2018-11-17, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.

Det sista stycket. Det får mig att tror att krattningen ville säkerhetsställa om GM efter första cykelbron sprungit på ovansidan eller undersidan, finns det observationer att Någon rört sig från slänten längs med Mv, kan det varit GM.

Jag har uppfattat att observationen gjordes från Ga Hjärsta MEN på andra sidan dvs Na Hjärsta, mellan cykelbroarna. INTE att GM befann sig på Ga Hjärsta.

Men jag kan lika gärna vänt kartan fel
Citera
2018-11-17, 02:45
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale

Ursprungligen postat av Moralensväktare
Gärningsmannen hade påkallat LW uppmärksamhet om att träffas och kom till platsen utanför LW bostad och väntade på att hon skulle komma ut. Gemensamt gick dom sedan nerför gatan till bullerplanket. Där finns det vittnesuppgifter om att man samtalade och på andra sidan planket tog GM LW av daga. Det bekräftas tidsmässigt med skrikvittnena på andra sidan motorvägen. Sen gör sig GM nerför grässlänten i riktning öster ut mot gång och cykelbron.

Det som jag stör mig på är att jag tror ju att de bråkat. Och att då borde detta vittnet även hört bråk. Kanske avsaknad av ett sådant vittnesmål också är en av indicierna som gör att utredarna tror att det var planerat. SD var kanske helt enkelt lugn och planerat att ta LW på en promenad till planket, för att där sen mörda henne. Som ni märker strider dock detta mot min nyss nämnda teori. Dags att sova istället kanske.
Citera
2018-11-17, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag har en teori som är så simpel som att SD ringer på, LW öppnar, SD ber att få komma in för att prata, LW vill inte det varpå de pratar vid dörröppningen. Samtalet eskalerar, det slutar med att de bråkar och LW och SD puttar på varandra, till slut hamnar hon en bit ifrån ytterdörren, bråket eskalerar, hon blir slutligen överfallen och mördad närmare mot grönområde vid vägen som har diskuterats och som har en återvändsskylt. Detta eventuella bråk borde ju dock grannen ha hört isåfall. Men det kanske inte blev högljutt förrän efter knuten så att säga.

Nja, tror Ingen var intresserad av ett bråk på bron. Hur hamnar dom helt plötsligt vid grönområdet?

Jag vet att Lime-Time konstaterat att den förflyttningen kan göras på en minut, men om man diskuterar, stannar upp, den ena vill återvända hem KAN det ta längre tid.

Om jag förstått MV rätt har polisen en klar bild över bostad till FP=BP, så det finns egentligen ingen anledning för oss att fastna där heller.

Uppenbarligen har polisens fokus sedan länge handlat om att säkra upp indiciekedjan av "flyktvägen". Därav blev den NYA informationen så intressant att man inledde "krattningen". Inte för att hitta ett ev mordvapen utan någon indikation på vilken väg han tagit efter första cykelbron.

Jag tror han fortsatte på rakt fram dvs mellan grässlänten mot Mv och nära skogen. Så dold som möjligt. Därefter var det bara skogen - hem. Tidsmässigt hade det marginell betydelse.

Tid kan bortförklaras men knappast vittnesuppgifter.

Så tänker jag. Just nu. Öppen för andras tankar ... jag är inte känslig alls för kritik. Ös på!
Citera
2018-11-17, 03:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nja, tror Ingen var intresserad av ett bråk på bron. Hur hamnar dom helt plötsligt vid grönområdet?

Jag vet att Lime-Time konstaterat att den förflyttningen kan göras på en minut, men om man diskuterar, stannar upp, den ena vill återvända hem KAN det ta längre tid.

Om jag förstått MV rätt har polisen en klar bild över bostad till FP=BP, så det finns egentligen ingen anledning för oss att fastna där heller.

Uppenbarligen har polisens fokus sedan länge handlat om att säkra upp indiciekedjan av "flyktvägen". Därav blev den NYA informationen så intressant att man inledde "krattningen". Inte för att hitta ett ev mordvapen utan någon indikation på vilken väg han tagit efter första cykelbron.

Jag tror han fortsatte på rakt fram dvs mellan grässlänten mot Mv och nära skogen. Så dold som möjligt. Därefter var det bara skogen - hem. Tidsmässigt hade det marginell betydelse.

Så tänker jag. Just nu. Öppen för andras tankar ... jag är inte känslig alls för kritik. Ös på!

Jag misstänker att du missuppfattade vilket grönområde jag syftade på, eftersom jag inte tänker mig att de går på någon bro. Jag tänker på området här:

https://goo.gl/maps/1Wfc4FyEemR2
Citera
2018-11-17, 04:05
Medlem
Citat:
Jag misstänker att du missuppfattade vilket grönområde jag syftade på, eftersom jag inte tänker mig att de går på någon bro. Jag tänker på området här:

https://goo.gl/maps/1Wfc4FyEemR2

Jodå, jag fattade exakt samma, 10 meter rakt upp ca är FP=BP. Helt enig där!

