Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 00:01
  #205
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Givetvis kan hon utföra jobbet, annars hade hon inte fått jobbet!

Du kan inte veta om en person kan ett jobb innan du har anställt denne. Särskilt inte då hon ljugit om sin utbildning.

Duuh.
Citera
2018-11-16, 00:20
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ja tyvärr är det sköterskor som gör bedömningen. Problemet är att sköterskor bara reagerar på infektioner med feber. När det blir symtom som sträcker sig utanför den lilla kursen så har de ingen aning om vad de sysslar med. Yrket är väldigt enkel, när hönsuppfödare och lastbilschaufförer klarar jobbet direkt utanutbildning och erfarenhet.


Det där stämmer inte alls. Det är sjukt knepigt att avgöra om febern beror på en vanlig förkylning eller tex sepsis (blodförgiftning) Det är många olika symptom att ta hänsyn till som dessutom ska sättas i relation till patientens aktuella diagnoser, övriga vitalparametrar, sår, katetrar och tidigare infektioner.

Absolut en lastbilschaufför kan säker ta blodprover, blodtryck, lägga om sår och mycket annat praktiskt alla kan göra det efter övning och det är nog mycket praktiskt skitgöra han gjort på avdelningen som många sjuksköterskor är tacksamma för att dom själva slipper göra. Tror knappast han skriver vårdplaner är med på ronder och sammverkanssamtal och låta han jobba själv med bedömningar låter rent utsagt livsfarligt.
Citera
2018-11-16, 00:48
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Just akuten har jag hört att det ska vara som enklast som sköterska. Ofta mycket folk på plats och läkare som du kan rådfråga hela tiden. Enligt min kamrat som nyss gjort At på akm är det mest barnsliga sköterskor i 20~års ålder som springer med rosa tofflor och pride/ regnbågsfärgade namnskyltar

Dom bruka avråda från att börja direkt på akuten som nyexad sjuksköterska och av egen erfarenhet håller jag bara med. Det är en medicinsk, en kirurgisk, en ortopedisk avdelning och en traumadel. Man stöter på allt mellan himmel och jord det är mycket stress och man ansvarar för sjukt svåra och ostabila patienter ofta flera åt gången. Detta samtidigt som allt är nytt som nyexad men nog lär man sig mycket av att vara där. Det hade dock kunnat vara bra att börja på akuten om det inte var så underbemannat hela tiden.

Ja det stämmer att du har läkare där hela tiden men det hjälper inte lika mycket som man kan tro dom är inte brevid dig hela tiden. Sjuksköterskorna sköter första bedömningen, tar dom aktuella proverna, parametrarna, ekg och bestämmer vart och i vilken turordning patienten ska få träffa läkare det kan va svårt.

Det är ju dessutom många atläkare som inte heller pallar akuten, dom blir utbrända eller slutar av andra anledningar.

Du verkar ganska bestämd på att det är en barnlek att vara sjuksköterska. Det trode jag också men det är betydligt mer till yrket än vad man tror.
Citera
2018-11-16, 04:39
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chewi
Det där stämmer inte alls. Det är sjukt knepigt att avgöra om febern beror på en vanlig förkylning eller tex sepsis (blodförgiftning) Det är många olika symptom att ta hänsyn till som dessutom ska sättas i relation till patientens aktuella diagnoser, övriga vitalparametrar, sår, katetrar och tidigare infektioner.

Absolut en lastbilschaufför kan säker ta blodprover, blodtryck, lägga om sår och mycket annat praktiskt alla kan göra det efter övning och det är nog mycket praktiskt skitgöra han gjort på avdelningen som många sjuksköterskor är tacksamma för att dom själva slipper göra. Tror knappast han skriver vårdplaner är med på ronder och sammverkanssamtal och låta han jobba själv med bedömningar låter rent utsagt livsfarligt.


