Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 19:59
  #337
Medlem
Den bra tiden på 50 fjäril gjorde iaf att Sjöström håller avståndet i totalen. Lite för mycket andraplatser på sistone för att hon ska vara nöjd kan jag tänka mig. Men en tävling kvar och sen kan hon casha in.

Nästa år blir givetvis spännande. Man vet inte riktigt var man har simmarna efter såna här icke-globala säsonger. Ikee och Blume har gått framåt. Men många etablerade simmare fokuserar mer på träningen såna här år, inkl. Sarah som knappt toppade formen för EM. Manuel var knappast tipptopp på Pan Pacs. Amerikanerna överlag vet hur man ligger lågt.
Citera
2018-11-11, 20:20
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så är det.Grejen är ju att det finns bra med utveckling kvar hos japanskan,och att tiden ligger rätt för henne att fullt blomma ut emot Tokyo 2020.Sjöström är gammal i sammanhanget och det är mycket möjligt att hon inte kommer att kunna utvecklas mera på 100 fjäril.
Det är fördel Japan innemot OS.

OS kan eventuellt ligga ett år för sent för Ikee också hur löjligt det än låter. Hade det varit OS nästa år hade jag varit orolig för jag tror att hon kommer simma väldigt fort. Men de flesta supertalangerna med globala guld tidigt har åkt på nitar i sena tonåren och Ikee är 20 i Tokyo. Det blir som två karriärer, en med flickkropp och en som kvinna. Övergångsperioden har visat sig vara jobbig för flera.

Finns fortfarande möjligheten att någon ännu yngre än Ikee kommer fram nästa säsong och sedan peakar vid OS året efter. Det kommer 15-16 åringar "från ingenstans" och slår världsrekord. Simningen är speciell på det viset.
Citera
2018-11-12, 15:51
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
OS kan eventuellt ligga ett år för sent för Ikee också hur löjligt det än låter. Hade det varit OS nästa år hade jag varit orolig för jag tror att hon kommer simma väldigt fort. Men de flesta supertalangerna med globala guld tidigt har åkt på nitar i sena tonåren och Ikee är 20 i Tokyo. Det blir som två karriärer, en med flickkropp och en som kvinna. Övergångsperioden har visat sig vara jobbig för flera.

Finns fortfarande möjligheten att någon ännu yngre än Ikee kommer fram nästa säsong och sedan peakar vid OS året efter. Det kommer 15-16 åringar "från ingenstans" och slår världsrekord. Simningen är speciell på det viset.

Stämmer,och det är absolut ingenting som man kan förbise.
Jag vill bara peka på att Sjöströms tid på tronen 100 fjäril är utmanad på ett helt annat sätt nu än vad den varit de senaste 5 åren och att hon troligen inte är ett så stort guldhopp framemot Tokyo 2020 som målas upp i pressen.
Citera
2018-11-12, 17:03
  #340
Medlem
Stefan4s avatar
Totalställningen i Världscupen med en deltävling kvar (vinnaren får $150.000, tvåan $100.000, och trean $50.000):

1. Sjöström 285
2. Hosszu 270
3. Efimova 234
4. Kromowidjojo 219
5. Heemskerk 165

Kampen om totalcupen står mellan Sjöström och Hosszu och ser ut att bli en rysare där FINA-poäng bonus kan bli utslagsgivande. Det ser även ut att bli en kamp in på målsnöret mellan Efimova och Kromo om tredjeplatsen. Heemskerk är i något av ett ingenmansland på sin femteplats, relativt ohotad bakifrån och utan chans att avancera.
---

Ställningen i det tredje och avslutande klustret, inför avslutningen i Singapore, där vinnaren inkasserar $50.000:

1. Hosszu 108
2. Kromowidjojo 90
3. Sjöström 81
3. Efimova 81
5. Heemskerk 72

Här blir det tuffare för Sarah att vinna, då hon har 27 poäng upp till ledande Hosszu. Men börjar Sarah vinna finaler igen, samtidigt som Hosszu missar FINA-poäng bonus, så finns åtminstone en teoretisk chans. Även formstarka Kromo blir svår att rå på, men dit är avståndet trots allt bara nio poäng.
Citera
2018-11-12, 17:07
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Stämmer,och det är absolut ingenting som man kan förbise.
Jag vill bara peka på att Sjöströms tid på tronen 100 fjäril är utmanad på ett helt annat sätt nu än vad den varit de senaste 5 åren och att hon troligen inte är ett så stort guldhopp framemot Tokyo 2020 som målas upp i pressen.