Jag var mentalt redan inne på att det var polisiärt avklarat och övergick (för snabbt) till flyktvägen. Sorry!

FP=BP avklarad springer slänten snett neråt, stannar under första brofä
stet? Sedan???
Ungefär därifrån fortsatte jag ...

Inte lätt att hänga med ... knappt jag klarar det själv
Citera
2018-11-17, 06:39
Medlem
Undrar varför inte SD/HD/JG den 15:e, när dom fick reda på att LW var borta, drog ihop till ett sök efter henne? Dom har ju många kontakter och kunde nog lätt få ihop ett geo-gäng. SD borde ha blivit ordentligt orolig (om han är oskyldig).

Till TiNi... kommer Ni ihåg vilken tid HD ringde och sjukanmälde sig den 14:e?

Ps Kommer ihåg nu att det pratats tidigt i tråden om Missing People och att någon tyckte att sök inte var nödvändigt, någon mer än jag som minns det... om så var kom det ifrån?
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-11-17 kl. 06:51.
Citera
2018-11-17, 07:00
Medlem
Citat:
Jag är mest brydd över att hon så sent, pratandes i telefon samtidigt som att hon slår in födelsepresenter helt plötsligt avbryter allt, lämnar dörren olåst om sina sovandes barn och lämnar hemmet .. särskilt som hon i nutid införskaffat Säkerhetslås.

Det är synnerligen Märkligt!

24 min (ca) senare är hon död, brutalt sönderslagen!
Menar Du att hon skulle ha planerat bättre när det skulle ringa på dörren? Detta tyder väl bara på att det var någon hon kände eftersom hon följde med ut dryga 100-tal meter...

Att hon några minuter efteråt är död... det är jag mest brydd över!
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-11-17 kl. 07:26.
Citera
2018-11-17, 08:11
Medlem
Citat:
Jag är mest brydd över att hon så sent, pratandes i telefon samtidigt som att hon slår in födelsepresenter helt plötsligt avbryter allt, lämnar dörren olåst om sina sovandes barn och lämnar hemmet .. särskilt som hon i nutid införskaffat Säkerhetslås.

Det är synnerligen Märkligt!

24 min (ca) senare är hon död, brutalt sönderslagen!

Citat:

Citat:
Men hon verkar öppnat dörren själv ....för denne Någon. Någon hon litade på. Nog mycket för att öppna dörren mitt i natten. Och lämna barnen hon älskar ...

Kan inte finnas många sådana personer, särskilt en med väl dold ondskefullt uppsåt i tankarna. Det handlar enbart om en enda mans verk. 24 minuter.

Den snäva tiden inrymmer ingen form av övertalning/resonemang med tanke på LWs omfattande skador.

Jag tror gediget utredningsarbete löser detta. Jag tror på fällande dom.

Skulle det vara lättare å få i hop allt om LW sprang efter någon
som lämnade bostaden, någon som enligt uppgifter i
tråden skulle ha sovit där den natten.
Citera
2018-11-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Menar Du att hon skulle ha planerat bättre när det skulle ringa på dörren? Detta tyder väl bara på att det var någon hon kände eftersom hon följde med ut dryga 100-tal meter...

Att hon några minuter efteråt är död... det är jag mest brydd över!
Övermannad och sedan strypt kanske till medvetslöshet eller stickvapen gissar jag på.
Åklagaren har ju sagt kraftigt våld.
Ett snabbt förlopp, vi har läst om vittnet till skriken också i tråden.
Citera
2018-11-17, 08:24
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag har funderat kring paketinslagningen i LW:s hus. Ingen av de två äldre syskonen eller UW tycks ha deltagit i denna, vad jag förstått? Åtminstone inte vid den sena timma som GM förmodas ha ”uppenbarat sig”? Visste GM att endast LW och yngste sonen var hemma? Hur kunde GM vara helt säker på det, undrar jag?
Citera
2018-11-17, 10:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Varför tror du att det inte existerar några blodiga kläder?
Jag tror att "de nedblodade kläderna" hos SD existerade, men frågan är alltså om det var LW:s blod på dem. Om det ens var blod. Läs mitt svar till 'DreamTwister' så förstår du hur jag menar:

Troligen gjorde polisen först ett test som indikerade att det fanns spår av blod på några textilier hos SD. Materialet skickades därför till NFC för analys, och antagligen visade analyssvaren senare att det inte alls var blod (åtminstone inte LW:s).

Jag tänker mig alltså att det kan ha gått till ganska exakt som i fallet i Loftahammar som den länkade dokumentären handlar om. Börja lyssna vid 20:45, där man delger Ingemar misstanke på sannolika skäl efter att man tror sig ha hittat spår av hustruns blod på hans gräsklippare. Fortsätt sedan lyssna till 24:45.
Citera
2018-11-17, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Varje dag när jag öppnar Aftonbladet så vill jag jag läsa Lenas mördare anhållen...

Det dröjer nog inte länge till nu, ser fram emot att ha SD bakom galler innan jul och 20 år framåt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in