2018-11-10, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Det enda som gjort att personen fortsatt med sitt liv är att en dag kunna bli läkare och hjälpa andra.
Blir väl personen avstängd och utkastad från svenska läkarprogrammet kan denne istället (försöka) att söka sig till utländska läkarutbildningar så som exempelvis Wroclow Medical University i Polen.
Länk:
https://www.studentum.se/skola/wroclaw-medical-university/lakarutbildning-pa-engelska-i-wroclaw-polen-258594
Dit har andra sökt sig som inte kommit in på de svenska läkarprogrammen. Att studera i Wroclow är dock inte gratis. Det kräver ofta studielån i maxklassen. Men om det nu verkligen bara är studierna som är dennes sista hopp i livet kanske det kan vara värt det i alla fall?

Dina resterande frågor verkar du f.ö.redan ha fått svar på i tråden, så som jag tolkar det.
Senast redigerad av Laker 2018-11-10 kl. 10:27.
Citera
2018-11-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Vill dra slutsatser och att fler hjälper till:
- hur många kommit in på utb (ganska få?)
- andel svenskar
- reaktion på de som åkt fast

Förvånad o besviken på att man agerat först nu!
Det är rutten företeelse !
Tror få läst FUP !

Absolut, det är synd att ingen har agerat tidigare med tanke på hur mycket deras "verksamhet" har tjänat hittills. Jag tror att det är betydligt mer än de pengar som polisen har hittat.
Men angående fuskare, de som har blivit påkomna kommer att bli relegerade. Att räkna ut andelen svenskar påverkar inte någonting i och med att platserna på universitet är inte baserat på hur många svenska/invandrare man tar in. Har man tagit någons utbildningsplats så har man, behövs inte några ytterligare kategorier. Om någon har fuskat tror jag inte att UHR låter de vara ifred. De kommer att avslå deras resultat utan att behöva ha en fällande dom.
De kommer att få fler påföljder, bli av med utbildningen, lån att betala tillbaka, böter osv. Jag tycker inte att man ska låtsas leka lagväktare och hänga ut folk bara för att vi är anonyma här.

Som exempel kan vi ta tjejen som led av psykiskt ohälsa. Hur mycket bättre blir det när du hänger ut hennes namn här?(Ser att några tror på att hon ljuger om det men jag tror att de tar fram mer bevis än just hennes ord. Det är inte lätt att ändra på rättens bedömning endast för att man säger att man lider av psykisk ohälsa.)
Det är en självklarhet att de ska få stå för konsekvenserna, vilket de kommer att göra. Men det är inte vi som ska göra arbetet. Ni pratar om att det är omoraliskt att fuska och samtidigt begår ni också omoraliska handlingar.
Citera
2018-11-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Absolut, det är synd att ingen har agerat tidigare med tanke på hur mycket deras "verksamhet" har tjänat hittills. Jag tror att det är betydligt mer än de pengar som polisen har hittat.
Men angående fuskare, de som har blivit påkomna kommer att bli relegerade. Att räkna ut andelen svenskar påverkar inte någonting i och med att platserna på universitet är inte baserat på hur många svenska/invandrare man tar in. Har man tagit någons utbildningsplats så har man, behövs inte några ytterligare kategorier. Om någon har fuskat tror jag inte att UHR låter de vara ifred. De kommer att avslå deras resultat utan att behöva ha en fällande dom.
De kommer att få fler påföljder, bli av med utbildningen, lån att betala tillbaka, böter osv. Jag tycker inte att man ska låtsas leka lagväktare och hänga ut folk bara för att vi är anonyma här.

Som exempel kan vi ta tjejen som led av psykiskt ohälsa. Hur mycket bättre blir det när du hänger ut hennes namn här?(Ser att några tror på att hon ljuger om det men jag tror att de tar fram mer bevis än just hennes ord. Det är inte lätt att ändra på rättens bedömning endast för att man säger att man lider av psykisk ohälsa.)
Det är en självklarhet att de ska få stå för konsekvenserna, vilket de kommer att göra. Men det är inte vi som ska göra arbetet. Ni pratar om att det är omoraliskt att fuska och samtidigt begår ni också omoraliska handlingar.

Klart andelen svenskar påverkas, är du född på mars eller? Det är ett simpel system att förstå. Det finns 100 platser. Om en invandrare/svensk kommer in så är det 99 platser kvar. Och så räknar vi inte med att personen i fråga har fuskat eller ej. Alla som fuskat förtjänar att bli utkastade med käften före.

Sen när det gäller tjejen som lider av någon sjukdom: Rätt mig om jag har fel. Hon ska plugga till läkare. Vem vill bli behandlad av någon som är psykiskt sjuk och som dessutom har fuskat sig in?
Citera
2018-11-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Klart andelen svenskar påverkas, är du född på mars eller? Det är ett simpel system att förstå. Det finns 100 platser. Om en invandrare/svensk kommer in så är det 99 platser kvar. Och så räknar vi inte med att personen i fråga har fuskat eller ej. Alla som fuskat förtjänar att bli utkastade med käften före.

Sen när det gäller tjejen som lider av någon sjukdom: Rätt mig om jag har fel. Hon ska plugga till läkare. Vem vill bli behandlad av någon som är psykiskt sjuk och som dessutom har fuskat sig in?

Vad spelar det för roll om det är en svensk eller invandrare? De har tagit någon utbildningsplats oavsett vad. Det är det jag menar.
Och åter till den tjejen, jag sa aldrig att hon ska fortsätta plugga till läkare om hon har kommit in med HP betygen.
Har påpekat flera gånger tidigare att de kommer att bli av med sina utbildningsplatser. Vill de så gärna plugga vidare får de läsa upp sina betyg och söka in på rätt sätt som alla andra.
Citera
2018-11-10, 10:52
Medlem
Citat:

Vad otroligt noggranna polisen varit och man har inte sparat på resurserna. Kan det gått åt 20-30 pers x 3 månader = 10 manår ~ 5 MSEK att ta fram grundmaterialet till FUP:en?

Nja, tror ännu fler än 20-30 pers har jobbat med detta, snarare det dubbla. Sedan får vi inte glömma bort alla advokatkostnader och rättegångskostander. Kommer lätt att sluta betydligt fler miljoner än ligan lyckades tjäna.
Citera
2018-11-10, 10:55
Medlem
F3ttans avatar
Norhaan Ahmad Malmö överbevisad juristprogrammet Lunds uni.

Citat:
Jag började nerifrån:
FÖR EFTER STAD BEVIS LINJE
Josef Khadhem Sthlm överbevisad
Cimone Haroun Linköp överbevisad Läkarlinjen
Citera
2018-11-10, 12:13
Medlem
Jag har inte blivit kontaktad av åklagare/polis.
Ville bara uppdatera er i tråden då jag skrivit här förut.

Har dessutom varit i kontakt med polisen gällande annat ärende för nån vecka sedan. Vart lite förvånad, trodde de skulle kunna söka på mitt namn sedan se att jag kanske har nån koppling till HP-hjälpen (t.ex) finns på kundlista eller annat.
Men nej inget hände. Slutförde mitt ärende där och gick ut bara..

PS. Jag ser hur alla skriver om att det är enbart/mestadels invandrare som fuskar på HP- ni har helt fel.
Om ni bara visste hur många svenskar, vita, unga och välbärgade som jag känner som har fuskat. Vad skiljer invandrarna från oss vita svenskar som fuskar?
Jo, invandrarna är mycket slarvigare och lite dumma vad gäller betalning, ger ut personuppgifter för lätt, de skryter oftast mer osv.

De gör dem inte mindre värda men ni på Flashback borde skruva ner främlingsfientligheten.
Senast redigerad av janten 2018-11-10 kl. 12:24.
Citera
2018-11-10, 12:57
Medlem
Alwaysrights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janten
Jag har inte blivit kontaktad av —-

PS. Jag ser hur alla skriver om att det är enbart/mestadels invandrare som fuskar på HP- ni har helt fel.
——

De gör dem inte mindre värda men ni på Flashback borde skruva ner främlingsfientligheten.

Låt oss ta fram underlag hur många som bevisat fuskat. Det torde handla om ca 50 x 2 prov/år x 3 år ~ ca 200-500 pers varav ca10-30%? Verkar ha använt provet för att ta sig förbi och in på ca 30 prestigeutbildningklasser ~ ca en fuskare per klass. Inte så farligt mycket (om jag ansatt rätt)! Kan man nästan acceptera...

Är det nästan bara nysvenskar som dessutom hittar på ”morsan slängde” tycker jag man vara skarp! Men låt oss gå igenom FUP ordentligt först så vi har all fakta! Sedan debatt!
Citera
2018-11-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
Fullständig Huvudförhandlingsplan för de som är intresserade:
http://www.norrkopingstingsratt.domstol.se/Domstolar/norrkopingstingsratt/Norrk%C3%B6pings%20TR%20B%201296-18%20Aktbil%20246.pdf

Ytterligare länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/advokat-den-atalade-menar-att-han-handlat-i-god-tro
• Kort intervju med advokat Silbersky, från igår, i vilken han bl.a. berättar att hans klient inte ens skulle ha varit medveten om att det klienten i fråga ägnat sig åt, i detta nätverk, skulle ha varit brottsligt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7087194
• I denna länk, från idag, vill Silbersky förtydliga att så fort hans klient förstått att det hela varit olagligt har vederbörande omgående upphört med att delta i verksamheten

Jag blir alltid väldigt illa till mods när jag hör Silbersky. För den som inte vet, så företräder han 21-åringen LKG i Lund som blev gripen ett par månader efter 1:a tillslaget.

citat Silbersky:
"– Så fort han fick reda på att det kunde ifrågasättas, lagligheten, så har han inte deltagit i verksamheten över huvud taget. Och när fick han klart för sig detta, jo i samband med tillslaget, säger Leif Silbersky."

Hur i jösse namn skall han kunna fortsätta verksamheten, när stora delar av ligan sitter häktade och det är ett halvår kvar till nästa högskoleprov!

Silbersky är värsta av dom värsta, allt är lagligt tills du blir påkommen!
Citera
2018-11-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
Jag blir alltid väldigt illa till mods när jag hör Silbersky. För den som inte vet, så företräder han 21-åringen LKG i Lund som blev gripen ett par månader efter 1:a tillslaget.

citat Silbersky:
"– Så fort han fick reda på att det kunde ifrågasättas, lagligheten, så har han inte deltagit i verksamheten över huvud taget. Och när fick han klart för sig detta, jo i samband med tillslaget, säger Leif Silbersky."

Hur i jösse namn skall han kunna fortsätta verksamheten, när stora delar av ligan sitter häktade och det är ett halvår kvar till nästa högskoleprov!

Silbersky är värsta av dom värsta, allt är lagligt tills du blir påkommen!

Jag kan bara hålla med dig.
Citera
2018-11-10, 13:13
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janten
Jag har inte blivit kontaktad av åklagare/polis.
Ville bara uppdatera er i tråden då jag skrivit här förut.

Har dessutom varit i kontakt med polisen gällande annat ärende för nån vecka sedan. Vart lite förvånad, trodde de skulle kunna söka på mitt namn sedan se att jag kanske har nån koppling till HP-hjälpen (t.ex) finns på kundlista eller annat.
Men nej inget hände. Slutförde mitt ärende där och gick ut bara..

Om ni bara visste hur många svenskar, vita, unga och välbärgade som jag känner som har fuskat. Vad skiljer invandrarna från oss vita svenskar som fuskar?
Jo, invandrarna är mycket slarvigare och lite dumma vad gäller betalning, ger ut personuppgifter för lätt, de skryter oftast mer osv.

Polis och åklagarmyndigheter blandar sällan ihop ärenden. Pågår en förundersökning med sekretess kommer du inte få någon information till dig förrän det är aktuellt, oavsett hur ofta du är i kontakt med polisen i andra ärenden...

PS.

Snacka om att vara främlingsfientlig:
"Jo, invandrarna är mycket slarvigare och lite dumma vad gäller betalning, ger ut personuppgifter för lätt, de skryter oftast mer osv. "
Citera
2018-11-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Polis och åklagarmyndigheter blandar sällan ihop ärenden. Pågår en förundersökning med sekretess kommer du inte få någon information till dig förrän det är aktuellt, oavsett hur ofta du är i kontakt med polisen i andra ärenden...

PS.

Snacka om att vara främlingsfientlig:
"Jo, invandrarna är mycket slarvigare och lite dumma vad gäller betalning, ger ut personuppgifter för lätt, de skryter oftast mer osv. "

Jag står fast vid att jag tycker invandrarna är slarvigare etc. när det gäller fuskandet MEN i övrigt så tycker jag inte de är sämre på något vis. Det var min poäng som jag försökte få fram.
Jag menar att svenskar är listiga och mer eftertänksamma när de fuskar på hp. Iaf de i min omgivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in