Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-16, 05:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Been there, done that.

Och hittade för min del inget "andligt" i betydelsen religiöst, esoterisk, "övernaturligt", transcendentalt eller vad man nu vanligen associerar "andlighet" med.

Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Ja "andlighet" är ett lika flummigt ord som gud, kärlek, spirituell, god, ond... i min värld och leder bara till bråk när du identifierar dej med orden och försvarar just din innebörd i dom med ilska, krånglika försvars/angrepps meningar eller annat.

Men på ett debattforum är vi begränsade inom semantikens ramer, så definitioner och "sund" semantik är på gott och ont nödvändiga.

Citat:
Du sade nyss att du inte hittade något "andligt" på den tiden...

Det var inte exakt det jag skrev.

Citat:
ja Jösses vilken förvirring när "andlighet" är att vara vaken nu,

Men att vara " vaken" är i sig inte heller ett éntydigt koncept.

Citat:
Andlighet kan beskrivas i enkelhet som att bara vara med tankar, känslor och allt du ser och berätta gärna om en gång som det inte hände i ditt liv.

Vilket inte säger mig något som det presenteras i detta citat.

Citat:
Allt snack är bara underhållning då motsatsen av orden finns i orden och orden kan bli som en trance eller en anledning att bita fingret som pekar inåt eller utåt på månen, blod eller perspektiv. Jesus var smart när han höll käften vid förfrågan om vadetnuvar prästerna ville veta.

Tacka vet jag att sova, dricka kaffe, röra på kroppen samt säga hej med ögonkontakt, vad mer behövs när det finns pengar och tak över huvet! För mycket pengar ger många tankar liksom för lite men du kan aldrig ha ett fel belopp i fickan om du inte ljuger om det. Ljuger du så märks det genom att din kropp stänger sig.

Alltid under "egen" uppsyn, vägledning så ha en fin dag och märk alla skyltar som finns för din skull. Toalettskylten är en bra uppfinning liksom utgång, affär mm, vi behöver inte veta så mycket faktiskt då allt hänger ihop genom dej och inget annat hittepå liv!

"Före Satori klöv jag ved och hämtade vatten, efter Satori klöver jag ved och hämtar vatten".

Är det något i stil med detta du avser? (1)

Citat:
Andlighet har ingen motsats så sug nu på det framöver eller kasta bort det om det inte duger.

Se (1).
Citera
2018-11-16, 05:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Japp, jag ser i detta sammanhang "dualitet" och "polaritet" som synonymer.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och alltså är ingen av dem exempel på något fristående.

Voro det inte enklare, om du presenterade din definition av non-dualism ... istället för denna ständiga demonstration av att du och jag ännu inte har helt samma kommunikationsplatform? (1)

Citat:
Med "separation" menas något som är separat. "Separat" betyder, fristående, avskild.

Vilket inte är en särskild precis definition.

Citat:
Det finns ingen semantisk luddighet i vedertagna begrepp.

Se (1).

Citat:
Med non-dualism menar jag att det bara finns en sak, ett varande, en enhet, en makt, en kraft,
en verklighet, en närvaro, en lag, en princip, etc. Allt medvetande och all materia är manifestationer ur samma grund.

Som är HELT homogen, utan "inre" variationer?
Citera
2018-11-16, 06:02
Medlem
Xylulose-5-ps avatar
Upplever det tillståndet vid meditation ner i THETA vågors tillstånd.
Det blir typ VR med stänga ögonen och man reser runt/får information i det eteriska.

Snabbkurs:
Beta vågor 14-28 hz
Alpha vågor 14-7 hz
Theta vågor 7-4 hz
Djup theta 4-0 hz

Beta 28 hz motsvarar en stressad människa - vårt vardagliga tillstånd.
Att gå ner i theta tillstånd motsvarar alltså 4-7 * snabbare tankeverksamhet och informationsupptagningsförmåga. Det är här man kan jobba på problem.
Senast redigerad av Xylulose-5-p 2018-11-16 kl. 06:04.
Citera
2018-11-16, 06:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xylulose-5-p
Upplever det tillståndet vid meditation ner i THETA vågors tillstånd.
Det blir typ VR med stänga ögonen och man reser runt/får information i det eteriska.

Snabbkurs:
Beta vågor 14-28 hz
Alpha vågor 14-7 hz
Theta vågor 7-4 hz
Djup theta 4-0 hz

Beta 28 hz motsvarar en stressad människa - vårt vardagliga tillstånd.
Att gå ner i theta tillstånd motsvarar alltså 4-7 * snabbare tankeverksamhet och informationsupptagningsförmåga. Det är här man kan jobba på problem.

Detta är dock inte effektivt för alla; enligt min erfarenhet som meditations-"guide" fungerer det i bästa fall bara för hälvten av mediterande.

