Okej det du behöver göra är att tänka igenom allt i lugn och ro. Inget förhastat.
Det du behöver fundera på är:
: Tidshorisont.
: Riskprofil.
: Vision.
Tidshorisonten är avgörande för hur du bör placera pengarna. Om du behöver pengarna inom 0-5 år eller om du har en betydligt längre tidshorisont. Inom sparande så är det ständigt relation mellan avkastning och risk, har du en längre tidshorisont bör du klara av större svängningar.
När du funderat på ovanstående 3 punkter så är det dags att allokera pengarna.
Steg 1. Hur stor andel vill du placera i aktiefonder och hur stor andel i obligationer?
Värt att nämna är att ALLA personer bör placera en viss andel i obligationer oavsett risktolerans. Detta har att göra med att aktier och obligationer inte är perfekt korrelerade. Så du bör alltså placera i både aktier och obligationer. Detta är även kopplat med din tidshorisont och riskpreferens.
Steg 2. Vilka regioner ska du investeras i? Du bör investera i flera olika regioner exempelvis; USA 45%, Tillväxtmarknader: 15%, Sverige 10%, Europa: 30% . Detta är bara ett exempel men du kan absolut inte ha 100% investerat i Sverige. Du har då ingen bra diversifiering, detta kallas för övrige "Home biaisis".
Steg 3. Fonder vs Aktier?
Jag skulle avråda från att investera i Aktier då det kräver tid och framför allt kunskap vilket många privatsparare saknar. Om du vill göra det så bör du investera i så fall en liten andel åtminstone ibörjan. Med aktiefonder bör du tänka på att de flesta aktiva aktiefonderna inte överträffar index, så jag skulle rekommendera att mestadelen av dina fonder är indexfonder.
Angående räntefonder så tänk på att det är en skillnad mellan korta- och långa räntefonder. Långa räntefonder går oftast sämre när styrräntan är i stigande trend. Det kan därför vara en god ide att du både blandar korta- och långa räntefonder. Företagsobligationsräntefonder kan också vara ett bra alternativ.
Jag avråder starkt att göra misstaget att inte investera i aktiefonder överhuvudtaget då det anses vara för "riskabelt". Detta förutsatt att du har en lång tidshorisont. Alla bör investera en viss andel i aktiemarknaden.
När du väl investerat så bör du inte sälja av när det har gått ner kraftigt för du missar du uppgången. Har man investerat i aktiemarknaden måste man komma ihåg att man får den höga avkastningen just pågrund av att man har gått med på att värdet kommer variera kraftigt. Det finns ingen gratis lunch.
Jag hoppas att något av det jag skrivit, kan vara till någon hjälp.
Stort lycka till!