Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 14:39
  #34873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är mest brydd över att hon så sent, pratandes i telefon samtidigt som att hon slår in födelsepresenter helt plötsligt avbryter allt, lämnar dörren olåst om sina sovandes barn och lämnar hemmet .. särskilt som hon i nutid införskaffat Säkerhetslås.

Det är synnerligen Märkligt!

24 min (ca) senare är hon död, brutalt sönderslagen!

Det nya låset var p.g.a. en viss person, enligt uppgift, och denna person hade hon uppsikt över just då.
Dessutom skulle det inte bli mer än ett par minuters samtal ute. Men det är något som ändå inte stämmer.
Citera
2018-11-17, 15:01
  #34874
Medlem
Två tankar.

Om mordet började på vägen ett tiotal meter från planket så spricker EGTs främsta argument mot SD som gärningsman (EGTs resonemang med SD som GM slutar oftast med att hen inte lyckas placera just dessa två bakom planket).

Men om polisen har lyckats hitta spår som leder från FP till vägen så kan jag faktiskt inte förstå att man inte upptäckte dessa spår innan kroppen hittades.

Kan denna nya information verkligen stämma?
Citera
2018-11-17, 15:04
  #34875
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag tränger mig in här och svarar vad jag funderat på. Jag hade önskat att media ställt frågan om huruvida man begärt ett riktat svar av NFC gällande DNA. Alltså om frågeställningen varit "matchar något av det vi skickar in SDs DNA?". Just den riktade frågan ställde utredarna gällande mördarälgen i Loftahammar. Då ville man enbart veta om makens DNA fanns på den avlidne. Något man senare fick skämmas rejält för.

Vill minnas att det tog mer än ett år för utredarna att skifta fokus och höja blicken.

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är en fråga jag också skulle vilja att media ställde.

På något sätt misstänker jag att jag missuppfattar frågan, men det är väl självklart att man ställer en fråga om det DNA man finner på ett prov matchar den misstänkte (riktad fråga?)? Eller är jag helt ute och cyklar?


I FUP D vid Mantorpsmorden https://www.flashback.org/t2847698p599 kan man se hur NFC arbetar utifrån den frågeställning de får.
(Ursäkta om det blir lite rörigt nu, men utgår från mobilen då jag är rädd för Minifil som sabbade min dator tidigare. Nerlusat med virus.

Om man kollar på hur den hypotetiska frågan ställdes i FUP i det av NFC undersökningsmaterialet kan man se att man undersökte en mängd olika prylar på olika sätt.

Vissa preparat/material undersöktes med både fingeravtryck och DNA, vissa enbart med den ena metoden. Det finns dessutom en mängd undersökningsmetoder för både fingeravtryck och DNA, beroende på hur representativt materialet är.

Eftersom det förekommer både kontamination från ambulanspersonal, polis, forensiker mm och naturligt förekommande DNA från personer som brukade vistas i huset (barn och barnbarn t ex) så skapas en numrerad lista (sid 41) med mt (misstänkt) samt dessa personer som man kontrollerar provmaterialet mot (sid 45, ändamål). Man undersöker även om materialet kommer från "annan".

Så utförs varje del av materialet på lämpligast sätt. Varje del avslutas med redovisat material, undersökningsmetod och slutsats.

Citera
2018-11-17, 15:05
  #34876
Medlem
Honan6s avatar
Mördarens kläder

Vilken klädsel bar GM vid mordtillfället?

MGM har nördat in på Haglöfs produkter och Foppa-skor ( http://forumbilder.se/H8N72/pixlr-20181117134430907 ).
Om han är skyldig till mordet, vad har han då gjort med kläderna han bar vid gärningen - har de tvättats eller kastats?

Har MGM gjort inköp av ersättande likadana persedlar?

Finns synvittnen som kan beskriva hans klädsel tidigare under dagen och kvällen?

Vad hade han på sig om/när han sågs utomhus vid en tid i nära anslutning till mordet?

Har HD eller den nära vännen JG koll på om något favoritplagg verkar saknas? Skulle de då informera utredarna?

Har någon hittat skor, byxor, t-shirt och/eller tröja/jacka efter vägen till Odensbacken eller Arlanda?

Eller, har han klantigt droppat något i skogsdungen mellan Hjärsta/Vivalla och som återfunnits - nu på analys?
__________________
Senast redigerad av Honan6 2018-11-17 kl. 15:09.
Citera
2018-11-17, 15:11
  #34877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag har funderat kring paketinslagningen i LW:s hus. Ingen av de två äldre syskonen eller UW tycks ha deltagit i denna, vad jag förstått? Åtminstone inte vid den sena timma som GM förmodas ha ”uppenbarat sig”? Visste GM att endast LW och yngste sonen var hemma? Hur kunde GM vara helt säker på det, undrar jag?

