Citat:
Om du blev bättre på det skrivna ordet så skulle du se att jag inte skrev ett ord om att anmäla.
Man får säkert höra väldigt annorlunda tankar.
Det gäller väl att reagera på innehållet likaväl. Eller hur?
Det är en väldig spännvidd från att klaga på en relation till att prata om att döda någon.
Reagerar inte terapeuter eller personal på vad som sägs och styr upp samtal och behov därefter så kan man likna denna vid en Wailing wall.
Vad du tror hur JF skulle reagerat är liksom själva kärnan och dilemmat.
Terapeuten M trodde också en massa saker och nåt annat i terapiform kring JF sker aldrig.
Jag skrev psykolog och inte "psykvård". LPT har jag inte ens vidrört som ämne.
Det jag då menar är att nån med kompetens fått chans att bedöma hans aktuella behov. Han behöver inget mer mumbo-jumbo kring sig.
Det är en massa analyser och skuldförskjutning på hans omgivning som hon aldrig träffat.
Jag diskuterar korkade insatser.
Jag diskuterar aktuell plan som går att läsa i FUP för att jag finner det som framkommer fullständigt miserabelt.
Inte anmälningar, inte att hon är skyldig att förutse mord.
1. Jag anser att han skulle ha haft aktiva arbetsmarknadsinsatser före fritidssysselsättning.
Att han skulle ha anslutits till AF. Han vill mycket gärna ha ett jobb, hade garanterat inte protesterat.
Detta hade medfört att en annan aktör hade uppmärksammats på hans problematik.
Han hade kommit in i systemet gällande aktivitet, stöd, ersättning, insatser.
2. Att han har problem att klara sig lär inte gå nån förbi. Hon är mycket tydlig ang hans problematik gällande allt från svåra aggressioner till lögnträning.
Bara via att läsa FUP kan man se autistiska drag via hans sätt att kognitivt resonera, pladdra och särintresse. Hans gränslöshet, hans brist på sociala koder. Hans omognad där han skryter och ljuger.
En lekman inser detta.
Hon säger att han inte har en normal mognadsgrad i förhör. Han är 28 år och leker med soft airgun i skogen berättar hon. Ding dong!
Hans självständighet, hans autonomi är viktig - vuxenpoäng.
Han har bott hemma i 28 år och ska plötsligt klara att bo ensam i en lägenhet.
De facto går det endast några månader så ballar det ur.
Då ska hon dra i handbromsen och göra orosanmälan som hon är skyldig till gällande minderåriga. Är det JF som är ett rejält bekymmer i hennes värld? Är han delaktig i det som sker i lgh?
Hon skuldförskjuter konstant och gör honom en björntjänst.
Vilket är vad jag skriver om konstant och jag ser hennes skeva terapiform som huvudproblemet, hur hon resonerar kring honom.
Repeterar: Reagerar inte terapeuter eller personal på vad som sägs och styr upp behandling därefter - dvs klientens behov - så kan man likna denna vid en Wailing wall.
Han berättar vitt och brett till omgivningen om sina hotbrev. Aven till 14-åringen. När andra säger hej för att inleda en relation visar han upp knivar och berättar om olaga hot.
Det sitter inte fast alltså, drar man i detta så pratar han bredvilligt.
Han är som ett rinnande vatten i förhör. Verkar rent av stolt över det han gjorde i skolan och hat och bitterhet går inte att ta minste på - han ter sig även ut att ha paranioda drag, är extremt lättkränkt.
Återigen AST-drag.
Terapeuten beskriver att han berättat om händelsen i skolan.
"Monica tog upp den händelse där Johan skrivit brev till en tjej som sen gick till åtal, och så vad Monica förstod har det inte varit några tjejer sen dess."
Hon vet om hela storyn. Han beskriver en massa i förhör om mobbing som han överhuvudtaget inte sa i rätten. Enligt henne beskrev han mobbing, utfryst, hånad och villkorligt dömd. Gällande hotbrev så framkom det 2009 att det inte alls var allvar med att våldta nån till döds.
Fhl:"Att du skulle vilja döda dom.. är det någonting du pratat med Monica om?
"Att du har tankar om att döda."
Ja, jag har berättat tanke om att jag vill döda dem"
Fhl: "Vilka personer när du när du har pratat med Monica Johan vilka personer är det som du pratat om då när du har haft tankar om att döda?
"Det är mina forna klasskamrater tjejer."
Fhl: Så det är liksom aktiva tankar som du har haft under dina samtal med Monica du har inte pratat om det förgångna utan du har pratat om hur du har tänkt och känt liksom där och då"
"Inte alla gånger men en del gånger ja."
Ärligt talat. Om det här framkommer via nån framför dig - hade du rekommenderat danskurs och bowling?
Man får säkert höra väldigt annorlunda tankar.
Det gäller väl att reagera på innehållet likaväl. Eller hur?
Det är en väldig spännvidd från att klaga på en relation till att prata om att döda någon.
Reagerar inte terapeuter eller personal på vad som sägs och styr upp samtal och behov därefter så kan man likna denna vid en Wailing wall.
