2018-11-17, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
"En tid sedan"...

Haha, du är rolig du. Det är snart 25 år sedan riksdagen belutade om adressättning på landsbygden. Fick själv gatuadress på huset då, istället för "Pl. xxxx" , så jag är väl medveten om faktumet, tack.

Dock har jag flera exempel i grannskapet där det finns flera bostäder på samma adress, både två och tre. Det handlar om uthyrning, så inget släktskap som att föräldrar eller barn bor i en sidobyggnad eller liknande. Som att i det här fallet tre olika bostäder skulle ha adressen Stjärnebergs gård 3.

Du svarar fortfarande inte på huruvida du vet hur det faktiskt förhåller sig. Du slingrar dig och gissar runt. Vet du, så skriv klartext.

Ser fortfarande inte varför det inte skulle kunna vara minst två bostäder i huset Stjärnebergs gård 3. Det behöver inte vara så, jag bara argumenterar emot att det så tvärsäkert sägs att det är ett samboskap/parförhållande.

Utöver detta finns det exempel på att någon är skriven på en adress, men bor någon annan stans (ja, man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga bosättning, men det är en annan fråga) och hyr ut i andra hand till någon som också skrover sig där. Inte fan är de ett par för det.

http://svedala.lokaltidningen.se/2017-02-13/-Nya-adresser-p%C3%A5-landsbygden-330690.html

25 år sedan?
Ovanstående artikel är från år 2017.

Visst kan han bo i ett uthus som ingår i Susannas, men då bor de ju fortfarande på samma adress. Nej, jag vet ingenting huruvida det är hennes kille eller ej, men att han bor (eller har bott) hos henne eller i ett av henne uthyrt hus, är ju uppenbart. Om det är pojkvän, kompis eller inneboende kan jag inte veta.
Citera
2018-11-17, 16:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
http://svedala.lokaltidningen.se/2017-02-13/-Nya-adresser-p%C3%A5-landsbygden-330690.html

25 år sedan?
Ovanstående artikel är från år 2017.

Visst kan han bo i ett uthus som ingår i Susannas, men då bor de ju fortfarande på samma adress. Nej, jag vet ingenting huruvida det är hennes kille eller ej, men att han bor (eller har bott) hos henne eller i ett av henne uthyrt hus, är ju uppenbart. Om det är pojkvän, kompis eller inneboende kan jag inte veta.

Ja, snart 25 år sedan. Googlade lite snabbt och tar ett exempel:

http://www.finspang.se/Boende-och-miljo/Bo-och-bygga/Bostad/Adresser/Landsbygdsadresser/

Citat:
1995 beslutade riksdagen att adressättning på landsbygden skulle ske i samtliga av Sveriges kommuner. Detta för att säkerställa att varje byggnad har en unik adress i kommunen (belägenhetsadress).

Jag snackar inte heller om uthus. Jag snackar om riktiga bosäder på samma adress. Stjärnebergs gård 3 kan bestå av två bosäder, kalla det lägenheter om du vill.

Men dåså, då är det ju utrett. Du vet inte om det är pojkvän. Bra, det är det jag opponerat mig emot hela tiden. Tvärsäkerheten hos vissa om att det var just det.
Citera
2018-11-17, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ja, snart 25 år sedan. Googlade lite snabbt och tar ett exempel:

http://www.finspang.se/Boende-och-miljo/Bo-och-bygga/Bostad/Adresser/Landsbygdsadresser/

Jag snackar inte heller om uthus. Jag snackar om riktiga bosäder på samma adress. Stjärnebergs gård 3 kan bestå av två bosäder, kalla det lägenheter om du vill.

Men dåså, då är det ju utrett. Du vet inte om det är pojkvän. Bra, det är det jag opponerat mig emot hela tiden. Tvärsäkerheten hos vissa om att det var just det.

2005 står det på denna sida.

https://www.uppsalanytt.se/nyheter/nya-adresser-pa-landsbygden

Om det är flera bostäder på samma gådsnamn (inte uthus, lekstugor etc.), ska husen numreras.

Punkt.
Citera
2018-11-17, 16:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
2005 står det på denna sida.

https://www.uppsalanytt.se/nyheter/nya-adresser-pa-landsbygden

Om det är flera bostäder på samma gådsnamn (inte uthus, lekstugor etc.), ska husen numreras.

Punkt.

Husen, ja. Det är det ju också gjort här i form av nummer 3. Kan fortfarande vara fler bostäder i nummer 3. Har exempel här bredvid som sagt.

Punkt för mig också. Inget bevis har framkommit om att det handlar om ett samboförhållandd och det var hela min punkt.
Citera
2018-11-17, 16:48
Bannlyst
Citat:
Husen, ja. Det är det ju också gjort här i form av nummer 3. Kan fortfarande vara fler bostäder i nummer 3. Har exempel här bredvid som sagt.

