Det fetade: Den kombinationen kan vara att man såg att LW hade blivit knivskuren på ett sådant sätt att det tydligt leder till döden. Att ta med sig en kniv är en form av planering. Inte så konstigt.
Ett flertal knivskärningar/hugg är våld mot kroppen. Att vissa bestämmer sig för att det betyder sparkar eller slag ger en hint om hur enkelspårigt många tänker i denna tråd.
Det nämndes alldeles i början av tråden, strax efter att hon hittats, att hon blivit utsatt för trubbigt våld mot kroppen. Kom inte ihåg vem som lade ut dessa uppgifter..
En otäck tanke slog mig ikväll när jag plockade bland fiskegrejerna, med anledning av diskussionen/teorier om ev tillhygge. Litet men tungt och till för att ha ihjälp fisk, en sk präst...
Ja, det var nog inte så tydligt som jag tänkte när jag skrev det. Men man har iakttagelser från brottsplatsen som jag skrivit om tidigare och att en person troligtvis mördaren rört sig motsols efter motorvägen bort mot gångbron som ligger öster ut från fyndplatsen. Men nu har ett vittne gjort iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen. Vilket inte någon annan har gjort tidigare enligt vad jag fått veta. Och därmed vill man undersöka ett grönområde strax söder om gångbron för att en eventuell mördare har kunnat dumpa någonting på den platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Har det verkligen framkommit att ett vittne SETT NÅGON PÅ AMDRA SIDAN MOTORVÄGEN i samtid med mordet?
Det har du alldeles rätt i, det kan finnas flera olika faktorer som sammantaget ger en indikation på viss planering.
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Har av olika skäl bara kunnat skumläsa tråden på sistone och kan ha missat något men reflekterar över att spekulationerna verkligen tagit fart igen utifrån artiklarna i Metro och NA. Med risk för att därför upprepa det andra redan har sagt så är detta mina reflektioner:
- Om övervåld har använts, vilket man får en känsla av utifrån beskrivningen som getts, så tyder det (anser jag) på kränkthet och stor aggressivitet, likgiltighet inför offret och antingen hämndkänsla eller känsla av att ändå göra något befogat. I mina ögon så ska man inte nedvärdera kvinnors förmåga till våld om GMs motiv känns nog för hen, en vältränad kvinnlig geocachare borde dessutom kunna hävda sig rätt bra mot en visserligen vältränad men mycket nätt kvinna som LW.
- Viss planering som det heter skulle kunna vara digitala spår likväl som fysiskt vapen på plats. Någonstans har det stått att SD hade någon slags insikt i LWs chattande den kvällen kanske och därav kunde ge sig i kast att snabbt börja höra runt bland hennes bekantskaper efter att hon försvunnit. Kanske fanns en gruppchatt i geocachingkretsarna som visar vissa saker ihop med en privat chatt dem emellan? Kanske finns sökningar och dylikt på SDs egen dator som visar på att han en längre tid planerat mord även om det inte kanske planerats på en sådan i våra ögon förmodat riskabel och ofördelaktig plats som bullerplanket. Han kanske hade planerat att mörda henne på annan plats men något eskalerade och mordet blev där.
- Sen krattning i oktober borde säga ganska mycket om vad man tror sig leta och vilja hitta. Håller med om sten skulle passa in. Något som ligger kvar och inte blåser bort efter så många månader, eller regnar bort för den delen. Något som det inte behövs metalldetektor för eller kan bli stulet av någon förbipasserande.
- Basebollträ är annars inte en helt tokig teori. EGT har ju pendlat i hur nära hen står MGM men har ju ändå en viss koppling till honom har hen erkänt. Kanske vet hen något och råkade försäga sig, freudian slip som någon var inne på. Varför annars tänka på just detta?
- Tror annars på föremål som GM kunnat bortförklara som naturligt ifall någon stött på hen och undrat. Ett vanligt föremål som hen kunnat ha sagt skulle lämnas över till någon, eller som hen faktiskt bara hade med sig av en slump. Tänker att vi inte bör ännu låsa fast oss vid att vapnet är det som fått polisen att tro att det föreligger en viss planering. Det kan lika väl vara digitala spår som sagt. Är SD GM så har han ju bevisat sig hyfsat aktiv på nätet så det vore inte otroligt.
- Jag envisas med att ännu inte släppa HD som bara ett offer utan involvering. Är hon det så är det givetvis synd om henne men uppträdandet i sommar med den uppvisade likgiltigheten inför grannens död i deras eget kvarter känns underlig. Varken HD eller SD visar ens upp en klädsam artig fasad av bestörtning eller oro inför att någon mördats bara några hundra meter från deras hem där de har sina barn. Än luktar det mysko om båda två tills något annat bevisats. Anser jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns indikationer på att mordet inte utfördes i affekt utan att det fanns någon form av planering.
Jag tog fram MVs inlägg för att visa hur utredningen har indikationer på att den form av planering som föregått mordet visar på att mordet inte har utförts i affekt.
Jag har alltid tänkt mig att mordet är helt impulsivt.
Någon slags affekt måste det ju ändå ha varit eftersom mordet har varit våldsamt, men jag tolkar det som att det inte var enbart impulsivt.
Men någon längre tids planering har jag svårt att se med tanke på den illa valda platsen.