Vi får se om hon blir guldfavorit på VM till att börja med. Troligtvis ändå på rutin, men hon hade inte världsårsbästat i år. VIsserligen hade hon ingen som pushade henne på EM så kan inte jämföras fullt ut mellan olika tävlingar.

Hon verkar ha lättare för frisimmet i träningsform numera.

Fast jag är positiv och tror henne när hon säger att träningen varit fokus i år. . Det här med att skippa mindre mästerskap som med toppning och annat runt om tar bort en månads träning eller så är till hennes fördel i slutändan. Det kan vara skillnaden nästa säsong. Men vi får nog vara lite ovissa åtminstone fram till Stockholm Open.
Citera
2018-11-14, 20:11
  #342
Medlem
Michelle Coleman persade i 4x50 fritt-lagkappen på SM, på förstasträckan. 23.99 är hennes första någonsin under 24 och pers med 3/10.

Inga nya som kvalade in till VM första dagen. Redan VM-klara Persson var sekunden över pers på 200 bröst vilket väl är ett rätt bra formbesked. På kortbana är han dock inte lika slagkraftig.

Hannah Brunzell och Emelie Fast persade på 100 bröst. Dom var 1-2 i finalen men gjorde sina snabbaste tider i försöken. 1.06.70 för Brunzell och 1.07.79 för Fast. Ganska rejäla putsningar. Ingen dålig tid för en 14-åring och jämförelsevis en hel del bättre än tiderna hon fått till i långbana än så länge.
Citera
2018-11-14, 21:07
  #343
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hannah Brunzell och Emelie Fast persade på 100 bröst. Dom var 1-2 i finalen men gjorde sina snabbaste tider i försöken. 1.06.70 för Brunzell och 1.07.79 för Fast. Ganska rejäla putsningar. Ingen dålig tid för en 14-åring och jämförelsevis en hel del bättre än tiderna hon fått till i långbana än så länge.

Brunzell gjorde 1:07.86 som 14-åring, på SM 2015, att jämföra med Fasts 1:07.79 idag. Förhoppningsvis har Emelie en bättre utveckling, än vad Hannah hade i motsvarande ålder, de kommande tre åren.
Citera
2018-11-14, 23:10
  #344
Medlem
Hanssons har också bestämt sig för att stanna i USA och inte åka på VM. Några lagkapper lär det inte bli tal om.

Det är väl främst Sjödin på 200 medley som fortfarande kan kvala in till något skulle jag tro. Å Carlsen på 100/200 fritt. Ser tveksamt ut att någon dam ska göra Coleman sällskap.
Citera
2018-11-14, 23:14
  #345
Medlem
Jofs avatar
Tragiskt. Ingen kanal hittar jag som sänder cupfinalen nu när det är SÅ spännande om Sarah fixar det.
Sänds på radio i alla fall? Eller nån jävla TV kanal?
Men alla jävla ishockey matcher sänder dom.
Snacka om diskriminering.
Citera
2018-11-14, 23:51
  #346
Medlem
Jofs avatar
Världscupen 2018 Vinner Sarah?

Till helgen avgörs världscupen 2018. Sarah leder med 15 poäng. Hon har börjat få konkurrens.
Kan bli tvåa.
Men inga medier rapporterar. Skandal, tycker jag. Vår främsta idrottare i toppstrid.
Nån som vet om något media sänder?

Jag skrev till Svt och dom svarade att dom har svårt att få bilder. Hur svårt kan det vara.
Nu är det bara lite korta meddelanden från TT man får.
Citera
2018-11-15, 06:41
  #347
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tragiskt. Ingen kanal hittar jag som sänder cupfinalen nu när det är SÅ spännande om Sarah fixar det.
Sänds på radio i alla fall? Eller nån jävla TV kanal?
Men alla jävla ishockey matcher sänder dom.
Snacka om diskriminering.

FINAtv sänder. Kostar pengar men man har tre dagars gratis testperiod så du kan se världscuptävlingarna i Singapore och sedan avbryta utan att det kostar något.

https://www.finatv.live/en
Citera
2018-11-15, 07:32
  #348
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
FINAtv sänder. Kostar pengar men man har tre dagars gratis testperiod så du kan se världscuptävlingarna i Singapore och sedan avbryta utan att det kostar något.

https://www.finatv.live/en
Stort tack😀
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback