2018-11-13, 20:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Finns visst evidens för att Ashwagandha är effektivt för ångest.
https://examine.com/supplements/ashwagandha/

L-theanine har också evidens för ångest
https://examine.com/supplements/theanine/

Jag börjar med att konstatera att du länkar en sida som säljer kosttillskott.
De bedömer att evidensen för ångestlindring av ashwagandha är "very high".
Jag slår upp en artikel de refererar och konstaterar att den är så pass bristande i metod att den kan kastas. Jag avstår de andra två artiklarna.

"Very high" mitt anus.
Citera
2018-11-13, 20:25
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag börjar med att konstatera att du länkar en sida som säljer kosttillskott.
De bedömer att evidensen för ångestlindring av ashwagandha är "very high".
Jag slår upp en artikel de refererar och konstaterar att den är så pass bristande i metod att den kan kastas. Jag avstår de andra två artiklarna.

"Very high" mitt anus.

Mkay, vi kan ju börja med att läkemedelsbolag som också sponsrar kliniska studier säljer Atarax också.
Du verkar missa faktumet att de länkar till studier som du sedan kritiserar för bristande metodik.

Förövrigt så kanske du borde läsa på farmakologin bakom Ashwagandha och hur det är en positiv allosterisk modulator av GABA-A receptorn, vilket ger anxiolytiska effekter.

L-theanine i sig självt modulerar AMPA, NMDA och kainate receptorer med efterföljande höjningar i GABA-nivåer.
Så, vilka argument man än nyttjar så är dessa rätt effektiva mot ångest, vilket illustreras med antalet människor som använder dem

Du framstår lite som sosse läkaren som påstår att cannabis är knark för att det saknas evidens för dess medicinska effekter

(FB) Dr. Mikael på TV4 morgon säger att flera tusen har dött av överdos från cannabis
Citera
2018-11-13, 20:40
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Det finns en del mer renodlade psykmediciner som är lugnande, typ Quetiapin eller Zyprexa. Det finns en del som sover bra på det. Eller Nozinan.

Vad tycker du om Nozinan?
Citera
2018-11-13, 20:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Mkay, vi kan ju börja med att läkemedelsbolag som också sponsrar kliniska studier säljer Atarax också.
Du verkar missa faktumet att de länkar till studier som du sedan kritiserar för bristande metodik.

Förövrigt så kanske du borde läsa på farmakologin bakom Ashwagandha och hur det är en positiv allosterisk modulator av GABA-A receptorn, vilket ger anxiolytiska effekter.

L-theanine i sig självt modulerar AMPA, NMDA och kainate receptorer med efterföljande höjningar i GABA-nivåer.
Så, vilka argument man än nyttjar så är dessa rätt effektiva mot ångest, vilket illustreras med antalet människor som använder dem

Du framstår lite som sosse läkaren som påstår att cannabis är knark för att det saknas evidens för dess medicinska effekter

(FB) Dr. Mikael på TV4 morgon säger att flera tusen har dött av överdos från cannabis
1) till skillnad från cannabis finns inga evidens för ashwagandhas medicinska effekter. Alla plantor är inte samma sak.

2) Att man kan visa i ett lab att något binder till en receptor betyder inte att det har klinisk effekt, vilket de tusentals lovande läkemedel som skrotats vid kliniska prövningar vittnar om.

3) Läkemedelsföretag sponsrar ibland studier och det är då en svaghet i den studien som man får sätta i relation till andra styrkor och svagheter i sagda studie. Om du länkar några studier som är sponsrade av läkemedelsföretag och som undersöker Atarax så kan vi diskutera dem. Det borde vara lätt för dig eftersom det är så vanligt som du säger.

4) Det finns något i dig som gör att du mycket hellre tror på något med svaga evidens än något med starka evidens. Det bottnar oftast inte i att du tror väldigt mycket på det med lite evidens utan att du känner dig sviken av de som förespråkar det med mycket evidens och vänder dig mot dem. Att du går till personangrepp stärker tesen.
Citera
2018-11-13, 20:49
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Vad tycker du om Nozinan?
Det är ok. Det kommer inte vara som benso, det finns inget som är som benso. Men för vissa fungerar nozinan bra. Du har ju kommit fram till att benso nog inte är någon bra idé på sikt och det har du helt rätt i. Så nozinan kan vara ett alternativ.
Citera
2018-11-13, 21:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Porrtidningsson
Vilken dos skulle du rekommendera? Har en burk hemma här. Får man effekt efter en dos? K66 heter det jag hemma el något liknande