Ah inga svårigheter alls. Vad jag hört så tar man enkla parametrar i något som kallas mews eller news. Man får fram en siffra. Man säger siffran till läkaren som sen gör bedömningen. Easy.
Citera
2018-11-16, 04:44
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chewi
Dom bruka avråda från att börja direkt på akuten som nyexad sjuksköterska och av egen erfarenhet håller jag bara med. Det är en medicinsk, en kirurgisk, en ortopedisk avdelning och en traumadel. Man stöter på allt mellan himmel och jord det är mycket stress och man ansvarar för sjukt svåra och ostabila patienter ofta flera åt gången. Detta samtidigt som allt är nytt som nyexad men nog lär man sig mycket av att vara där. Det hade dock kunnat vara bra att börja på akuten om det inte var så underbemannat hela tiden.

Ja det stämmer att du har läkare där hela tiden men det hjälper inte lika mycket som man kan tro dom är inte brevid dig hela tiden. Sjuksköterskorna sköter första bedömningen, tar dom aktuella proverna, parametrarna, ekg och bestämmer vart och i vilken turordning patienten ska få träffa läkare det kan va svårt.

Det är ju dessutom många atläkare som inte heller pallar akuten, dom blir utbrända eller slutar av andra anledningar.

Du verkar ganska bestämd på att det är en barnlek att vara sjuksköterska. Det trode jag också men det är betydligt mer till yrket än vad man tror.

Fast det håller på att ändras. På flera akm i Sverige har nu läkare börjat ta över triagering. Varför ska man välja akm om det är stressigt, dåligr betalt och massa ungdomar som springer där. Låter inte lockande alls. Det är väl en genrell uppfattning att ssk är en enkel utbildning och enkelt jobb. När det nu politiskt diskuteras om snabbspår för invandrare till ssk för att få ut dom i arbete. Alltså snabbspår och dåliga svenskakunskaper, då har samhället eller folket några höga tankar. Ledsen men så är det. Sköterskan är och har alltid varit ett lågstatusyrke
Citera
2018-11-16, 06:22
  #210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallamigviking
Ja, jättebra att tvinga folk att betala för tv kanaler dom inte Vill ha. Kanske ska börja med en ny skatt där DN och Aftonbladet ingår också, för den totala indoktrineringen och ta bort ännu mer valfrihet. Jävlaskitkommunistland.


I ett Jävlaskitkommunistland så skulle vi inte få ha privata aktörer i varken vården eller skolan. Och det har vi i dagens Sverige.

Så vi lever inte i ett Jävlaskitkommunistland.

Du kan väl Google lite vad kommunism innebär och sen återkomma?
Citera
2018-11-16, 08:38
  #211
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Just akuten har jag hört att det ska vara som enklast som sköterska. Ofta mycket folk på plats och läkare som du kan rådfråga hela tiden. Enligt min kamrat som nyss gjort At på akm är det mest barnsliga sköterskor i 20~års ålder som springer med rosa tofflor och pride/ regnbågsfärgade namnskyltar

Ja, det är bara att konstatera att dina bekanta och sjukhusen dom verkar på är helt annorlunda ned mina bekanta och dom sjukhusen dom jobbar på.
Citera
2018-11-16, 09:00
  #212
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Joda svennar är beroende av blattar. Utan blattar ingen sverige. Blattar är en del av sverige numer, när man pratar om sverige så pratar man om blattar, blattar har tagit hit sin kultur o berikat sverige på ett sånt otroligt fint sätt som inte går att ta på, det är en stor bedrift.
Alltså, dina inlägg blir bara mer och mer verklighetsfrämmande. I ena tråden säger du att du själv flyttat ifrån orten till Östermalm *host* bullshit *host* för att nu säga att mena blattar har berikat och att vi behöver dem - trots att inget i Sverige blivit bättre. Sämre välfärd, mer otrygghet och fler no-go zoner. Så otroligt fint lol Nej, vi behöver inte er.

För att svara på tråden: det här är uppenbarligen feghet att bli kallad rasist, samt folk vill inte jobba inom sjukvården längre och det är brist på personal. Då tar man tydligen vad man får och hoppas på det bästa. Och då menar man inte det bästa för vårdtagaren utan för sig själv förstås.
Bara hoppas att det är de naiva "anti-rasisterna" som råkar ut för dessa "vårdgivare" och blir felbehandlade så min familj slipper.
Citera
2018-11-16, 12:12
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ah inga svårigheter alls. Vad jag hört så tar man enkla parametrar i något som kallas mews eller news. Man får fram en siffra. Man säger siffran till läkaren som sen gör bedömningen. Easy.


