2018-11-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att "de nedblodade kläderna" hos SD existerade, men frågan är alltså om det var LW:s blod på dem. Om det ens var blod. Läs mitt svar till 'DreamTwister' så förstår du hur jag menar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Troligen gjorde polisen först ett test som indikerade att det fanns spår av blod på några textilier hos SD. Materialet skickades därför till NFC för analys, och antagligen visade analyssvaren senare att det inte alls var blod (åtminstone inte LW:s).

Jag tänker mig alltså att det kan ha gått till ganska exakt som i fallet i Loftahammar som den länkade dokumentären handlar om. Börja lyssna vid 20:45, där man delger Ingemar misstanke på sannolika skäl efter att man tror sig ha hittat spår av hustruns blod på hans gräsklippare. Fortsätt sedan lyssna till 24:45.

Varför skulle LW följa med en Älg ned till planket?
Ytterligare en försmådd beundrare?
Nej du är galen.
Citera
2018-11-17, 11:44
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det dröjer nog inte länge till nu, ser fram emot att ha SD bakom galler innan jul och 20 år framåt...

Är detta endast din förhoppning, eller har du fått annan info som tyder på ett gripande?
Citera
2018-11-17, 12:09
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Nej du är galen.

Dessutom en älg som kunde prata. Mycket ovanligt.
Citera
2018-11-17, 12:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Undrar varför inte SD/HD/JG den 15:e, när dom fick reda på att LW var borta, drog ihop till ett sök efter henne? Dom har ju många kontakter och kunde nog lätt få ihop ett geo-gäng. SD borde ha blivit ordentligt orolig (om han är oskyldig).

Till TiNi... kommer Ni ihåg vilken tid HD ringde och sjukanmälde sig den 14:e?

Ps Kommer ihåg nu att det pratats tidigt i tråden om Missing People och att någon tyckte att sök inte var nödvändigt, någon mer än jag som minns det... om så var kom det ifrån?

Det här frågar jag mig också varför LW inte söktes efter mer av sina vänner. De som skulle till Norge skjöt inte upp resan heller utan åkte iväg som planerat.

Ja, jag minns att det skrevs här om att någon inte tyckte det var nödvändigt med sök av MP.
Var det du Sh.Holmes som sa att det var JGs verk?
Citera
2018-11-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att "de nedblodade kläderna" hos SD existerade, men frågan är alltså om det var LW:s blod på dem. Om det ens var blod. Läs mitt svar till 'DreamTwister' så förstår du hur jag menar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Troligen gjorde polisen först ett test som indikerade att det fanns spår av blod på några textilier hos SD. Materialet skickades därför till NFC för analys, och antagligen visade analyssvaren senare att det inte alls var blod (åtminstone inte LW:s).

Jag tänker mig alltså att det kan ha gått till ganska exakt som i fallet i Loftahammar som den länkade dokumentären handlar om. Börja lyssna vid 20:45, där man delger Ingemar misstanke på sannolika skäl efter att man tror sig ha hittat spår av hustruns blod på hans gräsklippare. Fortsätt sedan lyssna till 24:45.

Citat:
Nej du är galen.

Detta med älgspår är säkert prio ett hos polis och rättsläkarna efter det som hände i Loftahammar.
Hur rättsläkaren kunde missa allt det älghår som fanns på offret. Han kom till platsen där offret hittades så kvinnan hade inte flyttats på utan älghår bör varit synligt ganska omgående.

Tänkt på garagen! Hur nära ligger de brottsplatsen? Har ingen lokalkännedom om Örebro.
Kan mgm ringt till LW och begärt tillbaka något som var utlånat till LW ( eller vill låna något) i samband med resan och sagt att det är bråttom och han väntar vid garaget. LW räknar med en kort vistelse fram o åter till garaget men då hon kommer utanför dörren står mgm där, något hon inte var införstådd med. Reaktionen blir att dörren glöms låsas, de går tillsammans till garaget och på vägen dit eller vid garaget eskalerar bråket mellan de båda. Antingen blir hon nerslagen där eller hinner fly och blir upphunnen och därifrån dras offret till fyndplatsen.
Kan LW haft någon halskedja, örhängen eller liknande som trasats sönder och del av det fanns kvar på kroppen men att det letades efter rester av något sådant.
Någon i tråden (MV?) sagt att det fanns en viss planering och detta med samtal och få henne till garaget kan var uträknat om det nu fanns något med hämta/lämna från garaget.
Citera
2018-11-17, 12:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det här frågar jag mig också varför LW inte söktes efter mer av sina vänner. De som skulle till Norge skjöt inte upp resan heller utan åkte iväg som planerat.

Ja, jag minns att det skrevs här om att någon inte tyckte det var nödvändigt med sök av MP.
Var det du Sh.Holmes som sa att det var JGs verk?

Som jag minns det i tråden så kom uppgifter först att JG men senare även en annan person (han i artikeln som kände LW förr som scout) hade fått direktiv att inte prata om att hon var borta.