Beror lite grann på vad du vill uppleva men ångestdämpning effekten för mig kommer vid 1000mg dock behöver jag nog 2000-3000mg för att få en effektiv effekt. Jag tycker man får effekt av en dos ja men det är ju bättre att bygga upp effekten succesivt för att nå maximal effekt. Så om du inte tycker det ger dig så mycket första gången prova ta det i 4 dagar till innan du ger upp.
Citera
2018-11-13, 21:48
Avslutad
Citat:
Magnesium = inga evidens för att det lindrar ångest.
L-Theanin = inga evidens för att det lindrar ångest.
aswagandha = inga evidens för att det lindrar ångest.
Atarax = evidens för att det lindrar ångest.

Om man inte bryr sig om evidens är detta såklart inget problem. Men då kan man ju lika gärna tugga på valfri krukväxt hemma och slippa spendera pengar på aswagandha.

Jag har provat alla de där preparaten på egen hand minst 20 gånger var och kan med säkerhet säga att atarax inte ger någon ångestlindrig överhuvudtaget. Har tagit 100mg utan känna något. Det är en antihistamin som går på histamin receptorerna vilket gör att du kan bli dåsig. Aswgandha binder direkt till Gaba receptorerna i hjärnan. Samma receptorer som både benzo och alkohol binder till. Gaba är den delen i hippocampus som påverkar ångest.
Citera
2018-11-13, 22:01
Avslutad
Citat:
Det är ok. Det kommer inte vara som benso, det finns inget som är som benso. Men för vissa fungerar nozinan bra. Du har ju kommit fram till att benso nog inte är någon bra idé på sikt och det har du helt rätt i. Så nozinan kan vara ett alternativ.

Hur kan du dessutom rekomendera nozinan som ett säkert alternativ till benzo? Nozinan är ett neuroleptikum som används vid behandling av skitzofreni och inte vid ångestproblematik eller sömnstörningar. Det gör dig till en zombie med katastrofal viktökning och diabetes. Man har även sätt att antipsykotiska läkemedel krymper hjärnan och kan leda till allvarliga skador.
Citera
2018-11-13, 22:18
Medlem
Lipsils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
L-Theanin och Aswagandha i höga doser tillsammans med magnesium är det ända icke bereondeframkallande som funkar mot ångest. Atarax, theralen och lergigan är inte ångestdämpande utan endast sederande som kan hjälpa vid sömnstörning men har noll effekt mot ångest dock.

Men kan rekommendera aswagandha starkt faktiskt, funkar bättre än man kan tro vid rätt dosering.
L-Theanin påverkar hjärnvågor som gör dig både lugn och vaken, läste att ashwagandha kombinerat med rosenrot är en bra kombo som ökar effekten av båda.

L-Theanin, ashwagandha och rosenrot, kombinerat med kondition, styrketräning, mentalträning och nyttig mat kan nog ersätta benzon bra.
Citera
2018-11-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lipsil
L-Theanin påverkar hjärnvågor som gör dig både lugn och vaken, läste att ashwagandha kombinerat med rosenrot är en bra kombo som ökar effekten av båda.

L-Theanin, ashwagandha och rosenrot, kombinerat med kondition, styrketräning, mentalträning och nyttig mat kan nog ersätta benzon bra.

Jag har provat ashwaganda och fick en märklig effekt av den.
Blev hyper och lite stressad istället för lugn.
Rosenrot kan jag med få liknande effekt av ibland.
Citera
2018-11-14, 17:22
Avslutad
Nozinan är ju lagom lugnande, jag blev medvetslös av den...
Föll ihop i köket o vaknade 10-12 timmar senare nerkissad. Men visst, lägre doser typ 5 mg kanske verkar lugnande.

Annars håller jag med om Theralen. Tar 2-3 ml till kvällen för att sova. Men kanske en halv ml ger någon form av lugn. Jag tar dock 3 st beroendeframkallande mediciner om dagen, Iktorivil, Lyrica o Imovane, så ångest har jag inte, men kan ändå inte sova utan Theralen.
Citera
2018-11-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Tycker du verkligen Atarax är det bästa alternativet? Jag tänkte mig nog något med lite bättre effekt...

Fast vad vet jag, det kanske inte finns?

För mig, svar ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in