2018-11-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nej, jag missade inte det. SR återsänder dokumentärer hela tiden.
Det är visserligen sant att SR återutsänder dokumentärer, om inte hela tiden, så åtminstone då och då.
Att jag valde att puffa för just denna reprisering, var för att det var jag som för länge sen i denna tråd lyfte fram 'Fallet med mördarälgen'. Jag gjorde det som en replik till kontot flixa81 för att "statistik" där användes för att kunna landa i att det bör vara SD om dödat LW. Min invändning var då, som nu, att statistik är farliga grejor att sätta i händerna på dem som inte kan tänka brett.
Citera
2018-11-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
?
Vad nekar han till menar du; att vägen svänger?🤔

Nja, anser man att några frågetecken efter dessa uppgifter numer står i rak givakt så bör man nog aningens kalibrera sitt kritiska tänk.
Men å andra sidan ett skolboksexempel på hur en trådsanning kreeras. Alltid nåt iofs.
?
Vad nekar han till menar du; att vägen svänger?

Ooops!!!.. något blev fel.. 😃
Frågan var om man med cykelväg menar vägen som löper förbi LW:s hem och FP. Det SD nekar till är att de skulle ha träffats på mordkvälken..
Citera
2018-11-16, 21:03
Medlem
Varje dag när jag öppnar Aftonbladet så vill jag jag läsa Lenas mördare anhållen...
Citera
2018-11-16, 21:04
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det skulle absolut vara värdefullt om Rosaelefant kunde berätta från vilket håll uppgifterna kommer. Vi får försöka komma ihåg att fråga när hen dyker upp i tråden nästa gång 😊.

Kroppen var synbart påverkad av att ha legat i värmen under flera dygn. En av poliserna som var först på plats då kroppen hittats har uttryckt att ”värmen gör en del med en människa som legat ute såpass länge 😔.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Enligt min källa som har viss insyn i utredningen tros allt ha börjat på en cykel/gångbana ett tiotal meter från där LW senare hittades o troligen inte vid medvetande då hon verkar ha släpats till fyndplatsen för att där senare hittas liggande på mage. Våld ska ha förekommit i stort mot hela hennes fra överkropp och huvud

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack för att du rätade ut våra frågetecken.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
?
Vad nekar han till menar du; att vägen svänger?🤔

Nja, anser man att några frågetecken efter dessa uppgifter numer står i rak givakt så bör man nog aningens kalibrera sitt kritiska tänk.
Men å andra sidan ett skolboksexempel på hur en trådsanning kreeras. Alltid nåt iofs.

Min (fleras) fråga till Rosaelefant gällde källan till hens uppgifter. Rosaelefant svarade varifrån uppgifterna kom och mina frågetecken var alltså uträtade.
Jag har överhuvudtaget inte lagt någon värdering i uppgifterna utan endast efterfrågat varifrån postaren fått dem.

Det vore önskvärt att du tar reda på aktuellt resonemang innan du anklagar någon (mig) för att skapa trådsanningar.
Senast redigerad av LimeTime 2018-11-16 kl. 21:51.
Citera
2018-11-16, 21:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det är visserligen sant att SR återutsänder dokumentärer, om inte hela tiden, så åtminstone då och då.
Att jag valde att puffa för just denna reprisering, var för att det var jag som för länge sen i denna tråd lyfte fram 'Fallet med mördarälgen'. Jag gjorde det som en replik till kontot flixa81 för att "statistik" där användes för att kunna landa i att det bör vara SD om dödat LW. Min invändning var då, som nu, att statistik är farliga grejor att sätta i händerna på dem som inte kan tänka brett.
Statistik är som alla andra grenar av matematiken, man förstår den eller inte. På vad vis är den farligare än elliptiska diffekvationer?
Har inget att göra med om man tänker brett, smalt eller inte alls
Citera
2018-11-16, 21:23
Medlem
Min fråga kvarstår?

Vilken cykelväg finns 10m från fyndplats?

- LW dokumenteras vid bostaden var kl. 23.05-10
- Skriket (Dalaan) dokumenterat kl. 23.34
- Cykelbana 10 meter från FP=BP

Beats me ...
Citera
2018-11-16, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Statistik är som alla andra grenar av matematiken, man förstår den eller inte. På vad vis är den farligare än elliptiska diffekvationer?
Har inget att göra med om man tänker brett, smalt eller inte alls
Gissar att det blir OffT att gå ner oss i vad och hur kontot flixa81 uttryckte saken gällande statistik och varför då SD, med hänvisning till sådan, bör vara den som dödade LW.

Vad sägs om att be kontot flixa81 komma åter och argumentera för sin "statistiska" uppfattning om varför A bör vara den som dödar B?
Citera
2018-11-16, 21:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Gissar att det blir OffT att gå ner oss i vad och hur kontot flixa81 uttryckte saken gällande statistik och varför då SD, med hänvisning till sådan, bör vara den som dödade LW.

Vad sägs om att be kontot flixa81 komma åter och argumentera för sin "statistiska" uppfattning om varför A bör vara den som dödar B?
Du får be vem du vill. Älgen som mördare är i vilket fall ungefär så långt från statistisk signifikans som jag kan tänka mig, i nuvarande tillstånd iaf. Så varför ska det stackars djuret dras in i spekulationerna öht?
Citera
2018-11-16, 21:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Jag har inte lust att gå in i någon diskussion alls med dig. Tycker inte du är trovärdig över huvud taget.
Det är fritt fram för dig att leta upp mitt inlägg angående statistik.
Senast redigerad av flixa81 2018-11-16 kl. 21:54. Anledning: Stavfel
Citera
2018-11-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Min fråga kvarstår?

Vilken cykelväg finns 10m från fyndplats?

- LW dokumenteras vid bostaden var kl. 23.05-10
- Skriket (Dalaan) dokumenterat kl. 23.34
- Cykelbana 10 meter från FP=BP

Beats me ...

Jag får inte häller ihop det med cykel/gångväg och 10m men det var exakt de ord jag fick höra och ville inte förvränga något.. Dock misstänker jag det kan vara den återvändsgatan som menas om jag får spekulera utan att kunnat fråga vidare som nämndes som cykel/gångbana
Citera
2018-11-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Jag får inte häller ihop det med cykel/gångväg och 10m men det var exakt de ord jag fick höra och ville inte förvränga något.. Dock misstänker jag det kan vara den återvändsgatan som menas om jag får spekulera utan att kunnat fråga vidare som nämndes som cykel/gångbana

Det var vad jag gissade. Tack! Jag trodde jag var vilse i geografin igen
Citera
2018-11-16, 22:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du får be vem du vill. Älgen som mördare är i vilket fall ungefär så långt från statistisk signifikans som jag kan tänka mig, i nuvarande tillstånd iaf. Så varför ska det stackars djuret dras in i spekulationerna öht?
Bara för att undvika ev. missförstånd. Dokumentären som 'Carinah78' tipsade om handlar egentligen inte om älgar. Den handlar väl mer om människor, och om hur lätt det kan vara att låsa sig vid en helt felaktig föreställning om hur någonting har gått till:
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/213329?programid=909

Jag har lyssnat på halva programmet nu, och det är ganska intressant. T.ex. tyckte man sig ha funnit blod på makens gräsklippare, och åklagaren begärde då maken häktad på sannolika skäl (tingsrätten tyckte dock att det fick räcka med skäligen misstänkt). När analyssvaren sedan kom visade det sig inte alls vara blod från hustrun, utan blod från smådjur och rost.

Kanske det var så här det gick till med "de nedblodade kläderna" man fann hos SD också?
Senast redigerad av Draifos 2018-11-16 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in