabben upp mycket ånger, skam och gråter så helt lost verkar han heller inte och trots allt är det han som anmält mord.

Edit. Att han behöver psykiatrisk hjälp råder ingen tvekan. Det är en grotesk överfallsvåldtäkt och har han bevittnat ett vidrigt mord så lär det sätta spår. Han har även ett bagage sen tidigare verkar det som via uppväxt.
__________________
Senast redigerad av develi 2018-11-19 kl. 08:39.
Citera
2018-11-19, 08:36
  #1768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
Jag tycker att det är oerhört att föräldrarna till GM inte har kämpat för att han ska slippa bli mobbad och i all synnerhet om han har ett funktionshinder. Som det är i nuläget så är det milt sagt ytterst olämpligt att en så pass funktionshindrad person rör sig ute i samhället på egen hand. Stackars Nellie som fick sätta livet till på grund av detta.

Jag håller med fullständigt!! Föräldrarna har ju inte gjort någonting för honom! Skolan är jag också förbluffad över , men ansvaret nr. 1 ligger på föräldrarna. Jag blir så illa till mods att människor är så "rädda" att gå till psyk , när vi är på 2000- talet. Det finns både BUP och psyk för undomar och vuxna!
Citera
2018-11-19, 08:59
  #1769
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag håller med fullständigt!! Föräldrarna har ju inte gjort någonting för honom! Skolan är jag också förbluffad över , men ansvaret nr. 1 ligger på föräldrarna. Jag blir så illa till mods att människor är så "rädda" att gå till psyk , när vi är på 2000- talet. Det finns både BUP och psyk för undomar och vuxna!

Ja en del människor är ovilliga att "utsätta" sina barn för BUP eller sig själva för VP.
Den främsta anledningen är inte av rädsla dock, utan för att de inte ser nyttan av hjälpen.

Det finns tyvärr en misstro mot psykologin och psykiatrin eftersom det fåtal som inte blivit hjälpta är också de som "hörs mest".

Edit: Det är som att en människa med cancer skulle strunta i att söka vård, enbart för att en del patienter ändå dör trots behandling.
__________________
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-19 kl. 09:07.
Citera
2018-11-19, 09:13
  #1770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja en del människor är ovilliga att "utsätta" sina barn för BUP eller sig själva för VP.
Den främsta anledningen är inte av rädsla dock, utan för att de inte ser nyttan av hjälpen.

Det finns tyvärr en misstro mot psykologin och psykiatrin eftersom det fåtal som inte blivit hjälpta är också de som "hörs mest".

Ja, det kan vara så att de inte tror att de blir hjälpta
Nu blir det ännu fler som tror så efter att läsa om denna "psykolog" !!

Det finns idioter inom psyk, men de flesta är kunniga i sitt yrke.

Denna Monica borde sluta arbeta inom detta yrke bums! Tycker synd om brodern som tar så mycket ansvar för lillebror, när han skulle nog behöva prata om sitt eget inre liv.
Citera
2018-11-19, 09:15
  #1771
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag håller med fullständigt!! Föräldrarna har ju inte gjort någonting för honom! Skolan är jag också förbluffad över , men ansvaret nr. 1 ligger på föräldrarna. Jag blir så illa till mods att människor är så "rädda" att gå till psyk , när vi är på 2000- talet. Det finns både BUP och psyk för undomar och vuxna!
Rättspsykatriska undersökningen hade varit intressant att ta del av för mer saklig grund.
Citera
2018-11-19, 09:18
  #1772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rättspsykatriska undersökningen hade varit intressant att ta del av för mer saklig grund.

Ja verkligen, tror du man får tillgång till den efter rättegången?
Citera
2018-11-19, 09:25
  #1773
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja verkligen, tror du man får tillgång till den efter rättegången?
Enda chansen lär vara om det framkommer nån glimt under rättegången, men ÅK har väl begärt lyckta dörrar, alternativt nån referens i domen. Så det är tyvärr dystert.
Personutredningen går att få tillgång till men brukar vara rätt värdelös, rapar bara sånt som framkommer via typ Monicor eller JFs egen åsikt.

Edit. Det är nog hårt maskat, går väl att testa via målsnr.
__________________
Senast redigerad av develi 2018-11-19 kl. 09:33.
Citera
2018-11-19, 09:31
  #1774
Medlem
På vilken utav alla sidor finns FUPen för nedladdning?
Citera
2018-11-19, 09:33
  #1775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enda chansen lär vara om det framkommer nån glimt under rättegången, men ÅK har väl begärt lyckta dörrar, alternativt nån referens i domen. Så det är tyvärr dystert.
Personutredningen går att få tillgång till men brukar vara rätt värdelös, rapar bara sånt som framkommer via typ Monicor eller JFs egen åsikt.

Tack för svar, trots att jag velat haft ett som var bättre

Jag har läst nästan alla förhören av JF nu, förut ögnade jag bara igenom allt.

Tänkte också på det du skrev om att han vid 10-års ålder o hotade att göra sig själv illa ute vid nån udde.
Det kan ju inte börjat plötsligt , förstår inte varför både föräldrarna o skolan lät det fortgå??
Citera
2018-11-19, 12:26
  #1776
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enda chansen lär vara om det framkommer nån glimt under rättegången, men ÅK har väl begärt lyckta dörrar, alternativt nån referens i domen. Så det är tyvärr dystert.
Personutredningen går att få tillgång till men brukar vara rätt värdelös, rapar bara sånt som framkommer via typ Monicor eller JFs egen åsikt.

Edit. Det är nog hårt maskat, går väl att testa via målsnr.

RPU som gäller JF lär bli offentlig. Fjortonåringens dito (om det nu blir någon) kommer nog vara sakretessbelagd.
Varför skulle ”lyckta dörrar” påverka tillgängligheten hos utredningsmaterialet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in