2018-11-15, 12:36
Medlem
Apropå skuldbeläggning. Hur stor skuld till mordet har Flashback med sin forumtavla Mondo/Gore. Matar man idioter så får man ibland resultat.
Citera
2018-11-15, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Helt känslokall är han inte. Han beskriver att han känner olust och tomhet efter mordet. Men han borde givetvis känna mycket mer av den varan. Jag har svårt att se att ett skulle finnas någon sorts pay-off som skulle leda till återfall.

Något som dock är jävligt störande är när i själva situationen där BO mördas och våldtas så är JF väldigt upptagen med sina känslor inför sin medbrottsling. Han känner förakt för honom, först för att han inte vill våldta. Sedan kommer impulsen över honom att slå ihjäl honom under själva våldtäkten just därför att han våldtar. Några känslor för den döende kvinnan på marken har han inte. Lite sticker det till när han inser att hon legat och förblött med bart underliv i två och en halv timme i en grässlänt.
Ja, jag menar empatistörning/känslokyla gentemot offret. Att han sen snarare känner sig tom än den eufori han förväntade sig låter mer som en besvikelse eller förvåning.

Föraktet är också extremt då han upprepar detta i förhör flera ggr, ser den andre som en "pussy", hans hot att döda honom som han sa bara var skrämsel gav vissa funderingar...

JF vill till vilket pris som helst komma undan med mord då han känner lättnad att hon avlidit och beskriver hur han var bekymrad att hon levde inledningsvis enligt media (om hon hunnit snacka nåt).

Han gör en märklig test efteråt:
" Jag ville kolla om jag kunde gå igenom tunneln utan att känna att jag hade dödat en människa där (..)"
Senast redigerad av develi 2018-11-15 kl. 12:40.
Citera
2018-11-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag anser - via de citat jag lagt in - att denna drar för höga växlar på för vag grund. Det är tamejfan inte ok att snudd på diagnostisera andra personer med sekundära källor, en person som hon aldrig träffat och speciellt INTE via en så störd person som JF.

Jag anser det är oprofessionellt och weird och några journallektioner från dig betackar jag mig.

Hade det här gällt mig hade jag anmält vederbörande till HSAN och jag undrar vad denna människa är på utbildningsfronten (psykolog eller terapeut med annan bakgrund).

"Brodern K har hög ångest, faderns ångest och moderns ångest, svägerskans ständiga kontroll."

"Min bedömning är att fadern har egen hög ångest samt ett svaghetsförakt. Hanterar sin egen skam och ångest genom att leta fel hos andra - för att tillfälligt höja sin egen självkänsla och ej känna sin egen skam."

Hon är leg psykoterapeut. I det sammanfattande förhöret i aktbilaga 56 (pdf sid 276) står det "terapeut/psykiatriker" men kan ev vara en felskrivning och att hon eg är psykolog. http://www.webinfo.nu/foretag/monica...ing-ab-9258729

Hon verkar knepig (minst sagt): M*nica säger att han kanske inte har gjort detta. Han kanske tar på sig detta, men att han har varit med men inte tagit initiativet till detta. M*onica trodde inte att det har varit Johans initiativ att gå ut och mörda någon utan att då det händer så kanske det varit något hån eller liknande som skapat ett psykotiskt läge som Johan inte kan hantera.

M*nica berättar att hon hört att Johan erkänt, men hon kunde även tänka sig att Johan erkänt detta för att få en vän för resten av sitt liv. M*nica tillägger att det faktiskt är 50 personer som erkänt mordet på Olof Palme.

Sedan hennes resonemang kring AF: M pratade om problematiken runt Arbetsförmedlingen för Johan hur detta skulla gå till för att få hjälp vid dom då det oftast krävs att kunna hantera de situationer som uppstår då kontakt med AF görs i syfte att få en syssselsättning. M*onica hade vid denna tidpunkt av en som arbetar inom AF fått rådet att inte försöka få in någon på AF då det var ganska rörigt i deras organisation utan föreslog i stället att läsa körkortsteori.

M*nica nämnder även här att hon ansåg att det var olämpligt just nu att få in Johan på någon aktivitet via AF då det där fanns personer som hade en missbruksproblematik och detta kunde påverka Johan negativt.

