Citat:
Ursprungligen postat av
Hjalp-mig
Mig veterligen har det historiskt inte heller var vanligt med relationer och sexualitet om vi bortser från relationer med unga pojkar. Det finns flera olika förklaringsmodeller för det här, både kulturella och biologiska.
Varför skulle en bundenhet till kvinnor vara öppen för unga pojkar? De är inte speciellt lika kvinnor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hjalp-mig
Men en kort tanke är att kvinnor kommer med största sannolikhet para sig oavsett deras egentligen sexuella preferenser och föra sina gener vidare. Det leder till att deras egentligen sexuella preferens är ointressant och inte selekteras, därför skulle det kunna vara möjligt att dom inte är lika bundna till män i sin sexualitet medan män oftast haft större möjlighet att styra sina val av sexualpartners och därför har männen inte i samma uträckning fått sprida sina gener vidare.
Varför skulle att tycka om både män och kvinnor ha hindrat en man från att hitta en kvinna? Det går ju att ha mer än en partner, speciellt över en livstid. För övrigt går påståendet att män har svårare än kvinnor att hitta en partner inte ihop med påståendet att män har större möjligheter att välja partner. Det går ju inte att ha både mer och mindre valmöjligheter samtidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hjalp-mig
Oavsett om den modellen stämmer eller inte kan vi nog med rätt stor säkerhet säga att kvinnor i västvärlden har en mycket högre benägenhet än män att ha samkönade sexuella aktiviteter för sig.
Det beror snarare på att psykologer anklagar bisexuella män för att bära på anlag för homofobi. Psykologerna säger till och med att erektionsmätningar visar bisexualitet hos homofobiska män men inte hos icke-homofobiska män. Jag tror att det handlar om att icke-homofobiska män inte vill bli anklagade för homofobi och att bisexuella män som inte är homofober därför döljer sin bisexualitet.