2018-11-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halsontidag
Tycker inte alls hennes historia låter trovärdig.
.....
Man kan ha en trovärdig historia, men ändå ljuga. Framför allt om den är sann hela vägen fram till det sista avgörande ögonblicket. Hade hon utrustningen på sig eller ej?

Annars vad det gäller hennes resultat håller jag med dig helt. Jag hade med samma uppgifter, fast i kortare format, i inlägget som motiverar för en fällande dom.
Citera
2018-11-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
- Stora höjningar i resultat
- Dålig prestation på utprövningsdelen
- Medlem i kundlista
- Kontoutdrag
Jag skulle nog säga att de räcker för en fällande dom även fast passbilder saknas. De första tre kriterierna räcker nog för att UHR ska ogiltigförklara resultatet men utan kontoutdrag blir det nog ingen fällande dom.

Dock finns det en tjej vid namn Evelyn i utredningen jag tror att hon på grund av sina expetionella omständigheter kommer att frias trots att hennes pass finns med.

Vilka exceptionella omständigheter?
Citera
2018-11-09, 20:58
Medlem
Har en kompis på läkarprogrammet. Har sett hans fb att han är kompis med en av fuskarna och dennes mamma . Rätt säker på att han inte fuskat dock.
Citera
2018-11-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Vilka exceptionella omständigheter?
Jag rekommenderar dig att läsa FUP kring henne aktbilaga 261 och 263. Helt enkelt ska hon ha lidit av psykiska problem och betalt för att hon var rädd för organisationen fast hon aldrig använde fusket i praktiken. Hon hamnade på sjukhus och hennes kompis ska även berätta att hon pluggat väldigt mycket. Det som tyder på att historien är påhittad är hennes mediokra resultat på utprövningen.
Citera
2018-11-09, 21:47
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar dig att läsa FUP kring henne aktbilaga 261 och 263. Helt enkelt ska hon ha lidit av psykiska problem och betalt för att hon var rädd för organisationen fast hon aldrig använde fusket i praktiken. Hon hamnade på sjukhus och hennes kompis ska även berätta att hon pluggat väldigt mycket. Det som tyder på att historien är påhittad är hennes mediokra resultat på utprövningen.

Höjning från 1,05 höst 17 till 2,0 (!) vår 18, i kombination med att hon endast hade 19 av 40 rätt på just utprövningsdelen talar starkt mot henne ändå
Citera
2018-11-09, 22:02
Medlem
Jag pratade mycket tidigare i denna tråd om att jag har en vän som jag misstänkt ha fuskat på HP.
Hen kom fram till mig för inte så längesen och gav sitt erkännande kring detta och ångesten hen känt. Personen är en fuskare och därför förväntar jag mig ingen empati från er på denna tråd. Men er input uppskattas på hur jag som vän bör reagera.

Samtalet va ganska långt och centrerades kring risker att bli tagen och utkastad från sin utbildning vilket enligt personen skulle få stora konsekvenser hemma. Hen är homosexuell vilket familjen inte accepterar och har länge haft tankar om att ta livet av sig. Det enda som gjort att personen fortsatt med sitt liv är att en dag kunna bli läkare och hjälpa andra. Ni känner givetvis inte personen så det är meningslöst att försöka förklara kring hur snäll och omtänksam personen är. Jag hade annars aldrig känt någon empati överhuvudtaget till denne person om så inte va fallet. Jag kan förmodligen bara förvänta mig objektiva svar men;

Hens bästa resultat på HP innan fusk va 1.1. Hen beställde 1.7 och fick 1.8 som resultat. Personen har inte givit passbilder, eller några transaktioner som kan korreleras med fusket. Hen har använt anonymt kontantkort för att hålla kontakt med ligan.

Det vi ändå kan se är dock att personen finns med på FUP på en av excel-listorna.
Nu kommer frågan. Kommer denna person att kastas ut från sin utbildning?
Jag svarade nej för att försöka lugna ner hen, men det kanske ligger en del sanning i det?
Vad tror ni? Personen har klarat sin utbildning hittills. Men har som sagt ett hp som höjts med 0.7 och förmodligen en utprövningsdel som är mediokert. Det enda är att personen finns med på ligans lista och har ett hp som stämmer överens med vad som är skrivet där.

Tack på förhand till den som kan svara.
Senast redigerad av jaghetersam 2018-11-09 kl. 22:20.
Citera
2018-11-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorisi
Höjning från 1,05 höst 17 till 2,0 (!) vår 18, i kombination med att hon endast hade 19 av 40 rätt på just utprövningsdelen talar starkt mot henne ändå

Vår 17 till höst 17 ska det förstås va
Citera
2018-11-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam
Jag pratade mycket tidigare i denna tråd om att jag har en vän som jag misstänkt ha fuskat på HP.
Hen kom fram till mig för inte så längesen och gav sitt erkännande kring detta och ångesten hen känt. Personen är en fuskare och därför förväntar jag mig ingen empati från er på denna tråd. Men er input uppskattas på hur jag som vän bör reagera.

Samtalet va ganska långt och centrerades kring risker att bli tagen och utkastad från sin utbildning vilket enligt personen skulle få stora konsekvenser hemma. Hen är homosexuell vilket familjen inte accepterar och har länge haft tankar om att ta livet av sig. Det enda som gjort att personen fortsatt med sitt liv är att en dag kunna bli läkare och hjälpa andra. Ni känner givetvis inte personen så det är meningslöst att försöka förklara kring hur snäll och omtänksam personen är. Jag hade annars aldrig känt någon empati överhuvudtaget till denne person om så inte va fallet. Jag kan förmodligen bara förvänta mig objektiva svar men;

Hens bästa resultat på HP innan fusk va 1.1. Hen beställde 1.7 och fick 1.8 som resultat. Personen har inte givit passbilder, eller några transaktioner som kan korreleras med fusket. Hen har använt anonymt kontantkort för att hålla kontakt med ligan.

Det vi ändå kan se är dock att personen finns med på FUP på en av excel-listorna.
Jag svarade nej för att försöka lugna ner hen, men det kanske ligger en del sanning i det?
Vad tror ni? Personen har klarat sin utbildning hittills. Men har som sagt ett hp som höjts med 0.7 och förmodligen en utprövningsdel som är mediokert. Det enda är att personen finns med på ligans lista och har ett hp som stämmer överens med vad som är skrivet där.

Helt enkelt får vi vänta och se och om hen åtalas, det beror på flertalet fakoterer.

Först ska åklagaren i målet pröva flertalet prejudicerande mål där domstol måste avgöra om passbild, kontoutdrag eller dåligt resultat på utprövning måste finnas med för att en person ska dömas. Helt enkelt vilka bevis måste finnas för att person ska kunna bli dömd. Det lär nog dröja 3-4 månader innan de prejudicerande målen testas i Hovrätten, sedan måste åklagaren ta reda på var hen bor, meddela hen om brottsmisstankar och förhöra hen etc. Brottet preskriberas efter 2 år och då kan varken UHR eller åklagarmyndigheten göra något (förutsatt att fusk på HP inte skulle ändras av hovrätten från normalgraden av osann försäkran till grov osann försäkran, då uppgår maxstraffet till 2 års fängelse och preskriptionstiden om jag inte minns fel blir 5 år.) Om hen byter namn, adress och liknande för att göra det svårare för åklagare att hitta henne kan brottet hinna preskriberas innan hon blir åtalad.

Det finns också en möjlighet att åklagare eller UHR nöjer sig med att enbart sätta dit ett fåtal fuskare för att de inte vill underminera hela systemet med HP vars anseende redan skadats i media. Om personen i fråga fuskat vt 17 är det sannolikt att hen kommer undan, däremot om hen fuskat ht 17 skulle jag säga att det med 95% säkerhet är kört.
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-09 kl. 23:04.
Citera
2018-11-09, 23:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Först ska åklagaren i målet pröva flertalet prejudicerande mål där domstol måste avgöra om passbild, kontoutdrag eller dåligt resultat på utprövning måste finnas med för att en person ska dömas. Helt enkelt vilka bevis måste finnas för att person ska kunna bli dömd.
Kan inte UHR ha lägre beviskrav, och redan nu stänga av de vars namn förekommer i dokumenten?
Citera
2018-11-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan inte UHR ha lägre beviskrav, och redan nu stänga av de vars namn förekommer i dokumenten?
Absolut UHR gör sin egen bedömning men om provet skrevs VT 17 måste UHR åtgärade det innan VT 19 då brottet preskriberas. Det går säkert att överklaga UHRs återkallelse av HP resultat och jag är inte heller säker på att universitetet skulle slänga ut en person som läste fjärde terminen för påstådda fusk som skedde för 2 år sedan. Annars går beslutet om indraget resultat från UHR troligtvis att överklaga och det är en möjlighet att den försvinner iväg i någon pappershög så att brottet hinner preskriberas.

Edit: Om passbild saknas och utprövningsdelen inte är en total katastrof (under 20) tror jag det är osannolikt att UHR drar in resultatet utan fällande dom.
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-09 kl. 23:30.
Citera
2018-11-09, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuickFuse
.....
Jag skall läsa igenom hennes fall senare ikväll. Intressantast är om hennes telefon var uppkopplad mot fuskcentralen eller ej. Återkommer.
Jag blandade ihop åren. Hon skrev provet hösten 2017. Det är bara från tillslaget våren 2018 som det finns dokument funna på vilka telefoner som var uppkopplade. aktbil 251 s296.
Senast redigerad av QuickFuse 2018-11-10 kl. 00:00.
Citera
2018-11-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaghetersam

Jag förstår dig och vet också att allting inte är så svart och vitt som de flesta på flashback verkar tro. Han behöver inte vara en dålig människa endast på grund av en dålig gärning. Prata med honom, det verkar som att han är mest rädd för att bli av med utbildningen, inte att bli dömd.
Om han nu blir dömd och kastad från utbildningen kan han alltid läsa upp betygen och söka in på nytt. Gör om, gör rätt liksom. Om han har gjort ett misstag är det inte kört direkt. Om han verkligen vill bli läkare som du säger kan han säkert lägga ner lite tid på att nå sina mål också. Dessutom tror jag att Universiteten kommer att tillgodose de kurser han redan har läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in