2018-11-15, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Men inte går man ut till sin misshandlare mitt i mörkret när man kan ha en ytterdörr mellan sig, oavsett om polisen väljer att komma eller ej. Finns ingen logik i det hela.
Du glömmer att de fortsatte att träffas efter misshandelsincidenten..
Citera
2018-11-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det skulle absolut vara värdefullt om Rosaelefant kunde berätta från vilket håll uppgifterna kommer. Vi får försöka komma ihåg att fråga när hen dyker upp i tråden nästa gång 😊.

Kroppen var synbart påverkad av att ha legat i värmen under flera dygn. En av poliserna som var först på plats då kroppen hittats har uttryckt att ”värmen gör en del med en människa som legat ute såpass länge 😔.
Någon skrev också att det såg ut som hon kunde ha blivit släpad då benen var smutsiga..
Citera
2018-11-16, 00:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, ja nästan nederländska.
Belagd skulle det vara.

Tror inte du är en mördare då Lönnrot?
För jag tror att det kan vara just det han kan ha gjort-"gå från huset med syftet att mörda och gå hem igen".
Det skulle kunna vara så om det var någon slags planering som MV skrev.

Tänker på Billy som också hade "någon slags planering". Kanske beslöt han sig då på eftermiddagen när Tova kom till gården. Steg för steg planerade han om så att de andra måste åka från gården så att bara ha och Tova kunde vara ensamma. Det var knappast det som Tova hade tänkt förmodligen. Hon kom aldrig därifrån.
Så kallhamrad var Billy...

Tror du slår huvudet på spiken när du skriver: "Hon fick ett val, men valde fel. Hon ville inte hejda sig. Hon ville grusa allt. " På så sätt kan han lägga skulden på henne och känns sig fri.

Jag önskar jag hade din klarsynthet om det primitiva mänskliga.

Tack — tror jag!

Det är ljusårs skillnad mellan Billy o SD. På många plan. Därtill, hade SD börjat tänka — cachefilur som han är — så hade det nog inte gått lika bra (se hur det gick när örebropolisen började tänka...) och han hade kanske rent av blivit sittande med olika klurigheter och till sist besinnat sig.

”Passionsmord” av de mer tragiska slagen hör först och främst hemma bland ungdomar, bland mentala enslingar från povra förhållanden och riktiga dumskallar — där man inte har mycket att förlora, ingen att leva för, eller är för dum för att förstå sig närmare på hur saker hänger ihop. SD har barn och jobb och klamrar sig fast vid resterna av något slags status (”födelsedagspresenterna”), som han inte för allt i världen vill förlora. Han mördar för att han är rädd för att förlora det han har. Inte för att inte har något alls kvar. Han mördar för nån typ är fräck nog att hota att ta något (mer, bland det sista, som det tedde sig då) ifrån honom.

Alltså skulle han till varje pris vilja undvika att misstankarna kastas på honom.

Ergo är det ett ”oplanerat” mord, en ”olyckshändelse”, ett nödvändigt ont, en förlorad fattning, ett hinder på vägen. Är min gissning.
Citera
2018-11-16, 00:09
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror egentligen inte att Henrik är släkt med Madeleine. Jag ville bara göra er uppmärksamma på hur man lätt kan skapa illusoriska samband mellan personer och händelser. Ungefär som åklagaren verkar ha gjort i det här ärendet.

Nu var det inte sambandet (eller inte) som jag var intresserad av. Källan jag efterfrågar gäller påståendet ”att en polis i en artikel dömde ut 'dalaans' uppgifter som vaga och oprecisa”.
Kan du länka till artikeln där detta är skrivet?
Citera
2018-11-16, 00:11
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Tack!
Ligatur, avses någon slags strypsnara/ögla?

Förlåt, otydligt av mig!
Man avser något som finns nära till hands, och som används för att binda eller strypa kvinnan. Repliknande föremål, som tex ett bälte eller en mobilsladd, skosnören, slips, sjal, väskrem etc.
Det var ofta något av offrets klädesplagg.
Citera
2018-11-16, 00:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon drog inte tillbala senaste misshandelsammälan. Här var en ypperlig chans att lägga till ytterligare bevis på att SD stalkade och trakasserade henne. Är ju bafa att ta mobilen och spela in spektaklet som sker utanför. Och väcka grannarna för att ha vittnen.

Jag hade tagit alla chanser för att sätta dit svinet som misshandlat, hotat, stalkat mig.

