Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-11-09, 20:55
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
På wsws.org finns ny artikel "Ecuador's government cuts off all access to Julian Assange". Den skriver att Courage Foundation hävdar att Ecuador har stoppat även advokatbesök till JA nu fram till måndag, vilket gör att JA inte har möjlighet att överklaga ett beslut från förra veckan. (Se artikeln för detaljer och mer.)
Helt uppenbart är Ecuador under hård press från USA. Risken finns att landet svänger 180 grader. Nu ser jag att Rafael Correa, Ecuadors förre president som gav Assange asyl, söker politisk asyl själv. I Belgien!
https://www.theguardian.com/world/2018/nov/08/rafael-correa-ecuador-ex-president-asylum-belgium
Citera
2018-11-10, 06:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Känns mer som man försöker skrämma JA ut ur ambassaden nu.
Det verkar ju så. Fast med tanke på de möjliga konsekvenserna av ett utlämnande och vad han redan varit med om så undrar jag om han bryr sig om att någon (ev) fejkar ett inbrott. Kanske bedömer han det bara som en förväntad störning.

Märkligt och rättsvidrigt händelseförlopp. USA gillar inte att Wikileaks publicerar läckor. Då hoppar man på deras tidigare chef med personliga psykningar medan man inte gör några anklagelser mot sajten själv. Lite grand hugg i ryggen tycker jag det verkar som.

Sverige stöder väl Wikileaks verksamhet eftersom Banhof hostar sajten. Vår regering anser den väl inte illegal i alla fall.

Och ingen (synlig) bevakning av lägenheten! Jag undrar om det står ett gäng bobbies beredda att hugga honom om han schappar. Förmodligen blir det väl en diplomatisk lösning. Ecuador vill nog inte vara inblandad i en dramatisk flykt.

Men det går inte helt att utesluta att en bil kör upp och han försvinner i den för vidare transport med skepp ... Låter fantastiskt men detta ärende är inte normalt. Snowdens flykt var ju delvis dramatisk.

Det är fel att han får lida personligen. Man borde ha en normal rättsprocess mot Wikileaks om man anser sajten olaglig.
Citera
2018-11-10, 11:24
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det går inte helt att utesluta att en bil kör upp och han försvinner i den för vidare transport med skepp ... Låter fantastiskt men detta ärende är inte normalt. Snowdens flykt var ju delvis dramatisk.
Jo, det går helt att utesluta. Bilen är nämligen fortfarande synlig även om han personligen råkar vara osynlig när han sitter i den. Det kan inte ske utan att polisen ser det. Polisen stoppar bilen. Svårare än så är det inte.
Citera
2018-11-10, 11:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jo, det går helt att utesluta. Bilen är nämligen fortfarande synlig även om han personligen råkar vara osynlig när han sitter i den. Det kan inte ske utan att polisen ser det. Polisen stoppar bilen. Svårare än så är det inte.
Man byter även bil några gånger, såklart.

The Guardian kommer att förorda lindriga straff för de som arrangerat flykten. Att skydda en asylsökande mot orättvis utvisning har högsta prioritet.

Dessutom är ju hans brott ringa och kan inte ge mer än 6 mån fängelse.

Jag medger att det är osannolikt med flykt i bil, men inget är omöjligt i detta fall, menar jag.
Senast redigerad av wwr 2018-11-10 kl. 11:57.
Citera
2018-11-10, 12:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Man kan ju tycka vad man vill om The Guardian, men det här är väl ändå ett sällsynt lågvattenmärke.

De skriver om JA och hur man i fem punkter blir av med en oönskad rumskompis, exempelvis:

• Man kan skaffa en spindel för att skrämma iväg honom ...
  • Sno lite av hans mat i kylskåpet och sen förneka det blankt när han undrar över det ...
  • Lägga beslag på hela bandbredden på wifi, hänga upp skarpluktande doftblock mm - och funkar inte det ska man gå in och pinka revir istället, kissa på riktigt alltså ...
Jag får associationer till AA och hennes hämndlista i 7 steg ...
Det verkar som om Ecuador pressats till att följa den metod som The Guardian skildrar och göra JAs situation så otrevlig som möjligt. Metoden är ju extremt kränkande.

Vad skulle folk i Sverige säga om en tidning började propagera för att man borde äta upp maten för de som söker asyl i Sverige eller släppa in spindlar på flyktingförläggningarna?
Senast redigerad av wwr 2018-11-10 kl. 12:24.
Citera
2018-11-10, 12:32
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Man byter även bil några gånger, såklart.

The Guardian kommer att förorda lindriga straff för de som arrangerat flykten. Att skydda en asylsökande mot orättvis utvisning har högsta prioritet.

Dessutom är ju hans brott ringa och kan inte ge mer än 6 mån fängelse.

Jag medger att det är osannolikt med flykt i bil, men inget är omöjligt i detta fall, menar jag.
1. Vem ska få för sig att utföra en sådan operation? Wikileaks? Ecuadorianska säkerhetstjänsten? Ryska staten?
2. Hur ska man informera Assange om exakt vilken tidpunkt han ska vara redo att slänga sig ut från balkongen för att kasta sig in i en passerande bil?
3. Hur många sekunder tror du att det tar för polisen att ta sig till platsen?
4. Hur svårt skulle det vara för polisen att direkt följa efter bilen på 0,2 meters avstånd och på så vis omöjliggöra bilbyte?

En motorcykel skulle eventuellt ha lite bättre möjligheter men jag har fortfarande svårt att se hur man ska kunna tajma det så perfekt att Assange hinner gå ut på balkongen, klättra ner och hoppa på en motorcykel och åka iväg utan att polisen hinner fram och drar av honom från motorcykeln.

Inte ens om den föreställda välgöraren som vill rädda honom skulle få tag på en sjöräddningshelikopter med ytbärgare för att plocka honom direkt från balkongen så verkar det sannolikt att lyckas med det innan polisen gör honom sällskap på balkongen.
Citera
2018-11-10, 12:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Vad skulle folk i Sverige säga om en tidning började propagera för att man borde äta upp maten för de som söker asyl i Sverige eller släppa in spindlar på flyktingförläggningarna?
Inte ett skit. Svenska tidningarna skulle vara för upptagna med att skriva liknande trams. Så länge det handlar om en misstänkt sexbrottsling och/eller rysk spion med unken kvinnosyn, så blir det bevisligen inget större väsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagens nyheter
Jag skriver denna artikel på en DN-toalett där jag sedan tre timmar låst in mig själv. Har försökt att komma i kontakt med FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon för att få honom att förstå att DN, alternativt svenska staten, håller mig frihetsberövad här på toan. Och att mina mänskliga rättigheter kränks.
Senast redigerad av kurrekotte 2018-11-10 kl. 12:41.
Citera
2018-11-10, 12:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Inte ett skit. Svenska tidningarna skulle vara för upptagna med att skriva liknande trams. Så länge det handlar om en misstänkt sexbrottsling och/eller rysk spion med unken kvinnosyn, så blir det bevisligen inget större väsen.
Det var betalvägg.

Men jag börjar tro att det stora hyckleriet med asylsökande ligger till grund för mediernas mörkläggning av Assanges situation. Å ena sidan försöker man påverka oss att ta emot stora mängder asylsökande. Men Assange asyl verkar inte t.ex The Guardian respektera.

Vad gäller de tekniska detaljerna för hur en ev flykt skulle se ut så kan säkert många varianter tänkas. Men det finns ingen synlig bevakning av ambassaden. Ingen stat skulle nog vilja medge att den står bakom. Jag hade gissat privat regi. Jag hade trott att JA hade många supportrar. Fast det finns ju inga runt ambassaden verkar det som. 750K följare på Twitter @AssangeDefence men inte en enda vid ambassaden
Senast redigerad av wwr 2018-11-10 kl. 12:54.
Citera
2018-11-10, 13:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det var betalvägg.

Men jag börjar tro att det stora hyckleriet med asylsökande ligger till grund för mediernas mörkläggning av Assanges situation. Å ena sidan försöker man påverka oss att ta emot stora mängder asylsökande. Men Assange asyl verkar inte t.ex The Guardian respektera.

Vad gäller de tekniska detaljerna för hur en ev flykt skulle se ut så kan säkert många varianter tänkas. Men det finns ingen synlig bevakning av ambassaden. Ingen stat skulle nog vilja medge att den står bakom. Jag hade gissat privat regi. Jag hade trott att JA hade många supportrar. Fast det finns ju inga runt ambassaden verkar det som. 750K följare på Twitter "AssangeDefence" men inte en enda vid ambassaden
Lycka till att tänka ut dom tekniska detaljerna kring det. Ambassaden är polisövervakad, övervakad med värmekamera så att man kan se exakt var Assange befinner sig, svårtillgänglig och placerad i centrala London. Det går helt enkelt inte att lösa dom tekniska detaljerna med mindre än en väpnad operation eller budget i stil med superskurkarna i James Bond-filmer.

Jag ser inte kopplingen mellan Assange och storleken på flyktingmottagande. Tvärtom så förnekar man att han hör hemma i kategorin asylnödig. Den saken påverkas knappast av att ta emot fler eller färre flyktingar.
Citera
2018-11-10, 22:50
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Det är fel att han får lida personligen. Man borde ha en normal rättsprocess mot Wikileaks om man anser sajten olaglig.

Menar du att han skulle komma undan personligt ansvar bara för att han driver en organisation? Det finns alltid en juridisk person som får ta ansvar om ett företag eller en organisation begår brott, ja sitta i fängelse om det är något allvarligt brott. Men nu har ju JA istället korkat nog valt att ta ett fängelseliknande straff helt frivilligt, trots att han inte skulle få avräkna en enda dag av det självpåtagna straffet om han grips senare och får fängelse för något av alla brotten han verkar ha begått, fast då framförallt som privatperson och utan koppling till Wikileaks.
Citera
2018-11-10, 22:53
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Det var betalvägg.

Jag förstår inte alls kopplingen till flyktingmottagandet. De som har fått asyl som flyktingar flyr ju från bomber och granater eller annat förtryck i sina hemländer, enligt Migrationsverkets bedömning. JA flyr från ansvaret för sina helt egna handlingar. En mycket stor skillnad!
Citera
2018-11-11, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag förstår inte alls kopplingen till flyktingmottagandet. De som har fått asyl som flyktingar flyr ju från bomber och granater eller annat förtryck i sina hemländer, enligt Migrationsverkets bedömning. JA flyr från ansvaret för sina helt egna handlingar. En mycket stor skillnad!

Vad tjänar du på att fantisera ihop att flyktingar måste fly från bomber och granater för att vara flyktingar?

Alla vet att flyktingar också kan fly på grund av välgrundad fruktan för myndigheters förtryck i form av orättssäkra, summariska rättsprocesser.

Det amerikanska Grand Jury-systemet är en styggelse i människorättshänseende.

Det tänjer eller bryter mot ett flertal grundläggande rättssäkerhetsprinciper som anses fundamentala i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter.

Vad tjänar du på att låtsas som att denna aspekt inte finns?

Ja just det. Du är en hatare... Det förklarar saken.
Senast redigerad av Gugge-B 2018-11-11 kl. 07:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in