Punkt för mig också. Inget bevis har framkommit om att det handlar om ett samboförhållandd och det var hela min punkt.

Efter lite mer googling så verkar beslutet om belägenhetsadresser fattats 1995 av riksdagen men skulle påbörjas senast 2005. Står också i din länk att arbetet med adresserna var klart våren 2009, så 25 år är det inte tal om. Om det är hennes pojkvän eller ej, återstår att se. Har aldrig påstått att så är fallet, men jag kan givetvis tro det, vilket jag gör.
Citera
2018-11-17, 20:38
Medlem
Foo666s avatar
Citat:
Efter lite mer googling så verkar beslutet om belägenhetsadresser fattats 1995 av riksdagen men skulle påbörjas senast 2005. Står också i din länk att arbetet med adresserna var klart våren 2009, så 25 år är det inte tal om. Om det är hennes pojkvän eller ej, återstår att se. Har aldrig påstått att så är fallet, men jag kan givetvis tro det, vilket jag gör.

Efter lite googling kom jag fram till att ingen av er kommer ge sig så ni kan flytta den här intressanta diskussionen någon annanstans.

Vill du spoila mer så gör gärna det på korrekt sätt...
Citera
2018-11-18, 09:53
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortfelt
Ja just det, då hade säkerligen en del tjejer sökt. Man kan ju undra varför Susanna inte gick ut med att hon kan tänka sig både män och kvinnor i ansökningsavsnittet? Som du är inne på hade det säkert dragit mer tittare och det hade ju varit den (mig veterligt) första bisexuella bonden i programmets historia.

Alireza är ju väldigt försiktig när det kommer till tjejer, varit singel i 8 år så kanske det är för mycket försiktighet för Marie. Samtidigt så håller jag med om att det var roligt att få se mer av honom och vem han är. Väldigt hänsynsfull, snäll och visar respekt. Det kom fram väldigt tydligt när han sa att han ville lägga armen om Marie och pussa henne men inte gjorde det för han var rädd att det skulle bli obekvämt för henne. Visar ju att han är en man som inte bara "klampar på" utan vill att det ska kännas bra för kvinnan också. Fin egenskap som jag hoppas Marie såg. Kan ju hända att hon tar lite mer egentid med Alireza innan valet.

Exakt, man kunde ju se att Alireza ogillade Christer och Hans-Erik starkt, han vågade ju iaf stå på sig när dessa ville ha med honom i "hatet" mot Tore så även där har han en bra egenskap.

Det kan vara så att uttalandet i artikeln mest sades "på skämt"? D.v.s att hon "drog till med" det bara, det vore givetvis rätt klantigt gjort men det kan inte uteslutas.
Om hon nu vore bi-sexuell borde hon ju sagt det ja, eller så ville hon bara ha killar som levnadspartner? Det finns ju en del bi-människor som i olika etapper av livet väljer det ena könet att leva med helt enkelt.

Jag uppfattade det som att Marie skulle välja på onsdag? Isf kan det bli väl tajt med egentid inför valet? Känns det inte lite väl tidigt för slutval förresten?

Alireza uppträdde gentlemannamässigt får man säga ja, med respekt för Marie som person och tänkt kommande partner. I takt med att man blir äldre så rusar man ju allt mindre på med utan vill känna av det mer, man har inte samma lust att bara få nåt kort utan tar det hellre lugnt och ser om det kan bli något varaktigt, annars kan det vara. Sådan tror jag Alireza (och för all del Tore) är.

Man kunde se på Christer och Hasse att dom blev lite förvånade när främst Alireza sa emot dessutom. Han visade sin ståndpunkt väl där som jag skrev när det skedde.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Grattis till trådens mest IQ-befriade inlägg hittills. Men å andra sidan behöver man inte söka särskilt länge på din profil innan man hittar diverse rasistiska och absurda skriverier som saknar all slags logik. Din sort är jag mäkta trött på.

Vi ser iaf att Marie inte verkar bry sig det minsta om att Alireza är av utländsk börd. Det är i sammanhanget det enda av vikt. Sedan om hon väljer honom eller inte är en annan sak, men det kommer garanterat inte ha med hans etnicitet att göra.
Citera
2018-11-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det kan vara så att uttalandet i artikeln mest sades "på skämt"? D.v.s att hon "drog till med" det bara, det vore givetvis rätt klantigt gjort men det kan inte uteslutas.
Om hon nu vore bi-sexuell borde hon ju sagt det ja, eller så ville hon bara ha killar som levnadspartner? Det finns ju en del bi-människor som i olika etapper av livet väljer det ena könet att leva med helt enkelt.

Jag uppfattade det som att Marie skulle välja på onsdag? Isf kan det bli väl tajt med egentid inför valet? Känns det inte lite väl tidigt för slutval förresten?