Hon verkar ha noll koll på vilka resurser det finns inom AF.
Citera
2018-11-15, 13:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hon är leg psykoterapeut. I det sammanfattande förhöret i aktbilaga 56 (pdf sid 276) står det "terapeut/psykiatriker" men kan ev vara en felskrivning och att hon eg är psykolog. http://www.webinfo.nu/foretag/monica...ing-ab-9258729

Hon verkar knepig (minst sagt): M*nica säger att han kanske inte har gjort detta. Han kanske tar på sig detta, men att han har varit med men inte tagit initiativet till detta. M*onica trodde inte att det har varit Johans initiativ att gå ut och mörda någon utan att då det händer så kanske det varit något hån eller liknande som skapat ett psykotiskt läge som Johan inte kan hantera.

M*nica berättar att hon hört att Johan erkänt, men hon kunde även tänka sig att Johan erkänt detta för att få en vän för resten av sitt liv. M*nica tillägger att det faktiskt är 50 personer som erkänt mordet på Olof Palme.

Sedan hennes resonemang kring AF: M pratade om problematiken runt Arbetsförmedlingen för Johan hur detta skulla gå till för att få hjälp vid dom då det oftast krävs att kunna hantera de situationer som uppstår då kontakt med AF görs i syfte att få en syssselsättning. M*onica hade vid denna tidpunkt av en som arbetar inom AF fått rådet att inte försöka få in någon på AF då det var ganska rörigt i deras organisation utan föreslog i stället att läsa körkortsteori.

M*nica nämnder även här att hon ansåg att det var olämpligt just nu att få in Johan på någon aktivitet via AF då det där fanns personer som hade en missbruksproblematik och detta kunde påverka Johan negativt.

Tack diva för citat, jag orkade inte skriva mer om just denna. Det du reagerat på är samma som mig i sin helhet, mycket konstiga resonemang. Som psykoterapeut kan hon ha annan bakgrund som jag flaggat för..

Drog även in Kapten klänning i svar till Fhl.
Skulle väl skydda sig själv att hon inte kunde ana att detta kunde finnas hos J..
Citera
2018-11-15, 13:13
Medlem
Dollmens avatar
Har inte läst hela Fupen men har någon reagerat på att Ambulanspersonalen inte gjorde nått å följde efter , klockan 3 på natten , när dom såg pojkarna följa efter bo, maskerade ?
Citera
2018-11-15, 13:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Fyllon i parken hade gett honom bättre råd.
Citera
2018-11-15, 13:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo det märks att du är lekman och att du inte har en susning om denna profession när du säger att man inte journalför på det sättet.

Jag är inte så korkad att jag röjer id på fb. Förresten undrar jag stundom om jag inte hellre skulle gå till en lekman om jag fick besvär, man kan bli rent mörkrädd vad det rör sig om när man hör reflektions- och slutledningsförmågan där man med all rätt ska förvänta sig professionalism.
Citat:
Och att dessa bedömningar är kränkande. Då är många terapeuter kränkande.
Och denna JFs terapeut Monica Westman skulle då självklart bli anmäld nu och ev förlora sitt leg?
Aldrig i livet.
Om nu din mission är att försvara denna in absurdum, go ahead.
Jag anser att denna ter sig mer än lovligt pantad i sitt resonemang och sin profession.
Fortsättningsvis skrev jag att OM DET RÖRDE MIG så skulle jag omgående begära granskning från HSAN.
Citera
2018-11-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack diva för citat, jag orkade inte skriva mer om just denna. Det du reagerat på är samma som mig i sin helhet, mycket konstiga resonemang. Som psykoterapeut kan hon ha annan bakgrund som jag flaggat för..

