2018-11-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag har träffat och känner en hel del fysiker och matematiker men hittills aldrig någon som påstår att månlandningarna var fejk. Vilka tänker du på? Namn pls.
Luis Bilbao t ex.
Citera
2018-11-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Jag har hittat några andra videos, men dom visar inte "samma tvära svängar och tvärstopp".
Och skälet är rimligen att dessa videos har bättre överensstämmelse mellan frame-rate för in- resp. uppspelning.
Man hittar dessa videos via enkel googling om man har åtminstone normal begåvning och intresse!
Har du?

/T
Länk pls
Citera
2018-11-13, 12:52
Bannlyst
Citat:
De andra har räknat och tagit fram tekniska data utifrån bl a vad som är känt om bildhastigheten i kamerorna och prestanda för styrsystemet. Du har precis ingenting att komma med, bara tomma ord om att det är omöjligt. Det övertygar verkligen inte. Vad är ditt case?
Mitt case är att månlandningarna var fejk.
Men jag är fullt medveten om att det är omöjligt att bevisa.
Precis som att det är omöjligt att bevisa att guden Tor är fejk.

Sådant kallas religion.
Citera
2018-11-13, 13:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba33
Nu är mitt blodtryck hyfsat lågt igen tror jag, så nu ska jag svara på varför jag är så övertygad eftersom jag fått den frågan tidigare.

När jag var 4 år väckte mina föräldrar mig på natten och jag såg när Neil tog sitt berömda steg. Efter det kollade jag på alla dessa månpromenader och uppfiskningar av astronauter som låg och flöt i kapslarna i Stolla Havet och jag tyckte redan då att vissa aspekt av tv-sändningarna var märkliga.
Men jag tänkte inte så mycket på det förens jag för ca 20 år sedan läste ordinära diffar på universitetet och insåg hur svårt det är att styra något utan ett medium och roder.

Men bevisen fanns ju?
Senare fick jag veta att även ryssarna har speglar på månen så där sprack det beviset...

Men alla radioamatörer och observatorium som följde raketerna?
Även där fick jag veta att ingen hade följt månlandaren ner och upp, så få sprack det också.

Nu började jag sätta mig in i det på allvar och döm om min förvåning när jag till slut insåg att allt var fejk!

Jag kollade allt filmmaterial, lyssnade på alla intervjuer och lade märke till alla referenser ifrån Kubrick. Även om Stanley inte gjorde filmerna så såg han givetvis att dom använde hans teknik.

Nu flera år senare erkänner NASA själva att tekniken inte finns längre, berömda fotografer säger att fotografierna är fejk, matematiker och professorer i fysik säger att allt var fejk...

Så jag är helt och fullt övertygad.
Hittade förresten nu en fysiker som faktiskt skriver att det var fejk.

https://www.theguardian.com/science/brain-flapping/2012/dec/13/moon-landings-faked-science-confessions

Men du förstår väl att detta är ironi? Barn förstår ju iaf inte sånt, men du är ju fullvuxen.
Citera
2018-11-13, 13:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Mitt case är att månlandningarna var fejk.
Men jag är fullt medveten om att det är omöjligt att bevisa.
Precis som att det är omöjligt att bevisa att guden Tor är fejk.

Sådant kallas religion.
Det där är en jäkligt dålig liknelse här. Vetenskap handlar väldigt mycket om att falsifiera teorier. Månlandningarna är verkligen inget undantag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Citera
2018-11-13, 13:14
Bannlyst
Citat:
Det där är en jäkligt dålig liknelse här. Vetenskap handlar väldigt mycket om att falsifiera teorier. Månlandningarna är verkligen inget undantag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Månlandningarna är icke falsifierbara.
Sådant kallas religion.
Citera
2018-11-13, 13:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Luis Bilbao t ex.
Ok. Fann detta där han använder ray tracing för att ifrågasätta ett foto:
http://www.aulis.com/raytracing.htm

Hans sannolika felslut kan nog spåras till detta antagande som han gör och som hela analysen bygger på:
Assuming a mostly planar terrain ...
Titta speciellt på närbilden på månlandaren där du ändå måste medge att marken ser rätt gropig ut.

Men ok, det är ju iaf EN fysiker, så för DET får du en poäng.
Citera
2018-11-13, 13:22
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Månlandningarna är icke falsifierbara.
Sådant kallas religion.
Fel. De kan falsifieras på flera sätt om så är fallet. T ex om man inte finner första steget från månlandarna där de påstås vara, vilket dock KAN verifieras. Eller om man på närmare håll inte ser t ex fotstegen. Finns säkert mycket bättre exempel, men de KAN iaf falsifieras.
Citera
2018-11-13, 14:32
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ok. Fann detta där han använder ray tracing för att ifrågasätta ett foto:
http://www.aulis.com/raytracing.htm

Hans sannolika felslut kan nog spåras till detta antagande som han gör och som hela analysen bygger på:
Assuming a mostly planar terrain ...
Titta speciellt på närbilden på månlandaren där du ändå måste medge att marken ser rätt gropig ut.

Men ok, det är ju iaf EN fysiker, så för DET får du en poäng.

Ja att fråga efter en "expert" som säger något är riskabelt. Det finns det alltid. Ring tusen fysiker och ställ frågan "Är du död?" så kan du ge dig fan på att några svarar ja.

Om man vill använda det logiska argumentationsfelet "appeal to authority" så kan man förstås genast hitta en annan "expert" som säger något annat.

Gällande det tekniska så är det såklart som du säger. Utan att ha en tredimensionell modell så går det inte att göra raytracing. Det är ju en teknik som används för att generera en tvådimensionell representation av på en bildskärm utifrån en matematisk 3-D modell.
När man har renderat den tvådimensionella bilden så har information gått förlorad och för att återskapa någon information så måste man göra rena antaganden om annan information.

Han gör antagandet att terrängen är helt platt och då visar han "multipla ljuskällor". Hade han istället gjort antagandet "en punktkälla" så hade kan påvisat "ojämn terräng".

Utifrån exvationen x=3y så kan man lösa för x om man antar y, för y om man antar x, men man kan inte lösa för både x och y samtidigt. Det borde tom en gymnasielärare förstå.

Allt detta med icke parallella skuggor som konspirationsteoretikerna talar om kan förklaras av ojämn terräng. Det kunde de konstatera om de gick ut i sandlådan och sedan kollade skuggorna på bilder de tagit men inte ens sådant orkar de göra för de håller bara på med anomaly-hunting för att bevisa sin konspirationsteori.

Det allra dummaste är dock när de påstår att det är flera ljuskällor. Har de överhuvudtaget tittat själva vad som händer när man sätter upp flera ljuskällor? Man får ju för helvete flera halvskuggor i olika riktningar från samma objekt! https://static01.nyt.com/images/2011/08/11/sports/football/11ramadan/11ramadan-jumbo.jpg

För att skapa icke parallella singelskuggor från olika objekt på plan terräng så skulle man behöva belysa varje objekt med varsin starkt avskärmad ljuskälla. Att göra detta och samtidigt få en jämn belysning av terrängen i övrigt är åtminstone extremt svårt. Frågan är om det ens är möjligt. Varför NASA skulle ha gjort så är fullständigt obegripligt.

Ockams rakkniv för helvete. Bilderna är tagna med en ljuskälla och terrängen är ojämn. Inget talar mot detta. Inte ens om NASA skulle ha tagit bilderna i en studio så finns det något skäl att de skulle ha förfarit på något annat sätt.

(Den enda förklaringen skulle i så fall vara att "ja vi genomför århundradets konspiration med 200 000 anställda och bränner miljarders miljarder på detta. Vi vill att terrängen skall se lite ojämn ut men att skotta upp några högar med sand verkar lite för enkelt...
Jag vet! Vi skapar istället en enorm avancerad ljussättning med många avskärmade punktljuskällor som samtidigt perfekt belyser marken jämt. Då kan vi vå icke parallella singelskuggor så att marken ser ojämn ut! Vilken genialisk idé!)
Senast redigerad av EbolaTillAlla 2018-11-13 kl. 14:41.
Citera
2018-11-13, 14:54
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det är omöjligt eftersom all telemetri är borta.
Puts väck. Gone with the wind.
Och jag har aldrig påstått att det är omöjligt att docka i omloppsbana.
All telemetri är inte alls borta. Rent fabulerande från foliehatthåll.

Citat:
Och ändå reagerade du inte på konstigheterna?
Jag kan inte reagera på något som inte existerar. Det är bara du och andra foliehattar som ser konstigheter, vi andra ser förklaringar vilket är något du aldrig lagt fram som stöd för dina villfarelser. Du bara påstår att allt var omöjligt utan grund.

Som jag sa, bevisen finns kvar på månen.
Citera
2018-11-13, 15:19
Bannlyst
Citat:
Fel. De kan falsifieras på flera sätt om så är fallet. T ex om man inte finner första steget från månlandarna där de påstås vara, vilket dock KAN verifieras. Eller om man på närmare håll inte ser t ex fotstegen. Finns säkert mycket bättre exempel, men de KAN iaf falsifieras.
Nej.
Om steget inte finns där (om man nånsin kommer dit) så kommer nån tjejpraktikant på NASA göra en video där hon förklarar att det är PRECIS vad man kunde vänta sig eftersom mångrus beter sig på PRECIS det sättet och att det faktiskt är ett bevis på att dom faktiskt var där!
Citera
2018-11-13, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
All telemetri är inte alls borta. Rent fabulerande från foliehatthåll.

Jag kan inte reagera på något som inte existerar. Det är bara du och andra foliehattar som ser konstigheter, vi andra ser förklaringar vilket är något du aldrig lagt fram som stöd för dina villfarelser. Du bara påstår att allt var omöjligt utan grund.

Som jag sa, bevisen finns kvar på månen.
All telemetri från dockningen ifråga är borta.
Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in