2018-11-17, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. och jag ställer mig fortfarande frågande till hur "dysfunktionell" familjen är eftersom det är hennes slutsatser - enögd sådan och på bas av JF primärt.

Den som funderar på om han har en diagnos, som ställer upp, ringer, besöker, ber JF vara ärlig, prata ut om nåt bekymrar, skjutsar honom morgon och kväll under samhällstjänst är hans far (förutom systern C samt brodern M som han beskriver lika ofta).

På tal om C så blir dialogerna lite absurda sett till klockslag och datum:
Sms från systern 26/7 vid 23.30-tiden.
C: Men däcket höll å nu nytt å fint där å din syster lever.
JF: Fan va niiiiiiiicee
C: Tack!
C: Ja, jag vill vara kvar ett bra tag till.
JF: Ja det hoppas jag verkligen.
C: Å ja massa kul ska vi göra!!
C: Är XX kvar hos dig?
JF: Ja han är kvar. Han ska sova kvar. Nattiskramis
C: Mysigt! Kramis fina lillebror.

... and then they went out for a terrible walk of death.

27/7 kl 04.41 smsar JF till J*sper om en snusdosa han tjatat om i 18 sms på kvällen.
Dialogen fortsätter som om inget speciellt hänt:
"Om du har 40 kronor idag så tar jag dom idag. Har inte tid imorgon."

Men jäkla märkligt ändå att syrran inte tycks reagera på det sjuka i att hennes 28-åriga uppenbart psykiskt skeva lillebror umgås med barn i yngre tonåren och låter en av dem SOVA ÖVER i sin lägenhet.

Alltså även om systern inte velat se hur pass illa ställt det var med hennes bror så borde väl vem som helst med någorlunda normal verklighetsuppfattning inse hur onormalt det är.
Antingen visste Johans syster inte HUR pass unga dessa ungdomar var som hennes bror umgicks med eller så har även hon stora problem med sitt omdöme och förmåga att se vad som är normalt och inte. Kanske orkade hon inte se. Kanske var hon naiv. Kanske hade hon fullt upp med sitt eget liv.
Citera
2018-11-17, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Men jäkla märkligt ändå att syrran inte tycks reagera på det sjuka i att hennes 28-åriga uppenbart psykiskt skeva lillebror umgås med barn i yngre tonåren och låter en av dem SOVA ÖVER i sin lägenhet.
Vet hon ens vad hans ålder är?
Hans bror verkar då inte ha nån koll på vem JF umgås med mer än nåt allmänt fladder om ungdomar (som han är tillsagd att inte umgås med).
JF ljuger rätt friskt för övrigt. När det gynnar honom..

27/7 kl 08:46, JF sms till L*am:
"Morrnmorron. Har du hört vad fan som hänt i Fagersta?"
Senast redigerad av develi 2018-11-17 kl. 00:58.
Citera
2018-11-17, 00:55
Medlem
Citat:
Så Johan har alltså en syster, bror och far som älskar honom, håller kontakt och ställer upp för honom.
Och ändå gör aset såhär.
Mot en totalt okänd kvinna. Samt blandar in nån trasig unge i sin snurriga, förvridna tankevärld.

Vad är det som skapar behovet och tankarna hos såna här personer om att döda nån slumpmässigt utvald kvinna/ människa?
Ja, bra fråga. Vem/Vad har triggat honom? Polisen måste kolla dator mm. vilka han chattat med e.l
kan finnas spår där!
Citera
2018-11-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet hon ens vad hans ålder är?
Hans bror verkar då inte ha nån koll på vem JF umgås med mer än nåt allmänt fladder om ungdomar (som han är tillsagd att inte umgås med).
JF ljuger rätt friskt för övrigt.
Är det inte svårt för en autist att ljuga? Iaf verkar denne jf gilla att skapa nån historia runt sig, sen blir det värre o värre, han är ute efter nån reaktion av nåt slag från sig själv eller andra.
Autister känner väl stor tomhet?
Citera
2018-11-17, 00:58
Medlem
Citat:

Alltså även om systern inte velat se hur pass illa ställt det var med hennes bror så borde väl vem som helst med någorlunda normal verklighetsuppfattning inse hur onormalt det är.
Antingen visste Johans syster inte HUR pass unga dessa ungdomar var som hennes bror umgicks med eller så har även hon stora problem med sitt omdöme och förmåga att se vad som är normalt och inte. Kanske orkade hon inte se. Kanske var hon naiv. Kanske hade hon fullt upp med sitt eget liv.
håller med, reagerade också på det
Citera
2018-11-17, 00:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det inte svårt för en autist att ljuga? Iaf verkar denne jf gilla att skapa nån historia runt sig, sen blir det värre o värre, han är ute efter nån rektion av nåt slag från sig själv eller andra. Autister känner väl stor tomhet?
La en edit på förra inlägget.

