2018-11-08, 22:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Andra? Jag ha bara sett dig genom hela tråden älta att de som vänder sig mot din Sc-konspiratonen utan att du lyckats påvisa ett enda belägg, är scientologer.
Du inser nog att det ser lite fånigt ut.

Update, du äger inte den här tråden för att du haft den dåliga smaken att älta samma sak i snart ett år och trots det inte lyckats framlägga en enda sak som stödjer din tes.

Men jag förstår. Du anser att föräldrana var vid sina sinnes fulla bruk. Ok, jag tror det inte. Mina belägg är vittnesuppgifter från rektor, kollegor och brottet som sådant. Du förstår det finns inga tidigare fall av människor som dödar sina barn som är psykiskt friska.

Det finns fall där en förälder dödat sitt eller sina barn och ansetts psykiskt frisk, såtillvida att hen inte ansetts varit i behov av psykiatrisk vård under eller efter händelsen. Dessa mördare har då ansetts tillräkneliga och dömts till fängelse.
Exempel är Dalarömorden, Stenbrottsmorden osv.
Dessa föräldrarna har varit fullt medvetna om att de mördade sina/sitt barn, de har planerat det under längre tid och deras skäl har varit hämnd eller livförsäkringspengar.

Det som skiljer Bjärredsfallet från andra barnamord/filicid är att det här var två utåt sett förnuftiga, sunda vettiga, ostraffade vuxna som enligt polisens uppgifter planerade och mördade barnen i samförstånd.
Ur testamentet framkommer att de måste ha planerat detta minst i flera dagar.

Föräldrarna hade skött sina kvalificerade arbetsuppgifter väl på sina jobb, de var inplanerade på mer jobb dagarna efter de hittades. Finns inga uppgifter om någon sjukskrivning av psykiatriska orsaker och någon orosanmälan om familjen hade aldrig gjorts. Barnen hade också presterat mycket väl i skolarbetet för åk 5 respektive åk.8. Enligt vittnen fanns inga synbara fysiska handikapp hos barnen.

Föräldrarna hade fasta anställningar sedan flera år, var mycket uppskattade på sina respektive jobb, pappan skulle tilldelas en professur framöver. De bodde i ett fint hus i en lugn trevlig skånsk stad med bra miljö för barn, hade gungor på tomten, liksom pool och växthus. De hade god ekonomi, anhöriga syskon och föräldrar i livet. De var musikaliska och spelade flera instrument.

Föräldrarna hade skrivit ett gemensamt avskedsbrev där de uppgav att de mördade barnen i samförstånd och att detta skedde på grund av att "de inte såg någon framtid eller livskvalité på grund av barnens sjukdomssituation".

Jämför denna avskedsrad med informationen om familjen i övrig - det går helt enkelt inte ihop.

Det går inte att få en fullgod kompott av dessa uppgifter.
Det måste helt enkelt finnas ytterligare, för oss, okända ingredienser och komponeter bakom händelseförloppet.
Det är detta den här tråden handlat om i snart ett år.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-08 kl. 22:33.
Citera
2018-11-08, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det sista är bara en anledning till varför du tolkar händelsen i Bjärred på ditt sätt, absolut inte en förklaringsmodell på vad som faktiskt hände. Jag tror att det är väldigt många i den här tråden som försöker puzzla ihop händelsen med en bild på sig själv på lådan med puzzelbitarna.
Nejdå. Ingen förklaring. Men livserfarenhet lilla vän.

Citat:
Vadå snart? Det har diskuterats en hel del om UFOn i tråden.

Har vi inte ett ufo i tråden så säg.
Citera
2018-11-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det finns fall där en förälder dödat sitt eller sina barn och ansetts psykiskt frisk, såtillvida att hen inte ansetts varit i behov av psykiatrisk vård under eller efter händelsen. Dessa mördare har då ansetts tillräkneliga och dömts till fängelse.
Exempel är Dalarömorden, Stenbrottsmorden osv.
Dessa föräldrarna har varit fullt medvetna om att de mördade sina/sitt barn, de har planerat det under längre tid och deras skäl har varit hämnd eller livförsäkringspengar.

