2018-11-14, 18:40
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Den använder sig av satellitdata självklart, men allt går via master och är beroende av att man har reguljär mobiltäckning. En renodlad GPS är en oberoende enhet tar ner rådata direkt från satelliterna och kräver bara att det är fritt ovanför den.
Nej, en iPhone är inte beroende av varken master eller mobiltäckning. A-GPS eller Assisted GPS använder mobilnätet och master för att snabbare hitta rätt satteliter.
Enligt din teori så skulle en iPhone eller iPad inte kunna användas som GPS på havet där det varken finns master eller mobiltäckning.
Jag har inte upplevt problem med GPS och iPhone varken i Stockholm, Göteborg eller Malmö men tunnlar gör att mobilen inte kan ta emot signaler från satteliterna.
Citera
2018-11-14, 19:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Kanske uppför sig din nalle bättre med bortkopplat wifi, innebärande att nallen renodlat försöker hitta satelliter istället för gratis wifi på NK eller Centralen.

Jag använder aldrig wifi utom när jag är hemma.
Citera
2018-11-14, 19:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Nej, en iPhone är inte beroende av varken master eller mobiltäckning. A-GPS eller Assisted GPS använder mobilnätet och master för att snabbare hitta rätt satteliter.
Enligt din teori så skulle en iPhone eller iPad inte kunna användas som GPS på havet där det varken finns master eller mobiltäckning.
Jag har inte upplevt problem med GPS och iPhone varken i Stockholm, Göteborg eller Malmö men tunnlar gör att mobilen inte kan ta emot signaler från satteliterna.

Det verkar gälla även om man kör under en viadukt.
Citera
2018-11-14, 20:04
Medlem
Jag har en vanlig GPS, den brukar bli seg och börja fastna när jag inte har uppdaterat den på ett tag. När jag har uppdaterat brukar det bli bättre. Vet inte om det funkar likadant med gps på mobilen.
Citera
2018-11-14, 20:13
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag använder aldrig wifi utom när jag är hemma.
En iPhone kan använda wifi-nätverk för att fastställa din plats utan att vara ansluten.
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det verkar gälla även om man kör under en viadukt.
Ja, signalerna från satteliterna är mycket svaga och dämpas av viadukter men också vid användning inomhus eller i bil. Man brukar säga att en GPS-mottagare måste ha fri sikt mot himmelen.
Citera
2018-11-14, 20:40
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Det känns lite som du säger emot dig själv.

Om du har en iPhone utan täckning (noll bars, ingen service), kan den då använda sin "GPS"?
Citera
2018-11-14, 20:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Det känns lite som du säger emot dig själv.

Om du har en iPhone utan täckning (noll bars, ingen service), kan den då använda sin "GPS"?
Ja, självklart. En iPhone tar emot data från satteliterna och kan likt andra GPS-mottagare bestämma positionen.
Tänker du på appen "kartor" när du säger GPS så har du rätt i att det behövs internetuppkoppling. Men det finns ett flertal andra navigationsappar som inte kräver internet, t.ex Here och Sygic. Apple Kartor kan även spara kartinformation när du är uppkopplad för att kunna navigera utan uppkoppling.
Många använder iPad med elektroniska sjökort för att kunna navigera utan internetuppkoppling.
Senast redigerad av Raggarspinn 2018-11-14 kl. 21:04.
Citera
2018-11-14, 20:53
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ja, självklart. En iPhone tar emot data från satteliterna och kan likt andra GPS-mottagare bestämma positionen.
Tänker du på appen "kartor" när du säger GPS så har du rätt i att det behövs internetuppkoppling. Men det finns ett flertal andra navigationsappar som inte kräver internet, t.ex Here och Sygic. Apple Kartor kan även spara kartinformation när du är uppkopplad för att kunna navigera utan uppkoppling.

Utvecklingen går onekligen framåt om det du säger stämmer.

Har du provat?
Citera
2018-11-14, 21:13
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Utvecklingen går onekligen framåt om det du säger stämmer.

Har du provat?
GPS-tekniken är ju gammal.
Eller tänker du på det jag skrev om apple kartor? Ja, prova själv. Knappa in en destination, starta navigering och påbörja din resa. Stäng sedan av mobilt internet och du kommer fortfarande att få navigeringsinstruktioner så länge du håller dig till rutten.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.590046/kan-jag-spara-kartor-i-offlinelage
Citera
2018-11-14, 21:18
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
GPS-tekniken är ju gammal.
Eller tänker du på det jag skrev om apple kartor? Ja, prova själv. Knappa in en destination, starta navigering och påbörja din resa. Stäng sedan av mobilt internet och du kommer fortfarande att få navigeringsinstruktioner så länge du håller dig till rutten.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.590046/kan-jag-spara-kartor-i-offlinelage

GPS är gammalt men upplever ändå att många telefoner måste använda sig av en konstant uppkoppling och täckning för att deras sk GPSer ska fungera ordentligt. Använder själv en "ren" GPS på jobbet från Garmin, den fungerar överallt även där det inte finns mobil/wifi täckning och även om den är senaste modellen är den förhållandevis "biffigare" än den genomsnittliga uPhonen.

Men vad händer om man inte håller sig till rutten och har nätet avstängt? Det är en sak att telefonen "minns" sin position, nåt helt annat om den i realtid utan stöd från nätverket måste uppdatera sig.
Citera
2018-11-14, 21:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
GPS är gammalt men upplever ändå att många telefoner måste använda sig av en konstant uppkoppling och täckning för att deras sk GPSer ska fungera ordentligt. Använder själv en "ren" GPS på jobbet från Garmin, den fungerar överallt även där det inte finns mobil/wifi täckning och även om den är senaste modellen är den förhållandevis "biffigare" än den genomsnittliga uPhonen.

Men vad händer om man inte håller sig till rutten och har nätet avstängt? Det är en sak att telefonen "minns" sin position, nåt helt annat om den i realtid utan stöd från nätverket måste uppdatera sig.
Det apple kartor gör är att spara ruttinfomationen i minnet. Om man inte håller sig till den beräknade rutten så kommer inte Apple kartor att kunna ge dig instruktioner. Din position kommer fortfarande att visas men utan kartinformation.
Du får skilja på kartdata och positionsdata. Apple kartor hämtar kartinformationen via internet och positionen hämtas från satelliter. En iPhone likt andra mobiler och GPS-mottagare använder longitud och latitud. Kungliga slottet i Stockholm har t.ex positionen 59.326914, 18.071044. För att få en adress krävs kartdata vilket kan finnas lagrad i enheten, på minneskort eller hämtas via internet.
Citera
2018-11-14, 21:40
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Det apple kartor gör är att spara ruttinfomationen i minnet. Om man inte håller sig till den beräknade rutten så kommer inte Apple kartor att kunna ge dig instruktioner. Din position kommer fortfarande att visas men utan kartinformation.
Du får skilja på kartdata och positionsdata. Apple kartor hämtar kartinformationen via internet och positionen hämtas från satelliter. En iPhone likt andra mobiler och GPS-mottagare använder longitud och latitud. Kungliga slottet i Stockholm har t.ex positionen 59.326914, 18.071044. För att få en adress krävs kartdata vilket kan finnas lagrad i enheten, på minneskort eller hämtas via internet.

Jaha

Men min vanliga GPS kan ju fortsätta arbeta oberoende av sådana nätverk för egen maskin. Men mycket av enheten är säkert hårddiskutrymme för färdiga kartor. Tror nog jag behåller min GPS, men ha så kul med din uPhone vars "riktiga" ägare släpper "uppdateringar" som neddaterar telefonernas prestanda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in