"JF ljuger rätt friskt för övrigt. När det gynnar honom..

27/7 kl 08:46, JF sms till L*am:
"Morrnmorron. Har du hört vad fan som hänt i Fagersta?"
Citera
2018-11-17, 01:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, bra fråga. Vem/Vad har triggat honom? Polisen måste kolla dator mm. vilka han chattat med e.l
kan finnas spår där!
Det är kollat, ses i FUP. Det finns begäran till FBI, antar det berör access till fb.
Citera
2018-11-17, 01:26
Medlem
Citat:
kan finnas spår där!

Ja precis. Det kan ge ledtrådar om orsaken som med Aspgren, ubåtsdansken och Mangs.

Som någon i tråden nämnde så är det rätt konstigt att han inte diagnostiserats med lätt utvecklingsstörning eftersom hans uttalanden så uppenbart visar att han inte är på normal nivå.

Autism ensamt är inte lika med begåvningshandikapp. Men i Johans fall tyder ju både vad han sagt i förhör och hans Facebook på att han inte direkt är nån savant...

Men varför kunde han tex inte lägga sin tid på att vara supporter till nåt lag, gå på alla matcher osv som andra jämnåriga med autism och svag begåvning eller förvärvad hjärnskada. Eller snöa in på veteranmopeder, dragracing, Pokémon Go eller vad som helst.

Han är långt ifrån den enda killen med sin diagnos som blivit mobbad under skoltiden. Det är nog snarare regel än undantag.
- Men i stort sett alla andra går vidare om än lite ärrade i själen.

Vad är det som får vissa att bli som Johan?
Varför denna fascination för att döda?

Johan har dessutom en syster som är snäll mot honom...

Men hatar andra kvinnor.
Senast redigerad av Firesnake 2018-11-17 kl. 01:33.
Citera
2018-11-17, 01:36
Medlem
DURN80s avatar
Det är många som spekulerar och slänger ur sig teorier höger och vänster angående gärningsmännen. Ett roande tidsfördriv kan jag allt förstå, absolut. Dessvärre verkar det som att ett flertal här på forumet tror att det krävs extrema omständigheter för att någon lever ut sina drömmar om att mörda någon, och sanningen kan inte vara mer otäck, det kan faktiskt vara precis vem som helst. Det finns inte mycket etablerad statistik som fastslår orubbliga fakta angående vad som formar en mördare, förutom just några gemensamma nämnare, till följd utav medfödda hjärnfel. Dessa hjärnfel visar sig tydligast redan som ung (runt år 5 och eskalerar i åldrarna), utav att barnet fullkomligt saknar empati, är extremt skadeglad, vars hyss involverar att tillfoga andra barn/vuxna och/eller mindre djur smärta, samt att aldrig gråta bortsett från när barnet självt gör sig ordentligt illa fysiskt på något sett.

Mördare som mördar för att mörda, alltså att kunna slumpmässigt ta en fullständig oskyldig främlings liv, saknar empati som sagt, och tillhör en helt egen gren utav kriminell neurologi, och den enorma majoriteten utav människor som dödar någon gör det av helt andra anledningar än enbart leva ut en dröm om att just döda en människa. Det är oftast pga eskalering på grund utav en hel myriad anledningar som till störta sannolikhet slutar med dråp dom. Andra exempel när mord sker, infall eller överlagda, är lustbrott. Lustbrott hade en gång i tiden en särskild plats i brottsutredande, oftast involverar det familj och/eller älskare, eller goda vänner som far illa, hämndbrott osv.

JF är hjärnskadad, och ingen kommer någonsin fullt förstå en hjärnskadad person.
Citera
2018-11-17, 01:41
Medlem
develis avatar
Anledning att sno med sig Nellas mobil:
Citat:
"Jag vet faktiskt inte det har jag lärt mig från filmer att dom tar med sig telefon eller de tar med sig handväskan eller någonting som."
"Ingen aning det är väl fränt då antagligen men så tänkte jag att det vet jag inte jag kände bara fränt att göra som de gör på film att ta med sig nån grej och så (..)"
Hotbreven till tjejen i klassen:
Citat:
"Breven utgörs av repliker och handling ur en film."

"I första brevet stod det att hon skulle bli jagad och våldtagen tills hon slutade andas om hon visade brevet för polisen."
" Det har varit frågan om mycket allvarliga, uppskrämmande och otäcka händelser om lemlästning och våld samt hot om våldtäkt till döds."

JF säger i aktuellt FUP att han bl.a skrev en ramsa i hotbreven, troligen från filmen Terror på Elm Street. Kan vara seriemördaren Freddy Crueger's rim han menar:

"One, two, Freddy's coming for you.
Three, four, better lock your door.
Five, six, grab your crucifix.
Seven, eight, gonna stay up late.
Nine, ten, never sleep again."

J*sper, bekant till JF om hans filmintresse (han har en hel bokhylla med enbart filmer, ses på foto i FUP):
Citat:
"J*sper berättade att Johan är intresserad av knivar och vapen. J*sper tror att Johan ville visa vad han hade. Johan kollade mycket på actionfimer och levde sig in i den världen. J*sper tror att han fått intresset av knivar och vapen från filmer."

För övrigt är JF stundom ärlig på ett autistiskt vis men kan likaväl ljuga rejält om han finner behov:
Citat:
"Jag ljög mycket för föräldrarna och sånt där"
"Det är allt möjligt, städa mitt rum eller om jag gömt saker på mitt rum som inte morsan och farsan vill jag ska ha, det är sådana saker och.."

Citat:
"När jag vaknade vid halv tio ungefär så att jag fick ju världens chock att en kvinna hittats död mitt i lilla Fagersta." (..) man förväntar sig inte att det händer i en liten sömnig småstad (..)"

"Nej jag har inte mördat någon, varför skulle jag vilja mörda någon i en stad jag trivs i och vill liksom bo i många år, varför skulle jag riskera det egentligen jag är inte sur."
Senast redigerad av develi 2018-11-17 kl. 01:45.
Citera
2018-11-17, 04:09
Medlem
WayneJohns avatar
Intressant i FUPen när JF berättar på fullaste allvar att han har cyklat i 140kmh på hallandsåsen, han lever i en väldigt skev verklighet vad det gäller allt.
Citera
2018-11-17, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Det är många som spekulerar och slänger ur sig teorier höger och vänster angående gärningsmännen. Ett roande tidsfördriv kan jag allt förstå, absolut. Dessvärre verkar det som att ett flertal här på forumet tror att det krävs extrema omständigheter för att någon lever ut sina drömmar om att mörda någon, och sanningen kan inte vara mer otäck, det kan faktiskt vara precis vem som helst. Det finns inte mycket etablerad statistik som fastslår orubbliga fakta angående vad som formar en mördare, förutom just några gemensamma nämnare, till följd utav medfödda hjärnfel. Dessa hjärnfel visar sig tydligast redan som ung (runt år 5 och eskalerar i åldrarna), utav att barnet fullkomligt saknar empati, är extremt skadeglad, vars hyss involverar att tillfoga andra barn/vuxna och/eller mindre djur smärta, samt att aldrig gråta bortsett från när barnet självt gör sig ordentligt illa fysiskt på något sett.

Mördare som mördar för att mörda, alltså att kunna slumpmässigt ta en fullständig oskyldig främlings liv, saknar empati som sagt, och tillhör en helt egen gren utav kriminell neurologi, och den enorma majoriteten utav människor som dödar någon gör det av helt andra anledningar än enbart leva ut en dröm om att just döda en människa. Det är oftast pga eskalering på grund utav en hel myriad anledningar som till störta sannolikhet slutar med dråp dom. Andra exempel när mord sker, infall eller överlagda, är lustbrott. Lustbrott hade en gång i tiden en särskild plats i brottsutredande, oftast involverar det familj och/eller älskare, eller goda vänner som far illa, hämndbrott osv.

JF är hjärnskadad, och ingen kommer någonsin fullt förstå en hjärnskadad person.

Vad menar du med att JF är hjärnskadad?

Visst kan alla människor mörda, men då gäller det nog att man blir tex. attackerad och man dödar i självförsvar.

Det är väldigt konstigt att ingen märkt av att han är hjärnskadad, på alla instanser såsom dagis, skola, fritids m.m och självklart även föräldrarna. Så tragiskt att en ung mamma fick sätta livet till för att alla instanser tydligen missat att han är hjärnskadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in