2018-11-15, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kolla den här meningen. Han verkar ha absorberats av filmer.

Fhl: "(..) stoppet av Nella borta vid tunneln och sen att hon ifrågasatte er varför hon blev stoppad."
"Är inte det vad lustmördare gör sa jag."
"Lustmördare dödar ju för att eller de dödar för att det är kul så det är deras nöje."

...vilket får mig att ännu en gång tänka på TR-domen med hotbreven som jag envisas med. Fy fan vilken missbedömning.

Ja. I den egna lägenheten utan "avbrott och familjekontroll" har han väl spenderat oändlig tid framför TV-skärmen, liksom dom gjorde innan dom drog ut den sena kvällen när övergreppet och mordet skedde.

Han torde ha en förskräckande hårddisk som polisen nu genomsökt.

Likväl blev han besviken att han efter mordet inte kände något "rus" som han uppenbarligen förväntat sig. Det tillsammans med Lustmördare ger en stark indikation på vilka filmer han tittat på.
Citera
2018-11-15, 04:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja. I den egna lägenheten utan "avbrott och familjekontroll" har han väl spenderat oändlig tid framför TV-skärmen, liksom dom gjorde innan dom drog ut den sena kvällen när övergreppet och mordet skedde.

Han torde ha en förskräckande hårddisk som polisen nu genomsökt.

Likväl blev han besviken att han efter mordet inte kände något "rus" som han uppenbarligen förväntat sig. Det tillsammans med Lustmördare ger en stark indikation på vilka filmer han tittat på.
Förvånande nog verkar det inte vara nåt speciellt. Däremot har han en hög bokhylla som är fylld med filmer. Ja, genre är rätt uppenbar: trofé, lustmord, förväntat rus, han försöker även lura med offret för sjukhusvisit till sin druckne partner in crime.
Ligger nog nåt i det du säger, "friheten" funkade inte. Vore intressant att ta del av RPU..
Citera
2018-11-15, 04:20
Moderator
KomissarieBecks avatar
Efter att ha plöjt igenom FUP så kan jag konstatera att det är en mer tragisk än vad jag hade föreställt mig på förhand. Det finns många liknelser med dubbelmordet i Råbo.
Johan en totalt vilsen 28-åring som varit mobbad i skolan och egentligen har misslyckats med det mesta i livet. 28 år.... klarade aldrig av skolan, inte ett enda arbete under 10 år. Lever på existensminimum genom att hans bror på alla sätt försöker och stötta. Umgås med småkids och langar tobak och alkohol.
Jag tror precis som i Råbo fallet att detta handlar inte om kvinnohat eller liknande utan det är mer en tokdesperat åtgärd som har växt fram i syftet att en gång i livet bli omtalad,sedd.....
En gång få vara en person som alla pratar om. Bli känd, ett samhällsavtryck helt enkelt.
Det är en person som har noll utsikter och i stort saknar alla former av ambitioner.....
28 år och nöjer sig med att leva på brorsan och umgås med barn....
Vad jag kunde läsa mig till så var väl en yrkesambition att arbeta i kök eller köra budbil när han fått sitt körkort. Körkortet är jag övertygad om att han troligen inte skulle klara av att skaffa.
Ett mord ger enda möjligheten att i hans 28-åriga tragiska liv bli sedd och omtalad...
Det framgår ju bl.a på natten när två personer påpekar för honom att inte langa sprit. Hans egna tanke var då att: Tänk om de visste att jag är en mördare och dessutom har kniv.
Rakt igenom tragiskt...
svårt att komma åt då hans familj har försökt att stötta men där de i själva verket hade behövt agera mycket mer och se till att killen verkligen skulle komma in i psykvården ordentligt.

