Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Då återkommer jag med lite mer om detta i dagarna. Sitter lite dåligt till nu och har inte studien framför mig, men minns iaf att *skador mot offrets ansikte hörde till de absolut vanligaste vid dödligt våld mot kvinnor.
Det vanligaste tillhygget var
ligatur.
Triggervarning:
Amnesty har även en rapport om misshandel i nära relation (ej dödlig). Där framgår att skadorna som uppkommer vid fysisk misshandel oftast är lokaliserade till huvudet, följt av armarna, hals och buk.
PS. Detta behöver givetvis inte stämma med detta fall men statistik kan ändå vara intressant.
Tack!
Ligatur, avses någon slags strypsnara/ögla?
När man tänker på skador mot ansikte, så känns det väldigt personligt. Som att man slår mot personens identitet.
Jag har läst någon gång att de som misshandlar sin kvinna regelbundet, inte sällan ser till att slå på ställen där det inte kan observeras av utomstående lika lätt. T ex armar/ bål/ ben som kan skylas med kläder.
Jag får dock en känsla av att LW kanske inte var utsatt för en systematisk misshandel regelmässigt, utan att det kan ha hänt mer av annan typ av kränkningar (hot/hot om våld/kränkningar/stalking) och enstaka tillfällen med fysiskt våld.