2018-11-16, 22:24
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är visserligen sant att SR återutsänder dokumentärer, om inte hela tiden, så åtminstone då och då.
Att jag valde att puffa för just denna reprisering, var för att det var jag som för länge sen i denna tråd lyfte fram 'Fallet med mördarälgen'. Jag gjorde det som en replik till kontot flixa81 för att "statistik" där användes för att kunna landa i att det bör vara SD om dödat LW. Min invändning var då, som nu, att statistik är farliga grejor att sätta i händerna på dem som inte kan tänka brett.
Där håller jag såklart med dig. Som min gamla lågstadielärare Elsie Persson dagligen sa "tänk på undantaget som bekräftar regeln"
Citera
2018-11-16, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bara för att undvika ev. missförstånd. Dokumentären som 'Carinah78' tipsade om handlar egentligen inte om älgar. Den handlar om människor, och kanske mest om hur lätt det kan vara att låsa sig vid en helt felaktig föreställning om hur någonting har gått till:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/213329?programid=909

Jag har lyssnat på halva programmet nu, och det är ganska intressant. T.ex. tyckte man sig ha funnit blod på makens gräsklippare, och åklagaren begärde då maken häktad på sannolika skäl (tingsrätten tyckte dock att det fick räcka med skäligen misstänkt). När analyssvaren sedan kom visade det sig inte alls vara blod från hustrun, utan blod från smådjur och rost.

Kanske det var så här det gick till med "de nedblodade kläderna" man fann hos SD också?

Vad tror DU? Har Åklagaren nämnt några blodiga kläder? Inte vad jag hört/sett.
Citera
2018-11-16, 22:33
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hänvisar man till källa "med insyn i utredningen" så räcker det med än väl för Suris
att skapa önskade trådsanningar. Seglivade såna har LimeTime förärat tråden med bla om tramset med telefonen då hon också refererade till hemlig källa med insyn i utredningen.

Okej. Helt verklighetsfrånvänt.

För det första så har jag aldrig hänvisat till någon hemlig källa.

För det andra så har jag inte varit ute efter att skapa några trådsanningar. Jag har uppgett vad jag fått höra och varit tydlig med det. Var och en får själva välja vad de tror på.

Du får såklart tycka vad du vill om det som postas här. Det som blir problematiskt är att det inte går att möta dig i en vettig diskussion utan att du går till personangrepp.
Senast redigerad av LimeTime 2018-11-16 kl. 23:05.
Citera
2018-11-16, 22:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad tror DU?
Jag tror alltså att det mycket väl kan ha gått till på samma sätt här.
Citat:
Har Åklagaren nämnt några blodiga kläder? Inte vad jag hört/sett.
Åklagaren pratade väl i någon intervju om "jättemycket teknisk bevisning". Just de nedblodade kläderna kunde man läsa om i en annan tidning.
Senast redigerad av Draifos 2018-11-16 kl. 22:50.
Citera
2018-11-16, 22:39
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Finns det en cykelbana efter den vägen? som vi tror hon svängde in på till höger från Byalagsvägen? Vilken cykelbana menas här?

Det finns en smal gata som svänger till höger innan FP. Jag har alltid tagit den för en gång- cykelbana men har förstått att det är en vanlig väg (återvändsgränd).
Är det samma ”cykelbana” du menar?
Citera
2018-11-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Jag får inte häller ihop det med cykel/gångväg och 10m men det var exakt de ord jag fick höra och ville inte förvränga något.. Dock misstänker jag det kan vara den återvändsgatan som menas om jag får spekulera utan att kunnat fråga vidare som nämndes som cykel/gångbana
Det är ingen återvändsgata som löper förbi LW:s bostad och FP.. Den leder runt radhusområdet och kommer ut på "huvudgatan" igen..
Citera
2018-11-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är ju nu inte alls insatt i det här med geocachingandet men är nog böjd att hålla med om din analys.

Tänker att hobbyn i fråga kanske kan ha med brottsplatsen att göra, på något sätt; att tex LW gick dit för att arrangera med en 'födelsedagscache' av något slag (enl uppgift höll hon ju på med presentinslagning) och någon som hon då hade kontakt med kanske erbjöd sig att assistera henne med detta, eller så råkade någon bara se henne på vägen dit.
Någon som följde efter in bakom planket.

