Vad heter Nellas ex som våldtagit henne innan hon blev mördad? Är det killen som hon har barn med eller någon annan från Fagersta?
JF:s psykolog bör sluta med sitt yrke omedelbart!
Huvudprotokoll (ab56) s. 172 bör läsas i sin helhet, tragisk läsning..
Där framkommer berättelsen från honom när han inkommer till förhör efter kallelse från polisen.
Det är en hon mött via nåt AA-möte.
Senast redigerad av develi 2018-11-18 kl. 00:43.
Den yngre anmäler mordet vilket gör att JF kan gripas - annars hade väl JF sprungit runt med sina knivar och känt sig tuff, mig veterligt fanns det inget DNA från JF på BP eller offret.
Nåt DNA-register lär de inte ha funnits i, det hade väl behövts masstopsning i Fagersta.
Rätt otrevlig tanke när man får ta del av JFs resonemang. "På fredagen när jag vaknade upp så då ja spelade förvånad över allting att hon hittats död och sådant jag visste ju att hon var död, eller sagt hon var i stort sett död när jag stack därifrån, när vi stack därifrån så att jag och jag satt faktiskt och tänkte att skönt att hon har dött för att då kan hon ju inte avslöja vilka det var jag är väl lite hänsynslös kanske men så tänkte jag då"
XX beskriver samma känslokyla och lugn som JF visar upp i förhör och sms direkt efter mordet: "Johan var ganska lugn. Det var det som var det konstigaste med allt. Det verkade vardagligt för honom. Sen när han kom hem gick han bara och la sig som att det inte var någonting."
Vet inte var det ryktet kommer ifrån egentligen..Nu när jag tänker efter kan de kanske ljuga bättre än gemene man? Eftersom känslorna inte finns där så starkt
Som nån skrev så är det typiskt sociala lögner som kan vara de svåra. ”Tycker du att den här tröjan är snygg på mig?” exempelvis.
Känslor finns absolut hos personer med autism. Men förståelsen för känslor och hur de ska hantera känslor brister (i varierande mån från person till person.
Många har ju även dubbeldiagnoser. Tex autism + utv. störning eller autism + adhd eller autism + downs.
Johans lögn om att han cyklat i 140 km/h är något jag skulle förvänta mig från en utvecklingsstörd person, men kanske inte från en autistisk.
Som nån skrev så är det typiskt sociala lögner som kan vara de svåra. ”Tycker du att den här tröjan är snygg på mig?” exempelvis.
Känslor finns absolut hos personer med autism. Men förståelsen för känslor och hur de ska hantera känslor brister (i varierande mån från person till person.
Många har ju även dubbeldiagnoser. Tex autism + utv. störning eller autism + adhd eller autism + downs.
Johans lögn om att han cyklat i 140 km/h är något jag skulle förvänta mig från en utvecklingsstörd person, men kanske inte från en autistisk.
Komorbiditet är väl till och med vanligt, typ tvång, depression, adhd.
Det finns flertal saker som jag inte får ihop med en autistisk gällande JM, det distraherar..
Vore han inte autistisk och extremt omogen så skulle jag lätt misstolka hans personlighet.
Ljuger när det passar honom, skyller allt på andra, extremt lättkränkt, snar till affektutbrott, hans sjuka lugn efter mordet, en extrem känslokyla, hans förakt mot XX, inte minsta ånger, instrumentell målmedvetenhet om att mörda, kallar sig lustmördare inför Nella och bryr sig inte ett skvatt om offret som mer är ett objekt för hans lust att mörda och nyfikenhet - för att det liksom var dags; han hade tänkt på det så länge.
Jag fattar inte varför han inte uppvisar nån ånger, nån empati utan snarare ett kallblodigt lugn.
Senast redigerad av develi 2018-11-18 kl. 07:58.
Jag är rätt säker på att det hänt, han får liknande spel mot systern i andra sammanhang och kallar henne bitch.
Han uppvisar en enorm låg tröskel för frustration, ständiga aggressionsutbrott och han ränner iväg och illvrålar, har fått sin far att gråta säger han. Ger sig på sin syster och mor för att de är svagare..
Det är väl därför jag anser att man nog får vara varse om att den här familjen, oavsett om de agerat fel via att kanske försökt hjälpa Johan på sitt sätt, troligen har fått sin beskärda del genom åren..
Samtidigt är det komplext - en autist kan ha en mycket snäll/omtänksam sida mellan utbrotten.
Jag undrar om övriga ens vet om hans s.k terapi, det är hans ena bror som initierat kontakten. Dess innan finns nån kontakt med läkare (JF uttrycker sig i pluralisform, "dom") gällande diagnos autism men det är väldigt vaga uppgifter.
Det visste jag inte, det var ett ord som flög spontant in i skallen i skrivande stund.
Ja, han är stereotyp minst sagt. Repetetiv är väl även ett passande ord..
Han är förutsägbar sina reaktionsmönster (sammantagen bild) även om utbrotten kommer plötsligt och affektivt i situationer.
jag ser en ojämn begåvning, att han inte har åldersadekvata intressen - snarare specialintressen vilka kan bli rent bisarra i värsta fall. Han påtalar själv ett exceptionellt sifferminne.
Jag tror hans specialintressen är hans dilemma om det så gäller filmer, knivar, soft airgun och att han lever sig in i filmens värld. Efterapat nåt i klass med Läckberg var en bra liknelse.
Han har svårt att läsa av kroppspråk, miner och uttryck. Han övertolkar sinnesintryck såsom blickar, ordnyanser, till och med när folk andas på ett visst sätt; anser sig kränkt och hånad om det så är en förälskelse, främling på stan eller en anhörig.
Han reagerar extremt starkt på krav, anser att alla är kontrollerande - skjuter skuld direkt på omgivningen. Här anser jag det är vanskligt att utgå från Johan om det är autism, det kan likaväl ha funnits ett stort behov att begränsa honom...
Ja, nog har familjen fått sin del. Men att de valde en terapeut... Terapeuter är ju ofta bara socionomer i grunden. Nån clown som suttit med Johan och föreslagit danskurs medan timtaxan tickat in.
Som jämförelse: Mördaren i Bollnäs mamma vände ut och in på sig för att psykiatriker skulle hjälpa hennes son. Som också sökte sig till yngre, var ljuskänslig, fick utbrott osv. EDIT: denna mamma satte omgivningens behov av skydd före sin sons behov av autonomi. Redan innan hennes son hade skadat någon. Johans anhöriga gjorde inte detta.
Just gällande autistiska personers utbrott så är de sk meltdowns som kommer när intrycken blir för många att hantera, rutiner bryts osv.
Det finns inget beräknande eller kontrollerat i meltdowns.
Mordet tyder ju på en förmåga hos Johan att planera. Han verkar uppspelt av uppmärksamheten i inledande förhör. Hade han inte gripits så hade det antagligen inte dröjt länge innan han erkänt för sina yngre vänner.
Senast redigerad av Firesnake 2018-11-18 kl. 08:22.
Komorbiditet är väl till och med vanligt, typ tvång, depression, adhd.
Det finns flertal saker som jag inte får ihop med en autistisk gällande JM, det distraherar..
Vore han inte autistisk och extremt omogen så skulle jag lätt misstolka hans personlighet.
Ljuger när det passar honom, skyller allt på andra, extremt lättkränkt, snar till affektutbrott, hans sjuka lugn efter mordet, en extrem känslokyla, hans förakt mot XX, inte minsta ånger, instrumentell målmedvetenhet om att mörda, kallar sig lustmördare inför Nella och bryr sig inte ett skvatt om offret som mer är ett objekt för hans lust att mörda och nyfikenhet - för att det liksom var dags; han hade tänkt på det så länge.
Jag fattar inte varför han inte uppvisar nån ånger, nån empati utan snarare ett kallblodigt lugn.
Psykiatri och psykologi är ju inte direkta vetenskaper. Diagnoser inom npf har ju dessutom satts lättvindigt (utan ordentliga utredningar) av privata aktörer.
Många som jobbar med autistiska personer noterar att vissa faktiskt tycks ha djup empati tex om andra skadar sig, andra ingen.
”Korkade psykopater åker fast” sa paret som skrivit en bok om psykopater i morgon TV.
Johan skulle väl platsa som en synnerligen korkad psykopat?
Psykiatri och psykologi är ju inte direkta vetenskaper. Diagnoser inom npf har ju dessutom satts lättvindigt (utan ordentliga utredningar) av privata aktörer.
Många som jobbar med autistiska personer noterar att vissa faktiskt tycks ha djup empati tex om andra skadar sig, andra ingen.