Men jag anser, att det är värt att göra försöket.
Citera
2018-11-16, 08:54
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Voro det inte enklare, om du presenterade din definition av non-dualism ... istället för denna ständiga demonstration av att du och jag ännu inte har helt samma kommunikationsplatform? (1)

Det grundläggande begreppet "nonduality" betyder att även om det finns ett sken av separation, "otherness" och dualitet så finns det i verkligheten inget av dessa.

Citat:
Väldigt precis tycker jag. Vad är oklart?

Citat:
Som är HELT homogen, utan "inre" variationer?

Ja.
Jag finner det rimligt att allt uppstår ur 1, inte ur 3 eller 7. Till exempel säger strängteorin att precis efter big bang så var de fyra naturkrafterna bara en.
Eller som Shunryu Suzuki sa, “Wherever you are, you are one with the clouds and one with the sun and the stars you see. You are one with everything. That is more true than I can say, and more true than you can hear.”
Citera
2018-11-16, 17:48
Medlem
[quote=proconsul|65844835][quote]

"Andlighet är att inse/erfara/tro på att anden existerar oberoende av kroppen. Till skillnad från materialism som inte gör det. Både de som är andliga och de som anser att materien är allt kan tillbringa sin tid med att bara vara och leva sin dag och röka på, det har inget med något att göra egentligen. Andlighet och materialism är bara två olika uppfattningar och vad man gör i sitt liv spelar ingen roll".
Jag vet inte vad "anden" är ej heller vad som verkligen menas med "materialism" bortom alla ord som står bakom ett ord som står bakom ett ord och mynnar ut i ett "varför inte" istället för att svara på frågon "varför är det på detta viset" med Livet som du är.

"Humor är viktigt, absolut. Men du ska nog inte satsa på en karriär som komiker".
Mina vänner tycker jag är rolig och jag hade fel i att tro du kunde se det banala att hänga fast i huvet, sorry.

Att skapelsen handlar om att överleva till fortplantning, föra livet vidare, är väl ingen överaskning?
"Det är din åsikt. Det finns gott om människor som inte fortplantar sig också. Själv tror jag inte att skapelsen har någon agenda".

Livets cirkus, dans, öde eller vad du vill kalla det för är som en hund som jagar sin egen svans i evighet, tror jag. Inte speciellt smart men det finns ingen domare utan bara Livet allena så varför inte blir det enkla svaret på "varför"! Människor finns bara i din fantasi, du är Livet eller ännu bättre att hålla tyst om vad DET är.

Du är och är inte, men allt jag säger blir fel, har alltid varit fel och kommer så förbli. Snack är bara underhållning och en väntan på Godot. Vad säger du till en vän som går i sömnen och bor i Finspång och säger den vill åka till Finspång? Det är så drömmen om just mitt liv kommer upp. Lika bra att prata på och säga att du skall följa med till station öppna dörren till din väns rum, lägga ned din vän på sängen och säga "nu är vi på station" och vännen somnar bums. Vi kan använda en tagg för att ta ut en annan tagg i foten oxå slänger vi båda. Allt är möjligt och att kalla andlighet för mina kalsonger går även prima i vår dröm och utan dröm finns ingen polaritet som du eller jag... Släpp nu taget även om det och försök inte förstå!
Ha en skön kväll!
Senast redigerad av shivashambo 2018-11-16 kl. 18:06.
Citera
2018-11-16, 18:20
Medlem
Citat:
Men på ett debattforum är vi begränsade inom semantikens ramer, så definitioner och "sund" semantik är på gott och ont nödvändiga.

Det var inte exakt det jag skrev.

Men att vara " vaken" är i sig inte heller ett éntydigt koncept.

Vilket inte säger mig något som det presenteras i detta citat.

"Före Satori klöv jag ved och hämtade vatten, efter Satori klöver jag ved och hämtar vatten".

Är det något i stil med detta du avser? (1)

Se (1).
Ja precis det och kasta nu bara bort den jävla satorin så är det klart...för en ny början utan slut!
Men glöm inte dina kalsonger för svensk andlighet har sin gräns när du skall gå ut.
Citera
2018-11-16, 20:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det grundläggande begreppet "nonduality" betyder att även om det finns ett sken av separation, "otherness" och dualitet så finns det i verkligheten inget av dessa.

Det är en a priori-premiss du presenterar. Har du något belägg för den?

Citat:
Med "separation" menas något som är separat. "Separat" betyder, fristående, avskild.

Citat:

Citat:
Väldigt precis tycker jag.

Citat:
Vad är oklart?

Primärt att du ännu inte skiljar tydligt mellan symmetri och kongruens och interagerande i din beskrivning och/eller din definition av non-dualistism.

