2018-10-12, 00:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Undrar om det kan handla om att FP inte är MP, utan som jag har trott på andra sidan motorvägen. Det förklarar ju som sagt var Daalans upplevelse av skriket, samt intresset för de två cykeltjejerna.
Det kan vara så att LW's kropp flyttades till FP några dagar senare, enligt min tidigare teori och det förklarar varför polisen inte fann henne tidigare.
Polisen kanske nu letar efter spår gällande förflyttningen av den döda kroppen från MP till FP.
Jag har tidigare lagt fram en teori om varför man har valt FP. Tänk er in i att man har en död kropp på halsen som måste dumpas. Man känner inte till omgivningarna särskilt väl och man är inte van vid kroppsarbete som grävning. Enklaste sättet: lägg tillbaka henne där hon kom ifrån på enklast möjliga ställe och dra intresset bort från den här sidan av vägen.
Jag har också varit misstänksam mot den användare som dominerade de fyra första sidorna i tråden och satte hela scenen för svartsjukescenariet. Ponera att denna person är någon som känner till LW ganska väl, men vars lojalitet finns hos MGM.
Det kanske var det polisen hade insett nu, att man inte ens vet var själva brottsplatsen är. Tidigare har man nog utgått från att det var LW:s eller SD:s bostad (som verkar ha undersökts grundligt och varit avspärrade i flera månader), och kanske hade man fått tillbaka nedslående resultat om det nu från NFC. Var man uppe i Vivallaskogen också idag, eller var man mest kring motorvägen?
Senast redigerad av Draifos 2018-10-12 kl. 00:05.
Citera
2018-10-12, 00:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nja, det här med NFC va faktiskt mest ironi.

Det här med att hon gömde burkar i samband med mordet tror jag inte
riktigt på, hur va det nu med ytterdörren, va den olåst eller va den öppen.

Hur ska någon veta det när media skriver båda delarna. Svar: Vet ej.
Citera
2018-10-12, 00:06
Medlem
Skönt att det verkar ske någon slags utveckling i fallet. Men finns det någon sammanfattning som kan länkas i ts för oss som inte följt tråden slaviskt de senaste månaderna?
Citera
2018-10-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte riktigt om jag förstår dig rätt här, men menar du att vittnet är avvikande vad gäller andras tidigare vittnesmål eller menar du avvikande från sitt eget tidigare vittnesmål?

Ja, det var nog inte så tydligt som jag tänkte när jag skrev det. Men man har iakttagelser från brottsplatsen som jag skrivit om tidigare och att en person troligtvis mördaren rört sig motsols efter motorvägen bort mot gångbron som ligger öster ut från fyndplatsen. Men nu har ett vittne gjort iakttagelser om någon på andra sidan motorvägen. Vilket inte någon annan har gjort tidigare enligt vad jag fått veta. Och därmed vill man undersöka ett grönområde strax söder om gångbron för att en eventuell mördare har kunnat dumpa någonting på den platsen.
Citera
2018-10-12, 00:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjunefjun
Hon skulle kunna göra det. Men det vore otoroligt krångligt.

För att komma till brofästet så sneddar hon över innergården där radhusen ligger så är hon där. Tar väl 1-2 minuter att gå.

Så svaret är nej, hon skulle inte normalt välja stigen.

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Menar du gångbron mot Gamla Hjärsta? Denna nås via en gångväg, som löper parallellt med motorvägen, i direkt anslutning till gräsområdet vid planket.

Jag spelade in intervjun i Aftonbladet och där visas ett flygfoto och där ser jag ingen stig som jag trodde skulle gå alldeles intill planket utan det enda som finns är väggrenen på motorvägen som väl är vad du menar.

Kan man komma ut på den väggrenen från FP eller tvärt om från vägrenen till FP. Finns det inte ett gunnebostängsel där?
Citera
2018-10-12, 00:14
Medlem
Citat:
Det är en tröst att du säger att de avgörande bitarna redan finns i materialet.

Också skönt att höra att misstankarna inte har försvagats mot SD och att inget pekar mot annan gm. Detta har ju diskuterats mycket i tråden den senaste tiden.

