Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-14, 20:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
En väg framåt är att dela med er av er egen sk "andliga upplysning" vilket TS beskriver i termer av "bara vara".

Been there, done that.

Och hittade för min del inget "andligt" i betydelsen religiöst, esoterisk, "övernaturligt", transcendentalt eller vad man nu vanligen associerar "andlighet" med.
Citera
2018-11-15, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finns ett sånt "underliggande" medvetande öht?

Och mera specifikt: Finns det i ovanstående version?
Är du villig att göra det som krävs för att ta reda på saken? Eller tror du att du redan gjort det, och är tillfreds med det?
Citera
2018-11-15, 09:23
Medlem
Citat:
Been there, done that.

Och hittade för min del inget "andligt" i betydelsen religiöst, esoterisk, "övernaturligt", transcendentalt eller vad man nu vanligen associerar "andlighet" med.

Ja "andlighet" är ett lika flummigt ord som gud, kärlek, spirituell, god, ond... i min värld och leder bara till bråk när du identifierar dej med orden och försvarar just din innebörd i dom med ilska, krånglika försvars/angrepps meningar eller annat.

Du sade nyss att du inte hittade något "andligt" på den tiden... ja Jösses vilken förvirring när "andlighet" är att vara vaken nu, bara just nu under näsan på dej och inte i minnet du skapar nu om igår. Nåja, en oandlig andlighet kan vi väl hitta på att kalla det för. För komplicerat jobbigt för ett barn men tydligen inte för en vuxen.

Andlighet kan beskrivas i enkelhet som att bara vara med tankar, känslor och allt du ser och berätta gärna om en gång som det inte hände i ditt liv. Du behöver inte vara med i en klubb för det då du redan är född, antar jag.

Allt snack är bara underhållning då motsatsen av orden finns i orden och orden kan bli som en trance eller en anledning att bita fingret som pekar inåt eller utåt på månen, blod eller perspektiv. Jesus var smart när han höll käften vid förfrågan om vadetnuvar prästerna ville veta.

Tacka vet jag att sova, dricka kaffe, röra på kroppen samt säga hej med ögonkontakt, vad mer behövs när det finns pengar och tak över huvet! För mycket pengar ger många tankar liksom för lite men du kan aldrig ha ett fel belopp i fickan om du inte ljuger om det. Ljuger du så märks det genom att din kropp stänger sig.

Alltid under "egen" uppsyn, vägledning så ha en fin dag och märk alla skyltar som finns för din skull. Toalettskylten är en bra uppfinning liksom utgång, affär mm, vi behöver inte veta så mycket faktiskt då allt hänger ihop genom dej och inget annat hittepå liv!

Andlighet har ingen motsats så sug nu på det framöver eller kasta bort det om det inte duger. Pillret kan vara lite beskt då och då men blir sötare innemot mitten, sägs det utan garanti så klart då det är en resa...
Citera
2018-11-15, 10:04
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Japp, jag ser i detta sammanhang "dualitet" och "polaritet" som synonymer.
Och alltså är ingen av dem exempel på något fristående.

Citat:
Jag vet inte om detta alltid måste vara fallet.
Exempel?

Citat:
Det beror på vad som i sista hand menas med "separation", non-dualism etc.
Med "separation" menas något som är separat. "Separat" betyder, fristående, avskild.

Citat:
För min del: Så många som är nödvändiga för att nysta upp den semantiska luddighet som manifesterar sig i frågan om "separation", non-dualism etc.
Det finns ingen semantisk luddighet i vedertagna begrepp.

Citat:
På vilket sätt är det det samma som att jag "invänder mot att allting i universum står i kontakt "?
Du försöker ju ge exempel på motsatsen? Exempel som inte håller dessutom.

Citat:
Jag är inte säker på vad DU menar det innebär, vilket är det essentiella i diskussionen mellan dig och mig.
Med non-dualism menar jag att det bara finns en sak, ett varande, en enhet, en makt, en kraft,
en verklighet, en närvaro, en lag, en princip, etc. Allt medvetande och all materia är manifestationer ur samma grund.

Non- dual = not two but one.
Citera
2018-11-15, 10:35
Medlem
"Med non-dualism menar jag att det bara finns en sak, ett varande, en enhet, en makt, en kraft,
en verklighet, en närvaro, en lag, en princip, etc. Allt medvetande och all materia är manifestationer ur samma grund. Non- dual = not two but one".

Hoppsan, nu finns det alltså både "Non-Dualism" och "du" som säger det och vips så blev det två.
Det går inte grabbar, det går inte, det kan bara upplevas utan dej närvarande. Så time for holiday?