Citat:
Jag finner det rimligt att allt uppstår ur 1, inte ur 3 eller 7. Till exempel säger strängteorin att precis efter big bang så var de fyra naturkrafterna bara en.
Eller som Shunryu Suzuki sa, “Wherever you are, you are one with the clouds and one with the sun and the stars you see. You are one with everything. That is more true than I can say, and more true than you can hear.”

Att referera till "teorier" av detta slag är inget särskild bra argument, eftersom det egentligen rör sig om hypoteser.
Citera
2018-11-16, 20:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Är det något i stil med detta du avser?

Citat:
Ja precis det och kasta nu bara bort den jävla satorin ...

Visst kan jag "kasta bort" Satori-konceptet som ett verktyg för att beskriva en för människan extern verklighet, men jag kan inte kasta bort Satori-konceptet som en möjlig manifestation av en medvetande-förändring.
Citera
2018-11-16, 20:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

"Andlighet är att inse/erfara/tro på att anden existerar oberoende av kroppen. Till skillnad från materialism som inte gör det. Både de som är andliga och de som anser att materien är allt kan tillbringa sin tid med att bara vara och leva sin dag och röka på, det har inget med något att göra egentligen. Andlighet och materialism är bara två olika uppfattningar och vad man gör i sitt liv spelar ingen roll".
Jag vet inte vad "anden" är ej heller vad som verkligen menas med "materialism" bortom alla ord som står bakom ett ord som står bakom ett ord och mynnar ut i ett "varför inte" istället för att svara på frågon "varför är det på detta viset" med Livet som du är.

"Humor är viktigt, absolut. Men du ska nog inte satsa på en karriär som komiker".
Mina vänner tycker jag är rolig och jag hade fel i att tro du kunde se det banala att hänga fast i huvet, sorry.

Att skapelsen handlar om att överleva till fortplantning, föra livet vidare, är väl ingen överaskning?
"Det är din åsikt. Det finns gott om människor som inte fortplantar sig också. Själv tror jag inte att skapelsen har någon agenda".

Livets cirkus, dans, öde eller vad du vill kalla det för är som en hund som jagar sin egen svans i evighet, tror jag. Inte speciellt smart men det finns ingen domare utan bara Livet allena så varför inte blir det enkla svaret på "varför"! Människor finns bara i din fantasi, du är Livet eller ännu bättre att hålla tyst om vad DET är.

Du är och är inte, men allt jag säger blir fel, har alltid varit fel och kommer så förbli. Snack är bara underhållning och en väntan på Godot. Vad säger du till en vän som går i sömnen och bor i Finspång och säger den vill åka till Finspång? Det är så drömmen om just mitt liv kommer upp. Lika bra att prata på och säga att du skall följa med till station öppna dörren till din väns rum, lägga ned din vän på sängen och säga "nu är vi på station" och vännen somnar bums. Vi kan använda en tagg för att ta ut en annan tagg i foten oxå slänger vi båda. Allt är möjligt och att kalla andlighet för mina kalsonger går även prima i vår dröm och utan dröm finns ingen polaritet som du eller jag... Släpp nu taget även om det och försök inte förstå!
Ha en skön kväll!

Ok du är inte full. Du är hög. Väldigt mycket pladder här, vet inte riktigt vad jag ska svara på, du verkar mest prata för dig själv.
Men ha en skön kväll själv för all del.
Citera
2018-11-16, 21:03
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:

Belägg för vadå? Att idén existerar?

https://www.scienceandnonduality.com/about/nonduality/

Citat:
Primärt att du ännu inte skiljar tydligt mellan symmetri och kongruens och interagerande i din beskrivning och/eller din definition av non-dualistism.

Vilken typ av symmetri menar du? Matematisk? Fysisk? Och vad avser du med kongruens? Algebra? Geometri? Att saker interagerar stärker min position, att de hänger ihop.

Den här invändningen måste du utveckla betydligt om jag ska begripa den.

Citat:
Att referera till "teorier" av detta slag är inget särskild bra argument, eftersom det egentligen rör sig om hypoteser.

Strängteorin är en legitim teori.
Senast redigerad av proconsul 2018-11-16 kl. 21:07.
Citera
2018-11-16, 21:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Belägg för vadå?

Att din a priori-premiss är verklighets-beskrivande.

Citat:
Vilken typ av symmetri menar du?

Spegel-avbildning.

Citat:
Och vad avser du med kongruens?

"överensstämmelse, likformighet; fullständig likhet"

https://www.synonymer.se/sv-syn/kongruens

Citat:
Att saker interagerar stärker min position, att de hänger ihop.

Skall detta förstås så som att din position omkring non-dualism vilar på en definition av non-dualism som är att "saker hänger ihop"?

Citat:
Strängteorin är en legitim teori.

Som teori per se, kanske. Men inte mer heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in