2018-11-13, 17:58
Medlem
Inga mediciner
Testa ashwaghanda eller theanine
Citera
2018-11-13, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Vad skulle ni säga är den bästa (icke beroendeframkallande) medicinen med lugnande effekt?

Har ätit benzo tidigare men håller på att trappa ut det och mår inte bra så ska eventuellt få något annat så tipsa mig gärna vad ni föredrar och som kanske i alla fall kan dämpa ångesten litegrann?

Finns ingen annan medicin än benzo som biter på ångest. Benzo är förstahandsalternativet mot ångest, oro och sömnsvårigheter.
Tidigare fanns barbiturater men den medicinen har ersatts av benzo.
Det är olika från person till person om man blir beroende av benzo. De flesta kan äta benzo livet ut medans andra går upp i dosen och håller sig inte till vad läkaren har ordinerat. En del blandar med alkohol för att få bättre effekt, då är det kört.
Citera
2018-11-13, 18:58
Medlem
kalle_ds avatar
För mig funkar 4-5 tabletter Theralen till frukost och 4-5 till lunch utmärkt.

Har Oxascand utskrivet men äter hellre Theralen.
Citera
2018-11-13, 19:11
Medlem
vadsadusadus avatar
Tar flytande Theralen. Var skeptisk först eftersom Atarax inte bet på mig, men Theralen var förvånansvärt bättre än jag trodde. Inte som benzo, men tar den värsta ångesten så att jag kan fungera och göra ångestdämpande saker istället.
Citera
2018-11-13, 19:33
Avslutad
L-Theanin och Aswagandha i höga doser tillsammans med magnesium är det ända icke bereondeframkallande som funkar mot ångest. Atarax, theralen och lergigan är inte ångestdämpande utan endast sederande som kan hjälpa vid sömnstörning men har noll effekt mot ångest dock.

Men kan rekommendera aswagandha starkt faktiskt, funkar bättre än man kan tro vid rätt dosering.
Citera
2018-11-13, 19:39
Medlem
Porrtidningssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
L-Theanin och Aswagandha i höga doser tillsammans med magnesium är det ända icke bereondeframkallande som funkar mot ångest. Atarax, theralen och lergigan är inte ångestdämpande utan endast sederande som kan hjälpa vid sömnstörning men har noll effekt mot ångest dock.

Men kan rekommendera aswagandha starkt faktiskt, funkar bättre än man kan tro vid rätt dosering.

Vilken dos skulle du rekommendera? Har en burk hemma här. Får man effekt efter en dos? K66 heter det jag hemma el något liknande
Citera
2018-11-13, 19:42
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Johannesört
Citera
2018-11-13, 19:50
Medlem
Porrtidningssons avatar
Citat:

Vilken dos skulle du rekommendera? Har en burk hemma här. Får man effekt efter en dos? K66 heter det jag hemma el något liknande
Citera
2018-11-13, 19:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Sensoril (Ashwagandha, 10%), l-theanine (suntheanine), etiofoxine.
Citera
2018-11-13, 19:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Tycker du verkligen Atarax är det bästa alternativet? Jag tänkte mig nog något med lite bättre effekt...

Fast vad vet jag, det kanske inte finns?
Det finns en del mer renodlade psykmediciner som är lugnande, typ Quetiapin eller Zyprexa. Det finns en del som sover bra på det. Eller Nozinan.

Sen har du en annan grupp typ Atarax, propavan etcetera.

Det bästa lugnande är benso. Precis som det bästa ruset är heroin. Jag vet inte vilket svar du är ute efter men om du tror att det finns någon drog som ger den bästa lugnande effekten utan biverkningar (som beroende) så kommer du nog bli besviken.

Om det är ångest som ska behandlas så görs det bäst med antidepressiva i förebyggande syfte och inte något du slänger i dig när du redan har fått ångest.
Citera
2018-11-13, 19:56
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:

Magnesium = inga evidens för att det lindrar ångest.
L-Theanin = inga evidens för att det lindrar ångest.
aswagandha = inga evidens för att det lindrar ångest.
Atarax = evidens för att det lindrar ångest.

Om man inte bryr sig om evidens är detta såklart inget problem. Men då kan man ju lika gärna tugga på valfri krukväxt hemma och slippa spendera pengar på aswagandha.
Citera
2018-11-13, 20:08
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Magnesium = inga evidens för att det lindrar ångest.
L-Theanin = inga evidens för att det lindrar ångest.
aswagandha = inga evidens för att det lindrar ångest.
Atarax = evidens för att det lindrar ångest.

Om man inte bryr sig om evidens är detta såklart inget problem. Men då kan man ju lika gärna tugga på valfri krukväxt hemma och slippa spendera pengar på aswagandha.

Finns visst evidens för att Ashwagandha är effektivt för ångest.
https://examine.com/supplements/ashwagandha/

L-theanine har också evidens för ångest
https://examine.com/supplements/theanine/

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in