När det gäller den yngre förmågan så är det precis lika tragiskt. 14 år och redan så fucked up som en människa kan bli. 14 år och springer ute på nätterna med en 28 åring. Alkoholpåverkad och med en tanke på att begå våldtäkt.....
Skillnaden mellan de här två individerna är att en är 28 år och den andra är 14 år. En har begått mord och den andra har begått våldtäkt. Skulle precis lika väl kunnat vara ombytta roller....

Slutklämmen på hela den här tragiska historian är att det är djupt beklagligt att individer i vårt samhälle över huvudtaget får vistas ute i fria luften utan att vården har kommer åt dem. Notera att jag inte på något sätt beskyller psykvården utan snarare undrar VARFÖR de här individerna inte har blivit omhändertagna långt tidigare....
Citera
2018-11-15, 04:25
Medlem
Citat:
Förvånande nog verkar det inte vara nåt speciellt. Däremot har han en hög bokhylla som är fylld med filmer. Ja, genre är rätt uppenbar: trofé, lustmord, förväntat rus, han försöker även lura med offret för sjukhusvisit till sin druckne partner in crime.
Ligger nog nåt i det du säger, "friheten" funkade inte. Vore intressant att ta del av RPU..

Vet du när föräldrarna blev medvetna om att J hade en störning?

Det kursiverade förstår jag inte riktigt - vilket offer?
Citera
2018-11-15, 04:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet du när föräldrarna blev medvetna om att J hade en störning?

Det kursiverade förstår jag inte riktigt - vilket offer?
Nella. JF ränner ikapp henne och fejkar att den berusade minderårige behöver till sjukhuset.
JF säger i förhör att han varit till läkare och bedömts ha lätt autism för drygt 7 år sen.
Citera
2018-11-15, 04:58
Medlem
Citat:
Nella. JF ränner ikapp henne och fejkar att den berusade minderårige behöver till sjukhuset.
JF säger i förhör att han varit till läkare och bedömts ha lätt autism för drygt 7 år sen.

Nella. OK, har bara läst mer sporadisk i tråden, får nog läsa igenom hela från början. Yes.

Varför var han till läkare då?
Kan hans föräldrar varit omedvetna/inte uppmärksammat/uppmärksammats på hans problem under hela uppväxten?

Det verkar märkligt.
Citera
2018-11-15, 06:48
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Kanske ändå inte,
Johan och hans medbrottsling hade gjort upp att kondomer skulle användas vid våldtäkten, men han som ska våldta hittar inte det, och Johan vill just då stoppa sin medbrottsling kondomen var krav för att inte lämna spår,
men i den avgörande stunden så är våldtäktsmannen inte redo att backa ur, då vill han genomföra det som han föresatt sig.

När han inte hittar kondomer så tvekar han, men då är det andra gången han tvekar, Första gången blir han bara rädd och vill skita i alltihop.
Citera
2018-11-15, 07:07
Medlem
Hejsan, jag har aldrig förut kommenterat på fb men jag måste bara fråga... Är det bekräftat att det var EH som våldtog Nella? I så fall undrar jag om han har småsyskon som heter N*co och M*lo?
Och om detta är fallet så har jag varit hans lärare på mellanstadiet... åldern stämmer nämligen, det är därför jag undrar.
Citera
2018-11-15, 07:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag tror att den Ångestskapande personen i Rummet (familjen) har varit Johan. Det har knäckt alla förmodligen. Att ha uppsikt över en lättkränkt Krutdurk 24/7 och tassa på snäckskal för att inte skapa aggressionsutbrott kräver starka familjemedlemmar.
[/i]

Nja, Johan verkar inte särskilt lättkränkt i polisförhören faktiskt. Och farsan gar väl förtudspension av en anledning.
Citera
2018-11-15, 08:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Den här terapeuten eller vad det nu var, sätter jag sannerligen stora stämplar av Icke-kompetens på. Hon hade en ypperlig chans att förhindra att detta hände. Han skickade ju ut RÖDA Varningstrianglar i varje mening! OM hon inte klarade det borde hon remitterat honom vidare till en manlig psykolog.

