Citat:
Ursprungligen postat av
jaghetersam
Jag pratade mycket tidigare i denna tråd om att jag har en vän som jag misstänkt ha fuskat på HP.
Hen kom fram till mig för inte så längesen och gav sitt erkännande kring detta och ångesten hen känt. Personen är en fuskare och därför förväntar jag mig ingen empati från er på denna tråd. Men er input uppskattas på hur jag som vän bör reagera.
Samtalet va ganska långt och centrerades kring risker att bli tagen och utkastad från sin utbildning vilket enligt personen skulle få stora konsekvenser hemma. Hen är homosexuell vilket familjen inte accepterar och har länge haft tankar om att ta livet av sig. Det enda som gjort att personen fortsatt med sitt liv är att en dag kunna bli läkare och hjälpa andra. Ni känner givetvis inte personen så det är meningslöst att försöka förklara kring hur snäll och omtänksam personen är. Jag hade annars aldrig känt någon empati överhuvudtaget till denne person om så inte va fallet. Jag kan förmodligen bara förvänta mig objektiva svar men;
Hens bästa resultat på HP innan fusk va 1.1. Hen beställde 1.7 och fick 1.8 som resultat. Personen har inte givit passbilder, eller några transaktioner som kan korreleras med fusket. Hen har använt anonymt kontantkort för att hålla kontakt med ligan.
Det vi ändå kan se är dock att personen finns med på FUP på en av excel-listorna.
Nu kommer frågan. Kommer denna person att kastas ut från sin utbildning?
Jag svarade nej för att försöka lugna ner hen, men det kanske ligger en del sanning i det?
Vad tror ni? Personen har klarat sin utbildning hittills. Men har som sagt ett hp som höjts med 0.7 och förmodligen en utprövningsdel som är mediokert. Det enda är att personen finns med på ligans lista och har ett hp som stämmer överens med vad som är skrivet där.
Tack på förhand till den som kan svara.
Helt enkelt får vi vänta och se och om hen åtalas, det beror på flertalet fakoterer.
Först ska åklagaren i målet pröva flertalet prejudicerande mål där domstol måste avgöra om passbild, kontoutdrag eller dåligt resultat på utprövning måste finnas med för att en person ska dömas. Helt enkelt vilka bevis måste finnas för att person ska kunna bli dömd. Det lär nog dröja 3-4 månader innan de prejudicerande målen testas i Hovrätten, sedan måste åklagaren ta reda på var hen bor, meddela hen om brottsmisstankar och förhöra hen etc. Brottet preskriberas efter 2 år och då kan varken UHR eller åklagarmyndigheten göra något (förutsatt att fusk på HP inte skulle ändras av hovrätten från normalgraden av osann försäkran till grov osann försäkran, då uppgår maxstraffet till 2 års fängelse och preskriptionstiden om jag inte minns fel blir 5 år.) Om hen byter namn, adress och liknande för att göra det svårare för åklagare att hitta henne kan brottet hinna preskriberas innan hon blir åtalad.
Det finns också en möjlighet att åklagare eller UHR nöjer sig med att enbart sätta dit ett fåtal fuskare för att de inte vill underminera hela systemet med HP vars anseende redan skadats i media. Om personen i fråga fuskat vt 17 är det sannolikt att hen kommer undan, däremot om hen fuskat ht 17 skulle jag säga att det med 95% säkerhet är kört.