2018-11-14, 12:55
Medlem
JustZlatans avatar
Nästa varje gång jag kör i centrala Stockholm så fastnar gps-helvetet i telefonen. Speciellt när jag kör i området där Centralstationen ligger. Ibland fastnar det flera gånger om dagen. Då måste jag nollställa nätverket eller starta om telefonen för att det ska lossna.

Jag har en iPhone 6s. Är det likadant för andra märken?
Citera
2018-11-14, 13:00
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nästa varje gång jag kör i centrala Stockholm så fastnar gps-helvetet i telefonen. Speciellt när jag kör i området där Centralstationen ligger. Ibland fastnar det flera gånger om dagen. Då måste jag nollställa nätverket eller starta om telefonen för att det ska lossna.

Jag har en iPhone 6s. Är det likadant för andra märken?

Låser sig appen? Eller fastnar GPS-positionen så att det ser ut som att du är ex vid centralstationen trots att du åkt förbi den för längesedan även om du startar om appen? Aldrig upplevt, kör dock Android.
Citera
2018-11-14, 13:03
Medlem
Mackan52s avatar
Din telefon-GPS är ingen riktig GPS, den använder sig av mobildata för att veta var den är inte satellitdata som riktiga GPSer så förlita dig inte för mycket på den när 1000 tals andra telefoner surrar kring dig.
Citera
2018-11-14, 13:03
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Låser sig appen? Eller fastnar GPS-positionen så att det ser ut som att du är ex vid centralstationen trots att du åkt förbi den för längesedan även om du startar om appen? Aldrig upplevt, kör dock Android.

Det är GPS-positionen som låser sig, inte appen eller apparna. Jag måste stänga av telefonen eller nollställa nätverket för att det ska lossna. Jag har haft det så här i minst ett år.
Senast redigerad av JustZlatan 2018-11-14 kl. 13:06.
Citera
2018-11-14, 13:06
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Det är GPS-positionen som låser sig, inte appen eller apparna. Jag måste stänga av telefonen eller nollställa nätverket för att det ska lossna.

Som jag sa innan, din telefon är bara en bland många telefoner så nätet som skickar data till din telefon om var den är tappar bort dig i vimlet.
Senast redigerad av Mackan52 2018-11-14 kl. 13:12.
Citera
2018-11-14, 13:12
Medlem
Mackan52s avatar
Tillägg, såg att du hade en iPhone. Det kan också bara vara Apples senaste neddatering så att du ska köpa en ny telefon

https://www.vox.com/2017/12/22/16807056/apple-slow-iphone-batteries
Citera
2018-11-14, 13:18
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Som jag sa innan, din telefon är bara en bland många telefoner så nätet som skickar data till din telefon om var den är tappar bort dig i vimlet.

Det brukar dock bara hända vid specifika platser. Runt Centralen och ibland vid andra ställen.
Citera
2018-11-14, 13:21
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Det brukar dock bara hända vid specifika platser. Runt Centralen och ibland vid andra ställen.

Ja och det är väl som mest folk där med telefoner, många som försöker pejla in sin situation samtidigt

Hur är mottagningen annars i området? Ibland dyker det upp små lokala radioskuggor.
Citera
2018-11-14, 13:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ja och det är väl som mest folk där med telefoner, många som försöker pejla in sin situation samtidigt

Hur är mottagningen annars i området? Ibland dyker det upp små lokala radioskuggor.

Den kan också fastna i tunnlar.
Citera
2018-11-14, 15:10
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Din telefon-GPS är ingen riktig GPS, den använder sig av mobildata för att veta var den är inte satellitdata som riktiga GPSer så förlita dig inte för mycket på den när 1000 tals andra telefoner surrar kring dig.

Citat:
Hur menar du nu? Mobildata används för att snabbare hitta och låsa satteliter. Inte för att bestämma position.
Apple iPhone 6S använder Amerikanska GPS, Ryska GLONASS, europeiska Galileo och Japanska QZSS. Så nog använder en mobil riktiga sattelitdata.
Men varför just zlatan's mobil tappar synkningen mot satteliterna just vid centralstationen vet jag inte.
Citera
2018-11-14, 18:22
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Hur menar du nu? Mobildata används för att snabbare hitta och låsa satteliter. Inte för att bestämma position.
Apple iPhone 6S använder Amerikanska GPS, Ryska GLONASS, europeiska Galileo och Japanska QZSS. Så nog använder en mobil riktiga sattelitdata.
Men varför just zlatan's mobil tappar synkningen mot satteliterna just vid centralstationen vet jag inte.

Den använder sig av satellitdata självklart, men allt går via master och är beroende av att man har reguljär mobiltäckning. En renodlad GPS är en oberoende enhet tar ner rådata direkt från satelliterna och kräver bara att det är fritt ovanför den.
Citera
2018-11-14, 18:35
Medlem
Starobrnos avatar
Kanske uppför sig din nalle bättre med bortkopplat wifi, innebärande att nallen renodlat försöker hitta satelliter istället för gratis wifi på NK eller Centralen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in