Resultatet blev snarast att hon bekräftade hans tokiga och farliga mindset.

Det var väl en manlig terapeut/psykolog som JF gick hos? Varför skriver alla hon? Har jag läst fel namn på journalanteckningarna?

Vad nu kön har att göra med någons kompetens.
Citera
2018-11-15, 08:51
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Så djävla sjukt!!! Stackars oskyldiga kvinna

Citat:
Det är sjukt. Det är utomordenligt stört, rubbat och vedervärdigt. Mitt i det infantila är han en känslokall strateg som är väldigt målmedveten.
Att vara så hämndbenägen, så lättkränkt, hånad om nån råkar titta på honom är fullständigt absurt. Sugen att mörda en kvinna sen många år tillbaka, extrema aggressionsutbrott.
Jag tror det här är om sin syster som andas fel.

"har hon sagt ett ord i fel tonläge enligt mig då, då blir jag väldigt väldigt arg blir jag. En gång i Borlänge när vi var ute och gick då andades hon fel, hon andades ut fel tyckte jag, för vi pratade om en sak och då tyckte jag det kändes som att hon kränkte mig, knuffade jag till henne och gick tillbaka mot hennes bil och skulle slå sönder den för jag skulle ha min väska (..) sa till henne att hon skulle akta sig för jag skulle ha min väska, slog till henne på armen och tog en sten och skulle slå sönder rutan för att komma in men hon lyckades lugna ner mig så pass mycket att jag släppte stenen och så gick jag och slet upp en stolpe med händerna istället och slängde den åt helsicke sen lugnade jag mig."

Jag undrar osökt hur tillvaron har varit för de i hans direkta närhet, det är väl inte ens en bråkdel som kommer fram skulle jag tro.

Skönt att Nella dog, han erkänner sig vara "lite hänsynslös" vid den tanken..

"På fredagen när jag vaknade upp så då ja spelade förvånad över allting att hon hittats död och sådant jag visste ju att hon var död, eller sagt hon var i stort sett död när jag stack därifrån, när vi stack därifrån så att jag och jag satt faktiskt och tänkte att skönt att hon har dött för att då kan hon ju inte avslöja vilka det var jag är väl lite hänsynslös kanske men så tänkte jag då"
Ja, det är verkligen djupt stört. Bara detta att två personer, en vuxen man och en tonåring, bestämmer sig för att slå två flugor i en smäll: "du får ligga, jag får mörda - perfekt!", är så oerhört obehagligt.
Citera
2018-11-15, 08:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Samma åsikt när jag läste förhör och anteckningar. Jag reste ragg.
Hon har ju inte ens rätt ordval i sina anteckningar utan sätter nästintill fjärrdiagnos på hela högen via hörsägen? ("Johan upplever att..)
Det må kanske finnas instabilitet och brister men det här tog priset utan att ens ha träffat dem?

"Brodern K har hög ångest, faderns ångest och moderns ångest, svägerskans ständiga kontroll."
"Min bedömning är att fadern har egen hög ångest samt ett svaghetsförakt. Hanterar sin egen skam och ångest genom att leta fel hos andra - för att tillfälligt höja sin egen självkänsla och ej känna sin egen skam."
"Monica ansåg att det inte var bra för Johan att träffa dessa familjemedlemmar då deras ångest och kontrollbehov var störande för Johan."

Normala journalanteckningar. Inget märkvärdigt och utöver det vanliga. Ni kanske skulle gå en psykologutbildning innan ni uttalar er.

Man skriver så att "XX upplever, säger" o.s.v. Ska psykologen bedöma vad en patient känner menar du? Man skriver vad patienten upplever och säger om sina tankar och känslor.

Inte klokt att det ska börjas med skuldbeläggning av en psykolog nu också? Han hade säkert agerat annorlunda om han misstänkt att JF kunde varit så våldsam.
Skärp er nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in