2018-11-12, 07:37
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Ja, det är väldigt lätt att säga men så otroligt svårt att sluta. Nu har ju också hon permanenta hjärnskador eftersom hon ideligen börjar om. Men synd om henne är det inte. Inte ett dugg. Hon har sig själv och absolut ingen annan att skylla. Hon lät förövarna vinna och de vann stort.

Jag är enig med dig här. Har jobbat en hel del med missbruk i mina yngre dgr och är väldigt less på deras totala ovilja att se och ta sitt eget ansvar. Det är ideliga snyfthistorier och tårar som kommer så fort man kräver att de ska ta tag i sig själva. Det är otroligt mkt klag om hur de aldrig får hjälp. Ändå vet jag hur otroligt mkt tex narkomaner och alkoholister remitteras till olika program, men avviker direkt för att "suget är så svårt". De pissar på hur otroligt mkt pengar vården lägger på dem och de är inte det minsta tacksamma. Det ska bara gnällas. Att bli av med missbruk ÄR svårt, men att komma och påstå att man inte får hjälp är helt enkelt inte sant.

Minns ngt program på tv för några år sedan där man följde några "stackars" narkomaner. Några av dem hade blivit över 40+ och satt och beklagade sig om hur jävligt det var att han och hans kvinna inte fick lägenhet och att det gick inte att sluta om man inte hade ett tryggt boende. Fair enough, jag köper det. Men vad hände? För 43:e ggn (FYRTIOTREDJE GÅNGEN PÅ RIKTIGT) fick de komma till ett behandlingshem efter de fått lägenhet och vad gör de? Efter två dagar avviker mannen och börjar punda igen Eller som han sa: jag fick ett "återfall". Att dessa individer sedan har mage att säga att de inte fått hjälp visar bara på hur drogskadade dessa hjärnor är.

I Sannes fall tycker jag det är samma. Hon är så drogskadad att hon inte går att hjälpa längre. Och att låsa in ngn är jättesvårt. Lagen är mkt tydlig där. Hade det varit så att hon tvångsinlåsts hade det varit ett UG-avsnitt om det istället, hur "jävligt" det är att man låser in stackars "oskyldiga människor". Jag tror Sanne är helt rökt. Hon är för sjuk och för skadad helt enkelt. Beter sig som en mikrocephal.

Att jobba i psykiatrin = Damn if you do - damn if you don´t.
Ingen är någonsin nöjd eftersom de förväntar sig mirakel.
Citera
2018-11-12, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Var det det bästa du kunde komma på nassejävel?

Tjejen är psykiskt sjuk och behöver hjälp. Med ditt resonemang borde vi avliva en jävla massa människor enbart i syfte att spara pengar. Förr eller senare tillhör du själv eller någon som står dig nära gruppen som ses som en onödig utgift för samhället.

Jag kallar dig nasse därför att du resonerar som nassar brukar göra.

Hur f-n skriver du till en moderator som obetalt modererar, din lilla skitunge. Horan Sanna vill leva ett sånt här kaousliv. Punkt.

Hon har kostat oss skattebetalare +20 mill under sina 25 år bara i vårdkostnader, vi får hoppas hon dör snaart.
Senast redigerad av speedskater 2018-11-12 kl. 10:15.
Citera
2018-11-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Jag är enig med dig här. Har jobbat en hel del med missbruk i mina yngre dgr och är väldigt less på deras totala ovilja att se och ta sitt eget ansvar. Det är ideliga snyfthistorier och tårar som kommer så fort man kräver att de ska ta tag i sig själva. Det är otroligt mkt klag om hur de aldrig får hjälp. Ändå vet jag hur otroligt mkt tex narkomaner och alkoholister remitteras till olika program, men avviker direkt för att "suget är så svårt". De pissar på hur otroligt mkt pengar vården lägger på dem och de är inte det minsta tacksamma. Det ska bara gnällas. Att bli av med missbruk ÄR svårt, men att komma och påstå att man inte får hjälp är helt enkelt inte sant.

