2018-11-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag blir inte heller omkörd på höger sida.

Men någon laghänvisning blev det inte trots att du skrev att det var förbjudet...........

Där ÄR förbjudet att köra om någon på höger sida, med undantaget att a) hastigheten är under 70km/h b) filen på höger sida har en annan destination.

Fan vad folk har svårt för trafikreglerna här...

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Citera
2018-11-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag blir inte heller omkörd på höger sida.

Men någon laghänvisning blev det inte trots att du skrev att det var förbjudet...........

Det är olagligt att mörda också men ska jag hänvisa till en lag för det? Alla som har körtkort bör veta att det är olagligt att köra i vänsterfilen när du inte kör om.

Du har missat att denna diskussion handlar om att ni nissar påstår er bli omkörda på höger sida hela tiden på motorvägar.
Citera
2018-11-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Glasögon hjälper knappast för att se genom en lastbil.
Hur du fick ditt körkort begriper inte jag när du inte ens kan räkna ut bromssträcka, reaktionssträcka i kombination av den siktsträcka du har 50 meter bakom.
Att du inte kan trigonometri har jag full förståelse för.

Du måste ha dåliga ögon om du inte kan se bromsljus på en lastbil, då hjälper nog inte mer avstånd.
Citera
2018-11-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Där ÄR förbjudet att köra om någon på höger sida, med undantaget att a) hastigheten är under 70km/h b) filen på höger sida har en annan destination.

Fan vad folk har svårt för trafikreglerna här...

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Varför citerar du mig?
min kommentar gällde ett påstående att man enligt lag INTE får påbörja omkörning om det finns
en bil i ytterfil på 200 meters avstånd och att man inte får vänta 200 meter innan man svänger över till högerfil.

Fy fan vad folk har svårt att läsa tidigare inlägg.................
Citera
2018-11-10, 06:35
Medlem
Citat:
Glasögon hjälper knappast för att se genom en lastbil.
Hur du fick ditt körkort begriper inte jag när du inte ens kan räkna ut bromssträcka, reaktionssträcka i kombination av den siktsträcka du har 50 meter bakom.
Att du inte kan trigonometri har jag full förståelse för.

Förstår inte riktigt hur du tänker här. När man ska byta fil och börjar förflytta sig i sidled, så behövs ju inte mycket, för man ska se förbi lastbilen utan problem och sällan hinner ju vänsterhjulen komma mer än någon/några dm över linjen innan man t o m ser sidan på lastbilen (ifall man nu inte kör en högerstyrd bil).
Upptäcker man då något hinder i vänsterfilen under filbytet, är det ju bara svänga tillbaka till höger igen.

Gå ut 200 m innan lastbilen är ju idioti. När folk gör så brukar jag dra förbi dom på högersidan, sen vänster igen och om lastbilen Sen njuter man av att se dom snabbt försvinna bakom en och all frustration man slapp jämfört med om man legat kvar bakom...

Vänta 200 m med att gå tillbaka igen efter omkörningen är ännu mer idiotiskt. Dom förarna är ju t o m värre - för om det sen är tomt framför lastbilen så märker man oftast inte att det är en sån man har framför sig, förrän man legat bakom ett tag. I det läget hade det ju varit en liten sak att själv byta till höger direkt framför lastbilen sen köra om fanskapet där. Men det vet man ju inte före.

Normalt vill man ju undvika att göra så, eftersom dom flesta faktiskt byter till högerfil på ok avstånd efter lastbilen. Då känner man sig ju som en riktig skitstövel ifall man prejar sig förbi på högersidan istället för att vänta 2 sekunder och sen köra om på normalt sätt.
Citera
2018-11-10, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20

Vänta 200 m med att gå tillbaka igen efter omkörningen är ännu mer idiotiskt.

Flertalet mongoförare som gör omkörningar byter fil alldeles för tidigt och sprutar därmed ner bilen bakom sig. 100 meter är ett minimum för att slippa detta.
Citera
2018-11-11, 07:37
Medlem
Niskalaukauss avatar
Saker som retar mig i trafiken.
Folk som kör ut på motorvägar o håller 85Km/h.
Folk som kör av motorvägar o sänker hastigheten till 90Km/h före dom kommit av motorvägen.
Folk som kör i fatt mig o sedan ligger o trycker där utan att köra om.
Folk som inte håller avstånd på landsvägar så man kan köra om om man vill göra det.
Folk som tror blinkersen är till för att tala om att nu svänger jag retar mig fan mer på dessa idioterna än dom som inte blinkar alls. Blinkersen är till för att tala om att du tänker svänga inte att du svänger. Tror det har att göra med att folk nu för tiden bara använder sig av dom automatiska 3 blinken när man bara nuddar spaken.
Folk som vid fartkameror sänker hastigheten till 20Km/h under tillåten hastighet.
Citera
2018-12-18, 21:31
Medlem
kl4sseKocks avatar
Nu så här i vintertider har sett ett par riktiga spån, men dessa finns säkert året om.
Folk som kör för sakta trots bar asfalts/bra väglag, d.v.s. 30 på 50 väg och 70 på 90 väg inte för att jag har bråttom men man ska väl ändå försöka hålla en vettig hastigheten om möjligt.

