2018-11-15, 23:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan det tänkas att GM förvisso inte återvänt till BP/FP planket men till området där polisen krattade nu i höst, betett sig märkligt och att någon tipsat, därav krattning så sent som i oktober?

Absolut att detta kan vara den nya information som kommit till utredningen.

Snacket går säkert i området och folk är nog väldigt vaksamma på SD. Kan inte tänka mig att det är många som inte vet vem han är?

Ser man sedan något ut från sitt fönster eller när man är ute med hunden (om man nu vågar gå ut där i krokarna om man är kvinna?) så lägger man nog märke till minsta märklighet.

Men tyvärr, får en känsla av att krattningen inte gav så mycket. De hade skickat in en del av materialet till NFC och en del återstod att bedöma om det skulle analyseras. hade det varit något avgörande för utredningen hade vi nog fått veta det på ett eller annat sätt.
Citera
2018-11-15, 23:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Nej..måtte detta mord bli löst så man får ta del av utredningen.. Tror tyvärr både de inblandade och omständigheterna runt denna soppa är lika "smutsiga" och infekterade som många av inläggen och diskussionerna i denna tråd..

Ja, varför får man denna känsla?
Jo, det är väl en "spegelbild" av den smutsiga soppan därute...
Citera
2018-11-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag hade nästan glömt bort dessa uppgifter, ditt minne är helt klart bättre 😉.

Den 30/5 postade Rosaelefant99 två inlägg som handlar om hur LW skulle ha dödats.
Ja där har vi nog sanningen om hur hon dog. Slagen gjorde att hon skrek..då tog han stryptag för att få tyst på henne..
Citera
2018-11-15, 23:35
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för att du tog fram dessa.
Man behöver påminnas om saker som kom fram tidigt i tråden.

Vore kanske bäst att fråga Rosaelefant personligen, men terminologin (grovt trubbigt våld, tecken på strypning) låter lite som att källan är någon som har insyn, mer än att det är "upphittarens" vokabulär.

Annars kan man lätt tänka att huvudet var missfärgat och uppsvullet av värmen.

Det får mig att tänka på Modestys inlägg om att förövare ofta använder många olika typer av våld.

Det skulle absolut vara värdefullt om Rosaelefant kunde berätta från vilket håll uppgifterna kommer. Vi får försöka komma ihåg att fråga när hen dyker upp i tråden nästa gång 😊.

Kroppen var synbart påverkad av att ha legat i värmen under flera dygn. En av poliserna som var först på plats då kroppen hittats har uttryckt att ”värmen gör en del med en människa som legat ute såpass länge 😔.
Citera
2018-11-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Om det är SD så var det ju svårt eftersom han drog utomlands direkt efter. Sen är väl inte en gärningsman så galen och dum att hen återkommer till brottsplatsen som garanterat är övervakad på ett eller annat sätt efter att LW var hittad.
Men andra sidan motorvägen är inte brottsplatsen..
Citera
2018-11-15, 23:38
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har för mig att en polis i en artikel dömde ut 'dalaans' uppgifter som vaga och oprecisa. Hade han möjligen samma efternamn som profetissan?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej. Jag föreslår att vi reder ut det här med SD först. Det är alltså han, och ingen annan, som av åklagaren Åsa Hiding misstänks för att ha mördat LW. Han är skäligen misstänkt.
Nej, jag föreslår att du istället redovisar vad du ”har för” dig. Det är en rätt elementär önskan att du står för dina påståenden. Men mina förväntningar är iofs inte nämnvärt höga...
Citera
2018-11-15, 23:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan du länka?

Artikeln kan vara denna

”Larm om skrik prioriterades bort natten 45-åringen försvann”
Citat:
Samtalet kopplades vidare polisen som inte vidtog någon åtgärd.
– Vi tog emot ett samtal 23:47 som var 30 sekunder långt hos oss och där vi kopplade samtalet vidare till polisen, säger Anders Klarström på SOS Alarm.