Men kan det inte också handla om att man inte får rätt typ av hjälp? I somliga länder har man ju t ex börjat ge missbrukare sina droger under kontrollerade former. Uppenbarligen verkar ju många program inte funka och då kanske det mer handlar om att kostnadseffektivisera men ändå att missbrukare har någon form av trygghet i form av rum och mat som man alltid kan återkomma till vid behov?
Citera
2018-11-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Hon har kostat oss skattebetalare +20 mill under sina 25 år bara i vårdkostnader, vi får hoppas hon dör snaart.

Tror säkert vi är ett stort läger som hoppas det motsatta. Att hennes trend med knark kan bli till ett kapitel i hennes liv och att hon tar chansen till ett normalt liv. Att hoppas på hennes frånfälle tycker jag är ganska respektlöst för hennes anhöriga. Faktiskt mer respektlöst mot dem än Sanne själv.

Vården. Det måste gå att utnyttja vårdens alla miljarder på bättre vis än som görs nu. Bortser vi från Sannnes egen del i det hela eller ponerar att det inte fanns knark med i bilden. Jag bara undrar hur en vård som återkommande drog runt med henne till tre olika ställen per dygn är framkalkylerad.

Sedan måste vi börja se oss om vad som andra länder framgångsrikt lyckats med när det kommer till drogerna. Portugal där dödligheten bland heroinmissbrukare gått ned med 90%. Är ingen expert på hur man räknar fram sånt för vi ska alla dö men de har i vart fall kommit fram till den siffran och det är till stor del tack vare att den som påkallar hjälp för en på heroin överdoserad person inte ska riskeras att låsas in.
Då uteblir samtalet till 112 och vi har ännu en siffra i statistiken.
Knarkare är också människor och att ha räddats till livet från en överdos kan leda till insikten att nu måste jag göra något med mitt liv annars går jag mot en säker död.

Vi tar ditt ex. med +20 miljoner kronor. Kanske hade en tiondel av den summan eller låt säga 5 miljoner varit ett pris som hade givit Sanne bättre förutsättningar om resurser fanns tillgängliga och tillräckliga.
Håller med dig om att så mycket pengar på vård och resultatet blir noll är inget mindre än tragiskt oavsett vem bollen/bollarna ligger hos.

editerar då anv. Favoritgame skrev samtidigt som mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Men kan det inte också handla om att man inte får rätt typ av hjälp? I somliga länder har man ju t ex börjat ge missbrukare sina droger under kontrollerade former. Uppenbarligen verkar ju många program inte funka och då kanske det mer handlar om att kostnadseffektivisera men ändå att missbrukare har någon form av trygghet i form av rum och mat som man alltid kan återkomma till vid behov?

Japp man bör studera experiment som lett til omstruktureringar inom vården i andra länder. Hela samhället skulle tjäna på det.

edit2; stavfel
Senast redigerad av mercifultoyou 2018-11-12 kl. 10:44.
Citera
2018-11-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercifultoyou

Japp man bör studera experiment som lett til omstruktureringar inom vården i andra länder. Hela samhället skulle tjäna på det.

edit2; stavfel

Precis och när man hör att Sanne t ex kostat samhället 20 milj kr så är det ju en massa andra som tjänat pengar på att leverera något som uppenbarligen inte funkar? Därför vore det nog bättre att mer implementera lösningar som faktiskt fungerar eller åtminstone kan ge ett drägligt liv till missbrukare. Kanske att man också mer borde ha allmänna drogtester för hela befolkningen.
Citera
2018-11-12, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood

Minns ngt program på tv för några år sedan där man följde några "stackars" narkomaner. Några av dem hade blivit över 40+ och satt och beklagade sig om hur jävligt det var att han och hans kvinna inte fick lägenhet och att det gick inte att sluta om man inte hade ett tryggt boende. Fair enough, jag köper det. Men vad hände? För 43:e ggn (FYRTIOTREDJE GÅNGEN PÅ RIKTIGT) fick de komma till ett behandlingshem efter de fått lägenhet och vad gör de? Efter två dagar avviker mannen och börjar punda igen Eller som han sa: jag fick ett "återfall". Att dessa individer sedan har mage att säga att de inte fått hjälp visar bara på hur drogskadade dessa hjärnor är.

