2018-11-07, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Att Sc och pedofili har dryftats utan grund har jag sett, men har även lustmord varit på tapeten?
Javisst, pappan.
Citera
2018-11-07, 21:24
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Även om så vore är man psykiskt sjuk om man dödar sina egna barn.

Man kan tycka att alla som dödar en annan människa är psykiskt sjuk, men tack o lov att det krävs att GM diagnosticeras för psykisk sjukdom för att dömas till vård.
Om inte så skulle fängelserna gapa ganska tomma.
Citera
2018-11-07, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Om det fanns minsta spår av sc eller nån annan sekt, tror ni inte polisen skulle kolla den sekten lite mer istället för att bara konstatera att det här är en tragedi som skett och sen lägga ner utredningen?
Hur mycket vi än "utreder" här i tråden kommer vi aldrig få svar på vad som hände.

Det här har närmast blivit en klubb för oss som tycker om att diskutera och käfta emot.
Vi kommer aldrig få reda på hur och varför det gick till förrän nån anhörig/vän till anhörig lättar sitt hjärta.
Ser gärna att det kommer från ellie. Tror på henne.

Den här rockern jaja. Eller hur........

Journalister, vänner, familj, polis, kollegor, skola, släkt och avhoppare från Sc har alla valt att tysta ner trots att detta hade gett en finfin bakgrund till vad som hände.Trots att Sc har ett enormt dåligt rykte, på goda grunder, som folk hade älskat att lägga skulden på. Ingen hade reagerat negativt (utom några tusen aktiva Sc-tokar) och förståelsen för mördarna hade ökat med några hundra. Att tysta ner en sådan historia hade krävt att många av de inblandade runt omkring själva var involverade i Sc. Njäh, det mest sekteristiska i det här fallet är den här tråden.
Citera
2018-11-07, 21:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Man kan tycka att alla som dödar en annan människa är psykiskt sjuk, men tack o lov att det krävs att GM diagnosticeras för psykisk sjukdom för att dömas till vård.
För att dömas till vård eller fängelse borde man väl va i livet? Eller?

Citat:
Journalister, vänner, familj, polis, kollegor, skola, släkt och avhoppare från Sc har alla valt att tysta ner trots att detta hade gett en finfin bakgrund till vad som hände.Trots att Sc har ett enormt dåligt rykte, på goda grunder, som folk hade älskat att lägga skulden på. Ingen hade reagerat negativt (utom några tusen aktiva Sc-tokar) och förståelsen för mördarna hade ökat med några hundra. Att tysta ner en sådan historia hade krävt att många av de inblandade runt omkring själva var involverade i Sc. Njäh, det mest sekteristiska i det här fallet är den här tråden.

Precis. Håller med.
Citera
2018-11-07, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Det kanske finns de som tycker.

Själv tycker jag att sannolikheten för att föräldrar, som enligt din utsago ger sina barn hittepå sjukdomar under några år för att sedan gemensamt döda dem, är psykiskt sjuka, är rätt hög.
Citera
2018-11-07, 21:49
Medlem
Snart ett år har gått och anhöriga har blivit underrättade med mera etc etc och det borde mao vara ganska många som vet en hel del nu. Än så länge har det inte yttrat sig här men jag tror det kommer snart. Det är bara en tidsfråga som jag ser det.
Citera
2018-11-07, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Snart ett år har gått och anhöriga har blivit underrättade med mera etc etc och det borde mao vara ganska många som vet en hel del nu. Än så länge har det inte yttrat sig här men jag tror det kommer snart. Det är bara en tidsfråga som jag ser det.

Ja och vet de inte mer så finns det nog inte så mycket mer, än sjuka barn med sjuka föräldrar.
Citera
2018-11-07, 22:31
Avslutad
Citat:
Ja och vet de inte mer så finns det nog inte så mycket mer, än sjuka barn med sjuka föräldrar.

Jo sjuka föräldrar, som inte såg nån annan utväg för att slippa se sina barn lida. Det håller jag med dig om.
Tror dock mer på nån genetisk sjukdom som först visade sig på A för att senare även visa sig på M utlöste det fruktansvärda.
Möjligtvis en mor som pga psykisk sjukdom gjorde det.

Har själv rest runt och jobbat hårt utan ha koll på hur min fru mådde. Hon gick i väggen. Såg det ändå inte.
Men det ledde till skillsmässa. Och tack och lov inga döda barn. Fast jag fick va hemma och ta hand om barnen i sju år efter skillsmässan.
Inget jag ångrar dock. Den bästa delen av mitt liv.
Citera
2018-11-08, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P944
Jo sjuka föräldrar, som inte såg nån annan utväg för att slippa se sina barn lida. Det håller jag med dig om.
Tror dock mer på nån genetisk sjukdom som först visade sig på A för att senare även visa sig på M utlöste det fruktansvärda.
Möjligtvis en mor som pga psykisk sjukdom gjorde det.

Har själv rest runt och jobbat hårt utan ha koll på hur min fru mådde. Hon gick i väggen. Såg det ändå inte.
Men det ledde till skillsmässa. Och tack och lov inga döda barn. Fast jag fick va hemma och ta hand om barnen i sju år efter skillsmässan.
Inget jag ångrar dock. Den bästa delen av mitt liv.

Det sista är bara en anledning till varför du tolkar händelsen i Bjärred på ditt sätt, absolut inte en förklaringsmodell på vad som faktiskt hände. Jag tror att det är väldigt många i den här tråden som försöker puzzla ihop händelsen med en bild på sig själv på lådan med puzzelbitarna.
Citera
2018-11-08, 06:05
Medlem
Citat:
Är det inte tex rätt uppenbart att föräldrarna var psykiskt sjuka?
Av alla dåligt underbyggda teorier var det kanske den sämsta. Var har du omgivningens vittnesmål om detta? Vilken psykisk sjukdom tror du att två personer drabbas av samtidigt, finns det någon smittsam sort.

Det enda viktiga för dig är att vara tydlig med att det inte finns någon koppling till en religiös övertygelse och framför allt då scientologin.

Då är det mer troligt att föräldrarna samtidigt och plötsligt drabbades av en smittsam psykisk sjukdom som fick dom att planera, skriva testamente och till slut mörda sina barn och sig själv.
Citera
2018-11-08, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag håller med om att det är väldigt förvirrande. Det blev ännu svårare att ta in när man inser att det är planerat under en tid. Att ens barn blir sjuka skapar naturligtvis en krisreaktion men i stort sett alla går igenom krisen och hamnar i nyorienteringsfasen där man ändå landar i att det finns en framtid även om den inte blir som man föreställt sig. Det är en oerhört stor hjälp under bearbetningsfasen mellan första chocken och nyorienteringen om man har stöd och hjälp från omgivningen.

Vi vet inte hur det var, fanns det stöd? Representanter från föräldrarnas arbetsgivare har uttalat sig och uttryckt att det fanns möjlighet att jobba mer hemma och att gå ner i arbetstid så där verkar förståelsen ha funnits. Sjukvården är van att hantera människor i kris men vi vet varken om föräldrarna sökte stödet eller fick det. Sekretessen fungerar.

Men det viktigaste är dom närmast anhöriga — fanns dom? Syskonen ärvde det som fanns i dödsboet, det var ett medvetet val av O och H. Deras föräldrar fick inget. Säger det något om relationen eller tyckte man helt enkelt att föräldrarna redan hade det dom behövde? Hur som helst så måste O och H ha resonerat om detta och kommit överens om vad de ville. Men hur mycket stöd fick man för att komma vidare med sitt liv, sina drömmar om framtiden — som enligt självmordsbrevet helt försvann? Det är beviset på att bearbetningen och nyorienteringen inte fungerade. Den första krisen gick aldrig riktigt över och den styrka man borde ha uppbådat för att gå vidare användes i stället till att planera sin död.

Det är där jag landar i att deras nyorientering uppenbarligen aldrig ledde till föreställningen om en ny framtid med de förutsättningar som rådde, utan föreställning om en ny framtid med en helt ny giv och nya kort. Dom måste nästan ha sett det som ett alternativ innan dom kastade sina kort helt och begärde en ny giv — om man pratar i pokertermer. Det är därför jag tror att det har funnits ett religiöst inslag i deras tankevärld. Dom känns inte som människor som bara släcker ljuset och tror att det aldrig mer kommer att tändas.
Min känsla är att dom inte sökte det stöd och den hjälp dom behövde. Dom isolerade sig och jag undrar hur nära kontakt dom hade med anhöriga. Det är så sorgligt alltihop.Jag tänker på det som Moa påstås ha sagt: Vi tror inte på Jesus. Vi tror på något annat.
Detta planerandet som ju känns så iskallt skulle ju kunna förklaras av en slags religiös övertygelse. Allt är möjligt och samtidigt omöjligt att förstå.
Citera
2018-11-08, 07:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Av alla dåligt underbyggda teorier var det kanske den sämsta. Var har du omgivningens vittnesmål om detta? Vilken psykisk sjukdom tror du att två personer drabbas av samtidigt, finns det någon smittsam sort.

Det enda viktiga för dig är att vara tydlig med att det inte finns någon koppling till en religiös övertygelse och framför allt då scientologin.

Då är det mer troligt att föräldrarna samtidigt och plötsligt drabbades av en smittsam psykisk sjukdom som fick dom att planera, skriva testamente och till slut mörda sina barn och sig själv.

Jag ser att du fortsätter att ge dig på skribenterna i tråden. Tråkigt. Vore det inte mer konstruktivt att försöka lägga fram dina bevis för att Sc ligger bakom morden. Eller håller inte dina teorier för detta. Där argumenten tryter, tar personangreppen vid?

Förklara gärna också hur ett psykiskt friskt föräldrapar, med eller utan Sc, med berått mod dödar sina två döttrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in