2018-11-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Hur förklarar man då att polisen gått ut med att det finns ett avskedsbrev där det framgår att föräldrarna var överens?

Och att båda skrivit under testamentet några dagar innan de hittades döda, ett testamente där döttrarna inte alls nämns?

Vad säger att Hanna kanske inte anförtror sig på samma sätt men säger "Oskar säger ibland att..."
Lite märkligt att paret som bevittnade testamentet inte reagerade på att barnen inte var nämnda, el anade dom vad som skulle ske?
Citera
2018-11-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag håller med om att det är märkligt att HBs "senast sedd-datum" inte är den 3 januari. Det borde det ha varit om hon var med hos paret Hansson. Eller så är det som Solglittret föreslår en administrativ miss. Hur nu det skulle ha gått till. Jag har själv vid ett tillfälle varit inblandad i turerna kring att fastställa troligt dödsdatum när detta var oklart. Frågan om när personen senast varit sedd var då aktuell. I det fallet var det fråga om en noggrann utredning från polisens sida. Så hur man kan ha missat det i HBs fall förstår jag inte.

OH kanske var en skicklig manipulatör som utan problem kunde dupera paret H. Om OH kom dit med HBs namn redan påskrivet och med en trovärdig förklaring att hon inte kunde komma personligen så kanske de lät sig duperas. T.ex. kanske förklaringen var att barnen var så sjuka att någon måste vara hemma med dem. Om paret H inte själva är juridiskt kunniga (OBS att jag inte vet något om detta) lät de sig kanske luras av OHs (eventuella?) försäkringar om att det var helt i sin ordning att de inte sett henne själv skriva på. Om de talat med henne på telefon och på så sätt fått veta att hon skrivit under testamentet hade det också varit ett bevis för att hon varit i livet den 3 januari.

Och som jag sagt tidigare så kan talan om ett testamentes ogiltighet endast väckas i domstol av någon som är arvsberättigad enligt ÄB. Så även om ett testamente egentligen juridiskt sett är ogiltigt så kan det tillämpas om alla efterlevande (arvsberättigade) godkänner det. Och att arvet förstås inte skulle ha tillfallit Allmänna arvsfonden om det inte funnits testamente. För den fonden är mycket aktiv när det gäller att klandra testamenten om det saknas arvingar enligt ÄB. Men i OH/HBs fall var det deras föräldrar som var de egentliga arvsberättigade enligt ÄB. Och de tyckte väl det var OK att syskonen ärvde i stället.

Mitt fetade. Ja, man kan förstå att det bör vara en noggrann utredning av polisen för att fastställa en avlidens "sist sedd"- datum. Misstag eller slarv borde inte förekomma (kan man tycka). Frågan är om myndigheterna vid en exceptionell händelse som den i Bjärred, kan enas om att ange ett vagt "sist sedd"- datum för att skona efterlevande? Alltså, ett övervägande som gjorts i en extrem situation där anhöriga riskerar att drabbas av stort lidande om alla detaljer kommer fram. Det vore väl i så fall inte första gången i historien som man ändrar litet på sanningen, (eller undanhåller vissa delar av den) för att skydda någon som lever vidare... Kanske skulle turerna kring påskriften av testamentet kunna döljas på detta sätt.
Citera
2018-11-10, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Lite märkligt att paret som bevittnade testamentet inte reagerade på att barnen inte var nämnda, el anade dom vad som skulle ske?

Tycker inte alls att det är märkligt att de inte reagerade, dels behöver de inte veta innehållet utan bara bevittna namnteckningarna och dels har de ingen rätt att ha synpunkter på vad testamentet innehåller.
Hur skulle de ens kunnat få tanken att föräldrarna ha dessa planer när ingen annan heller hade några aningar utan såg dem som en välfungerande familj. Enda avvikande från de flesta andra familjer var ju att de hade två sjuka barn, visserligen ovanligt med hemundervisning men ändå en vanlig familj.
Citera
2018-11-10, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Återigen, vill man begripa hur kollegor och medforskare tänkt i detta, så får man fundera på om de

a) tror att OH är oskyldig eller om
b) OH är en dubbel barnamördare, om än i samråd med den likaledes döda hustrun.

Jag säger omigen att jag inte vet. Men att OH:s kollegor skulle hedra någon som de misstänker vara en barnamördare låter så pass otroligt att man försiktigtvis får utgå från att de (av någon anledning, oklart vilken) är övertygade att han är ett oskyldigt offer för omständigheter utanför hans kontroll.

Du beskriver en knäckfråga, tycker jag. Var OH förövare eller ett offer? Vad vet egentligen kollegorna om detta?
Citera
2018-11-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade. Ja, man kan förstå att det bör vara en noggrann utredning av polisen för att fastställa en avlidens "sist sedd"- datum. Misstag eller slarv borde inte förekomma (kan man tycka). Frågan är om myndigheterna vid en exceptionell händelse som den i Bjärred, kan enas om att ange ett vagt "sist sedd"- datum för att skona efterlevande? Alltså, ett övervägande som gjorts i en extrem situation där anhöriga riskerar att drabbas av stort lidande om alla detaljer kommer fram. Det vore väl i så fall inte första gången i historien som man ändrar litet på sanningen, (eller undanhåller vissa delar av den) för att skydda någon som lever vidare... Kanske skulle turerna kring påskriften av testamentet kunna döljas på detta sätt.

Den enklaste förklaringen är väl att de hade andra utredningsåtgärder som prioriterades högre och att just denna fråga föll bort. (Jmf Solglittrets hypotes om administrativ miss.)