Det är riktigt tråkigt att denna utredning som redan kantats av så mycket problem, skulle utsättas för ytterligare påfrestning med byte av spaningsledare.

Det känns surt att höra att saker redan i tidigt skede kommit fram och att man inte följt upp det som man borde i tid.

Vet du om man har fortsatta förhör med SD?
Det borde ju efter hand kommit upp saker i förhör och i utredningen i övrigt som han borde höras om?
Och hur går de förhören isf?

Det kommer att hållas förhör med SD när man följt upp en hel del tips och det blir en del jobbiga frågor vad jag erfar.
Citera
2018-10-12, 00:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, Fågelbärsgatan. Ser mer ut som kedjehus när jag tittar närmre.
Jmf gång/cykelbanan- villorna till hö med bild från NA. Vid tomtgränsen ser man en vit lekstuga/bod:

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/polisen-om-hjarstamordet-och-fynden-under-sokinsatsen-tar-in-foremalen-och-analyserar-dem

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2901064,15.188762,65a,35y,294.16h,45.05t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://kartor.eniro.se/?c=59.290723,15.188920&z=17&d={%22m%22:[[59.291088,15.187601,%22Kedjehus%20F%C3%A5gelb%C3%A 4rsv%C3%A4gen%22,1]]}&q=%22%C3%B6rebro%22;geo

Var var det MH bodde nu igen?
Jag minns inte ens vad hon hette...
Nån som kan adress eller ungefär?
Citera
2018-10-12, 00:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
MGM har ju själv haft olika teorier om hur mordet har gått till och olika bortförklaringar på sådant som pekar mot honom. Nu har han haft 5 månader på sig att själv, eller med hjälp, plantera ut spår som styrker hans vittnesmål. Jag tror det skulle vara lika lockande för honom som att efterlogga geocacher för att ge sken om att han har besökt dem med LW.

Men vad har placerats ut som skulle få polisen att tro att det var någon annan?
Citera
2018-10-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Som du vet så har jag hela tiden haft en tro om att fallet ska lösas. Den sista tiden har dock även jag börjat tveka och misströsta.
Tack för att du kommer in med en positiv hållning avseende fallets lösning!

Jag har en fråga angående det som i utredningen pekar på SD. Finns det konkreta bevis eller handlar ”pekandet” mer om en stark känsla, en slags slutsats efter vad som framkommit?

Det finns saker i tidigare förhör som SD lämnat och som man försökt att bekräfta och styrka hans berättelser. Men han har lämnat uppgifter som går isär med andra vittnesmål och uppgifter som kommit fram under utredningen. Nu vill man bygga upp så mycket bevis som möjligt innan man förhör SD igen för att kunna ifrågasätta hans berättelser. Så även om man utåt säger en sak så går arbetet framåt. Men om alla bitar faller på plats vill jag nog påstå att det kommer bli livstid.
Citera
2018-10-12, 00:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Det finns saker i tidigare förhör som SD lämnat och som man försökt att bekräfta och styrka hans berättelser. Men han har lämnat uppgifter som går isär med andra vittnesmål och uppgifter som kommit fram under utredningen. Nu vill man bygga upp så mycket bevis som möjligt innan man förhör SD igen för att kunna ifrågasätta hans berättelser. Så även om man utåt säger en sak så går arbetet framåt. Men om alla bitar faller på plats vill jag nog påstå att det kommer bli livstid.

Inte oväntat, kanske, något av det...
Men trevligt att höra.
Citera
2018-10-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Vet du hur många utredare det är på LW mordet hos Örebropolisen?
Om den tekniska undersökningarna hos NFC har gett något?

Det ska vara ett tiotal som påstås jobba med fallet. Det har blivit framsteg i dom tekniska undersökningarna. Men vad det är vill jag inte gå in på då SD eller någon nära anhörig följer tråden.
Citera
2018-10-12, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Okej.
De har ju haft över 500 förhör så något borde det väl ge kan man tycka.
Dags att de inför grundregeln då igen, på Örebropolisen då.

Det är en bra början för att komma tillrätta med mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in