Kanske var det en kombo. Hna hade tänkt att mörda henne vid tillfälle, men nu kom Norgeresan plötsligt upp och finliret uteblev.
De får bli här och nu, ungefär.
Om man hade hittat tydliga googlingar på hur man mördar snabbast och bäst, vilken metod lämpar sig, hur man tar bort blodfläckar, förstör DNA eller något liknande , då tror jag att SD suttit i häktet.
Om man hade hittat inköp som är i nära anslutning till mordet, som t ex en lång fiskkniv likt den Edvin (Mantorp) köpte, som nu plötsligt är borta , då hade det inte heller sett ut som det gör idag. Men kanske det finns inköp som är svåra att förklara?
Så hur har han slipat på det hela, vad har han funderat ut som är som en planering och som gör att han lugnt går ner till LW och utför det som han har planerat att göra?
Jag har inga bra förslag. Vad kan det vara?
- kan det finnas inköp som passar för ett väl planerat mord? En bra kniv, plastpåsar, silvertejp, buntband, presenning. Allt som förklaras med annat och som ändå inte har använts? Inköpt för en tid sedan.
- En plan för att lura ut henne. Uttänkt i förväg. Grannen hör delvis vad som sägs? Synlig i den digitala konversationen? Han lurar henne på något sätt? Lovar något? Något som är inköpt i förväg? Så att han får möjlighet att få ut henne?
- Planerat färdvägen ner till planket? Lockat henne på något sätt så att hon promenerat längre än vad hon tänkt (dörren olåst) för att han vet vad han ska göra där?
- Grannen ser något som gör att det ser ut som att han försöker övertala någon att komma neråt gatan? Viftar med händerna "kom hit" så vi kan prata färdigt utan att det stör grannarna?
- ännu mer sofistikerat, han är byggnadsingenjör och vet hur bullerplank funkar. Kanske har han googlat på bullerplank på jobbet, men hävdar att det har med ett byggprojekt att göra.
- har någon sett honom gå dit tidigare och undrar vad han gör där?
- har han lagt ut tillhygge i förväg bakom planket? Någon har i förhör berättat att de sett att det har legat ett basebollträ, en stor sten där tidigare (nä, det tror jag inte) som nu inte finns kvar där?
- mekat med veckan/dagen han ska ha barnen, utan att ha kunnat lämna samma förklaring som han lämnat till HD
Det nämndes alldeles i början av tråden, strax efter att hon hittats, att hon blivit utsatt för trubbigt våld mot kroppen. Kom inte ihåg vem som lade ut dessa uppgifter..
Menar du ovanstående inlägg kanske?
Skrevs redan den 30/5.
Senast redigerad av Rosamund 2018-11-15 kl. 20:10.
Anledning: Tillägg av datum
Har GM kastat mordvapnet där är h*n väl inte dummare än att h*n sett till att gå dit och röja undan det under de 5 månader som fortlöpt sedan mordet begicks..
Jo, det har jag också tänkt.
Känns ju idiotiskt om de skulle leta efter ett mordvapen så sent. Dels för att det är prio ett, om man tror att ett mordvapen använts, dels för att gm kan göra sig av med det. Väder och vind kan också göra sitt med att förstöra bindande bevis.
Så man undrar ju lite varför denna krattning inte skett tidigare. Vad tror man att man ska hitta?
Om det inte är så att det är något mindre som man letar efter. Något som saknas? En mobil eller simkort (hur lätt är det att kratta gräs som är långt som på en äng??
Eller om det är en sten, något som gm tror att ingen ska koppla till mordet för att det "tillhör naturen" och ingen kommer att förstå kopplingen? Men haha, hur många stenar får utredningen inte då ta hand om?
Hur förklarade GM för LW varför han släpade omkring på en påk eller hammare när han bad henne komma ut och prata denna ljumna sommarkväll. Nej..en sten låter väl som ett troligt tillhygge om något sådant användes..
Absolut. Men många traskar ju runt med en miniryggsäck över ena axeln. Som friluftsmänniska som alltid är på språng redo för att jaga en burk så är det kanske inte omöjligt att SD ses med en sådan. Eller på väg ut på en fiktiv löprunda är det inte omöjligt att han kunnat haft med sig en löparväska/ryggsäck. Typ
Det finns absolut ingen anledning att gå så långt för att prata enligt mig. Jag tror GM lurade ut LW och att det måste gå fort så att dörren blev öppen. Kanske inte för mord men för att hon över huvud taget skulle öppna dörren?
En annan sak är det helt otroligt konstiga i att kärleken numer verkar blomstra mellan SD och HD. Jag har mina misstankar.
Det ultimata kärleksbeviset: att ta bort en en hatad rival.
Ren spekulation - men det skulle ju inte vara första gången i kriminalhistorien det hänt.
Jag tror fortsatt att det är en sten de letar efter, dels för att de över huvud taget valde att kratta så sent som i oktober men framförallt eftersom de plockat med så mycket. Min gissning är att de länsat området på alla stenar i ”lagom storlek”. Förklarar också att analysen tar tid och att de inte skickar iväg allt på en gång. Förklarar också att åklagaren valde uttrycket ”jättemycket bevis” eller hur hon sa.
Drömmen är ju att de vid krattning faktiskt finner något som binder MGM till platsen