Det är verkligen inte alls så. Mews tar man så gott som alltid oavsett vilken bedömning du gör och det är såklart bra att ha men det är bara ett komplement till resten av bedömningen. Jag tror läkaren skulle bli ganska irriterad på en om man konstant ringde och sa här har du parametrarna gör din bedömning.

Men absolut alla kan ta mewskontrollerna rent praktiskt puls, blodtryck andningsfrekvens, saturation och temp det är lätt att ta parametrarna det kan vem som helst göra rent praktiskt. Men alla dom sakerna avviker ganska ofta från det normala det innebör inte att man kan ringa läkaren eller ambulans det får man inte det skulle aldrig funka.
Citera
2018-11-16, 12:44
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Fast det håller på att ändras. På flera akm i Sverige har nu läkare börjat ta över triagering. Varför ska man välja akm om det är stressigt, dåligr betalt och massa ungdomar som springer där. Låter inte lockande alls. Det är väl en genrell uppfattning att ssk är en enkel utbildning och enkelt jobb. När det nu politiskt diskuteras om snabbspår för invandrare till ssk för att få ut dom i arbete. Alltså snabbspår och dåliga svenskakunskaper, då har samhället eller folket några höga tankar. Ledsen men så är det. Sköterskan är och har alltid varit ett lågstatusyrke

Tycker det låter bra att läkarna tar över triagen.

Nej man ska inte välja akuten, akuten suger jag har aldrig hört talas om en akutmottagning som är fullbemannad dom söker alltid sjuksköterskor på grund av att det ser ut som det gör.

Jag har jobbat på en avdelning med spanska sjuksköterskor man fick göra väldigt mycket av deras arbetsuppgifter väldigt ohållbart mycket på grund av språket.

På ett sjukhem jobbade jag med en polsk sjuksköterska hon kunde ingenting alls. Dom mest grundläggande sakerna var som helt nya för henne. Hon fick sluta som tur var. Tror inte hon var sjuksköterska utan fuskat till sig en legitimation.

Sen tror jag att alla utbildningar innom eu, usa, kanada och även filipinerna är likvärdiga så länge dom faktiskt gått programmet och jobbat som sjuksköterskor. Där tror jag språket är största barriären. Men jag skulle verkligen se upp med sjuksköterskor som utbildat sig i mellanöstern och många afrikanska länder deras utbildningar är inte som dom västerländska.

Det stämmer sjuksköterska är ett lågstatusyrke men det är fortfarande väldigt svårt ibland och det är brett och mycket man ska kunna. Jag hade verkligen inte känt mig trygg med att få vård av en sjuksköterska utan en evidensbaserad utbildning som motsvarar den svenska men det är ju bra att många gör det för det är så framtiden kommer se ut.
Citera
2018-11-16, 16:36
  #215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chewi
Det är verkligen inte alls så. Mews tar man så gott som alltid oavsett vilken bedömning du gör och det är såklart bra att ha men det är bara ett komplement till resten av bedömningen. Jag tror läkaren skulle bli ganska irriterad på en om man konstant ringde och sa här har du parametrarna gör din bedömning.

Men absolut alla kan ta mewskontrollerna rent praktiskt puls, blodtryck andningsfrekvens, saturation och temp det är lätt att ta parametrarna det kan vem som helst göra rent praktiskt. Men alla dom sakerna avviker ganska ofta från det normala det innebör inte att man kan ringa läkaren eller ambulans det får man inte det skulle aldrig funka.

Haha nä men varför ska du ringa doktorn om inte patienten försämrats. Alltså sjuksköterska är inget svårt jobb. Alla kan bli sjuksköterskor, precis alla. Mycket enkel teoretisk utbildning där man sänkt kraven. När man hör dom pluggar blir man livrädd. Invandrare som inte förstår svenska och bara sitter och nickar kommer med enkelhet igenom. Tur att man har krav på blivande läkare.
Citera
2018-11-16, 16:37
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja, det är bara att konstatera att dina bekanta och sjukhusen dom verkar på är helt annorlunda ned mina bekanta och dom sjukhusen dom jobbar på.

Det kan vi konstatera med all tydlighet. Hoppas du inte går i tron att du arbetar med högstatusyrke!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback