2018-11-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag har för mig att just schizofreni ofta debuterar i ung vuxen ålder (slutet av tonåren). Men jag har inte mycket kunskap om detta. Det finns ju dock många andra former av psykisk ohälsa.Men om en eller flera familjemedlemmar mår psykiskt dåligt och på grund av ideologiska skäl inte vill använda mediciner, så påverkar det nog i allra högsta grad hur familjelivet och de enskilda familjemedlemmarna utvecklas.

Schizofreni i så låg ålder som 14 år, som äldsta dottern var, är mycket ovanligt. Stämmer att det oftast debuterar i ung vuxen ålder, men då vuxen, alltså 20-30 år. Övre tonåren förekommer också, men är ovanligt. Så tidigt som 14 är närmast extremt. Så det går med mycket stor sannolikhet att utesluta att någon i familjen hade schizofreni.
Citera
2018-11-10, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Vi kommer naturligtvis aldrig få några ”bevis” på om sc är inblandade. Och det spelar ingen roll för utgången i det här fallet. Ett samfund kan aldrig bli rättsligt ansvarigt för att anhängare begår självmord. Eller mord. Det moraliska är en helt annan sak.

Om så vore är spåret meningslöst och närmast dogmatiskt eftersom det varken går att bevisa eller motbevisa.

Vill tillägga att jag varken är Scientolog eller tillhör någon annan sekt.
Citera
2018-11-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Vi kommer naturligtvis aldrig få några ”bevis” på om sc är inblandade. Och det spelar ingen roll för utgången i det här fallet. Ett samfund kan aldrig bli rättsligt ansvarigt för att anhängare begår självmord. Eller mord. Det moraliska är en helt annan sak.
Om det finns en koppling mellan föräldrarna och Sc, medlemsskap eller att man sökt hjälp, kan mycket väl bevisas. Det finns redan flera vittnesmål så för egen del anser jag det så gott som bevisat. Däremot har du helt rätt, juridiskt kommer dessa aldrig att hållas anvariga för vad deras anhängare hittar på. Moraliskt kommer dom i så fall att lida stor skada och deras status som någon sorts ”framgångskyrka” blir förstörd för lång tid framöver. Deras skatte- och momsregler borde självklart jämställas med vilket företag som helst oavsett vad som kan framkomma i det här fallet.
Citera
2018-11-10, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Japp, några fler - varav ett är en Bjärredsbo som skrev i tråden ett tag och själv var tveksam till en koppling, men började diskutera det med en granne som kände Oskar och Hanna väl, varpå grannen plötsligt inte ville prata om det mer och sedan ringde upp personen på kvällen och avrådde från att prata mer om scientologerna eftersom de inte ens fanns i Sverige och de i Arlöv var ändå inte de "riktiga scientologerna" (vad som nu menades med det?)

Så än så länge pratar vi endast om en trådsanning?
Har vi något som är verifierat utanför tråden?
Citera
2018-11-10, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Så än så länge pratar vi endast om en trådsanning?
Har vi något som är verifierat utanför tråden?

Verifierat och verifierat. Det blir det nog aldrig precis som Suxerrunt skriver.
Om du söker fram BurlovsRickys inlägg hittar du flera inlägg, se nedan.

T.o.m. Ellie09 skrev till slut att hon tog tillbaka sin tvärsäkerhet kring att de inte var involverade i någon form av samfund och det var hon som först skrev om Mundekulla. Nu har inte Mundekulla någon tydlig koppling till scientologerna, men så här skriver Mundekulla om man vill arbeta som volontär hos dem (så till viss del kanske de delar livsfilosofi):

"Om du är i en fas i livet där du behöver mycket hjälp och stöd och går på mediciner måste vi tyvärr meddela att Mundekulla inte är rätt plats för dig."

Mundekulla har en helt klar koppling till Bjärred. Sen är kanske Mundekulla mer "harmlöst" än scientologerna men med tanke på citatet ovan ringer ändå vissa varningsklockor.

Citat:
Ursprungligen postat av BurlovsRicky
Familjen är/var aktiv i en grupp som håller till på Sockerbruksgatan 2 i Arlöv utan att gå in för mycket i detalj.
Bekräftat av nära bekant som är aktiv i samma kretsar.
Vet dock inte om religionen spelar roll i sammanhanget.

Citat:
Detta sällskap motsäger sig en hel del som kan ha spelat roll i situationen.

Vill inte skylla på religion, men känns som att den faktorn kan väga in i vad som skett.

Psyskisk vård och diverse medicinering är ju inget som anses acceptabelt där.

Citat:
De frireligiösa uppgifterna är baserade på information från M*kael V*lt* för att inte vara allt för framfusig.

Familjen har för ett par år sedan sökt sig dit genom bekanta till stor del för alternativ hjälp till den allmänna sjukvården.

Hurvida de varit aktiva medlemmar kan jag inte besvara.
Men ett samröre finns.

Detta får anses som information om familjen och inte en direkt anledning till deras öde.

Sanningen kommer alltid fram i slutändan, så vi får avvakta den.

Citat:
Det är info från av en närstående till en av de högst involverade i kyrkan i Arlöv.

Inte något konkret om aktivt medlemskap, men om samröre av någon form.

Naturligtvis är detta något som det ska talas tyst om i kretsarna, men läckor förekommer överallt.

Citat:
Detta har diskuterats samt enligt utsago bekräftats av M*kael V*ul*o som är högst engagerad i deras rörelse.
Mest troligen är detta något som ska tystas ner och skyllas på psykvården i landet vi lever i.
Observera att inget om att familjen varit djupt engagerade eller dylikt har påståtts.
Endast att det funnits en koppling på något vis.

Skulle kunna tänka mig ett liknande scenario som tidigare uppmärksammats.
Det vill säga att familjen sökt sig dit för alternativ vård som nekats av staten.

Med tanke på deras väl ansedda titlar så är nog en familj som är så trasig och behöver stöd i högsta grad välkommen i sällskapet.

Citat:
Kan bekräfta att Scientologin stämmer till viss del.

Familjen har besökt kyrkan ett antal gånger de två sista åren, då de har blivit inbjudna av en kollega till den ena föräldern.

Men något aktivt besökande eller medlemskap i organisationen har inte förekommit.

Detta har varit relaterat till barnens tillstånd.

Men att förknippa familjens död med Scientologi bör nog inte göras innan mer konkret info framkommit.
Citera
2018-11-10, 17:14
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wE8Xm5/expert-om-bjarred-fallet-allt-maste-ha-kants-helt-hopplost

Har tittat tillbaka på vad som skrivits om fallet. Kanske var det så "enkelt" som det beskrivs i artikeln som jag länkat till: föräldrarna var deprimerade och i deras mörka sinnen fanns det ingen framtid.

Om man lägger till att föräldrarna (på grund av sekttillhörighet eller annat) inte medicinerade så blir det kanske mer förståeligt att det gick så långt?
Senast redigerad av Kryptogam 2018-11-10 kl. 17:26.
Citera
2018-11-10, 17:32
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Tror du att de var med i en frireligiös sekt eller vad menar du?
Nej, det är inte vad jag menar.
Däremot kan familjens bortgång varit planerad i detalj.
Alltså att bilarna sålt och eventuellt annan materiell egendom av värde.

Även till viss del relaterat till raderandet av sociala medier innan deras liv avslutades.

Det finns väl inga bilder på frun att tillgå såvida det inte är hennes Twitter där Luxemburg anges som lokation.

Citat:
Fyra självmord i samfund mellan man och fru är mest troligt.
Jag tror att mord kan uteslutas eftersom att båda parter dolt sina Facebook-konton och barnens verkar borta.

Citat:
Det är nyligen gjort och gjordes samtidigt, troligen i samfund mellan båda parter.

En nära vän till mig bor med sin familj på en närliggande gata och känner till den här familjen rätt så väl.

Därför är jag övertygad om att detta inte kommer att rubriceras som mord.

Synd att FUP kommer att dröja...

Med facit på hand så är BurlövsRicky den som har haft bäst koll på händelsen. Alla ovanstående inlägg är skrivna innan kommunen höll sin presskonferens och berättade om barnens sjukdom. Det första inlägget ovan är inlägg #199 i tråden och mig veterligt det första där spekulationen om ”frireligiös sekt” nämns. Tyvärr är både BR;s och Lanternlights ursprungsinlägg raderade så det går inte att se vad som föranledde frågan.
Men om man med den kunskap vi har nu läser BR;s inlägg från början och samtidigt följer när olika fakta blev kända så råder det inga som helst tvivel om att hen hade vetskap om vad som hänt i huset före det blev känt i tråden.
Det gör att jag lägger ganska stor vikt även på annan information från denne skribent, hen är även en av dem som nu borde återvända till tråden.
Citera
2018-11-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag har fått PM. Ta det för vad det är då jag inte kan avgöra om det finns någon substans i det.