I Sannes fall tycker jag det är samma. Hon är så drogskadad att hon inte går att hjälpa längre. Och att låsa in ngn är jättesvårt. Lagen är mkt tydlig där. Hade det varit så att hon tvångsinlåsts hade det varit ett UG-avsnitt om det istället, hur "jävligt" det är att man låser in stackars "oskyldiga människor". Jag tror Sanne är helt rökt. Hon är för sjuk och för skadad helt enkelt. Beter sig som en mikrocephal.

Att jobba i psykiatrin = Damn if you do - damn if you don´t.
Ingen är någonsin nöjd eftersom de förväntar sig mirakel.
hon behöver komma bort från miljön o samhället här. Placeras långt bort och få en viktig uppgift att fylla (där det inte funkar att vara hjälplös) Efter en jävulsk avgiftning så borde hon bli "frisk"
Citera
2018-11-12, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
hon behöver komma bort från miljön o samhället här. Placeras långt bort och få en viktig uppgift att fylla (där det inte funkar att vara hjälplös) Efter en jävulsk avgiftning så borde hon bli "frisk"

För övrigt verkar många här fixerade vid pengar. Är det så psykvärden fungerar, ekonomi o pengar i första rummet. Är ni också så taggade vid pengar när bankchefer blåser länder på miljarder i skattepengar (cum-ex) kanske därför det saknas skattepengar?
Citera
2018-11-12, 12:46
Medlem
Fokar programmet rätt? VEM ska hjälpa borde kanske vara VAD ska hjälpa? En narkoman har redan kontakter och stöd i överflöd, men de vill eller förmår inte ta emot stödet. Så vilket behandlingsprogram för narkomaner fungerar? Bort med narkomanin först, sedan kan psykiatrin hjälpa. Precis som systemet är upplagt i dag...

Narkomanin ger psykiska problem och det går inte att bota någon som blir sjuk på grund av vad den stoppar i sig. Programmet blev till vissa delar missvisande, då man pratar mer om psyket än om narkomanin. Tycker även att psykpersonalen är fega (tittar snabbt på programmet) eftersom om de är hårdare och tydligare med vad som gäller, skulle programmet hänga ut dem som oempatiska.

Systemet behöver inte riggas om, det som behövs är hypereffektiv avgiftning och att man släcker branden där den finns, nämligen den stora tillgången på droger och pengar. Därför kan Sanne inte bo hemma. Hon stjäl allt som ger pengar till droger.

Vad för problem hon har psykiskt går inte ens att närma sig så länge hon knarkar.

Om man skulle erbjuda psykiatrisk behandling till narkomaner och bygga stöd för det är det ungefär som att försöka väcka en person samtidigt som man söver den.

Först ren, sedan behandling.

Det går inte heller att terapeuta narkomaner, de är manipulativa.

Nästa program kan handla om droger i Stockholm, igen. Vad kostar det att bli narkoman, hur började Sanne? Hur fick hon tag på droger, vem sålde?
Senast redigerad av rappytt 2018-11-12 kl. 12:49.
Citera
2018-11-12, 12:51
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fokar programmet rätt? VEM ska hjälpa borde kanske vara VAD ska hjälpa? En narkoman har redan kontakter och stöd i överflöd, men de vill eller förmår inte ta emot stödet. Så vilket behandlingsprogram för narkomaner fungerar? Bort med narkomanin först, sedan kan psykiatrin hjälpa. Precis som systemet är upplagt i dag...

Narkomanin ger psykiska problem och det går inte att bota någon som blir sjuk på grund av vad den stoppar i sig. Programmet blev till vissa delar missvisande, då man pratar mer om psyket än om narkomanin. Tycker även att psykpersonalen är fega (tittar snabbt på programmet) eftersom om de är hårdare och tydligare med vad som gäller, skulle programmet hänga ut dem som oempatiska.

Systemet behöver inte riggas om, det som behövs är hypereffektiv avgiftning och att man släcker branden där den finns, nämligen den stora tillgången på droger och pengar. Därför kan Sanne inte bo hemma. Hon stjäl allt som ger pengar till droger.

Vad för problem hon har psykiskt går inte ens att närma sig så länge hon knarkar.

Om man skulle erbjuda psykiatrisk behandling till narkomaner och bygga stöd för det är det ungefär som att försöka väcka en person samtidigt som man söver den.