Jag får en känsla av du inte tror på att SD har trakasserat/ hotat / misshandlat LW?

Därav din undran över varför hon inte ringer polisen om han nu var så ”farlig”. Eller helt enkelt inte öppnar dörren. Om hon nu var så rädd.

Eller fattar jag dig fel?
Citera
2018-11-16, 00:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Nu var det inte sambandet (eller inte) som jag var intresserad av. Källan jag efterfrågar gäller påståendet ”att en polis i en artikel dömde ut 'dalaans' uppgifter som vaga och oprecisa”.
Kan du länka till artikeln där detta är skrivet?
Du kan läsa bloggarna och artiklarna om fallet själv om du är intresserad. Jag är lite osäker på om jag vill vara kvar längre i den här konstiga tråden. D*hlström heter de förresten, profetissan och polisen. Profetissan skriver själv att hon har delat med sig till "somliga", och den här dyngan har alltså på något sätt spridit sig hit till tråden, och troligen också till polisutredningen. Märkligt hur en åklagare och en bönekedja kan ställa till med så mycket trassel.
Citera
2018-11-16, 01:55
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan läsa bloggarna och artiklarna om fallet själv om du är intresserad. Jag är lite osäker på om jag vill vara kvar längre i den här konstiga tråden. D*hlström heter de förresten, profetissan och polisen. Profetissan skriver själv att hon har delat med sig till "somliga", och den här dyngan har alltså på något sätt spridit sig hit till tråden, och troligen också till polisutredningen. Märkligt hur en åklagare och en bönekedja kan ställa till med så mycket trassel.

Du får ursäkta, men jag förstår ingenting.
Du vill alltså inte uppge källan till det du skriver, att ”en polis dömde ut dalaans uppgifter? Märkligt att påstå något och sedan inte vilja påvisa källa.

Menar du att profetians (Dahlström) syner ligger till grund för polisutredningens och åklagarens misstankar mot SD?
Citera
2018-11-16, 02:10
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Men inte går man ut till sin misshandlare mitt i mörkret när man kan ha en ytterdörr mellan sig, oavsett om polisen väljer att komma eller ej. Finns ingen logik i det hela.

Det där är ju väldigt vanligt att kvinnor gör. Även när de blivit utsatta under längre tid av en man. Det har jag själv erfarenhet av (genom kvinnliga vänner). Har du inte hört om sådana fall?
Citera
2018-11-16, 02:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag får en känsla av du inte tror på att SD har trakasserat/ hotat / misshandlat LW?

Därav din undran över varför hon inte ringer polisen om han nu var så ”farlig”. Eller helt enkelt inte öppnar dörren. Om hon nu var så rädd.

Eller fattar jag dig fel?

Nej det är fel uppfattning, jag uttrycker mig inte nog inte korrekt.

Det kan säkert stämma att SD hotat henne. Det därför jag funderar över varför hon ändå öppnar dörren för honom mitt i natten och går ner till planket.
Det är ett av mysterierna för mig i det här fallet.
Citera
2018-11-16, 02:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Förlåt, otydligt av mig!
Man avser något som finns nära till hands, och som används för att binda eller strypa kvinnan. Repliknande föremål, som tex ett bälte eller en mobilsladd, skosnören, slips, sjal, väskrem etc.
Det var ofta något av offrets klädesplagg.

Ligaturstrypning ska syfta på strypning runt halsens omkrets — till skillnad från hängning och strypning med bara händerna. Det är en avrättningsmetod också, vad vi benämner garrotering. Och militär likvidationsmetod.

Sådan strypning kan då utföras med tråd eller band av olika slag och på lite olika sätt.

Ligaturen eller garotten är då själva vapnet, alltså snöret, oberoende av vad detta vapen närmare bestämt utgörs av.

👍👍🏼👍🏽
Senast redigerad av Lonnrot 2018-11-16 kl. 02:45.
Citera
2018-11-16, 02:54
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det där är ju väldigt vanligt att kvinnor gör. Även när de blivit utsatta under längre tid av en man. Det har jag själv erfarenhet av (genom kvinnliga vänner). Har du inte hört om sådana fall?

Jo, men de är få. Jag utgår i första hand från det mest logiska och sannolika, d.v.s. hur majoriteten av kvinnorna skulle agera.

Jag vill hellre utesluta andra alternativ innan jag accepterar att LW frivilligt begav sig ut i mörkret med sin misshandlare.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-16 kl. 02:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in