2018-11-12, 16:36
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargenkommer
Jag tycker det är perfekt att slänga in kärringen där bak om hon trilskas.

Då jag väljar att tolka detta som ett seriöst svar så måste jag nog påpeka att en sedans baklucka är överlägsen för transport av människor som man inte vill se, då det är svårare att ta sig in i kupen i en sedan än ifrån en kombi.
Citera
2018-11-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Tack för bra svar med enkel plats, jag inser ju självklart att det mer utrymme i en kombi men min fråga är om man verkligen behöver den platsen eller om man kan packa smartare eller lämna saker som inte är nödvändiga hemma?

Jag har också kört omkring med barnvagnar i min sedan även utan att behöva släpkärra har barnvagnarna blivit större nu än dom var för säg 15 år sedan?

Min erfarenhet av mitt upplevda buller i kombis bygger på främst volvokombis men även ett par audis.

För den som undrar så är min nuvarande sedan en -06 SAAB 9-5. Appropå lambo liten så körde jag jämte en 911 med tackräcke med en barnvagn på för några år sedan så det finns sätt om man vill
Då du nu har just en 9-5:a så kan det vara på sin plats att notera hurusom ljudnivån är lägre i kombin. Den är dessutom begåvad med en kraftig hatthylla, tyvärr är det många bilar som på sin höjd har en rullgardinsliknande sak som insynsskydd över lastutrymmet.
Utseende på en bil är givetvis en bedömningssak, den skall vi inte avhandla.
Jag har visserligen en släpvagn, men det är väldigt trevligt att slippa den efter bilen för saker som passerat gränsen i storlek om det går in i en kombi.

Rent generellt förefaller många tänka mer praktiskt numera, för 30-40 år sedan var det klart färre kombibilar i landet, men även färre bilar med fyra dörrar. Idag är det vissa kupémodeller och några miniatyrbilar som endast försetts med två dörrar, alla andra har fyra. Opel Rekord eller Ford Granada var klart vanligast med två dörrar ett tag, men det svängde över på 80-talet.
Citera
2018-11-12, 16:40
Medlem
För att kombibilar är praktiska då det går att lasta betydligt mer och större saker än i en sedan. T.ex. när man ska på skidsemester till fjällen eller när man besöker Ikea.
Citera
2018-11-12, 16:44
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Med fyra barn så kan jag förstå att det går åt lite mer plats än med dom två som jag har. Men klarar du dig ens på en kombi då eller är du tvungen att ha en minibuss?

Campat har vi gjort med tält, bord, stolar samt allt annat som behövs för en vecka borta med ovan nämnda sedan. dock inga barnvagnar i packningen.

Har man inte packningen i husvagnen? jag har ingen koll på sådana mer än att dom inte får köras fortare än 80 och så kan jag inte leva

Jag kör kodiaq så nästan trångt men den sväljer mycket med ett säte uppfälld i bak.

Kör mycket i jobbet så vill inte köra minibuss 500+ mil varje månad.
Frun har börjat prata om att byta ut hennes.

Ingen större koll på husvagslivet men bilarna får bara dra en viss vikt, å dagens kampare har ju tv och allt möjligt med sig
Citera
2018-11-12, 16:45
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Kombibilen, stationsvagnen, är en fantastisk uppfinning!

Om man så åker till soptippen bara en gång i livet, med den där gamla Billybokhyllan, så har man fått valuta för sitt val av kombi. Annars måste man be nån annan, oftast typ svärfar. Och det vill man ju undvika.

Och måste man övernatta i bilen så kan man ju sträcka ut sig där bak. Inte för att det hänt eller behövts men möjligheten finns om krisen är framme. Min kompis har övernattat i sin Volvo 745:a. Det var planerat och en inbesparing av en hotellnatt vilket han ansåg det vara värt. Det finns säkert 25 åringar som är gjorda i en 745:a.

Man får ju plats med mycket mer saker i en kombi, i största allmänhet. Praktiskt när man åker iväg några stycken med packning. Lasttröskeln i vanliga bilar är hög. I en kombibagagelucka är det lättare att knuffa in tunga grejor. Har nog aldrig haft nån kombi själv men skulle vilja ha en - med krok. Mamma har en kombi. Den skramlar nog lite mer och känns lite mer bussaktig men jag gillar den iaf.

Men har du dragkrok så är billyhyllan på släpet och du slipper allt bös i bilen från den hemska spånskivan som du med största sannolikhet inte orkar demontera utan ger dig på med handkraft Och svärfar krävs väl inte för att köra med släp?

Sova i bilen går väl lika bra med fötterna i bakluckan?

behöver du ha med dig alla dom sakerna? det är kärnan i min fråga tunga saker har jag helst inte i bilen där dom kan förstöra inredningen.

platsfrågan med några stycken i bilen hänvisar jag till tidigare svar om camping med 4 "vuxna" i bilen.
Citera
2018-11-12, 16:46
Medlem
orvarens avatar
Testa att slänga in en cykel i en sedan..
Fan,vissa av mina cykel-byggen går inte ens in,så jag måste hänga på släpkärra TROTS att jag har en kombi...Dock är det väl typ 4 av 18 som inte går in..
Citera
2018-11-12, 16:59
Medlem
Kombi är bra att lasta prylar i. När vi åker så är det smockfullt bak i vår V60 och vi tar sällan med oss något vi inte använder.
Jag är förvånad över de som köper en sedan för det är så meningslöst, men de använder nog sina bilar till att köra ensamma tur och retur jobbet och andra meningslösa resor där de inte behöver lasta mer än en ICA-kasse.

Med släpvagn på dragkroken får man köra i max 80 km/h. Inte ett alternativ om man ska transportera sig några längre sträckor. Inte särskilt kul på motorvägen heller. Taxbox och last på taket drar extra bränsle och är vindfång i sidled.
Citera
2018-11-12, 17:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?

Är helt på din linje. Är man förbi barnvagnarna finns det ingen som helst anledning att ha en kombi. Den blir ju bara skitig invändigt om man kör sopor och byggmaterial i den. Samma sak med vitvaror, vem fan, som är någorlunda rädd om sin bil, vill knö in en sån? Nä, släpkärra till återvinningscentralen och byggmarknaden en gång i månaden så man kan lasta ordentligt är perfekt. Släpkärra även för vitvaror, lättlastat och lättbundet. Småskit till förpackningsåtervinningen eller normal mathandel inklusive dasspappers- och hushållspappersbalar ryms ju i vilken bil som helst så det är inga problem. Håller dessutom med om ljudnivån och jag har definitivt inte rattat billiga märken.

I skuffen i min sedan ligger ingenting, det är soprent, så varför kombi? Känns som något för lata bara. Fula som stryk är de också.

Reservation för om man har större hund.
Citera
2018-11-12, 17:16
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag har en längre tid insett att jag är en av förhållandevis få som inte anser att kombibilar är det som man bara måste ha som svensk.

Då jag nu gått igenom flera av livets skeden med tex småbarn, barnvagnar, flyttlass, sommarresor med tält, vinterresor med skidor och nu är mitt uppe i tonårsåren på barnen och fortfarande så har jag aldrig ägt en kombibil. Jag har istället ägt sedaner och kombikupé/halvkombi med dragkrok och takräcke.

Anledningen till att jag hittills inte velat ha en kombi är dels utseendet som i min mening, i många fall blir lidande av kombiutförande och dels att ljudnivån är högre med en stor resonanslåda bak i bilen.

Det som mina kollegor/släktingar/vänner alltid hävdar att det är så praktiskt med en kombi när man köper tex en diskmaskin eller en billyhylla, men när jag försöker gå in djupare på det och fråga om hur ofta detta egentligen sker eller om det skulle kunna lösas med tex. släpkärra eller takräcke så blir det oftast att dom bara faller tillbaka till att ”det är så praktiskt” utan att egentligen svara på mina frågor. Ibland kryper det även en smula motvilligt fram att det är så krångligt att backa med släp på soptippen.

Så därför tänkte jag genom denna tråden nå en större mängd människor som kanske kan hjälpa mig förstå kombibilens storhet, så varför kör just du en kombi och inte en sedan eller kombikupé/halvkombi? och vad är det som du kör runt på bak i bilen som inte skulle få plats i en baklucka på en sedan eller på annat vis?
Hunden
Citera
2018-11-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är helt på din linje. Är man förbi barnvagnarna finns det ingen som helst anledning att ha en kombi. Den blir ju bara skitig invändigt om man kör sopor och byggmaterial i den. Samma sak med vitvaror, vem fan, som är någorlunda rädd om sin bil, vill knö in en sån? Nä, släpkärra till återvinningscentralen och byggmarknaden en gång i månaden så man kan lasta ordentligt är perfekt. Släpkärra även för vitvaror, lättlastat och lättbundet. Småskit till förpackningsåtervinningen eller normal mathandel inklusive dasspappers- och hushållspappersbalar ryms ju i vilken bil som helst så det är inga problem. Håller dessutom med om ljudnivån och jag har definitivt inte rattat billiga märken.

I skuffen i min sedan ligger ingenting, det är soprent, så varför kombi? Känns som något för lata bara. Fula som stryk är de också.

Reservation för om man har större hund.

Håller helt med, hur ofta köper folk nya vitvaror och åker till tippen egentligen? Knappast nog många gånger för att det ska spegla sitt val av bil.

Cykeln kan man ha på cykelhållaren förutsatt att man har dragkrok. Det mesta skräpet slänger jag på BRF:ens sopstation utanför fastigheten. Hade jag bott i hus hade jag köpt släpvagn med kåpa för att kunna lasta skräp, löv, etc. Där kan man fylla på med skräp tills det blir proppfullt och först då åker man och slänger. Inte lastar jag bara i en bokhylla och en sopsäck med löv i BILEN och åker till tippen inte.

Hittills har jag bara läst ett inlägg där nån tycker kombi är snyggare, resten låter bara som ursäkter och bortförklaringar. Det närmsta kombi jag hade kunnat tänka mig är en BMW 3-serien GT, den gillar jag och den lastar man bättre i än 5-seriens kombimodeller - om nu det är så viktigt.
Citera
2018-11-12, 17:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Hunden

Se där! Så bra att jag gjorde den reservationen. Skulle inte vilja dra runt på en schäfer eller liknande i en sedan. Förstår till fullo den poängen.
Citera
2018-11-12, 17:35
Medlem
tempeZZts avatar
Är inte hela grejen typiskt svenskt? Villa, vovve, Volvo, och då ska allt vara så jävla standardiserat. Villorna ser till 90 % likadana ut och så gör bilarna.

Lägger inga värderingar vid vovvar, då jag tycker att det finns variation där. Skillnad var det för 15 - 20 år sedan, då var det 90 % schäfer också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in