Först ren, sedan behandling.

Det går inte heller att terapeuta narkomaner, de är manipulativa.

Nästa program kan handla om droger i Stockholm, igen. Vad kostar det att bli narkoman, hur började Sanne? Hur fick hon tag på droger, vem sålde?
Nej, det är snarare psykisk ohälsa som leder till missbruk.
Citera
2018-11-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det är snarare psykisk ohälsa som leder till missbruk.

Korrekt, psykisk ohälsa leder ibland till missbruk, men du kan trots det inte behandla en narkoman psykiatriskt. Drogerna måste bort först. Det vill narkomanen inte och då är det tyvärr bara undergång kvar.

Tycker att reportern verkade bli medberoende och hade för nära kontakt med Sanne. Även märkligt att ställa frågor till henne i tunnelbanemiljön. Gick det inte att få med tjejen på ett kafe ens?

Narkomani ska behandlas, men hm, får kanske backa lite nu. Narkomanbehandlingen, vad ?, ville inte ta emot Sanne för att hon är för svår? Det förstår jag inte. Narkomaner är psykotiska per default då och då. Vad finns det för alternativ för knarkande psyksjuka? Det är inte psykvårdens problem, det är narkomanvården som behöver resurser att behandla även svenssonknarkare och personer som är eller blivit sjuka av droger.
In med vården till narkomanvården, inte tvärtom. Narkomaner kan inte vara i möblerade rum. Sanne själv ville "bo" någonstans. En narkoman kan inte bo någonstans. Det bevisas gång på gång. Det blir en kvart för missbruk omgående.

Man kan inte skapa boenden för knarkare. Insikten finns inte hos Sanne. Stackars människa.
Senast redigerad av rappytt 2018-11-12 kl. 12:58.
Citera
2018-11-12, 12:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Korrekt, psykisk ohälsa leder ibland till missbruk, men du kan trots det inte behandla en narkoman psykiatriskt. Drogerna måste bort först. Det vill narkomanen inte och då är det tyvärr bara undergång kvar.

Tycker att reportern verkade bli medberoende och hade för nära kontakt med Sanne. Även märkligt att ställa frågor till henne i tunnelbanemiljön. Gick det inte att få med tjejen på ett kafe ens?

Narkomani ska behandlas, men hm, får kanske backa lite nu. Narkomanbehandlingen, vad ?, ville inte ta emot Sanne för att hon är för svår? Det förstår jag inte. Narkomaner är psykotiska per default då och då.
Ja, drogerna måste bort men det går inte att få bort symptomet utan att bota orsaken, inte sant?

Narkomaner är inte heller per default psykotiska då och då. Det är bara ett fåtal substanser som kan trigga drogutlösta "psykoser", det vill säga tillfällig schizofreni.

Det handlade heller inte om att hon var för svår utan att Plats A som sysslar med ätstörningar inte har någon som kan något om missbruk och Plats B som sysslar med missbruk har ingen som kan något om ätstörningar.

Hon har så många problem och alla sitter mer eller mindre ihop med varandra vilket gör det till ett jävligt svårt nystan att nysta upp.
Citera
2018-11-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ja, drogerna måste bort men det går inte att få bort symptomet utan att bota orsaken, inte sant?

Narkomaner är inte heller per default psykotiska då och då. Det är bara ett fåtal substanser som kan trigga drogutlösta "psykoser", det vill säga tillfällig schizofreni.

Det handlade heller inte om att hon var för svår utan att Plats A som sysslar med ätstörningar inte har någon som kan något om missbruk och Plats B som sysslar med missbruk har ingen som kan något om ätstörningar.

Hon har så många problem och alla sitter mer eller mindre ihop med varandra vilket gör det till ett jävligt svårt nystan att nysta upp.

Du kan inte bota en person som är personlighetsförändrad av droger. Läget måste vara noll för psykiatrisk behandling. Droger bort, sen behandling mot resten, från ätstörningar till vad mer hon kan bära på. Nolltolerans mot droger i psykvården är helt korrekt och baserat på kunskap och erfarenhet.

Den enda ingången för Sanne är om det finns narkomanvård som klarar av skarpt utåtagerande. Där brister det kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in