Citat:
Ursprungligen postat av
Trixton
På sätt och vis är det lite konstigt i det här reglerade landet att man kan få bygglov för något dylikt, för någon sorts bygglov antar jag att man behöver, även om det säkert var en befintlig, gammal källare som man byggde om till bostad.
Nu tycker inte jag att det gör något om andra vill bo så (och betala sju miljoner för det...), men jag skulle nog må dåligt i längden av att bo så. Klart att man vill ha vanliga fönster och ljusinsläpp från något annat än taket.
Jag vet inte vad som krävs för att få bygga något sånt. Jag vet överlag inte vad som gäller om man bygger om lokaler eller exempelvis råvindar till bostäder. Det är rätt vanligt nu, så jag antar att det inte är jättesvårt att göra om en butikslokal till bostad. Antar att den behöver klassificeras om på något sätt, för i kontorslokaler eller butikslokaler får man väl inte bo. Den här källaren lär väl knappast ha varit bostad särskilt länge heller. Föreningen är nog glada i alla fall, antar att de gjorde sig en hacka när de sålde källaren som lägenhet.
Jag skulle inte heller må bra av att bo så. Vill ha naturligt ljus. Jag har bott med stora fönster i bra solläge senaste lägenheterna dessutom, då vänjer man sig vid ljuset. Skulle tycka att det var hemskt att bo så mörkt som det lär bli. Nu har de försökt att ta bilderna med maxat ljus från fönstren, men det är ju inte riktigt så Sverige funkar solljusmässigt...