2018-01-24, 20:41
Medlem
Har inte heller varit här på ett tag. Luften gick liksom ur..
Men hörde att GW var irriterad av att de lagt locket på i detta fall
och höll med om att det hade ett allmänintresse när föräldrar tar livet av
barn. Precis det jag hävdade långt bak i tråden!..
Känns bra att GW är på samma linje
Citera
2018-01-24, 20:47
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Har inte läst tråden sedan någon dag efter brevet offentliggjordes, har det kommit någon mer info dom senaste dagarna? Vet man något mer om mamman?
var finner jag brevet?
Citera
2018-01-24, 20:56
Medlem
MacEbolas avatar
Om föräldrarna begått självmord pga. barnens förmodade sjukdom, men låtit barnen leva, hade det varit ett stort själviskt och moraliskt svek mot barnen att smita från ansvar och att ge barnen skuldkänslor. Jag tror inte att efterlevande kan leva utan att känna någon form av skuld, trots att kvarlämnade självmordsmeddelanden finns.

Begick föräldrarna mord på barnen pga. barnens förmodade sjukdom och självmord för sin egen dåliga situation, skulle det kanske vara ett försök till något som skulle föreställa ädelt, men ändock vara omoraliskt och juridiskt felaktigt.

Begick föräldrarna mord på barnen pga. deras förmodade sjukdom och självmord för att smita undan rättsligt ansvar, var det fegt och omoraliskt.

Hade föräldrarna mördat barnen och blivit kvar i livet själva för att barnen var kvarnstenar runt deras halsar, vore det så själviskt, oansvarigt och motbjudande det bara går att tänka sig. Bara att låsa in föräldrarna på obestämd tid oavsett hur de skulle mått.

Avseende situation två: två fel blir inte ett rätt.
Citera
2018-01-24, 21:00
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
var finner jag brevet?
Postaren du citerade menade nog bara helt enkelt att kännedomen om brevet offentliggjordes, inte brevet i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
God social förmåga, gällde det bara den yngre systern?
I referatet av det protokollet gällde det den yngre systern. Men media har bara redogjort för brottstycken av vad som står i skolans protokoll. Att någonting inte nämns, betyder alltså inte att det saknas. Dvs Agnes kan ha haft lika god social förmåga som Moa utifrån det lilla vi vet.
Citera
2018-01-24, 21:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Med tanke på resultaten i svenska skolan verkar inte kraven vara orimliga. Sönderstressad generation? Jo, det är klart, alla sk sociala medier man ska hålla sig uppdaterad i måste vara stressande. Och sedan tycker någon att att man ska lära sig saker också, så jobbigt.

Ja, stress via nätet och allt det innebär, skolan skiter de flesta i och visar en okunnighet som är skrämmande. Sorry för OT!
Citera
2018-01-24, 21:09
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Om föräldrarna begått självmord pga. barnens förmodade sjukdom, men låtit barnen leva, hade det varit ett stort själviskt och moraliskt svek mot barnen att smita från ansvar och att ge barnen skuldkänslor. Jag tror inte att efterlevande kan leva utan att känna någon form av skuld, trots att kvarlämnade självmordsmeddelanden finns.

Begick föräldrarna mord på barnen pga. barnens förmodade sjukdom och självmord för sin egen dåliga situation, skulle det kanske vara ett försök till något som skulle föreställa ädelt, men ändock vara omoraliskt och juridiskt felaktigt.

Begick föräldrarna mord på barnen pga. deras förmodade sjukdom och självmord för att smita undan rättsligt ansvar, var det fegt och omoraliskt.

Hade föräldrarna mördat barnen och blivit kvar i livet själva för att barnen var kvarnstenar runt deras halsar, vore det så själviskt, oansvarigt och motbjudande det bara går att tänka sig. Bara att låsa in föräldrarna på obestämd tid oavsett hur de skulle mått.

Avseende situation två: två fel blir inte ett rätt.
Angående situation ett. Om föräldrarna begått självmord av någon annan anledning än att barnen var sjuka, t. ex. för att slippa stå till svars för övergrepp som de begått mot dem. Hade det då varit ett lika stort svek enligt dig?
Bara för att försöka få lite perspektiv på saken. Det är för mycket sjukdomstjat om barnen och för lite analys av föräldrarnas alternativa möjliga motiv i denna tråd, tycker jag.

