2018-11-12, 17:40
Medlem
Mer praktiskt med kombi faktiskt och nuförtiden är dom inte fula som stryk längre. Jag har egentligen inget behov av en kombi utan köper den enbart för det högre andrahandsvärdet.
Citera
2018-11-12, 17:45
Medlem
Enzymes avatar
Kanske för att vi svenskar är lite tråkiga och praktiska. Vi vill ha grejer som funkar. Sen kommer sådana saker som att det ska vara snyggt i andra hand. Jämför med kläder. Svenskar klär sig sämst men å andra sidan är det inte praktiskt att plocka svamp eller leka med barnen i flashiga kavajer.
Citera
2018-11-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Tack för bra svar med enkel plats, jag inser ju självklart att det mer utrymme i en kombi men min fråga är om man verkligen behöver den platsen eller om man kan packa smartare eller lämna saker som inte är nödvändiga hemma?

Jag har också kört omkring med barnvagnar i min sedan även utan att behöva släpkärra har barnvagnarna blivit större nu än dom var för säg 15 år sedan?

Min erfarenhet av mitt upplevda buller i kombis bygger på främst volvokombis men även ett par audis.

För den som undrar så är min nuvarande sedan en -06 SAAB 9-5. Appropå lambo liten så körde jag jämte en 911 med tackräcke med en barnvagn på för några år sedan så det finns sätt om man vill

Ja jag och tjejen pratade om det före barn. Då tänkte vi takräcke med barnstol på lambon. Bra ventilation 😁😁😁
Citera
2018-11-12, 18:01
Medlem
sucuks avatar
Enkelt,

Det är bara att gå in på blocket och jämföra utbudet. Just nu finns det nästan 3500 V70 ute mot mindre än 1000 S60.

Sverige är kombins förlovade hemland och andrahandsvärdet är väldigt mycket starkare på en kombi än en sedan. Jag tror faktiskt mycket av förklaringen ligger i detta.

Själv ogillar jag sedaner för att de är så otroligt begränsade i lastkapacitet, föredrar halvkombi som en gyllne medelväg.
Citera
2018-11-12, 18:03
Medlem
DeepThroat007s avatar
Körde 1200 mil runt Australien i en Holden STW (dvs kombi) 1975 års modell under tre månaders tid men skippade västra Australien.

Hade en riktigt madrass bak i bilen o sov alltså gratis. Rak sexa o fyrväxlad manuell låda. Bästa bil jag ägt alla kategorier:

https://www.flickr.com/photos/134960532@N06/33057113966/in/dateposted-public/

Äger nu en sedan o det suger för så fort det är något skrymmande som skall transporteras så är det kört.
Citera
2018-11-12, 18:05
Medlem
kevinhoflands avatar
Bara svenskar?

Har inte Audi som exempel slutat tillverka RS sedan modeller av 4 och 6 serien?
Citera
2018-11-12, 18:08
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Kul fråga. Jag är själv uppvuxen utan kombi-bilar, min far var en "sedan-man" under alla mina barndomsår.

Själv så skaffade jag kombikupé (9-3a) när första barnet kom, och det var dags för barnvagn etc. Sedan dess så har det varit kombibilar. Idag kör jag en SUV...

Men jag säger som så; personligen så tycker jag att många bilar (Audi A4,A6, BMW 3,5, Merca C, E, Volvo bla bla) faktiskt är snyggare i kombi-utförande än i sedan-varianten...

På något märkligt sätt så har ju 4-dörrars sedan blivit mer "gubbe" än en "sport-combi".

Kul att du gillar frågan, det är en fråga som jag funderat över länge. Min far var tvärt om mig en "kombi-man" om man bortser från entusiastbilarna, kanske kan det vara så att det är en liten undermedveten revolt?

Det du säger om dom snygga kombibilarna kan jag till viss del hålla med om men om man hårddrar det som man så gärna vill göra på internet så är det knappt så att visa av dom är kombis längre med sin sluttande taklinje, nästan lika mycket kombi som en 9000 tex. jag tänker främst på MB shooting brake när jag skriver detta.

Kan det vara så att vi associerar sportiga familjebilar med bilar som RS2 och dom efterkommande? jag själv tänker ju nästan omedelbart på en RS6 i det sammanhanget.
Citera
2018-11-12, 18:11
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?

Kör du sedan om du tycker det är ”snyggt”

Vi andra väljer en kombi av praktiska skäl (som du själv ger exempel på) och en bil är byggd för att ta dig från A till B, med bagage.

Kosmetsikt yttre kommer sekundärt efter praktiskt.

Är du en praktisk människa eller en ytlig?

Du svarar på din egen fråga och tråden är meningslös. Du väljer själv vilken bil du ska köra.
Citera
2018-11-12, 18:14
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Ikea och kombi hör ihop.
När vi blev ett Ikea-land såg vi behovet av en kombi.
Innan Ikea var vi som andra ett sedan-land.
Vartefter Ikea erövrar ny länder blir de också kombi-länder. Vänta bara.
Citera
2018-11-12, 18:19
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då du nu har just en 9-5:a så kan det vara på sin plats att notera hurusom ljudnivån är lägre i kombin. Den är dessutom begåvad med en kraftig hatthylla, tyvärr är det många bilar som på sin höjd har en rullgardinsliknande sak som insynsskydd över lastutrymmet.
Utseende på en bil är givetvis en bedömningssak, den skall vi inte avhandla.
Jag har visserligen en släpvagn, men det är väldigt trevligt att slippa den efter bilen för saker som passerat gränsen i storlek om det går in i en kombi.

Rent generellt förefaller många tänka mer praktiskt numera, för 30-40 år sedan var det klart färre kombibilar i landet, men även färre bilar med fyra dörrar. Idag är det vissa kupémodeller och några miniatyrbilar som endast försetts med två dörrar, alla andra har fyra. Opel Rekord eller Ford Granada var klart vanligast med två dörrar ett tag, men det svängde över på 80-talet.

Som du redan gissat så föll 9-5 kombi bort på grund av utseendet, den har nog inte designats som kombi i första hand utan det är nog mest en efterkonstruktion, eller så var det designmodet då på slutet av 90-talet?

Kan det ha varit avsevärt dyrare med flera dörrar då? tex. min morfar körde volvo 142 och min farfar volkswagen bubbla.
Citera
2018-11-12, 18:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?
Skulle bli bökigt att ersätta kombin med en sedan + släp. Helt plötsligt två fordon att underhålla och besiktiga. Sen att behöva köra runt med släpet t.ex. till jobbet på fredag morgon för att man ska direkt till landet efter jobbet. Ditt argument om ljudnivå håller inte, så kvar blir det en utseendefråga, som dessutom är subjektiv. Jag har inte min bil för att visa upp den för andra utan för att transportera arslen och pryttlar.
Citera
2018-11-12, 18:28
Medlem
Citat:
Som du redan gissat så föll 9-5 kombi bort på grund av utseendet, den har nog inte designats som kombi i första hand utan det är nog mest en efterkonstruktion, eller så var det designmodet då på slutet av 90-talet?

Kan det ha varit avsevärt dyrare med flera dörrar då? tex. min morfar körde volvo 142 och min farfar volkswagen bubbla.
Utseende är som sagt en smaksak. 9-5 togs fram även som kombi 96-97, men gick inte i produktion förrän 1999.
Har egentligen ingen aning om varför så många envisades med tvådörrars bilar förr, även på rätt stora bilar (Saab 99, Volvo Amazon, Opel Rekord mfl). Av gammal vana möjligen. Många fanns endast i tvådörrars utförande, likväl som det är många nu som finns enbart att köpa med fyra dörrar (eller fem när det gäller kombi) Opel hade ju länge möjligheten till fyra dörrar, redan från karossen som kallades P1, men som kombi gällde endast det vi numera kallar tre dörrar, samma för Ford Taunus för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in