Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Angående situation ett. Om föräldrarna begått självmord av någon annan anledning än att barnen var sjuka, t. ex. för att slippa stå till svars för övergrepp som de begått mot dem. Hade det då varit ett lika stort svek enligt dig?
Bara för att försöka få lite perspektiv på saken. Det är för mycket sjukdomstjat om barnen och för lite analys av föräldrarnas alternativa möjliga motiv i denna tråd, tycker jag.
Edit: När föräldrarna nu är mördare, kan de minst lika gärna också vara lögnare. Att ta det som står i brevet för absolut sanning är att vara väl naiv, i mitt tycke.
Nåväl, jag gjorde inte anspråk på att lämna en komplett förteckning av alla scenarion, utan jag utgick från det jag har fastnat för i Polisens uttalande från den 19 januari:
"Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna."
Meningen som börjar med "Anledningen..." öppnar för frågeställningar. Det var där jag tog avstamp.
Jag ska svara på din fråga. Nej, knappt något svek alls, utan en befrielse för barnen, om än en feg utväg.
Och till sist, visst kan föräldrarna ha kokt ihop vilken lögnaktig historia som helst.