Edit: När föräldrarna nu är mördare, kan de minst lika gärna också vara lögnare. Att ta det som står i brevet för absolut sanning är att vara väl naiv, i mitt tycke.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-01-24 kl. 21:14.
Citera
2018-01-24, 21:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
God social förmåga, gällde det bara den yngre systern?
Enligt protokollet beskrevs 11-åringen så vid skolkonferensen. Hurvida även 14-åringen hade samma färdigheter framkommer inte.
Men såvitt framkommit var inte barnen på något sett intellektuellt handikappade eller socialt avvikande, tvärt om.
Citera
2018-01-24, 21:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Va? Det har inget med åldern på föräldrarna att göra. Vilket stelbent tänkande! Man kan inte dela in föräldrar i åldersgrupper, det finns alla typer i alla åldrar. Just dessa föräldrar i Bjärred var kanskeinga föräldrar som gjorde kunskap lustfyllt. De var tråkigheten personifierade.

"Tråkigheten personifierade", det har väl ändå inte framgått att föräldrarna var detta?

Pappan var ju fotbollstränare tidigare, skrev en ganska lättsam lättförståelig bok om moms tillägnad döttrarna. Ungarna badade och stojade i familjens pool och föräldrarna var väldigt måna om att ge sina kroniskt trötta barn mycket av sin tid, pappan gick och handlade med yngsta dottern i mellandagarna och man hade gjort flera utlandsresor. Bägge gick ner i arbetstid och pappan försökte arbeta hemifrån sista månaderna. De hade visst också tagit emot fosterbarn när döttrarna var små. Det är i alla fall några brottstycken av deras handlingar som framkommit.

Nog finns det föräldrar som ur barnens perspektiv är betydligt mer "tråkigheten personifierad".
Låt vara att juridik och skatterätt med momsexpertis inte låter så upphetsande för alla men smaken är olika.
Senast redigerad av Solglittret 2018-01-24 kl. 21:41.
Citera
2018-01-24, 21:41
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Angående situation ett. Om föräldrarna begått självmord av någon annan anledning än att barnen var sjuka, t. ex. för att slippa stå till svars för övergrepp som de begått mot dem. Hade det då varit ett lika stort svek enligt dig?
Bara för att försöka få lite perspektiv på saken. Det är för mycket sjukdomstjat om barnen och för lite analys av föräldrarnas alternativa möjliga motiv i denna tråd, tycker jag.

Edit: När föräldrarna nu är mördare, kan de minst lika gärna också vara lögnare. Att ta det som står i brevet för absolut sanning är att vara väl naiv, i mitt tycke.

Nåväl, jag gjorde inte anspråk på att lämna en komplett förteckning av alla scenarion, utan jag utgick från det jag har fastnat för i Polisens uttalande från den 19 januari:
"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."
Meningen som börjar med "Anledningen..." öppnar för frågeställningar. Det var där jag tog avstamp.

Jag ska svara på din fråga. Nej, knappt något svek alls, utan en befrielse för barnen, om än en feg utväg.

Och till sist, visst kan föräldrarna ha kokt ihop vilken lögnaktig historia som helst.
Senast redigerad av MacEbola 2018-01-24 kl. 21:44. Anledning: meningsbyggnad
Citera
2018-01-24, 21:46
Medlem
Jag har fått PM. Ta det för vad det är då jag inte kan avgöra om det finns någon substans i det.

Någon som påstår sej ha viss insyn hävdar scientologin och stora skulder skulle spela en roll här.
Någon som hört eller vet något om speciellt skulder? Tar tacksamt emot PM om ni inte vill skriva här.
Det har inte pratats jätte mycket om skulder i tråden vad jag kunnat läsa.
Vad tror ni?
Citera
2018-01-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Jag har fått PM. Ta det för vad det är då jag inte kan avgöra om det finns någon substans i det.

Någon som påstår sej ha viss insyn hävdar scientologin och stora skulder skulle spela en roll här.
Någon som hört eller vet något om speciellt skulder? Tar tacksamt emot PM om ni inte vill skriva här.
Det har inte pratats jätte mycket om skulder i tråden vad jag kunnat läsa.
Vad tror ni?
OM detta stämmer undrar jag om skulderna hör ihop med scientologerna eller inte. Någon nämnde att det är dyrt att vara medlem.
Citera
2018-01-24, 21:57
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En kanske större skillnad var att i Gårdstensfallet var mannen i familjen misstänkt och häktad och större delen av den tråden drevs av den premissen. När utredningen sedan gick i riktning mot att det nog var frågan om ett utvidgat självmord var händelsen "gammal", både i tråden och framförallt i media.
Ja så kan det vara. Men jag tror ändå att samhällsklass och nationalitet spelar roll. Plus andra parametrar. I Gårdstensmorden var väl människor ense om att det var i desperation över att hamna på gatan och maktlöshet över situationen som morden ägde rum. Det fanns kanske inte mycket mer att orda om. Om Bjärredsmorden - eller ska vi kalla dem Momsskattemorden - där finns så många frågetecken fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in