2018-11-10, 17:49
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Jag brukar ligga ca 10-15 km/h över hastighetsgränsen på E4an. Men finns alltid nån idiot som kommer upp i arslet och ska blinka och sen ska om vill varje pris.

Men har som tur är via kontakter fått tag på en blåljuslampa av samma modell som polisen/SÄPO har.
Blinkar man lite med den så brukar det gå jävligt snabbt att helt plötsligt hålla avstånd och rätt hastighet.
Så rekommenderar starkt en sådan.

Funderar själv på att installera en 10000mw grön laserpekare eller en stark bygglampa i bagaget. Eller en LCD display med olika förprogrammerade meddelanden till rövhållet bakom mig.
Citera
2018-11-10, 17:54
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nr 1 är bara ett lagbrott om jag svänger ut så nära framför dig att det är farligt, om jag har 100 meter till godo är det inte det.
Men du är alltså också av åsikten att jag borde bryta lagen för att du ska slippa att bromsa? Det låter ju logiskt ...

Herregud, hur mycket måste man förklara för att folk ska fatta?
Det är ju precis det jag skriver, svänger du ut framför mig så jag måste bromsa är det du som gör fel.
Men du kan ju välja själv om du vill bryta mot lagen eller inte, ligg kvar i högerfilen och låt mig passera först innan du rattar ut i vänsterfilen, svårare än så är det inte.
Att jag redan bryter mot lagen genom att köra för fort är odiskutabelt, men det ger inte dig rätten att leka polis.
Citera
2018-11-10, 18:01
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Herregud, hur mycket måste man förklara för att folk ska fatta?
Det är ju precis det jag skriver, svänger du ut framför mig så jag måste bromsa är det du som gör fel.
Men du kan ju välja själv om du vill bryta mot lagen eller inte, ligg kvar i högerfilen och låt mig passera först innan du rattar ut i vänsterfilen, svårare än så är det inte.
Att jag redan bryter mot lagen genom att köra för fort är odiskutabelt, men det ger inte dig rätten att leka polis.
Nja, inte om du ligger i tex. 150 på 110-väg och hinner i kapp den som i 110 kör om en eller flera långtradare. Då är det bara ditt fel.
Citera
2018-11-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Gösses vad övertygande det var. Fortsätt med annat i livet du, för det här är inte din starka domän.

Jadu, med tanke på att jag innehaft körkort sedan 70talet, har alla behörigheter, samt körskoleärare i vänkretsen, så tror jag faktiskt inte du har nåt väsentligt att lära mig om trafik, bilkörning och trafikregler. Men överraska mig gärna.....

Men testa gärna ditt beskrivna scenario med en trafikinspektör eller körskoleärare och se om de håller med dig utan minsta kommentar eller protest om att du borde tänkt och agerat annorlunda.
Citera
2018-11-10, 18:09
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Folk som kör om på farthållaren är nog det värsta jag vet. Om någon ligger i 109km/h kommer de där i sina lagliga 110km/h på farthållaren och gör en omkörning som blockerar vänsterfilen i flera kilometer med långa köer bakom som resultat. Jag brukar inte heller köra jättefort men när jag gör en omkörning så gasar jag på för att snabbt och säkert komma förbi och bli färdig med det. Om man då kommer upp i 120-130 under omkörningen så spelar det ingen roll, den lilla överträdelsen uppvägs av att vägens framkomlighet förbättras. Man bör tänka på sina medtrafikanter också och inte bara på sig själv.

Kan lova dig att polisen inte köper det argumentet. Är det 110 så är det 110 är det 120 är det 120. Du har ingen som helst rätt att gå över dom hastigheterna bara för att göra en smidigare omkörning. Möjligtvis att det skulle vara okej att öka i hastighet för att släppa förbi blåljus.
Citera
2018-11-10, 18:26
Medlem
Det är bättre att underlätta för någon annan i trafiken att bryta mot lagen än att försöka tvinga personen att köra laglig hastighet. Handlar inte om vad som är rätt och fel utan vad som är säkrast för alla inblandade i trafiken. Om någon kör i 140km/h är kanske inte så bra men att tvinga den föraren att bromsa ner till 100km/h ökar risken för olyckor avsevärt och gissa vem han kommer köra in i!!!! Och att provocera folk så de tappar fokus i sig är inte heller någon bra idé. Försöka läxa till någon som kör ett fordon i höghastighet är bland de dummaste folk gör i vardagen utan att tänka på konsekvenserna.

Tyskland har inte särskilt mycket olyckor med tanke på hastigheterna och det har att göra med att folk där respekterar varandra och hastigheten och låter folk köra om ordentligt. Har för mig att det är dryga böter att söla där. Nu har de iofs ingen maxfart men själva tankesättet finns även här i Sverige. Minns att det stod i min körkortsbok att trafikreglerna är gråa och det viktigaste är att det är säkert när man kör bil då även om du har rätt hastighet och kör enligt reglerna till punkt och pricka så kan en polis tycka du kör farligt beroende på situationen.

Rättshaverister, BMW/Audi förare, mobiltittare, slalomkörare i 140+ och de som ligger 10m bakom är de värsta som finns i trafiken. Även om de som kör lite långsamt ibland kan vara irriterande så är de i 99% av fallen iaf ofarliga och är ofta osäkra bilförare så anser det är bättre de kör lite långsammare än för fort i ett fordon de inte kan hantera till 100%.
Citera
2018-11-10, 18:31
Medlem
trailblasers avatar
Så länge man håller hastigheten i omkörningsfil, så kan ingen, jag upprepar, ingen, klaga på din körning.

Det är sådana idiotiska diskussioner här. Ligger du i 110 på en 110 väg så är är du på lagens sida ÄVEN VID OMKÖRNING, och det är då föraren bakom dig så ska anpassa sitt körningsmönster, dvs ej nosa dig i röven.

Alla vet att detta är sanningen men ändå så ska handratals "smartasses" säga sitt.
Citera
2018-11-10, 18:36
Medlem
kukflashs avatar
Det är ren och skär idioti att köra om i 3-4 km/h högre. En omkörning ska ske snabbt och smidigt. Vill du sedan ligga på 95 km/h så sakta ner till det efter du kört om.
Citera
2018-11-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Skulle inte falla mig in att ta hänsyn till bilar som kör över tillåten hastighet så länge de inte har blåljus.

Jag kör själv med farthållare på motorväg och den stänger jag inte av vid omkörning.

Skulle de vara kö i omkörningsfältet så drar jag mig heller inte för att tränga mig in istället för att hamna bakom lastbilen och ligga där för att vänta på min tur.

Folk som du bör avrättas på plats
Citera
2018-11-10, 18:46
Medlem
Man FÅR INTE köra snabbare än hastighetsbegränsningen i omkörningsfil. Är det 110, då är det MAX 110! Omkörningsfilen är ingen frizon där man får köra snabbare än hastighetsbegränsningen...
Citera
2018-11-10, 18:48
Medlem
Arga.Apans avatar
Jag ger fulla fan i folk som kör 20-30 över gränsen och ligger och stressar mig i häcken jag håller hastigheten om inte situationen kräver annorlunda. Detta gäller givetvis även i ytterfil. Det finns en kategori människor som tror att man får köra hur snabbt man vill i ytterfilen och alla ska anpassa sig annars är man en "dålig förare", det är samma personer som inte använder blinkers och har svårt att ta in högerregeln.
Citera
2018-11-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av durmazbrorsa
Man FÅR INTE köra snabbare än hastighetsbegränsningen i omkörningsfil. Är det 110, då är det MAX 110! Omkörningsfilen är ingen frizon där man får köra snabbare än hastighetsbegränsningen...

Korrekt! Detta tycks många fåntrattar ha svårt att förstå. Det ska rövknullas och helljusblinkas om man inte kör fortare än högsta tillåtna hastighet i omkörningsfil. Jäkla märkligt beteende.

Folk fattar inte vilka jävla olyckor dom kan ställa till med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in