Det borde han inte ha varit säker på om han inte kommunicerat med henne om det. Vi vet ju inte vad som fanns i den sista digitala kontakten dem emellan.
Citera
2018-11-17, 15:17
  #34878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mördarens kläder

Vilken klädsel bar GM vid mordtillfället?

MGM har nördat in på Haglöfs produkter och Foppa-skor ( http://forumbilder.se/H8N72/pixlr-20181117134430907 ).
Om han är skyldig till mordet, vad har han då gjort med kläderna han bar vid gärningen - har de tvättats eller kastats?

Har MGM gjort inköp av ersättande likadana persedlar?

Finns synvittnen som kan beskriva hans klädsel tidigare under dagen och kvällen?

Vad hade han på sig om/när han sågs utomhus vid en tid i nära anslutning till mordet?

Har HD eller den nära vännen JG koll på om något favoritplagg verkar saknas? Skulle de då informera utredarna?

Har någon hittat skor, byxor, t-shirt och/eller tröja/jacka efter vägen till Odensbacken eller Arlanda?

Eller, har han klantigt droppat något i skogsdungen mellan Hjärsta/Vivalla och som återfunnits - nu på analys?
Det är sådana här frågeställningar som är viktiga och som jag själv funderat kring.
Dock tror jag inte att vi i tråden får svar på frågorna då den MGMs vänskaps/bekantskapskrets tycks ha flippat vidare ifrån tråden tyvärr
Citera
2018-11-17, 15:23
  #34879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mördarens kläder

Vilken klädsel bar GM vid mordtillfället?

MGM har nördat in på Haglöfs produkter och Foppa-skor ( http://forumbilder.se/H8N72/pixlr-20181117134430907 ).
Om han är skyldig till mordet, vad har han då gjort med kläderna han bar vid gärningen - har de tvättats eller kastats?

Har MGM gjort inköp av ersättande likadana persedlar?

Finns synvittnen som kan beskriva hans klädsel tidigare under dagen och kvällen?

Vad hade han på sig om/när han sågs utomhus vid en tid i nära anslutning till mordet?

Har HD eller den nära vännen JG koll på om något favoritplagg verkar saknas? Skulle de då informera utredarna?

Har någon hittat skor, byxor, t-shirt och/eller tröja/jacka efter vägen till Odensbacken eller Arlanda?

Eller, har han klantigt droppat något i skogsdungen mellan Hjärsta/Vivalla och som återfunnits - nu på analys?

HD eller JG tror jag inte att man kan räkna med när det gäller att aktivt meddela polisen.
Klädesplagg i någon dunge låter panikartat men iofs hade GM bråttom från platsen. Tror mer på instoppat någonstans där inte hundar lätt kan hitta det.Eller uppbränt, askan nedgrävd för att den
inte ska gå att analysera.
Citera
2018-11-17, 15:46
  #34880
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Som jag minns det i tråden så kom uppgifter först att JG men senare även en annan person (han i artikeln som kände LW förr som scout) hade fått direktiv att inte prata om att hon var borta.

Geocachare/vänner hade börjat dra igång en sökgrupp efter LW ganska tidigt men JG stoppade dem och hänvisade till Missing People som han var med i själv (?). Dessa letade dock aldrig efter henne heller.

Alltså, detta med det uteblivna söket av vänner och MPS har ju diskuterats tidigare i tråden.

Jag kan tänka mig att de anhöriga tidigt förstod att detta var inte ett vanligt försvinnande. De måste vara de som vet hur LW brukade göra med dörren. Kanske bara en sådan sak som att presenterna inte var färdigt inslagna och att hon inte var där på morgonen när sonen fyller år gör att man begriper att det är ett polisärende.

MPS gör bara sök om det finns en polisanmälan och om det finns en vilja från båda sidor av den försvunnes anhöriga att ett eftersök ska göras. Polisen ska också ge sin tillåtelse.

Så jag kan absolut tänka mig att det var därför man inte gjorde privata sök.