Någon som påstår sej ha viss insyn hävdar scientologin och stora skulder skulle spela en roll här.
Någon som hört eller vet något om speciellt skulder? Tar tacksamt emot PM om ni inte vill skriva här.
Det har inte pratats jätte mycket om skulder i tråden vad jag kunnat läsa.
Vad tror ni?
Jag citerar mig själv från mitt inlägg i januari.
Det var dock inget PM utan från en som jobbar i Lomma kommun.
Svårt att veta men jag själv har haft SC i huvudet hela tiden.
Hoppas vi får åtminstone en brödsmula till.
Det är för många frågetecken för att släppa fallet.
Något jag heller inte kan släppa är att Elli skrev, fritt ur minnet ”Det är inte som ni tror”.
Vad menade hon egentligen?
Citera
2018-11-10, 19:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Med facit på hand så är BurlövsRicky den som har haft bäst koll på händelsen. Alla ovanstående inlägg är skrivna innan kommunen höll sin presskonferens och berättade om barnens sjukdom. Det första inlägget ovan är inlägg #199 i tråden och mig veterligt det första där spekulationen om ”frireligiös sekt” nämns. Tyvärr är både BR;s och Lanternlights ursprungsinlägg raderade så det går inte att se vad som föranledde frågan.
Men om man med den kunskap vi har nu läser BR;s inlägg från början och samtidigt följer när olika fakta blev kända så råder det inga som helst tvivel om att hen hade vetskap om vad som hänt i huset före det blev känt i tråden.
Det gör att jag lägger ganska stor vikt även på annan information från denne skribent, hen är även en av dem som nu borde återvända till tråden.

Nästan ruskigt vad BurlovsRickys vetskap var redan samma kväll efter familjen hittats.

Citat:
Däremot kan familjens bortgång varit planerad i detalj.
Alltså att bilarna sålt och eventuellt annan materiell egendom av värde.

Även till viss del relaterat till raderandet av sociala medier innan deras liv avslutades

Han har även i en annan tråd berättat om Sc samt att en av hans vänner bor precis mittemot Sc i Arlöv och han brukar dokumentera bilnumren på de bilar som besöker kyrkan.

Han verkar inte vara jätteaktiv på fb så jag vet inte riktigt hur vi kan locka hit honom
Citera
2018-11-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nästan ruskigt vad BurlovsRickys vetskap var redan samma kväll efter familjen hittats.

Han har även i en annan tråd berättat om Sc samt att en av hans vänner bor precis mittemot Sc i Arlöv och han brukar dokumentera bilnumren på de bilar som besöker kyrkan.

Han verkar inte vara jätteaktiv på fb så jag vet inte riktigt hur vi kan locka hit honom
Håller med dig, vilken kunskap så här i efterhand.
Hoppas allt är bra med honom..
Citera
2018-11-10, 19:52
Bannlyst
Jag läser igenom tråden och ser att olika skribenter i tråden varit "heta" men att det svalnat efter att bekräftelser utanför tråden uteblivit - Avd9, Missan, Rockkungen, elli09, picasso2 mm. De får sina efterföljare som väljer att lyfta fram just deras teorier tills de faller när verkligheten utanför tråden inte följer med. Ju längre man läser ju mer förvirrande blir det och ju större blir behovet av en ledare som berättar hur det ligger till. Med detta behov verkar dessutom sannings- och beviskraven minska. Gemensamt för dessa ledare är dessutom att de blir aggressiva när de blir ifrågasatta.

Problemet med denna undersökningmetodik är att den är ofri, personlig och låst istället för att vara öppen, kreativ och läraktig. Kanske inte så konstigt att man inte kommit längre efter ett helt år än spridda trådsanningar.
Citera
2018-11-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag citerar mig själv från mitt inlägg i januari.
Det var dock inget PM utan från en som jobbar i Lomma kommun.
Svårt att veta men jag själv har haft SC i huvudet hela tiden.
Hoppas vi får åtminstone en brödsmula till.
Det är för många frågetecken för att släppa fallet.
Något jag heller inte kan släppa är att Elli skrev, fritt ur minnet ”Det är inte som ni tror”.
Vad menade hon egentligen?

Intressant, men visste källan om detta pga att denna jobba i kommunen eller visste personen om det "privat"?
Skulder? Enligt testamentet hade dom väl en bit över miljonen på kontona?
Det kanske handlar om större pengar när det gäller SC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in