Alireza uppträdde gentlemannamässigt får man säga ja, med respekt för Marie som person och tänkt kommande partner. I takt med att man blir äldre så rusar man ju allt mindre på med utan vill känna av det mer, man har inte samma lust att bara få nåt kort utan tar det hellre lugnt och ser om det kan bli något varaktigt, annars kan det vara. Sådan tror jag Alireza (och för all del Tore) är.

Man kunde se på Christer och Hasse att dom blev lite förvånade när främst Alireza sa emot dessutom. Han visade sin ståndpunkt väl där som jag skrev när det skedde.

Vi ser iaf att Marie inte verkar bry sig det minsta om att Alireza är av utländsk börd. Det är i sammanhanget det enda av vikt. Sedan om hon väljer honom eller inte är en annan sak, men det kommer garanterat inte ha med hans etnicitet att göra.

Ja så kan det ju ha varit angående artikeln med Susanna.

Jag tror att Marie ska göra ett val nu på onsdag, så vi får se då vem som åker av hennes två herrar. Men håller med om att det känns väldigt tidigt för att göra det slutliga valet. BSF brukar ju hålla på en bra bit in i december om jag ej minns fel. Och då borde väl "Kärlek åt alla" hålla på lika länge? Och har då Marie bara en man kvar blir det ju inte så mycket att följa hos henne. Om det nu inte är så att hon skickar både Tore och Alireza och sen kommer det dit 2-3 nya män från hennes brevhög?!

Ja dessa två trodde väl att Alireza aldrig skulle våga opponera sig men tji fick dem .

Precis, Marie har inget emot män från andra kulturer/länder, utöver Alireza så bjöd hon ju även in Alberto till Siggesta och att han fick åka i första valet hade ju inget med hans kulturella bakgrund att göra.
Citera
2018-11-19, 00:00
Medlem
Roland Janssons avatar
Såg senaste avsnittet först idag, korta kommentarer bara då ni lyckats gå igenom det mesta redan:

* Satt ett klistermärke på Susannas bakdörr med texten "Pökerz"
* Att Frida hade ADHD, vilken "skräll"
* Per hade samma t-shirt dagen efter de trampat ormbunkar i granplanteringen. Såvida de nu kör kronologiskt...
* Elin kommer att lämna Simon självmant nästa avsnitt, mitt tips
* Kan det vara den med utländska namnet som står skriven hos S, som är psykopaten?
Citera
2018-11-19, 08:58
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortfelt
Ja så kan det ju ha varit angående artikeln med Susanna.

Jag tror att Marie ska göra ett val nu på onsdag, så vi får se då vem som åker av hennes två herrar. Men håller med om att det känns väldigt tidigt för att göra det slutliga valet. BSF brukar ju hålla på en bra bit in i december om jag ej minns fel. Och då borde väl "Kärlek åt alla" hålla på lika länge? Och har då Marie bara en man kvar blir det ju inte så mycket att följa hos henne. Om det nu inte är så att hon skickar både Tore och Alireza och sen kommer det dit 2-3 nya män från hennes brevhög?!

Ja dessa två trodde väl att Alireza aldrig skulle våga opponera sig men tji fick dem .

Precis, Marie har inget emot män från andra kulturer/länder, utöver Alireza så bjöd hon ju även in Alberto till Siggesta och att han fick åka i första valet hade ju inget med hans kulturella bakgrund att göra.

Alberto har jag helt glömt av faktiskt. Där ser man, men det skedde alltså ett val jag totalt glömt av, det talar ju för vilket bristande intryck han gjorde på en annan.
Det kan vara så att Marie får göra slutvalet tidigare för att hon valde bort två på en gång? Isf hamnar vi mer rätt i tid. Frågan blir ju då om hon får den extratiden med Tore/Alireza på Siggesta eller om det blir hemresa direkt?
Jag tror ju att det iaf blir två avsnitt till av "Kärlek åt alla" efter onsdagens, ty det bör vara ett med resterande val samt ett "uppföljningsavsnitt" iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson
Såg senaste avsnittet först idag, korta kommentarer bara då ni lyckats gå igenom det mesta redan:

* Per hade samma t-shirt dagen efter de trampat ormbunkar i granplanteringen. Såvida de nu kör kronologiskt...
* Kan det vara den med utländska namnet som står skriven hos S, som är psykopaten?

Klistermärket var något jag missat, undrar om det satt uppe innan Hannes kom dit som en "fan-klistermärke" eller om det var han som satte upp det?

Annars är ju Magnus med sin "criminal" t-shirt den mest sedda tröjan i bsf

Beträffande Elin så kan det vara så att hon lämnar men jag tror mer på att det är klippt så att man ska tro det, det har vi sett förr. Det skulle icke förvåna mig om hon stannar.
Citera
2018-11-20, 22:55
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Jansson

Du tror inte att Per likt Kalle Anka har 7 likadana tröjor i garderoben.
Ett klistermärke från Pökerz har väl de flesta...
Citera
2018-11-21, 10:34
Medlem
SevenStarss avatar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här