Kan även dra till med folk som blinkar i svängen och inte innan, eller dårar som ser att man står och väntar på att få köra men i sista stund blinkar de och svänger!
Citera
2018-12-18, 21:48
Medlem
Folk som backar i cirkulationsplatser...
Jo då, jag har sett det.
Citera
2018-12-19, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Saker som retar mig i trafiken.
Folk som kör ut på motorvägar o håller 85Km/h.
Folk som kör av motorvägar o sänker hastigheten till 90Km/h före dom kommit av motorvägen.
Folk som kör i fatt mig o sedan ligger o trycker där utan att köra om.
Folk som inte håller avstånd på landsvägar så man kan köra om om man vill göra det.
Folk som tror blinkersen är till för att tala om att nu svänger jag retar mig fan mer på dessa idioterna än dom som inte blinkar alls. Blinkersen är till för att tala om att du tänker svänga inte att du svänger. Tror det har att göra med att folk nu för tiden bara använder sig av dom automatiska 3 blinken när man bara nuddar spaken.
Folk som vid fartkameror sänker hastigheten till 20Km/h under tillåten hastighet.

I förrgår kväll när det snöade en massa, så kom jag in mot en avfart i 115 km/h (vilket är riktigt lungt för att vara mig) och började bromsa in "för fullt" kanske 100 m innan avfartssträckan (retardationsfältet) börjar - trots det hann jag få ner farten till ca 90 när jag var nästan framme vid spärrområdet (som var dolt under snön) och såg "shit - jag hinner nog inte få ner farten i tid före kurvan" (var en sån där klassisk avfart om går i 180° sväng), så jag svängde tillbaka upp på motorvägen igen och for förbi. Sen vid nästa avfart fick jag bromsa lååångt tidigare. Det var så galet halt
Det var precis på kvällen när det snöat en massa och inte så mycket trafik heller som kört bort snömodden innan den började på frysa. Grejen är att när jag körde på någon mil tidigare var det inte alls lika halt (mest blött och slaskigt bara), men det kan ju förändras snabbt. Antagligen någon grad kallare där jag skulle av, så snömodden började frysa till.

Men i normala fall, så är det såklart irriterande för dom bakom ifall man börjar sänka farten tidigt.
Senast redigerad av C20 2018-12-19 kl. 05:28.
Citera
2018-12-27, 19:56
Avslutad
Här kommer en uppsjö.

1. Enslig inlandsväg, kolsvart och backkrön. Av respekt släcker jag helljuset sekunder innan vi exponeras inför varandras ljus men ofta gör inte den mötande det, brukar straffa denna typ av idiot med att slå på helljuset precis innan vi passerat varandra som straff.

2. Stör mig på människor som stör sig på att bakomvarande har helljuset på, är det kolsvart och man är en bit bakom måste man kunna använda helljus för sin egen säkerhet. Och då menar jag inte att man ligger 3 sekunder bakom med helljusen.

3. Folk som har ojämnhastighet, allt mellan 90 och 60. Neandertalare?

4. Folk som ligger 70 på huvudled och börjar blinka samma sekund som man svänger.. Då kan jag tala om att de inte uppfyller sitt syfte.. Blinkers är till för att varna och upplysa.

5. Idioter som kör om i backkrön, samt mötande trafik som inte håller ut.

6. Du ligger bakom 1 lastbil och två bilar, ingen av dom har vågat köra om trots många fina tillfällen och när det blir tvåfiligt ska dom helt plötsligt köra om och deras feghet har skapat en mil kö bakom.

7. Folk som ser att man är i omkörningsfilen men fullständigt skiter i och blinkar ut. Ser ni någon i vänster backspegel då ska ni underlätta omkörningen och inte tvärt om.

8. Folk som smiter före i kön.

9. Folk som håller hastighetsbegränsning..

10. Ok 9an var ett skämt. :£

11. Ibland kan man skippa att blinka i en korsning eller en rondell, du ser ju klart och tydligt om någon behöver veta vart du ska svänga. Men står någon och avvaktar för att ta sig in i rondellen eller korsningen.. Blinka och ge dom grönt ljus istället för att vara egoist. Tack för mig.. TrafikHutler

Edit.. En sista sak.. När du ligger efter 110 väg och direkt det blir enfiligt sänker bilen framför farten med 20kmh.. Hatar att hamna bakom sånna.
Senast redigerad av GetStitches 2018-12-27 kl. 19:58.
Citera
2018-12-31, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liggist
Folk som backar i cirkulationsplatser...
Jo då, jag har sett det.

Citat:
Av 3849 inlägg så vinner du förstapriset😄.

Öh, nej.

Jag blev tvungen att aktivera mitt alternativkonto för att svara på det här; det är skit samma om någon kan identifiera mig genom detta. Det är många som hört denna historia.

Jag har som fritidssysselsättning att köra ånglok på en museijärnväg. Just denna dag övningskörde jag dock ett diesellok.

Vi avgår från Almunge, väg 282 korsar strax järnvägen i en höger-vänster S-kurva; landsvägen skyddas av ljud- och ljussignaler, inga bommar.

Över vänstra axeln ser jag en bil, med släp, passera tåget och inser att han kommer att komma till korsningen i helt fel tidpunkt. Mycket riktigt, ljusen och klockorna drar igång precis framför honom.

Han kan göra två saker:
  1. Tvärnita. Det hade gått.
  2. Han kunde kört rakt över. Jag hade inte brytt mig om att rapportera denna rödljuskörning, det finns en anledning till att det är tio sekunders förringning.

Personen i fråga väljer alternativ 3. Bromsa lite mjukt och stanna mitt i korsningen där jag kommer med 80+ ton tåg. Jag hänger mig på tutan och nödbromsar.

Vad gör fanskapet då? Han börjar försiktigt BACKA från korsningen.

O sancta simplicitas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in