JG hade på sin fb-sida en länk till MPS. Om han var medlem vet jag inte.
Citera
2018-11-17, 15:47
  #34881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
HD eller JG tror jag inte att man kan räkna med när det gäller att aktivt meddela polisen.
Klädesplagg i någon dunge låter panikartat men iofs hade GM bråttom från platsen. Tror mer på instoppat någonstans där inte hundar lätt kan hitta det.Eller uppbränt, askan nedgrävd för att den
inte ska gå att analysera.
Nej precis, de antingen blundar eller vill ej ge någon information om man ska spekulera. Ett tredje alternativ är ju att de kan vara delaktiga, vilket i sådana fall skulle vara en riktig knall i Svensk kriminalhistoria..
Vet någon om HDs och JGs bil blev genomsökta iom den första häktningen eller alls..?
SDs bil beslagtogs ju någongång i maj om jag minns rätt så i den lär de inte ha hittat något som inte kan förklaras som ”naturliga spår”

Som jag har skrivit förut kan föremål ha dumpats i samband med USA-resan
Citera
2018-11-17, 16:00
  #34882
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mördarens kläder

Vilken klädsel bar GM vid mordtillfället?

MGM har nördat in på Haglöfs produkter och Foppa-skor ( http://forumbilder.se/H8N72/pixlr-20181117134430907 ).
Om han är skyldig till mordet, vad har han då gjort med kläderna han bar vid gärningen - har de tvättats eller kastats?

Har MGM gjort inköp av ersättande likadana persedlar?

Finns synvittnen som kan beskriva hans klädsel tidigare under dagen och kvällen?

Vad hade han på sig om/när han sågs utomhus vid en tid i nära anslutning till mordet?

Har HD eller den nära vännen JG koll på om något favoritplagg verkar saknas? Skulle de då informera utredarna?

Har någon hittat skor, byxor, t-shirt och/eller tröja/jacka efter vägen till Odensbacken eller Arlanda?

Eller, har han klantigt droppat något i skogsdungen mellan Hjärsta/Vivalla och som återfunnits - nu på analys?

När i tid är dessa bilder ifrån?

Intressant är också, som jag nämnt tidigare, huruvida SD brukar bära klocka, smycken eller andra attiraljer.
Citera
2018-11-17, 16:02
  #34883
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På något sätt misstänker jag att jag missuppfattar frågan, men det är väl självklart att man ställer en fråga om det DNA man finner på ett prov matchar den misstänkte (riktad fråga?)? Eller är jag helt ute och cyklar?


I FUP D vid Mantorpsmorden https://www.flashback.org/t2847698p599 kan man se hur NFC arbetar utifrån den frågeställning de får.
(Ursäkta om det blir lite rörigt nu, men utgår från mobilen då jag är rädd för Minifil som sabbade min dator tidigare. Nerlusat med virus.

Om man kollar på hur den hypotetiska frågan ställdes i FUP i det av NFC undersökningsmaterialet kan man se att man undersökte en mängd olika prylar på olika sätt.

Vissa preparat/material undersöktes med både fingeravtryck och DNA, vissa enbart med den ena metoden. Det finns dessutom en mängd undersökningsmetoder för både fingeravtryck och DNA, beroende på hur representativt materialet är.

Eftersom det förekommer både kontamination från ambulanspersonal, polis, forensiker mm och naturligt förekommande DNA från personer som brukade vistas i huset (barn och barnbarn t ex) så skapas en numrerad lista (sid 41) med mt (misstänkt) samt dessa personer som man kontrollerar provmaterialet mot (sid 45, ändamål). Man undersöker även om materialet kommer från "annan".

Så utförs varje del av materialet på lämpligast sätt. Varje del avslutas med redovisat material, undersökningsmetod och slutsats.


Ja, att utredarna ställer sig den frågan är självklart. Men vi efterfrågade att media skulle ställa frågan till åklagaren om de hittat DNA.
Citera
2018-11-17, 16:03
  #34884
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att "de nedblodade kläderna" hos SD existerade, men frågan är alltså om det var LW:s blod på dem. Om det ens var blod. Läs mitt svar till 'DreamTwister' så förstår du hur jag menar:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Troligen gjorde polisen först ett test som indikerade att det fanns spår av blod på några textilier hos SD. Materialet skickades därför till NFC för analys, och antagligen visade analyssvaren senare att det inte alls var blod (åtminstone inte LW:s).

Jag tänker mig alltså att det kan ha gått till ganska exakt som i fallet i Loftahammar som den länkade dokumentären handlar om. Börja lyssna vid 20:45, där man delger Ingemar misstanke på sannolika skäl efter att man tror sig ha hittat spår av hustruns blod på hans gräsklippare. Fortsätt sedan lyssna till 24:45.

Jo, jag har förstått ditt resonemang. Jag blir lite förvånad dock att vissa trådsanningar, eller som du också kallar det "skvaller" väljer du att tro på när det passar din agenda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback