2018-11-06, 17:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Finns det några belägg för att de var scientologer? Hur skulle deras tro ha påverkat dom? Jag har försökt läsa på om vad scientologerna tror på, men det är ju helt snurrigt. Men alltså har de en sån syn på döden att föräldrarna genom tron sett döden som en räddning?

Nix, inte det minsta belägg finns för detta och inte incest, vaccin och annat trams!
Det finns däremot belägg från det polisen har meddelat om fallet. Barnens sjukdomsbild är anledningen till mord och självmord. Det är rena spekulationer alltihop utöver det som polisen sagt! Senast sedd är också ointressant i sammanhanget. Kanske dom ska få vila i frid nu allihop och deras anhöriga är säkerligen inte glada åt detta slaskande.
Citera
2018-11-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Finns det några belägg för att de var scientologer? Hur skulle deras tro ha påverkat dom? Jag har försökt läsa på om vad scientologerna tror på, men det är ju helt snurrigt. Men alltså har de en sån syn på döden att föräldrarna genom tron sett döden som en räddning?

De har ingen syn på döden. Döden existerar inte i deras föreställningsvärld. Kroppen är en behållare som innehåller själen. När kroppen är förbrukad lämnar själen den och återvänder sedan till jorden med en ny till nästa födelse. Ungefär så, väldigt förenklat, tror dom att det fungerar.

Så frågan är om dom tar självmord eller bara byter kropp? Det kan kanske någon involverad i rörelsen svara bättre på.....
Citera
2018-11-06, 19:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De har ingen syn på döden. Döden existerar inte i deras föreställningsvärld. Kroppen är en behållare som innehåller själen. När kroppen är förbrukad lämnar själen den och återvänder sedan till jorden med en ny till nästa födelse. Ungefär så, väldigt förenklat, tror dom att det fungerar.

Så frågan är om dom tar självmord eller bara byter kropp? Det kan kanske någon involverad i rörelsen svara bättre på.....

Jag läste för länge sedan en förfärlig historia om de tidigaste SC medlemmarna där en av dem som startade det hela blev sjuk i cancer. Hon isolerades, låstes in och övertalades till slut att suicidera.
Man ansåg att hon dröjde sig kvar för länge i den sjuka kroppen. Det här var i USA för många decennier sedan, det var en skrämmande berättelse. Vet inte ens om den verkligen var sann.
I vart fall kanske det inte riktigt gäller för dagens SC verksamhet i Sverige.

Dock finns det ett elitistiskt synsätt i rörelsen, i alla fall i det man vill visa fram. Framgångsrika, vackra välbärgade personer vill man knyta till sig.
OH och HB hade varit som klippt och skurna för SCs verksamhet.
Därtill hade de båda väldigt goda och för SC utomordentligt värdefulla kunskaper kring skattelagstiftningen.

Inte fyllda femtio, gifta, friska, hyfsat välbärgade, skötsamma, laglydiga och mycket framgångsrika yrkesmässigt. Med två barn - men det var möjligen där det brast.
Flickorna uppfyllde kanske inte kravspecen?
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-06 kl. 19:29.
Citera
2018-11-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja händelsen var en katastrof men paret var tillräckligt iskalla att gemensamt upprätta ett testamente nästan en vecka innan. O och A ses den 5/1 ute på stan.
Detta är för mig obegripligt att de kunnat hålla masken framför barnen och grannarna när det visste om att de snart skulle vara döda allihop
Ja en katastrof var det men som jag ser det,en katastrof för barnen. Föräldrarna begick ett brott som helt kallt planerades. Jag tror Agnes led av en djup depression. Hon var en ung tonårstjej som skulle levt sitt liv ute med kompisar och killar/tjejer ute i verkliga livet. Istället så levde hon isolerat och instängt inne i detta skräckens hus. Mår dåligt bara jag tänker på det. Kanske var hon fysiskt sjuk åxå men i min värld kan psykisk sjukdom vara minst lika
förlamande.Det är just det här iskalla planerandet från föräldrarna som skrämmer mig. Någon här skrev om sensationella spekulationer typ incest.För mig ligger det sensationella i den ytliga förklaringen vi fått: Att två föräldrar gemensamt bestämmer sig för att mörda sina barn som enlig dessa föräldrar är så sjuka så ingen framtid finns???11 och 14 år!!! Skulle bra gärna vilja möta den läkare som givit dessa diagnoser och därmed släckt allt hopp! Jag tror inte att den läkaren finns.
Citera
2018-11-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja en katastrof var det men som jag ser det,en katastrof för barnen. Föräldrarna begick ett brott som helt kallt planerades. Jag tror Agnes led av en djup depression. Hon var en ung tonårstjej som skulle levt sitt liv ute med kompisar och killar/tjejer ute i verkliga livet. Istället så levde hon isolerat och instängt inne i detta skräckens hus. Mår dåligt bara jag tänker på det. Kanske var hon fysiskt sjuk åxå men i min värld kan psykisk sjukdom vara minst lika
förlamande.Det är just det här iskalla planerandet från föräldrarna som skrämmer mig. Någon här skrev om sensationella spekulationer typ incest.För mig ligger det sensationella i den ytliga förklaringen vi fått: Att två föräldrar gemensamt bestämmer sig för att mörda sina barn som enlig dessa föräldrar är så sjuka så ingen framtid finns???11 och 14 år!!! Skulle bra gärna vilja möta den läkare som givit dessa diagnoser och därmed släckt allt hopp! Jag tror inte att den läkaren finns.
Det finns läkare som ger diagnoser som släcker allt hopp. Varje dag och till patienter i alla åldrar. Det dör barn i cancer och andra obotliga sjukdomar. Tror du att dessa läkare är monster som njuter av det? Borde dom ljuga i stället?
Citera
2018-11-06, 22:42
Medlem
Citat:

Hm... Intressant. Jag har bara så svårt att begripa att människor kan få för sig sånt. 😬 Så fruktansvärt med en religion som stärker hopplöshet på individplanet. Personligen tror jag inte att de var scientologer, men ingenting är ju omöjligt.
Citera
2018-11-07, 01:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Att två föräldrar gemensamt bestämmer sig för att mörda sina barn som enlig dessa föräldrar är så sjuka så ingen framtid finns??? 11 och 14 år!!! Skulle bra gärna vilja möta den läkare som givit dessa diagnoser och därmed släckt allt hopp! Jag tror inte att den läkaren finns.

Citat:
Det finns läkare som ger diagnoser som släcker allt hopp. Varje dag och till patienter i alla åldrar. Det dör barn i cancer och andra obotliga sjukdomar. Tror du att dessa läkare är monster som njuter av det? Borde dom ljuga i stället?

Ingen läkare skulle dock beskriva en sjukdom som dödlig om den inte är det.
Man kan dö av astma - men ingen barnläkare skulle informera om detta när en unge får en astmadiagnos. Man skulle göra allt för att normalisera barnets liv, beskriva hur bra det går att leva så normalt som möjligt med mediciner. Detsamma om ett barn får diabetes, kronisk tarminflammation, reumatism, epelepsi mm

Oavsett vilken sjukdom töserna kan ha haft skulle de väl antagligen inte båda dött av sjukdomen det kommande året/åren. Då hade man nog inte kämpat med hemundervisningen och diskuterat gymnasieplaner.

* 1.Antingen var töserna dödssjuka - då borde minst en förälder tagit hand om dem dagtid, gjort det bästa och underbaraste man kunde för dem den återstående tiden. Och kanske skippat en del hemundervisning.
* 2.Eller så var de mycket svårt handikappande sjuka men inte dödssjuka - då stämmer inte vittnesmål om shopping, skolavslutning och goda skolprestationer.
* 3. Eller så var de inte dödssjuka eller svårt sjuka - då finns det ingen bäring i avskedsbrevet.
* 4. Eller så var de sjuka utan att det syntes utanpå eller skulle leda till döden, men de orkade inte så mycket. Då letar man med ljus och lyckta och blir förtvivlad när ens egen sekteristiska församling behandlar döttrarnas åkomma skuldbeläggande och skamfyllt. Då finns det också viss bäring i avskedsbrevet.

Jag tror som du ”Armstark” - det är svårt att släppa SC-spåret.
Lutar mest åt Nr 4.
Citera
2018-11-07, 05:25
Medlem
Citat:
Nej det måste vara det svåraste en läkare har att göra att ge föräldrar besked om att nu finns inget mer att göra.
Men med den info vi har,sann eller falsk får jag inte ihop det. ME, kronisk trötthet, utredning om ev narkolepsi,barnen verkade inte sjuka enligt elli, Moa spelade piano vårterminen och insjuknade sedan inför höstterminen och är vid årsskiftet döende,man söker med ljus o lykta efter alternativ bot,skolarbetet flöt på bra o.s.v.
Håll med om att det är förvirrande?
Vi vet ju ingenting.
Citera
2018-11-07, 06:13
Medlem
Citat:
Nej det måste vara det svåraste en läkare har att göra att ge föräldrar besked om att nu finns inget mer att göra.
Men med den info vi har,sann eller falsk får jag inte ihop det. ME, kronisk trötthet, utredning om ev narkolepsi,barnen verkade inte sjuka enligt elli, Moa spelade piano vårterminen och insjuknade sedan inför höstterminen och är vid årsskiftet döende,man söker med ljus o lykta efter alternativ bot,skolarbetet flöt på bra o.s.v.
Håll med om att det är förvirrande?
Vi vet ju ingenting.
Jag håller med om att det är väldigt förvirrande. Det blev ännu svårare att ta in när man inser att det är planerat under en tid. Att ens barn blir sjuka skapar naturligtvis en krisreaktion men i stort sett alla går igenom krisen och hamnar i nyorienteringsfasen där man ändå landar i att det finns en framtid även om den inte blir som man föreställt sig. Det är en oerhört stor hjälp under bearbetningsfasen mellan första chocken och nyorienteringen om man har stöd och hjälp från omgivningen.

Vi vet inte hur det var, fanns det stöd? Representanter från föräldrarnas arbetsgivare har uttalat sig och uttryckt att det fanns möjlighet att jobba mer hemma och att gå ner i arbetstid så där verkar förståelsen ha funnits. Sjukvården är van att hantera människor i kris men vi vet varken om föräldrarna sökte stödet eller fick det. Sekretessen fungerar.

Men det viktigaste är dom närmast anhöriga — fanns dom? Syskonen ärvde det som fanns i dödsboet, det var ett medvetet val av O och H. Deras föräldrar fick inget. Säger det något om relationen eller tyckte man helt enkelt att föräldrarna redan hade det dom behövde? Hur som helst så måste O och H ha resonerat om detta och kommit överens om vad de ville. Men hur mycket stöd fick man för att komma vidare med sitt liv, sina drömmar om framtiden — som enligt självmordsbrevet helt försvann? Det är beviset på att bearbetningen och nyorienteringen inte fungerade. Den första krisen gick aldrig riktigt över och den styrka man borde ha uppbådat för att gå vidare användes i stället till att planera sin död.

Det är där jag landar i att deras nyorientering uppenbarligen aldrig ledde till föreställningen om en ny framtid med de förutsättningar som rådde, utan föreställning om en ny framtid med en helt ny giv och nya kort. Dom måste nästan ha sett det som ett alternativ innan dom kastade sina kort helt och begärde en ny giv — om man pratar i pokertermer. Det är därför jag tror att det har funnits ett religiöst inslag i deras tankevärld. Dom känns inte som människor som bara släcker ljuset och tror att det aldrig mer kommer att tändas.
Citera
2018-11-07, 08:24
Medlem
https://www.scientologi.se/faq/scientology-attitudes-and-practices/scientology-view-on-medical-care.html

Om fysisk sjukdom...
Citera
2018-11-07, 08:27
Medlem
https://www.scientologi.se/faq/scientology-in-society/why-is-scientology-opposed-to-psychiatric-abuses.html

Om psykisk sjukdom... 😨 Trodde föräldrarna på detta förstår man ju verkligen att de kämpade för (om de gjorde det) att få en kroppslig diagnos som me till exempel istället för att acceptera att döttrarna kanske inte mådde bra psykiskt.
Citera
2018-11-07, 13:05
Bannlyst
Sc är en svagt underbyggd teori. Om det nu är något sekteristiskt som ligger bakom morden finns det väl inget som talar för att det just skulle handla om Sc? Att det skulle hållas hemligt av alla de som bör ha mer insyn i familjen: media, polis, vänner, släkt mm känns väldigt osannolikt. Osannolikt och oansvarigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in