Bara mjau är sant sa Bill till Bull, allt annat är påhitt och även det hittade jag på nu men det får duga om mjölken kommer sa Bill!

Talet med orden är till för överlevnad och inget annat sökande sa hunden och sluta jaga sin egen svans. Hunden såg nu belåten ut och det bara ryckte lite i svansen som det bör efter ett litet jobb och efter lite vila är det dax igen då univesum aldrig vilar när du tittar på det...
Citera
2018-11-15, 12:12
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
"Med non-dualism menar jag att det bara finns en sak, ett varande, en enhet, en makt, en kraft,
en verklighet, en närvaro, en lag, en princip, etc. Allt medvetande och all materia är manifestationer ur samma grund. Non- dual = not two but one".

Hoppsan, nu finns det alltså både "Non-Dualism" och "du" som säger det och vips så blev det två.
Det går inte grabbar, det går inte, det kan bara upplevas utan dej närvarande. Så time for holiday?

Varför skulle det vara två?

Citat:
Bara mjau är sant sa Bill till Bull, allt annat är påhitt och även det hittade jag på nu men det får duga om mjölken kommer sa Bill!

Talet med orden är till för överlevnad och inget annat sökande sa hunden och sluta jaga sin egen svans. Hunden såg nu belåten ut och det bara ryckte lite i svansen som det bör efter ett litet jobb och efter lite vila är det dax igen då univesum aldrig vilar när du tittar på det...

Lite väl tidigt för en fylla kan jag tycka......
Citera
2018-11-15, 12:23
Medlem
RollingStoness avatar
Det närmsta jag kan komma tillståndet av andlig upplysning är att röka heroin. Då är min själ förenad med Gud. Kom inte till mig och snacka om sommarkvällar på balkongen..
Citera
2018-11-15, 15:00
Medlem
[quote=proconsul|65839413]
Citat:

Med non-dualism menar jag att det bara finns en sak, ett varande, en enhet, en makt, en kraft,
en verklighet, en närvaro, en lag, en princip, etc. Allt medvetande och all materia är manifestationer ur samma grund.

Non- dual = not two but one.

Du skriver utifrån en betraktare som betraktar något och 1+1 är 2 och förstår du inte så fråga gärna. Ni leker med ord vilket är ok som ett tidsfördriv men tråden handlar om insikt och delning till "andlighet". Och andlighet är inte intellektuell bs utan snarare att bara vara och leva sin dag eller att röka på som RS. Att tro du kan missa det är prästernas levebröd och en krydda till mer bs.

Vad är det i andra stycket som får dej att tro jag är full? Om inte något går att säga tycker jag en lättsam humor är bäst och skratt allra bäst i sökarens liv.

Att skapelsen handlar om att överleva till fortplantning, föra livet vidare, är väl ingen överaskning?
Punkt
Senast redigerad av shivashambo 2018-11-15 kl. 15:18.
Citera
2018-11-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ja "andlighet" är ett lika flummigt ord som gud, kärlek, spirituell, god, ond... i min värld och leder bara till bråk när du identifierar dej med orden och försvarar just din innebörd i dom med ilska, krånglika försvars/angrepps meningar eller annat.

Andlighet kan beskrivas i enkelhet som att bara vara med tankar, känslor och allt du ser och berätta gärna om en gång som det inte hände i ditt liv. Du behöver inte vara med i en klubb för det då du redan är född, antar jag.
Det är sant att ord leder till alla möjliga konflikter, skrivna ord eller ljud från människans stämband är inte på något sätt alltid en effektiv form av förmedlare av ett budskap, och kan/kommer att leda till missförstånd eller konflikter eftersom bakomliggande avsikt, intention, vilja inte lätt avslöjas på det sättet om inte personerna som kommunicerar är helt ömsesidigt ärliga mot varandra, men även då sker missförstånd när orden, ljuden skall tolkas. Därför avslöjar man sitt syfte i andras ögon(främlingar i synnerhet) oftast genom handlingen.