Vad du tror hur JF skulle reagerat är liksom själva kärnan och dilemmat.
Terapeuten M trodde också en massa saker och nåt annat i terapiform kring JF sker aldrig.
Jag skrev psykolog och inte "psykvård". LPT har jag inte ens vidrört som ämne.
Det jag då menar är att nån med kompetens fått chans att bedöma hans aktuella behov. Han behöver inget mer mumbo-jumbo kring sig.
Det är en massa analyser och skuldförskjutning på hans omgivning som hon aldrig träffat.
Jag diskuterar korkade insatser.
Jag diskuterar aktuell plan som går att läsa i FUP för att jag finner det som framkommer fullständigt miserabelt.
Inte anmälningar, inte att hon är skyldig att förutse mord.
1. Jag anser att han skulle ha haft aktiva arbetsmarknadsinsatser före fritidssysselsättning.
Att han skulle ha anslutits till AF. Han vill mycket gärna ha ett jobb, hade garanterat inte protesterat.
Detta hade medfört att en annan aktör hade uppmärksammats på hans problematik.
Han hade kommit in i systemet gällande aktivitet, stöd, ersättning, insatser.
2. Att han har problem att klara sig lär inte gå nån förbi. Hon är mycket tydlig ang hans problematik gällande allt från svåra aggressioner till lögnträning.
Bara via att läsa FUP kan man se autistiska drag via hans sätt att kognitivt resonera, pladdra och särintresse. Hans gränslöshet, hans brist på sociala koder. Hans omognad där han skryter och ljuger.
En lekman inser detta.
Hon säger att han inte har en normal mognadsgrad i förhör. Han är 28 år och leker med soft airgun i skogen berättar hon. Ding dong!
Hans självständighet, hans autonomi är viktig - vuxenpoäng.
Han har bott hemma i 28 år och ska plötsligt klara att bo ensam i en lägenhet.
De facto går det endast några månader så ballar det ur.
Då ska hon dra i handbromsen och göra orosanmälan som hon är skyldig till gällande minderåriga. Är det JF som är ett rejält bekymmer i hennes värld? Är han delaktig i det som sker i lgh?
Hon skuldförskjuter konstant och gör honom en björntjänst.
Vilket är vad jag skriver om konstant och jag ser hennes skeva terapiform som huvudproblemet, hur hon resonerar kring honom.
Repeterar: Reagerar inte terapeuter eller personal på vad som sägs och styr upp behandling därefter - dvs klientens behov - så kan man likna denna vid en Wailing wall.
Han berättar vitt och brett till omgivningen om sina hotbrev. Aven till 14-åringen. När andra säger hej för att inleda en relation visar han upp knivar och berättar om olaga hot.
Det sitter inte fast alltså, drar man i detta så pratar han bredvilligt.
Han är som ett rinnande vatten i förhör. Verkar rent av stolt över det han gjorde i skolan och hat och bitterhet går inte att ta minste på - han ter sig även ut att ha paranioda drag, är extremt lättkränkt.
Återigen AST-drag.
Terapeuten beskriver att han berättat om händelsen i skolan.
"Monica tog upp den händelse där Johan skrivit brev till en tjej som sen gick till åtal, och så vad Monica förstod har det inte varit några tjejer sen dess."
Hon vet om hela storyn. Han beskriver en massa i förhör om mobbing som han överhuvudtaget inte sa i rätten. Enligt henne beskrev han mobbing, utfryst, hånad och villkorligt dömd. Gällande hotbrev så framkom det 2009 att det inte alls var allvar med att våldta nån till döds.
Fhl:"Att du skulle vilja döda dom.. är det någonting du pratat med Monica om?
"Att du har tankar om att döda."
Ja, jag har berättat tanke om att jag vill döda dem"
Fhl: "Vilka personer när du när du har pratat med Monica Johan vilka personer är det som du pratat om då när du har haft tankar om att döda?
"Det är mina forna klasskamrater tjejer."
Fhl: Så det är liksom aktiva tankar som du har haft under dina samtal med Monica du har inte pratat om det förgångna utan du har pratat om hur du har tänkt och känt liksom där och då"
"Inte alla gånger men en del gånger ja."
Ärligt talat. Om det här framkommer via nån framför dig - hade du rekommenderat danskurs och bowling?
Självklart förstår jag vad du menar men tyvärr sker det misstag även av terapeuter. Det blev en dödlig utgång denna gång vilket är sällsynt, som tur är. Som jag förstått det hade Monica egna privata bekymmer och stressfaktorer och borde arbetat mindre.
Man måste verkligen vara alert och på hugget på allt patienter säger och analysera det m.m. Hon hade inte förmågan där och då.
Angående danskursen tror jag att hon tänkte att det är bra för JF:s kvinnoförakt/rädsla att umgås med kvinnor på ett normalt sätt och det sker ju publikt och tryggt. Prata, skratta, dansa vilket innebär viss beröring, då hade han kanske förstått att också kvinnor är människor. De är inte onda varelser. Tjejerna i skolan var ju enbart elaka enligt JF, så han har troligtvis fått en skev kvinnobild därifrån som måste arbetas bort.