Andra förklaringar är betydligt otäckare. T.ex. att HB kan ha varit död redan den 3 januari.

Dock är det inte alls min erfarenhet att polisen undanhåller information eller underlåter vissa utredningsåtgärder för att skona efterlevande. Sådana underlåtelser brukar i stället handla om inkompetens eller ren lathet.
Citera
2018-11-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Modet att vandalisera gravar är märkligt, som om dom som ligger där skulle bry sig. Men du har förmodligen rätt. Föräldrarna gjorde allt för att radera alla spår att dom någonsin levat. Utom O;s yrkesmeriter, vad nu det kan betyda.

Och det tillsammans med testamentets första punkt om OHs bok kan leda till att man drar slutsatsen att det var det som betydde mest - i alla fall var mest värd att ”leva vidare”. Den slutsatsen kan vara så klart fel. Men OHs kollegorna ”svarar” på ett liknande sätt. Man minns OHs yrkesframgångar - och inte ”resten”, familjen, barnen och det han kan ha gjort mot dem - verkar i alla fall så. Eller man uppfattade det så att han hade offrat allt för familjen och till slut orkade inte mer. På den punkten förblir jag skeptiskt.
Citera
2018-11-10, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Du beskriver en knäckfråga, tycker jag. Var OH förövare eller ett offer? Vad vet egentligen kollegorna om detta?
Det verkar i alla fall tro sig veta att OH var ett offer.
Citera
2018-11-10, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Får väcka mitt gamla inlägg igen då jag pratat med personen i fråga igen.
Hen och H jobbade tillsammans på Skatteförvaltningen på samma avd ett tag.Efter ett tag så flyttade H
över till folkbokföringen.Det skall vara känt ibland skattefolk att E&Y är en typ grogrund för Sc.
Återigen "ta det för vad som sades" så "cirkusen kring Sc" har kanske något att tillföra.
Om det skulle visa sig att Sc är inblandade i anledning till morden är det kanske inte
konstigt att försöken att tysta ned och ironisera fortfarande pågår !

Intressant.
Sa din kollega något om hur det kommit till hens kännedom om att paret var medlemmar i Sc?
Citera
2018-11-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
https://www.scientologi.se/faq/scientology-in-society/why-is-scientology-opposed-to-psychiatric-abuses.html

Om psykisk sjukdom... 😨 Trodde föräldrarna på detta förstår man ju verkligen att de kämpade för (om de gjorde det) att få en kroppslig diagnos som me till exempel istället för att acceptera att döttrarna kanske inte mådde bra psykiskt.

Det här känns viktigt. Vilken katastrof att få barn med psykisk sjukdom om man har en livssyn som innefattar anti-psykiatri.
Min egen, allra första teori och misstanke, var att en svår, psykisk sjukdom drabbat barnet/barnen. De första tecknen på schizofreni till exempel, brukar vara extrem trötthet och inåtvändhet. Lätt att förväxla med utmattningssjukdom. Kanske blev det efter hand tydligt att det inte handlade om någon fysisk sjukdom.
Just schizofreni är starkt ärftlig och kan drabba syskon.
Men detta är som allt annat spekulationer.
Citera
2018-11-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Den enklaste förklaringen är väl att de hade andra utredningsåtgärder som prioriterades högre och att just denna fråga föll bort. (Jmf Solglittrets hypotes om administrativ miss.)

Andra förklaringar är betydligt otäckare. T.ex. att HB kan ha varit död redan den 3 januari.

Dock är det inte alls min erfarenhet att polisen undanhåller information eller underlåter vissa utredningsåtgärder för att skona efterlevande. Sådana underlåtelser brukar i stället handla om inkompetens eller ren lathet.

Tack för informationen. Då släpper jag den tanketråden.
Citera
2018-11-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Jag ser att du fortsätter att ge dig på skribenterna i tråden. Tråkigt. Vore det inte mer konstruktivt att försöka lägga fram dina bevis för att Sc ligger bakom morden. Eller håller inte dina teorier för detta. Där argumenten tryter, tar personangreppen vid?

Förklara gärna också hur ett psykiskt friskt föräldrapar, med eller utan Sc, med berått mod dödar sina två döttrar.

Vi kommer naturligtvis aldrig få några ”bevis” på om sc är inblandade. Och det spelar ingen roll för utgången i det här fallet. Ett samfund kan aldrig bli rättsligt ansvarigt för att anhängare begår självmord. Eller mord. Det moraliska är en helt annan sak.
Citera
2018-11-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Det här känns viktigt. Vilken katastrof att få barn med psykisk sjukdom om man har en livssyn som innefattar anti-psykiatri.
Min egen, allra första teori och misstanke, var att en svår, psykisk sjukdom drabbat barnet/barnen. De första tecknen på schizofreni till exempel, brukar vara extrem trötthet och inåtvändhet. Lätt att förväxla med utmattningssjukdom. Kanske blev det efter hand tydligt att det inte handlade om någon fysisk sjukdom.
Just schizofreni är starkt ärftlig och kan drabba syskon.
Men detta är som allt annat spekulationer.

Jag har för mig att just schizofreni ofta debuterar i ung vuxen ålder (slutet av tonåren). Men jag har inte mycket kunskap om detta. Det finns ju dock många andra former av psykisk ohälsa.Men om en eller flera familjemedlemmar mår psykiskt dåligt och på grund av ideologiska skäl inte vill använda mediciner, så påverkar det nog i allra högsta grad hur familjelivet och de enskilda familjemedlemmarna utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in