Angående ordet andlig, detta ord är missbrukat till den grad att den ursprungliga definitionen(och den enda riktiga) är näst intill irrelevant idag. Andlig betyder bara en sak, det som är bortom det fysiska, d.v.s bortom former(egentligen alla former, även subtil rymd som t.ex. ''astrala''). Därför kan man inte känna sig andlig, tänka andligt, eller leva andligt, att vara kär och lycklig är t.ex. inte andligt(i.e hormoner, andra processer i kroppen), att tro på Gud eller leva ett religiöst liv är inte att vara andlig. Varken tankar eller känslor är någonsin andligt, men kan naturligtvis inspireras av det påstådda. Det går bara att förnimma, eller uppfatta det som är andligt(bortom materia/form/rörelse/tid och rymd) eller vara en andlig sökare, en som uppriktigt söker andlig kännedom. Att känna till den riktiga definitionen är förmodligen en användbar sak i den här tråden med hänsyn till folks intresse. Annars är det väl egentligen sak samma.
Senast redigerad av Paradigmskifte 2018-11-15 kl. 17:56.
Citera
2018-11-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Det är sant att ord leder till alla möjliga konflikter, skrivna ord eller ljud från människans stämband är inte på något sätt alltid en effektiv form av förmedlare av ett budskap, och kan/kommer att leda till missförstånd eller konflikter eftersom bakomliggande avsikt, intention, vilja inte lätt avslöjas på det sättet om inte personerna som kommunicerar är helt ömsesidigt ärliga mot varandra, men även då sker missförstånd när orden, ljuden skall tolkas. Därför avslöjar man sitt syfte i andras ögon(främlingar i synnerhet) oftast genom handlingen.

Angående ordet andlig, detta ord är missbrukat till den grad att den ursprungliga definitionen(och den enda riktiga) är näst intill irrelevant idag. Andlig betyder bara en sak, det som är bortom det fysiska, d.v.s bortom former(egentligen alla former, även subtil rymd som t.ex. ''astrala''). Därför kan man inte känna sig andlig, tänka andligt, eller leva andligt, att vara kär och lycklig är t.ex. inte andligt(i.e hormoner, andra processer i kroppen), att tro på Gud eller leva ett religiöst liv är inte att vara andlig. Varken tankar eller känslor är någonsin andligt, men kan naturligtvis inspireras av det påstådda. Det går bara att förnimma, eller uppfatta det som är andligt(bortom materia/form/rörelse/tid och rymd) eller vara en andlig sökare, en som uppriktigt söker andlig kännedom. Att känna till den riktiga definitionen är förmodligen en användbar sak i den här tråden med hänsyn till folks intresse. Annars är det väl egentligen sak samma.

Tack, mycket fint skrivet! Jag gjorde bara ett litet mjukt, tafatt försök till trådens språk och naturligtvis satsar jag på Jesus som var tyst då prästerna frågade honom om hans insikt.

OBS. Jag blandar inte ihop Jesus med kristendom eller något annat, jag kunde lika gärna sagt Buddha som pratade i termer av "emptiness" medan Jesus pratande om fullness/love. Samma sak! Tom på förvirring är att vara fylld med ren närvaro om Det som bäst kan beskrivas som hm eller hmhm, haha.

Skriv mer, då ord kan peka mot det som alla längtar efter bortom föstånd, tankar, känslor, attityder och spinn! Tror det var det som TS menade.
Citera
2018-11-15, 20:37
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:

Du skriver utifrån en betraktare som betraktar något och 1+1 är 2 och förstår du inte så fråga gärna. Ni leker med ord vilket är ok som ett tidsfördriv men tråden handlar om insikt och delning till "andlighet". Och andlighet är inte intellektuell bs utan snarare att bara vara och leva sin dag eller att röka på som RS. Att tro du kan missa det är prästernas levebröd och en krydda till mer bs.

Andlighet är att inse/erfara/tro på att anden existerar oberoende av kroppen. Till skillnad från materialism som inte gör det. Både de som är andliga och de som anser att materien är allt kan tillbringa sin tid med att bara vara och leva sin dag och röka på, det har inget med något att göra egentligen. Andlighet och materialism är bara två olika uppfattningar och vad man gör i sitt liv spelar ingen roll.

Citat:
Vad är det i andra stycket som får dej att tro jag är full? Om inte något går att säga tycker jag en lättsam humor är bäst och skratt allra bäst i sökarens liv.

Humor är viktigt, absolut. Men du ska nog inte satsa på en karriär som komiker.

Citat:
Att skapelsen handlar om att överleva till fortplantning, föra livet vidare, är väl ingen överaskning?
Punkt
Det är din åsikt. Det finns gott om människor som inte fortplantar sig också. Själv tror jag inte att skapelsen har någon agenda.
Citera
2018-11-16, 05:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Finns ett sånt "underliggande" medvetande öht?

Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Är du villig att göra det som krävs för att ta reda på saken?

Citat:
Eller tror du att du redan gjort det, och är tillfreds med det?

Jag har (praktisk och teoretisk) experimenterat en hel del med olika medvetande-ändrände metoder, som är representativa för var sin gren av det som (mera eller mindre koncist) kallas "andlig upplysninng".

Jag KAN naturligvis ha missat nån sån medvetande-ändrande metod, som kan postuleras vara den "bästa", men tills vidare är jag till överlag "tillfreds" med den information jag har som underlag för min position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in