Hm, hur tänker du om den öppna ytterdörren i det sammanhanget?
Citera
2018-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
Jag vill börja med att säga att följande inte är möjligt att åberopa källa på! Som jag nämnde i mitt första inlägg här så har jag kopplingar till området. Det får räcka med det. Men som jag fick höra redan för ett par veckor sedan ifrån dom så stämmer det att allt börjat en liten bit ifrån planket. Sedan blivit indragen dit hon hittades. En annan sak också; det är inte ett mordvapen det krattades efter. Vet inte exakt vad det är än men återkommer med mer info om jag kan

Citat:
Finns det en cykelbana efter den vägen? som vi tror hon svängde in på till höger från Byalagsvägen? Vilken cykelbana menas här?

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det finns en smal gata som svänger till höger innan FP. Jag har alltid tagit den för en gång- cykelbana men har förstått att det är en vanlig väg (återvändsgränd).

Kan mycket väl vara denna "cyklebana" som syftas.
Synd att det ska märkas ord beträffande cykel/gångväg.
Behöver inte vara en cykelbana. Det kan lika gärna vara trottoaren till vägen där hon bor ett 10-tal meter från FP.
Då jag hela tiden trott att FP är BP tycker jag inte några meter hit eller dit har någon betydelse
för det vi här på FB kallar BP resp. FP. Däremot för utredare och tekniker är det givetvis av största vikt vid insamling av bevis.
Senast redigerad av glendale 2018-11-16 kl. 23:01.
Citera
2018-11-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime

Eftersom de hus som ligger efter gatan inte kan nås på annat sätt, t.ex. garagen, är det en bilväg. Om än den pga enkelriktning också används (betraktas) som cykelväg. Därför blev jag brydd.
Huvudsaken är att vi pratar om samma sak . Betraktar saken som utredd.
Citera
2018-11-16, 23:01
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är annorlunda när en tidigare hotad och misshandlad kvinna ringer och säger att förövaren står och vill få ut henne och vägrae lämna. I synnerhet när polisen redan har två tidigare anmälningar från denna kvinna mot denna man.

Det enda logiska är att det inte var denna man. Eller att han inte stod och tvingade henne att komma ut som det skrivs.

Lägg ner nu! Du har alldeles för vild fantasi! Det finns aldrig logik i mord och du kan aldrig lägga in dina egna värderingar och amatörgissningar i hur LW skulle ha gjort! De flesta mord sker av någon man känner. Det är inte konstigt att en följer med någon för att ta en diskussion lite avsides så att inte omgivningen blir störd oavsett tidigare anmälningar. LW kände garanterat GM väl! Låt nu polisen sköta detta. Jag är säker på att dina amatörgissningar inte tillför ett dugg i utredningen.
Citera
2018-11-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Behöver inte vara en cykelbana.

Ursäkta att jag blev brydd, men eftersom husen har garagen utmynnande mot vägen/cykelvägen ville jag bara försäkra mig att vi pratade om samma sak. Det gjorde vi. Saken är utredd.
Citera
2018-11-16, 23:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Kan mycket väl vara denna "cyklebana" som syftas.
Behöver inte vara en cykelbana. Det kan lika gärna vara trottoaren till vägen där hon bor ett 10-tal meter från FP.
Då jag hela tiden trott att FP är BP tycker jag inte några meter hit eller dit har någon betydelse
för det vi här på FB kallar BP resp. FP. Däremot för utredare och tekniker är det givetvis av största vikt vid insamling av bevis.

Citat:
Eftersom de hus som ligger efter gatan inte kan nås på annat sätt, t.ex. garagen, är det en bilväg. Om än den pga enkelriktning också används (betraktas) som cykelväg. Därför blev jag brydd.
Huvudsaken är att vi pratar om samma sak . Betraktar saken som utredd.

Antar att man med gång/cykelväg ca 10 meter från fyndplatsen menar vägen (återvändsgatan) som är till vänster i bild, där ser man fö. en person (polis) stå ännu litet längre till vänster.

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/besked-fran-orebropolisen-doda-kvinnan-identifierad-som-lena-wesstrom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in