”Korkade psykopater åker fast” sa paret som skrivit en bok om psykopater i morgon TV.
Johan skulle väl platsa som en synnerligen korkad psykopat?
Hahaha, om det nu inte är exakt vetenskap så kan han kvala in som Autist-psykopat.
Nej, men ärligt saknar jag hans ånger, speciellt mot familjen. Han tar för givet att de ska vända honom ryggen så så pass är han med på banan, erinrar mig inte att han hoppade jämfota och skämdes då pappan hälsade från dem heller.
Nån form av att tanka hem sig själv alltså vid en så vedervärdig handling. Han är så jäkla medveten om att andra ska behandla honom med silkesvantar men inte ens nu reagerar han med skam.
Senast redigerad av develi 2018-11-18 kl. 08:24.
Ja, nog har familjen fått sin del. Men att de valde en terapeut... Terapeuter är ju ofta bara socionomer i grunden. Nån clown som suttit med Johan och föreslagit danskurs medan timtaxan tickat in.
Ja, jag har funderat kring socionom via vad hon skriver.
Brodern valde, inte familjen, då han var hennes klient via företaget, han är nån slags bisittare i terapin. Det är med andra ord något märkligt.
Om man skalar bort att terapeuten konstant pekar ut hans familj som hon aldrig träffat:
"Föräldrahemmet är destruktivt för honom"
"Min bedömning är att fadern har egen hög ångest samt ett svaghetsförakt. Hanterar sin egen skam och ångest genom att leta fel hos andra - för att tillfälligt höja sin egen självkänsla och ej känna sin egen skam.
"avsaknad av sunda vuxna"
"J har tankar om att alla hackar och klagar på honom."
"hånad av skolkamrater, familj och andra vuxna."
"upplever sig svårt mobbad av sin familj på olika sätt"
"Monica ansåg att det inte var bra för Johan att träffa dessa familjemedlemmar då deras ångest och kontrollbehov var störande för Johan"
"Js uppväxtmiljö har varit kritisk, nedlåtande, kränkande och skambeläggande mot Js sårbarhet."
"uppväxtmiljön har varit extremt kritisk, har ständigt fått höra att han är dum, ointelligent, misslyckad och jämförts med andra."
.. och tar med vad JF säger i FUP: "Min kontakt med min familj är bra förutom min näst äldste bror C som är en dryg elak skistövel"
På förfrågan om det finns nån han kan anförtro sig svarar han "Micke och Mari, Micke och Carro då och morsan och farsan"
Förutom när han får spel på syrran då: " jag tycker hon är en jävla dryg och så ringde jag ett snabbt samtal till henne och sa att du kan dra åt helvete din jävla bitsch."
Så beskriver hon att han är:
"ångestpåverkad, arg, ledsen och skamfylld."
"Sänkt grundstämning."
"En viss grad av misstänksamhet."
Sen rabblar terapeuten upp olika "modes" såsom Vulnurable child, angry child, furious child.
"(..) hånad och att han blivit väldigt arg. Beskriver att han varit väldigt rädd under en lång tid. Känner sig ofta missförstådd."
Det framkommer att han ska jobba på bristande impulskontroll. Hon pratar om defekt skam, en hyperkänslighet och troliga inlärningssvårigheter. Han har inte färdigheter som relaterar till hans ålder.
Han omtalas som osäker, troligen dissocierat som barn samt otrygg.
Han känns inte direkt stabil att ha en egen lägenhet.. med stöd i form av en bror och fritidsaktiviteter.
Han ska beteendeaktiveras på egen hand: "Vi letar fritidsaktiviteter i lämplig miljö."
Vilket är fritidsverksamhet i Fagersta som simning, judo, simning samt bowling.
Han ska gå på en 5 dagars kurs på folkhögskola, göra körkortsteori samt ta en danskurs för att kunna kontakta tjejer.
AF anses som olämpligt för där finns det missbrukare.
Med brodern diskuteras att ta studielån för kursen på Gotland vilket terapeuten tycker är bra,
"Det är lite vuxenpoäng helt enkelt".
29 juli ringer Johan till XX (i samma veva som XX anmäler mordet) vilket en anhörig överhör:
"Johan sa att han skulle höra av sig till "[sekretess] innan Johan skulle åka till Gotland."
Undrar om han tänkt sig fortsätta terapin som om inget hänt. Han verkar iaf inte ha tänkt sig åka till finkan.