Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-11-14, 21:57
  #25
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jaha

Men min vanliga GPS kan ju fortsätta arbeta oberoende av sådana nätverk för egen maskin. Men mycket av enheten är säkert hårddiskutrymme för färdiga kartor. Tror nog jag behåller min GPS, men ha så kul med din uPhone vars "riktiga" ägare släpper "uppdateringar" som neddaterar telefonernas prestanda
Jag tycker också att du ska använda din GPS-navigator.
Jag använder själv en gammal Sony surfplatta i jobbet med Garmin navigator förinstallerad. Sverigekartan nedladdad och fungerar således utan internetuppkopplin. Garmin och Navigon har tagit bort dessa från appstore/google play och har slutat att uppdatera dessa. Använder Here WeGo på min iPhone med kartdata för sverige nedladdad. Faktum är att din Garmin använder kartdata från Here.
Har inga problem med min gamla iPhone 6. Är fortfarande rapp jämfört med valfri mobil från 2014...
Citera
2018-11-14, 21:59
  #26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag tycker också att du ska använda din GPS-navigator.
Jag använder själv en gammal Sony surfplatta i jobbet med Garmin navigator förinstallerad. Sverigekartan nedladdad och fungerar således utan internetuppkopplin. Garmin och Navigon har tagit bort dessa från appstore/google play och har slutat att uppdatera dessa. Använder Here WeGo på min iPhone med kartdata för sverige nedladdad. Faktum är att din Garmin använder kartdata från Here.
Har inga problem med min gamla iPhone 6. Är fortfarande rapp jämfört med valfri mobil från 2014...

Välformulerat svar, tumme upp på det

Men vad kan TS problem bero på då om telefonen faktiskt använder sig av rådata? Störningar i omgivningen? Nåt som är fel just på hans telefon? Blir nyfiken nu.
Citera
2018-11-14, 22:36
  #27
Medlem
Raggarspinns avatar
En GPS-mottagare behöver fri sikt mot satelliterna. En viadukt eller tunnel gör att enheten tappar signalerna men ska uppdatera så fort hindret är borta. En byggnad eller ett berg kan göra att signalerna studsar och på så vis får en viss fördröjning. Mjukvaran i en GPS ska kunna ignorera felaktiga signaler och visa rätt position ändå. Det krävs minst fyra satelliter för att kunna bestämma positionen exakt. Signalerna kan störas av en hög byggnad t.ex om man kör på en väg med byggnader på var sida.
Att TS GPS "fastnar" och att en omstart eller nollställning av nätverket löser problemet låter som ett mjukvarufel på dennes mobil. Kan även vara så enkelt att klockan inte är exakt ställd och att då informationen från satelliterna inte stämmer med den informationen som mobilen har. Kan även va ett problem med iOS 11. Har TS uppdaterat till iOS 12?
https://discussions.apple.com/thread/8095128
Citera
2018-11-15, 10:57
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Din telefon-GPS är ingen riktig GPS, den använder sig av mobildata för att veta var den är inte satellitdata som riktiga GPSer så förlita dig inte för mycket på den när 1000 tals andra telefoner surrar kring dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Tillägg, såg att du hade en iPhone. Det kan också bara vara Apples senaste neddatering så att du ska köpa en ny telefon

https://www.vox.com/2017/12/22/16807...hone-batteries

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Den använder sig av satellitdata självklart, men allt går via master och är beroende av att man har reguljär mobiltäckning. En renodlad GPS är en oberoende enhet tar ner rådata direkt från satelliterna och kräver bara att det är fritt ovanför den.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det känns lite som du säger emot dig själv.

Om du har en iPhone utan täckning (noll bars, ingen service), kan den då använda sin "GPS"?

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
GPS är gammalt men upplever ändå att många telefoner måste använda sig av en konstant uppkoppling och täckning för att deras sk GPSer ska fungera ordentligt. Använder själv en "ren" GPS på jobbet från Garmin, den fungerar överallt även där det inte finns mobil/wifi täckning och även om den är senaste modellen är den förhållandevis "biffigare" än den genomsnittliga uPhonen.

Men vad händer om man inte håller sig till rutten och har nätet avstängt? Det är en sak att telefonen "minns" sin position, nåt helt annat om den i realtid utan stöd från nätverket måste uppdatera sig.

Det är tråkigt när folk påstår saker så bestämt som du, och har totalt fel i nästan allt.

Jo, iPhone har riktig GPS och är kompatibel med flera GPS-system/format (Gps, Glonass, Galileo och QZSS).

Det betyder att iPhone inte alls måste ja kontakt med mobilnätet eller master för att veta var den är. Däremot kan man med hjälp av mobilnät och dess master snabbare få en positionering när mobilen startas om man t ex är där GPS-mottagningen är sämre, alltså med hjälp av A-GPS (assisted GPS)

Har man ett kartprogram i iPhone där kartorna ligger lokalt på luren, så behövs inget annat för att kunna navigera, man kan köra utan SIM-kort installerat eller noll täckning.