Geocachare/vänner hade börjat dra igång en sökgrupp efter LW ganska tidigt men JG stoppade dem och hänvisade till Missing People som han var med i själv (?). Dessa letade dock aldrig efter henne heller.
Citera
2018-11-17, 12:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt

Detta med älgspår är säkert prio ett hos polis och rättsläkarna efter det som hände i Loftahammar.
Hur rättsläkaren kunde missa allt det älghår som fanns på offret. Han kom till platsen där offret hittades så kvinnan hade inte flyttats på utan älghår bör varit synligt ganska omgående.

Tänkt på garagen! Hur nära ligger de brottsplatsen? Har ingen lokalkännedom om Örebro.
Kan mgm ringt till LW och begärt tillbaka något som var utlånat till LW ( eller vill låna något) i samband med resan och sagt att det är bråttom och han väntar vid garaget. LW räknar med en kort vistelse fram o åter till garaget men då hon kommer utanför dörren står mgm där, något hon inte var införstådd med. Reaktionen blir att dörren glöms låsas, de går tillsammans till garaget och på vägen dit eller vid garaget eskalerar bråket mellan de båda. Antingen blir hon nerslagen där eller hinner fly och blir upphunnen och därifrån dras offret till fyndplatsen.
Kan LW haft någon halskedja, örhängen eller liknande som trasats sönder och del av det fanns kvar på kroppen men att det letades efter rester av något sådant.
Någon i tråden (MV?) sagt att det fanns en viss planering och detta med samtal och få henne till garaget kan var uträknat om det nu fanns något med hämta/lämna från garaget.

Den här hypotesen är logisk enligt mig om man betänker att ytterdörren var öppen/på glänt enligt tidiga uppgifter i tråden. Lenas initiala avsikt kan ju inte varit att gå särskilt långt ifrån bostaden då.

Garagen låg väl i ganska när anslutning till bostaden? Om jag inte minns fel.
Citera
2018-11-17, 12:40
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är mest brydd över att hon så sent, pratandes i telefon samtidigt som att hon slår in födelsepresenter helt plötsligt avbryter allt, lämnar dörren olåst om sina sovandes barn och lämnar hemmet .. särskilt som hon i nutid införskaffat Säkerhetslås.

Det är synnerligen Märkligt!

24 min (ca) senare är hon död, brutalt sönderslagen!

Tänkt samma och landar i att hon antingen blivit:

- lurad av GM som sagt att barn var i fara eller genom högt ljud utanför hus

- veknat och ändå (fel-)bedömt honom
som pestig men inte direkt livsfarlig (manipulativ GM kunde säkert spela/intyga förbättring på slutet i våras om hen ändå planerat mordet) om hen skyllt på att hen bara kort behövt låna något inför resa/velat kort prata ut om något

- utlurad av annan än GM själv (återigen, en manipulativ GM som fått någon annan att omedvetet/medvetet involveras)
Citera
2018-11-17, 13:01
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så då tyckte du alltså att du fick ett klart svar därvidlag?🤔
Men ok, jag kan förstå din irritation ang mitt påpekande och får tacka för ett kronologiskt väldokumenterat svar och jag menar inte att du haft någon ambition att skapa en trådsanning. Men så som det framstod i ditt svar avs uträtade frågetecken så verkade det som att du bejakade händelseförloppet fullt ut (när man, som jag, inte läst precis alla inlägg).

Bara ett exempel på hur detta redan har etablerats som en 'sanning' i tråden:
Och menar inte nu att klandra dig för detta, men såg faran komma.😐

Tack för din förklaring, nu förstår jag hur du menade. Jag la som sagt ingen värdering i själva uppgiften men inser nu att mitt inlägg kunde tolkas så.
Jag tar till mig av din konstruktiva kritik och ska försöka vara mer tydlig framöver.
Citera
2018-11-17, 13:11
Medlem
Asynjans avatar
När uppdagades larmsamtalet om skrik i området? Skrikvittnet fick ju tydligen själva höra av sig till polisen när de såg efterlysningen i tidningen på fredagen. Har de ingen intern kommunikation i Örebros polishus?

Gjorde varken polis eller vänner några sök innan den offentliga efterlysningen 18 maj?
Citera
2018-11-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Som jag minns det i tråden så kom uppgifter först att JG men senare även en annan person (han i artikeln som kände LW förr som scout) hade fått direktiv att inte prata om att hon var borta.

Geocachare/vänner hade börjat dra igång en sökgrupp efter LW ganska tidigt men JG stoppade dem och hänvisade till Missing People som han var med i själv (?). Dessa letade dock aldrig efter henne heller.

Mhm ständigt denna JG,, han vände LW ryggen både i livet och i döden, han har mycket att stå till svars för.
Ser framför mig både HD och JG åka dit på medhjälp.
Det kommer bli kriminalhistoria av detta.
Citera
2018-11-17, 14:36
Medlem
Citat:
Det dröjer nog inte länge till nu, ser fram emot att ha SD bakom galler innan jul och 20 år framåt...
En livstidsdom skulle vara den bästa julklappen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in