Citat:
I samtalet hördes skrik i bakgrunden och inringaren meddelade att hen hört skrik från det bostadsområde som den 45-åriga kvinnan bodde. Enligt Anders Klarström är det med anledning av skriken som hörs som man kopplar samtalet vidare till polisen.

Citat:
Polisen bekräftar för SVT Nyheter Örebro att de tagit emot samtalet men att inga direkta åtgärder vidtogs. Det vill säga att ingen polis skickades till platsen.

Citat:
– Det är svårt att kommentera det här utan att gå in på detalj i ärendet och det föreligger förundersökningssekretess. Men generellt är det svårt för oss att utföra ett uppdrag om uppgifterna inte är presicerade. Det blir en prioritering, säger Henrik Dahlström som är chef vid polisens regionledningscentral.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Apropå ”profetissan” så skrev hon i sin blogg att hennes bror hade samma initialer som MGM- dvs SD.

http://dahlstrome.blogg.se/2018/may/jag-sag-lena-wesstroms-mordare.html
Citera
2018-11-15, 23:40
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Då återkommer jag med lite mer om detta i dagarna. Sitter lite dåligt till nu och har inte studien framför mig, men minns iaf att *skador mot offrets ansikte hörde till de absolut vanligaste vid dödligt våld mot kvinnor.
Det vanligaste tillhygget var ligatur.

Triggervarning:

Amnesty har även en rapport om misshandel i nära relation (ej dödlig). Där framgår att skadorna som uppkommer vid fysisk misshandel oftast är lokaliserade till huvudet, följt av armarna, hals och buk.

PS. Detta behöver givetvis inte stämma med detta fall men statistik kan ändå vara intressant.

Jag är också intresserad av studien. Även om innehållet inte stämmer med aktuellt fall så finns det säkerligen något att lära.
Senast redigerad av LimeTime 2018-11-15 kl. 23:49.
Citera
2018-11-15, 23:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Artikeln kan vara denna

”Larm om skrik prioriterades bort natten 45-åringen försvann”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann

Apropå ”profetissan” så skrev hon i sin blogg att hennes bror hade samma initialer som MGM- dvs SD.

http://dahlstrome.blogg.se/2018/may/jag-sag-lena-wesstroms-mordare.html
Jag vet, min ironi funkar inte så bra i text
Citera
2018-11-15, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är ju bara att ringa polisen och anmäla pågående hemfridsbrott eller vad det kallas i Sverige.
Så kommer de och avlägsnar hen. Det är tryggare att ha en låst ytterdörr mellan sig och MGM än att gå ut till hen, tänker jag.
Men i det läget var han inte MGM.. Ser man det utifrån hennes perspektiv skapade även en osämja mellan dem problem när hon utövade sin hobby som de hade gemensamt..Eventet på torget i Örebro kändes ju lite trevande om man tolkar hennes inlägg om att hon träfgade på både vänner och ovänner där. Samt att SD redigerade bort henne från bilden i sitt inlägg. Kanske försökte hon därför lösa eventuella problem på ett lågaffektivt sätt.
Citera
2018-11-15, 23:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det uttalandet har jag helt missat. Kan du länka till artikeln?
Jag tror egentligen inte att Henrik är släkt med Madeleine. Jag ville bara göra er uppmärksamma på hur man lätt kan skapa illusoriska samband mellan personer och händelser. Ungefär som åklagaren verkar ha gjort i det här ärendet.
Citera
2018-11-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet jag inte mycket om hur SD varit övervakad, men jag undrar om de kan övervaka honom dag som natt.
Med tanke på att LW mördats enbart ett stenkast från hus i ett bostadsområde, får jag en känsla av att denna person är orädd. Trots att LW skrikit i omgångar under flera minuter, fortsätter gm.

Jag tror att han är våghalsig och inte har alltför dåligt självförtroende. Han är en van geocachare och van att leta efter saker i naturen. En snabb tur på natten kan han ha vågat göra tror jag. Om han vet att det är något för utredningen vitalt vill säga. Något som han absolut vill ha bort.
Kanske var det den nattliga aktiviteten det nya vittnet bevittnade..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in