• 4
  • 5
2018-11-21, 07:13
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Vill du förlora pengarna så lägger du dem i högrisk.
Jag skulle placerat 30% i sparkonto (ex. OKQ8 om de fortfarande har 2%/år)
Sedan skulle jag lagt 10% direkt i aktiefonder (läs på om det, inte en så svår vetenskap)10% skulle jag investerat i mig själv så att säga, d.v.s. nöjen eller annat som jag känner att jag kan behöva (inte mer, inte mindre, exakt 10% av aktuella summa, resten av pengarna får generera mer pengar och dem skulle jag inte röra)
Dock så kan du ju lägga allt i sparkonto med 1-2%, det ger dig trots allt 150-300k per år, men du kommer vilja ha mer pengar än en "grundinkomst" inser du snart, när du har så mycket pengar på kontot. Då vidare i aktiefonder.

Det där med att ha is i magen är bara snack tycker jag. Läste en bok "symmetrianalys" en gång och läste in mig på nån kurs av dem. Efter det kände jag att det där med is i magen var ett annat sätt att säga att man inte behövde avkastningen. Förvisso svårt att swing-trada med 1,5mlj kr på en gång men att ha 200k i en kurs som går neråt är dumheter.

Hur räknar du?
Först berättar du hur du ska göra ned 50% av pengarna, sen räknar du avkastningen som 10ggr högre än den blir.....
Citera
2018-11-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Låter väl som ett jäkla lyxproblem men...har nyss fått 1,5 miljoner på kontot (arvsrelaterat) och har faan ingen aning vad jag ska göra med stålarna???

Aktier känns jäkligt riskabelt just nu?
Fonder? Ingen koll.
Fast sparkonto?
Högriskinvestera allt?

Vad hade ni gjort????

Jag hade låtit dom ligga på sparkontot ett tag, är man inte insatt så får man bli det först. Du behöver inte investera allt på en gång.

Sen skulle jag ha läst på om fonder och spridit ut en del av kapitalet på någorlunda stabila fonder. När nästa finanskris slår till och förmodligen nått botten så hade jag börjat fundera på att lägga en del på lite mer riskabla fonder som har potential.
Citera
2018-11-21, 10:45
Medlem
Köp en stabil utdelningsaktie som t.ex. Telia så får du ut 6% om året i passiv inkomst som du kan runka bort. H&M börjar vända snart så det kan även vara något att hålla ögonen öppna för.
Citera
2018-11-21, 14:18
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Låter väl som ett jäkla lyxproblem men...har nyss fått 1,5 miljoner på kontot (arvsrelaterat) och har faan ingen aning vad jag ska göra med stålarna???

Aktier känns jäkligt riskabelt just nu?
Fonder? Ingen koll.
Fast sparkonto?
Högriskinvestera allt?

Vad hade ni gjort????

Du behöver bli en miljonär snabbt, om du ska kunna hantera din miljon.
Lägg 2000kr på bra böcker och läs och lär, sen börja i liten skala, stressa inte.
Du måste lära dig att hantera pengarna, då först kommer de växa.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in