Drog även in Kapten klänning i svar till Fhl.
Skulle väl skydda sig själv att hon inte kunde ana att detta kunde finnas hos J..
Konstigt att fokusera på terapeuten, hon kunde inte förutse vad som kunde ske.
Dock insåg hon att J.F,s umgänge med yngre gränslösa "barn" var oroande.
Det ständiga dilemmat för terapeuter.
Där fanns också hans syskon som kanske också insåg att J.F inte alls "utvecklades" åt rätt håll i det nya boendet.
Hans ena bror hade tydligen känslan av att något kunde hända.
Så beskrev Johan själv sin andre bror, och var fientligt inställd mot honom. och svägerskan. Dilemmat i denna familj är väl samma som i andra familjer där det finns barn som uppträder helt galet, man vill ändå hoppas att det ska bli bättre.
Det har inte framkommit mycket om hur Johan betett sig mot familjemedlemmar, han ger sin bild av att vara missförstådd och oälskad,men det är inte hela sanningen, bara hans.
Precis som hur våldtäkten och mordet beskrivs, bara Johans beskrivning över händelseförloppet finns.
Vad E uppgivit i förhör är väl okänt.
Citera
2018-11-15, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dollmen
Har inte läst hela Fupen men har någon reagerat på att Ambulanspersonalen inte gjorde nått å följde efter , klockan 3 på natten , när dom såg pojkarna följa efter bo, maskerade ?
De två gärningsmännen, blev uppmärksammade av flera personer, och alla tycks ha reagerat på deras utklädnad, i värmen. DE dolde sina ansikten och undvek andras blickar.
Ambulanspersonalen noterade också och kommenterade, på samma sätt som alla skulle gjort.
Man ser två konstiga personer, som verkar mysko, men som vanligt så gör man ingenting.

Så här i efterhand så tänker man, varför ringde ingen till polisen?
Citera
2018-11-15, 13:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Där fanns också hans syskon som kanske också insåg att J.F inte alls "utvecklades" åt rätt håll i det nya boendet.
Så beskrev Johan själv sin andre bror, och var fientligt inställd mot honom. och svägerskan. Dilemmat i denna familj är väl samma som i andra familjer där det finns barn som uppträder helt galet, man vill ändå hoppas att det ska bli bättre.
Det har inte framkommit mycket om hur Johan betett sig mot familjemedlemmar, han ger sin bild av att vara missförstådd och oälskad,men det är inte hela sanningen, bara hans.
Precis som hur våldtäkten och mordet beskrivs, bara Johans beskrivning över händelseförloppet finns.
Nej det är inte konstigt om man ser vad hennes slutsatser och det är primärt INTE vad hon kunde förutse som diskuteras.
Självklart är umgänget oroväckande - men snarare med tanke på JF:s problematik och ålder än att skjuta skuld på tonåringarna.
Det är främst han som är kontaktsökande och det verkar hon missa helt eller blunda för.

Dilemmat ligger fortsättningsvis i att hon inte överhuvudtaget verkar ta hans problematik på allvar utifrån en störning utan letar hela tiden fel på omgivningen om det så är skola, familj eller tonåringar.
Han är så störd att det borde vara en helt annan form av hjälp och utredning, även om hennes sk. intentioner är att få JF till en psykiatriker.

Sen saknar han kontaktnät påstår hon. JF säger inte ett negativt ord om föräldrarna i FUP mig veterligt och de har kontakt en gång om dagen. Den enda han tjurar på är en bror som antagligen är mer rakt fram kring hans uppenbara problematik.

Att hans bror vill hjälpa honom är behjärtansvärt men att bygga skyddsnätet på honom, som har sina egna problem som hennes klient, verkar heller inte rimligt och självklart finns det möjligheter till kontaktnät snarare än att ta ett körkort och gå danskurser.

Med facit i hand så var hennes terapi helt värdelös. Hon nådde aldrig kärnan i problematiken och en blind höna kan se hur illa det är ställt via att läsa hur han reflekterar - för att inte tala om föregående dom och hans önskan att döda som är bortom allt vett och sans och en stor varningsklocka.

Att en klient upplever en massa saker är inte att omgående ta som en sanning, speciellt inte om det finns en diagnos med i bilden. Det gäller att vaska fram sanningen utan att dra förhastade slutsatser.
Han är kränkt om nån andas fel, säger nåt i fel tonläge eller bara tittar på honom. Finns tydliga exempel i FUP och det dansar nära att han är mer än "lätt misstänksam". Han är givetvis skadad via sin bakgrund som varit förfärlig gällande mångårig mobbing men han är på nivå hämnd redan.
Senast redigerad av develi 2018-11-15 kl. 13:57.
Citera
2018-11-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

Men har du missat aktbilaga 65? Där finns förhören med EH och vissa av hans anhöriga. Visserligen lite maskat men inte alls mycket.
Citera
2018-11-15, 14:05
Medlem
Citat:
Men har du missat aktbilaga 65? Där finns förhören med EH och vissa av hans anhöriga. Visserligen lite maskat men inte alls mycket.
Ja tack- jag har haft problem att läsa allt.
Då förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in