2018-11-17, 20:43
Medlem
hrwdtjs avatar
Se till att bli skuldfri. Investera resten.
Citera
2018-11-17, 20:48
Medlem
messiasibids avatar
Okej det du behöver göra är att tänka igenom allt i lugn och ro. Inget förhastat.

Det du behöver fundera på är:
: Tidshorisont.
: Riskprofil.
: Vision.

Tidshorisonten är avgörande för hur du bör placera pengarna. Om du behöver pengarna inom 0-5 år eller om du har en betydligt längre tidshorisont. Inom sparande så är det ständigt relation mellan avkastning och risk, har du en längre tidshorisont bör du klara av större svängningar.

När du funderat på ovanstående 3 punkter så är det dags att allokera pengarna.
Steg 1. Hur stor andel vill du placera i aktiefonder och hur stor andel i obligationer?
Värt att nämna är att ALLA personer bör placera en viss andel i obligationer oavsett risktolerans. Detta har att göra med att aktier och obligationer inte är perfekt korrelerade. Så du bör alltså placera i både aktier och obligationer. Detta är även kopplat med din tidshorisont och riskpreferens.

Steg 2. Vilka regioner ska du investeras i? Du bör investera i flera olika regioner exempelvis; USA 45%, Tillväxtmarknader: 15%, Sverige 10%, Europa: 30% . Detta är bara ett exempel men du kan absolut inte ha 100% investerat i Sverige. Du har då ingen bra diversifiering, detta kallas för övrige "Home biaisis".

Steg 3. Fonder vs Aktier?
Jag skulle avråda från att investera i Aktier då det kräver tid och framför allt kunskap vilket många privatsparare saknar. Om du vill göra det så bör du investera i så fall en liten andel åtminstone ibörjan. Med aktiefonder bör du tänka på att de flesta aktiva aktiefonderna inte överträffar index, så jag skulle rekommendera att mestadelen av dina fonder är indexfonder.

Angående räntefonder så tänk på att det är en skillnad mellan korta- och långa räntefonder. Långa räntefonder går oftast sämre när styrräntan är i stigande trend. Det kan därför vara en god ide att du både blandar korta- och långa räntefonder. Företagsobligationsräntefonder kan också vara ett bra alternativ.

Jag avråder starkt att göra misstaget att inte investera i aktiefonder överhuvudtaget då det anses vara för "riskabelt". Detta förutsatt att du har en lång tidshorisont. Alla bör investera en viss andel i aktiemarknaden.

När du väl investerat så bör du inte sälja av när det har gått ner kraftigt för du missar du uppgången. Har man investerat i aktiemarknaden måste man komma ihåg att man får den höga avkastningen just pågrund av att man har gått med på att värdet kommer variera kraftigt. Det finns ingen gratis lunch.

Jag hoppas att något av det jag skrivit, kan vara till någon hjälp.

Stort lycka till!
Citera
2018-11-17, 22:35
Medlem
Det finns tusen olika alternativ som man ställs inför. Och kanske kan man känna igen sig i Alice i underlandet när hon frågar ugglan vilken väg hon skall gå.
Då frågar han vart hon ska, varpå hon svara att det inte spelar någon roll.
-Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar.

Ta din tid och fundera över hur du vill att dessa pengar skall påverka ert liv, sedan kan du därefter gå vidare med att använda dem till detta.

Lycka till vad du än företar dig och beklagar sorgen och saknaden efter den som lämnade arvet efter sig.
Citera
2018-11-17, 23:54
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Låter väl som ett jäkla lyxproblem men...har nyss fått 1,5 miljoner på kontot (arvsrelaterat) och har faan ingen aning vad jag ska göra med stålarna???

Aktier känns jäkligt riskabelt just nu?
Fonder? Ingen koll.
Fast sparkonto?
Högriskinvestera allt?

Vad hade ni gjort????
Vill du förlora pengarna så lägger du dem i högrisk.
Jag skulle placerat 30% i sparkonto (ex. OKQ8 om de fortfarande har 2%/år)
Sedan skulle jag lagt 10% direkt i aktiefonder (läs på om det, inte en så svår vetenskap)10% skulle jag investerat i mig själv så att säga, d.v.s. nöjen eller annat som jag känner att jag kan behöva (inte mer, inte mindre, exakt 10% av aktuella summa, resten av pengarna får generera mer pengar och dem skulle jag inte röra)
Dock så kan du ju lägga allt i sparkonto med 1-2%, det ger dig trots allt 150-300k per år, men du kommer vilja ha mer pengar än en "grundinkomst" inser du snart, när du har så mycket pengar på kontot. Då vidare i aktiefonder.
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
När du väl investerat så bör du inte sälja av när det har gått ner kraftigt för du missar du uppgången. Har man investerat i aktiemarknaden måste man komma ihåg att man får den höga avkastningen just pågrund av att man har gått med på att värdet kommer variera kraftigt. Det finns ingen gratis lunch.

Jag hoppas att något av det jag skrivit, kan vara till någon hjälp.

Stort lycka till!
Det där med att ha is i magen är bara snack tycker jag. Läste en bok "symmetrianalys" en gång och läste in mig på nån kurs av dem. Efter det kände jag att det där med is i magen var ett annat sätt att säga att man inte behövde avkastningen. Förvisso svårt att swing-trada med 1,5mlj kr på en gång men att ha 200k i en kurs som går neråt är dumheter.
Senast redigerad av GoUoD 2018-11-17 kl. 23:57.
Citera
2018-11-18, 00:18
Medlem
Muwltipliers avatar
Skulle köpt mark. Den kommer förevigt ha efterfrågade resurser.
Citera
2018-11-18, 00:49
Medlem
meganegerdases avatar
Swishar mig

Skämt åsido, men investera i hyresfastighet är ingen dum idé nu när aktiemarknaden troligtvis peakat.
Citera
2018-11-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Dock så kan du ju lägga allt i sparkonto med 1-2%, det ger dig trots allt 150-300k per år, men du kommer vilja ha mer pengar än en "grundinkomst" inser du snart, när du har så mycket pengar på kontot. Då vidare i aktiefonder.

1% är 15t.
Citera
2018-11-18, 09:32
Medlem
Jinxedds avatar
Skulle nog ha sparat allt i fonder om du inte kan det med aktier.
Har själv inga lån eller stora utgifter på gång.

Fast kanske inte allt i fonder ändå, lite nöje-resande och en ny bil hade ju inte varit fel heller.
Citera
2018-11-18, 20:30
Medlem
har också fått ett stort arv när jag var yngre. brände allt på skit på några år.

det bästa du kan göra är att lägga dom i något sparande. spara i aktier/ fonder/ räntepapoer eller sparkonto. men sprid riskerna och köp flera olika typer av aktier från olika branscher, och olika fonder etc.

sen är det väll vettigt att ta en slant att göra nått roligt för i närtid. kanske en resa eller amnat som gör att själen mår bra.
Citera
2018-11-19, 17:53
Medlem
MrBulldoggs avatar
Du nämnde att du bor i hyresrätt. En idé kan ju vara att låta pengarna sitta på banken och vänta in köpläge på bostadsmarknaden. Under förra bokraschen på 90-talet blev det brandrea på fina bostadsrätter; den som hade cash kunde fynda på ett sätt som skulle framstå som direkt overkligt idag.
Citera
2018-11-19, 19:09
Medlem
ursprungligens avatar
Gäsp.

Varför dyker just den här sortens trolltråd med samma tema alltid upp på FB?

"Jag sitter plötsligt med en massa pengar, vad ska jag göra?"

Get real!
Citera
2018-11-19, 21:07
Medlem
Luckyhorses avatar
Vad du än gör, betta inte iväg pengarna... Är lose-lose för dig för även om du dubblar kan du älska känslan för mkt och utveckla ett spelberoende som kan eskalera bortom kontroll ( behöver inte hända men tråkigt sätt att fucka upp )

Låt dom ligga eller läs på lite om fonder inriktade på bostäder är mitt tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in