Kör kan däremot med Apples egen app Kartor, så behövs mobilnät eller wifi för att ladda ner kartorna medan man förflyttar sig.

Och när det gäller iPad så är det så att WiFi-modellen inte har riktig GPS utan kan endast positionera sig utifrån mobilnätets master eller wifi-punkter. Medan modellerna med LTE (SIM-kort) har riktig GPS.

I TS fall (fast han som vanligt är rätt luddig i beskrivningen, och dessutom frekvent råkar ut för allehanda synnerligen märkliga fenomen och problem att tanken om trollning ligger som en tät dimbank.....) så handlar det sannolikt bara om att det i en storstad kan vara svårare för att hålla en tillräcklig stark signal och därmed positioneringsfix bland alla höga byggnader som mer eller mindre skymmer flertalet satelliter eller reflekterar signalen så det stör exatheten.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-15 kl. 11:00.
Citera
2018-11-15, 11:13
  #29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det känns lite som du säger emot dig själv.

Om du har en iPhone utan täckning (noll bars, ingen service), kan den då använda sin "GPS"?
Ja, du kan fortfarande geotagga foton. Men generellt sett får du sämre upplösning på din position eftersom bland annat kännedom om olika nätverks geografiska placering används för att hitta dig. Andra saker i telefonen som skulle kunna användas är data från accelerometer, barometer och gyro*, samt antagandet att du befinner dig på motorvägen och inte i grusgropen intill.

* Hade varit intressant att gå en promenad som loggas av endast data från de tre sensorerna.

Tillägg:
"Plats:
A-gps, Glonass, Galileo och QZSS
Digital kompass
Wifi
Mobil uppkoppling
Mikrolokalisering med iBeacon"

"Sensorer:
Face ID
Barometer
Gyro med tre axlar
Accelerometer
Avståndssensor
Sensor för omgivande ljus"

Från https://www.apple.com/se/iphone-xs/specs/
__________________
Senast redigerad av Neksnor 2018-11-15 kl. 11:16.
Citera
2018-11-15, 19:58
  #30
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är tråkigt när folk påstår saker så bestämt som du, och har totalt fel i nästan allt.

Jo, iPhone har riktig GPS och är kompatibel med flera GPS-system/format (Gps, Glonass, Galileo och QZSS).

Det betyder att iPhone inte alls måste ja kontakt med mobilnätet eller master för att veta var den är. Däremot kan man med hjälp av mobilnät och dess master snabbare få en positionering när mobilen startas om man t ex är där GPS-mottagningen är sämre, alltså med hjälp av A-GPS (assisted GPS)

Har man ett kartprogram i iPhone där kartorna ligger lokalt på luren, så behövs inget annat för att kunna navigera, man kan köra utan SIM-kort installerat eller noll täckning.

Kör kan däremot med Apples egen app Kartor, så behövs mobilnät eller wifi för att ladda ner kartorna medan man förflyttar sig.

Och när det gäller iPad så är det så att WiFi-modellen inte har riktig GPS utan kan endast positionera sig utifrån mobilnätets master eller wifi-punkter. Medan modellerna med LTE (SIM-kort) har riktig GPS.

I TS fall (fast han som vanligt är rätt luddig i beskrivningen, och dessutom frekvent råkar ut för allehanda synnerligen märkliga fenomen och problem att tanken om trollning ligger som en tät dimbank.....) så handlar det sannolikt bara om att det i en storstad kan vara svårare för att hålla en tillräcklig stark signal och därmed positioneringsfix bland alla höga byggnader som mer eller mindre skymmer flertalet satelliter eller reflekterar signalen så det stör exatheten.

Jo, jag har inte hängt med i utvecklingen alls på den här nivån och har lärt mig en hel del av tråden
Citera
2018-11-15, 20:12
  #31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
En GPS-mottagare behöver fri sikt mot satelliterna. En viadukt eller tunnel gör att enheten tappar signalerna men ska uppdatera så fort hindret är borta. En byggnad eller ett berg kan göra att signalerna studsar och på så vis får en viss fördröjning. Mjukvaran i en GPS ska kunna ignorera felaktiga signaler och visa rätt position ändå. Det krävs minst fyra satelliter för att kunna bestämma positionen exakt. Signalerna kan störas av en hög byggnad t.ex om man kör på en väg med byggnader på var sida.
Att TS GPS "fastnar" och att en omstart eller nollställning av nätverket löser problemet låter som ett mjukvarufel på dennes mobil. Kan även vara så enkelt att klockan inte är exakt ställd och att då informationen från satelliterna inte stämmer med den informationen som mobilen har. Kan även va ett problem med iOS 11. Har TS uppdaterat till iOS 12?
https://discussions.apple.com/thread/8095128

Jag har inte uppdaterat till iOS 12. Frågan är om man vågar det, det kan ju bli ännu värre.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback