2018-11-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det inte svårt för en autist att ljuga? Iaf verkar denne jf gilla att skapa nån historia runt sig, sen blir det värre o värre, han är ute efter nån reaktion av nåt slag från sig själv eller andra.
Autister känner väl stor tomhet?

Alla med insikt kan intyga att det är en myt att autistiska personer inte kan ljuga. Både personer med grav autism och personer med lättare drag av autism, tex -Aspergers syndrom, kan ljuga
Citera
2018-11-17, 09:55
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Så Johan har alltså en syster, bror och far som älskar honom, håller kontakt och ställer upp för honom.
Och ändå gör aset såhär.
Mot en totalt okänd kvinna. Samt blandar in nån trasig unge i sin snurriga, förvridna tankevärld.

Hon hade också en expojkvän som älskade henne och ställde upp för henne. Och som desdutom våldtog och utnyttjade henne.

Den där terapeuten hade visserligen dåligt på fötterna för att säga att allt var pappans fel, mem man kan faktiskt vara ständigt närvarande i någons liv och ändå vara en destruktiv influens. Tror att vi är lite väl inkörda på att ”frånvarande pappan” som stereotyp i brottslingars bakgrunder.
Citera
2018-11-17, 10:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Som någon i tråden nämnde så är det rätt konstigt att han inte diagnostiserats med lätt utvecklingsstörning eftersom hans...

Ser faktiskt inget i förhören som tyder på att Johan skulle vara lågbegåvad eller utvecklingsstörd. Han är väldigt barnslig, men resonerar som en vuxen.

Jämför förhören medgärningsmannen, som är fjorton. FJ är flera nivåer över det både i språk och resonemang.

Sedan är han förstås märkt av att aldrig ha haft polare i sin egen ålder. T ex att han saknar ord för att beskriva könsdelar och att han kör med absurda lögner om att cykla fort.

Han kan reflektera ganska bra över sig själv som person och över sin situation. Han har fasta värderingar som han vidhåller även när de blir ifrågasatta. Han inser att han vill ha ett jobb och en flickvän, att han kanska kan komma att få det, men att det inte är självklart.

Man kan ju liksom vara bra dum i huvet utan att vara utvecklingsstörd.
Citera
2018-11-17, 10:33
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Försök igen. Varannan gång du försöker ladda ner så försöker minfil ladda ner nån skit från appstore i stället, och det är därför ditt antivirus säger till. Nästa gång funkar det.

Tack för tips. Gjorde som du skrev.

Nu har jag läst Fup.

Det var värre än vad jag först kunde föreställa mig; våldtäkt + mord, två män (man+pojke) mot ensam kvinna.

Uhhh!!

Trasiga figurer alla tre var och en på sitt vis och så slumpen ...

Att den hade en så avgörande roll för Nellas del.

Uhhh!!

Edit:Stort tack till den som levererade Fup.

Kramiz
Citera
2018-11-17, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Det är många som spekulerar och slänger ur sig teorier höger och vänster angående gärningsmännen. Ett roande tidsfördriv kan jag allt förstå, absolut. Dessvärre verkar det som att ett flertal här på forumet tror att det krävs extrema omständigheter för att någon lever ut sina drömmar om att mörda någon, och sanningen kan inte vara mer otäck, det kan faktiskt vara precis vem som helst. Det finns inte mycket etablerad statistik som fastslår orubbliga fakta angående vad som formar en mördare, förutom just några gemensamma nämnare, till följd utav medfödda hjärnfel. Dessa hjärnfel visar sig tydligast redan som ung (runt år 5 och eskalerar i åldrarna), utav att barnet fullkomligt saknar empati, är extremt skadeglad, vars hyss involverar att tillfoga andra barn/vuxna och/eller mindre djur smärta, samt att aldrig gråta bortsett från när barnet självt gör sig ordentligt illa fysiskt på något sett.

Mördare som mördar för att mörda, alltså att kunna slumpmässigt ta en fullständig oskyldig främlings liv, saknar empati som sagt, och tillhör en helt egen gren utav kriminell neurologi, och den enorma majoriteten utav människor som dödar någon gör det av helt andra anledningar än enbart leva ut en dröm om att just döda en människa. Det är oftast pga eskalering på grund utav en hel myriad anledningar som till störta sannolikhet slutar med dråp dom. Andra exempel när mord sker, infall eller överlagda, är lustbrott. Lustbrott hade en gång i tiden en särskild plats i brottsutredande, oftast involverar det familj och/eller älskare, eller goda vänner som far illa, hämndbrott osv.

JF är hjärnskadad, och ingen kommer någonsin fullt förstå en hjärnskadad person.

Du verkar roas av att spekulera själv.
Det blir lite oklart vad du menar med hjärnskadad i Johans fall. Vill du utveckla?
Skador i frontalloben, både förvärvade (genom trauma mot huvudet, dvs skallskador) eller pga sjukdom (tex frontallobsdemens) kan ju påverka impulskontroll vid aggression. Eklund och ubåtsdansken sägs ju båda ha blivit värre efter sina skallskador, även om det inte är någon som konstaterats medicinskt i deras fall.

Syftar du på den sortens hjärnskador eller på andra patologiska tillstånd som också påverkar hjärnans förmåga till empati, tex psykopati? Eller autism? (även om det debatteras om autism verkligen alltid innebär sämre empatisk förmåga)
Citera
2018-11-17, 11:14
Medlem
Citat:
Hon hade också en expojkvän som älskade henne och ställde upp för henne. Och som desdutom våldtog och utnyttjade henne.

Den där terapeuten hade visserligen dåligt på fötterna för att säga att allt var pappans fel, mem man kan faktiskt vara ständigt närvarande i någons liv och ändå vara en destruktiv influens. Tror att vi är lite väl inkörda på att ”frånvarande pappan” som stereotyp i brottslingars bakgrunder.

Syftar du på Nella eller på Johans syster i början?

I övrigt håller jag med fullständigt. Eklund sägs ju ha påverkats av sin synnerligen närvarande far och farbröder, ubåtsdansken växte upp med sin far osv.
Citera
2018-11-17, 13:49
Medlem
Autister kan absolut ljuga, det där med lögner handlar ju om att de ofta har svårt för att ljuga på ett sätt som får social interaktion att flyta på ett bra sätt, t ex att de svarar "nej" om folk säger "tycker du min nya tröja är fin?" då många sätter ett värde i att vara ärliga då det gäller just sånt som gäller åsikter om andra personer och att de har svårt att förstå den andre personens känslor, behov och perspektiv, men folk med Aspergers syndrom är ju minst medelbegåvade, så nog kan de ljuga om de t ex inte vill sitta i fängelse i många år.
Senast redigerad av Florman 2018-11-17 kl. 13:51.
Citera
2018-11-17, 14:41
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Du verkar roas av att spekulera själv.
Det blir lite oklart vad du menar med hjärnskadad i Johans fall. Vill du utveckla?
Skador i frontalloben, både förvärvade (genom trauma mot huvudet, dvs skallskador) eller pga sjukdom (tex frontallobsdemens) kan ju påverka impulskontroll vid aggression. Eklund och ubåtsdansken sägs ju båda ha blivit värre efter sina skallskador, även om det inte är någon som konstaterats medicinskt i deras fall.

Syftar du på den sortens hjärnskador eller på andra patologiska tillstånd som också påverkar hjärnans förmåga till empati, tex psykopati? Eller autism? (även om det debatteras om autism verkligen alltid innebär sämre empatisk förmåga)

Medfött hjärnfel/hjärnskada utav anledningar X, det är solklart med tanke på att normala människor inte sitter och fantiserar om att mörda någon bara för att mörda någon, samt att normala människor inte skulle bete sig som inget har hänt efteråt, jag läste hela förhörs transkriptet häromdagen, jag är fullkomligt övertygad nu. Sedan är autism är ett paraplybegrepp för en salig blandning störningar i hjärnan, JF har säkert någon/några variant(er). JF har också klockrena tendenser som både psykopat samt sociopat. Vad som orsakade JF's störningar är åter bara spekulation, men om jag skulle sätta mina år som psykologi studerande på någonting alls i denna GM's fall, så är det nog helt enkelt medfött. Mycket kan gå fel i graviditeter. Hans hjärna fungerar helt enkelt inte som alla andras, så vi, normala, kommer aldrig helt förstå honom tyvärr.
Citera
2018-11-17, 15:17
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Medfött hjärnfel/hjärnskada utav anledningar X, det är solklart med tanke på att normala människor inte sitter och fantiserar om att mörda någon bara för att mörda någon, samt att normala människor inte skulle bete sig som inget har hänt efteråt, jag läste hela förhörs transkriptet häromdagen, jag är fullkomligt övertygad nu. Sedan är autism är ett paraplybegrepp för en salig blandning störningar i hjärnan, JF har säkert någon/några variant(er). JF har också klockrena tendenser som både psykopat samt sociopat. Vad som orsakade JF's störningar är åter bara spekulation, men om jag skulle sätta mina år som psykologi studerande på någonting alls i denna GM's fall, så är det nog helt enkelt medfött. Mycket kan gå fel i graviditeter. Hans hjärna fungerar helt enkelt inte som alla andras, så vi, normala, kommer aldrig helt förstå honom tyvärr.

Då blir den intressanta frågan; kan likasinnade på djupet förstå varandra? Kan Anders Eklund på djupet förstå Johan Fallqvist? Ungefär som att en "vanlig" cancerpatient kan förstå en annan cancerpatient?

Tycker det här är svårt.

Jättesvårt.
Citera
2018-11-17, 15:19
Medlem
Citat:
Någon mer än jag som reagerade på att JF betalat i ett halvår till en dejtingsajt, detta trots att han inte varit i närheten av en kvinna sedan han var femton?
Undrar om han tänkt skaffa sig en tjej, eller om han letat efter någon att döda.
Det där att han haft förhållande med någon i 15års åldern, det kan likväl vara en man som han varit med. Tror inte han är intresserad av flickor/kvinnor, alls.
Han tycks vilja få omgivningen att tro att han deltog i ett rån i Malmö för en del år sedan.
Det låter inte alls logiskt, att rånare skulle anlitat honom som bilförare, och att han haft en kriminell kompis som senare dog.
Det finns kanske nån annan sanning i den historien. Den där döde kompisen kanske var hans partner,och att det hände någonting helt annat än ett rån.
Han tillväga gångssätt att ta död på Nella verkar uttänkt, och han skulle passa in väldigt bra som mördaren i Linköping, där lille pojken och kvinnan skars till döds. Men hans dna lär inte stämma.
Citera
2018-11-17, 15:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ser faktiskt inget i förhören som tyder på att Johan skulle vara lågbegåvad eller utvecklingsstörd. Han är väldigt barnslig, men resonerar som en vuxen.

Jämför förhören medgärningsmannen, som är fjorton. FJ är flera nivåer över det både i språk och resonemang.

Sedan är han förstås märkt av att aldrig ha haft polare i sin egen ålder. T ex att han saknar ord för att beskriva könsdelar och att han kör med absurda lögner om att cykla fort.

Han kan reflektera ganska bra över sig själv som person och över sin situation. Han har fasta värderingar som han vidhåller även när de blir ifrågasatta. Han inser att han vill ha ett jobb och en flickvän, att han kanska kan komma att få det, men att det inte är självklart.

Uppfattar honom på samma sätt så det är väl kanske inte så märkligt att han söker sig till åldersgruppen i sig. Han kvalar nästan inte in ens som tonåring, mycket omogen.
Det är cyklar, bilar, knivar, soft airgun lekar och filmer för hela slanten.

Samtidigt har han ändå en reflektionsförmåga som en vuxen stundom. Dumslug på nåt sätt, beräknande.

Hans empati (affektiv versus kognitiv) är märklig om man har en autist i åtanke. De vill ofta göra rätt men förstår inte och har svårt att läsa av andra, varav en psykopat däremot vet precis vad rätt och fel innebär men skiter blankt i hur andra drabbas och mår (kognitiv empati).

JF verkar inte bry sig det minsta om offret eller andra kvinnor heller. Han kör sitt race - antingen hämnas som oerhört lättkränkt eller likaväl tvärtom; att han har lust att mörda en random kvinna som han gjorde mot Nella och struntar blankt i vad det innebär.

Hans knivsamling och relation till knivar verkar vara en besatthet som sammanfaller med en autist särintressen.

För övrigt verkar han ha haft ett självskadebeteende vilket får mig att fundera på att han gömt knivar hemma då han säger att han ljög mycket för föräldrarna, bl.a då han gömde saker han inte fick ha på rummet - ihop med följande:

"dels jag skadar mig själv men sen så skadar jag även den som jag bråkar med eller blir arg på det är främst min syster för hon är svagast ungefär hon och min mamma då men Carro hon bor själv och då attackerar jag henne för att."
"jag sa bara kom inte för nära för då hugger jag mig själv"
"(..) de gick efter mig då jag gick ut på en udde där då sa jag kom ni nära då hugger jag mig själv (...) då vill jag inte se någon av dem så då stod jag bara därute och vrålade i 5 minuter eller något och sen gick det över."
"det har bara varit mig själv jag velat skada"
Citera
2018-11-17, 16:12
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Nu kan han väl bara glömma att han någonsin skulle kunna få nåt jobb och en flickvän efter
det han gjort. För det ska väl mycket till för att man ska våga släppa ut honom igen i friheten.
I inslaget om fallet i veckans "Efterlyst" beskrevs dådet som uttryck för ren ondska
och det finns det ju ingen anledning att anmäla någon invändning gentemot.
Det är ju i nivå med vad Edvin Gyllensvaan uppvisade i grymhet borta i Mantorp förra året
om inte än ruskigare.
Efter att det 14-åriga lilla svinet - må han få ett helvete här i livet - haft sitt roliga med offret
så är aset Johan framme med sin kniv och ska skära halsen av Nella. Hon gråter förtvivlat och
vädjar om nåd och svaret på det blir att han stöter in knivbladet i hela sin längd genom hennes
nacke och vrider runt och bänder. Sen hugger han upprepade gånger i halsen och det är väl
nära på att offret blir dekapiterat.
Så här snackar vi verklig ondska och det finns naturligtvis inte minsta lilla hopp om den här
uslingen. Lås in och släng nyckeln, som det brukar heta.

Han kommer väl inte att bedömas ha någon psykisk sjukdom som berättigar till vård så det
blir med allra största sannolikhet fängelse som blir aktuellt för hans vidkommande.
Han hamnar kanske där just nämnde dubbelmördaren, EG, sitter.
Så kan de ju sitta och skryta om sina respektive dåd inför varandra.
Senast redigerad av Grandioso 2018-11-17 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in