Som jag har förstått det så anses de absolut flesta gm vid familicide som tillräkneliga. Det är få av de gm som lever som anses som psykotisk. Beroende av vilken fall av familicide det handlar om, desperation eller hämnd, är 90 - 80% av dessa gärningar planerade.

Jag tror sannolikheten - som så klart inte måste vara sannningen - är större att det är en ensam gm än att någon sekt är orsaken till det hela.

Undrar varför Elli09 har slutat att skriva. Inte att det var ett särskild välkomnande klima här, men om man vet mer och det hade funnits någon form av en förklaring som kunde göra fallet mer förstålig, så tror jag att hen hade berättat. Så som en sekt, en svår genetisk sjukdom etc.

Så jag tror att flera frågetecken inte kunde redas ut samt att det som kom fram är inte så att man vill meddela det här (som till exempel testamentet).

All välstånd och den lyckade karriären har inte fört till att familjen var lycklig. Man kunde tror att möjligheterna här var större att hantera den uppkomna situationen än i andra familjer. Men det var inte så. Och det kan finnas flera anledningar. Att man själv var orsaken till problemet - alltså föräldrarna eller föräldrarnas situation (”det fanns problem inut i familjen” som rektorn sa). Eller att skillnaden till det man förväntade av livet och hur det blev - var för stor. En besvikelse, som inte var hanterbar.

I första fall vill man att det så lite som möjligt nå offentligheten. Jo mindre som kommer ut jo bättre. I det andra fall finns det ingen förklaring, man har ingenting att berätta. Det som verkar svårt, men på något sätt hanterbart för alla andra familjer - i alla fall utan att barn dödas - klarade inte den här familjen och man vet inte riktig varför man inte bad om hjälp. En personlighetsstruktur, en depression, vad vet jag, man tappade verklighetsuppfattning pga det, som ledde till en förvrängt verklighetsuppfattning som är extrem svårt att föreställa sig för en som inte upplever det.

Men 2 gm? Jag fattar fortfarande ingenting. Hemundervisningen? 2 barn med ME? i samma familj?
Citera
2018-11-09, 01:33
Medlem
Citat:
Är det inte tex rätt uppenbart att föräldrarna var psykiskt sjuka?
Beror på vad du menar med psykiskt sjuk. Om du menar psykotisk, med vanföreställningar,syn o hörselhallucinationer, inre röster, fullt komplett galen, skogstokig så verkar det osannolikt att båda föräldrar samtidigt skulle ha drabbats av detta. Däremot kan ju båda eller en av dom lidit av djup depression och är man tillräckligt djupt nere så blir ens upplevelser förvrängda och allt målas i svart.
Eller så har dom sökt sig till en sekt. Som sagt allt är möjligt. Vi vet ingenting. Känns nästan som om jag idag vet mindre ju mer jag har grubblat över det. Vågar inte vara tvärsäker över någonting egentligen. Men en stark känsla har jag och det är att dom hade väldigt lite eller ingen alls kontakt med anhöriga så kanske vet dom inte mycket mer än oss. Min erfarenhet av en stark och sammanhållen familj är att om någon drar dig undan då försöker man ta sig in som anhörig. Här känns det som om kontakten var bruten. Men är ju bara min känsla.
Citera
2018-11-09, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Nu är det ju så att den här tråden existerar just pga att det INTE finns några bevis för något, i alla fall inte några bevis som vi tagit del av. Det är teorier och folks funderingar om vad som ligger bakom tragedin som diskuteras. De flesta av oss är nog överens om att föräldrarna inte mådde helt bra psykiskt, vilket SKULLE kunna bero på psykisk sjukdom men kanske troligare helt enkelt berodde på en väldigt jobbig situation i familjen. MEN dåligt psykiskt mående brukar liksom inte ensamt leda till en katastrof som denna (även om det inte kan uteslutas). Det är därför många av oss i tråden ser det som troligt/möjligt att familjens samröre med sc kan ha sin del i det hela. Att de hade kontakt med sc har nämnts tidigt i tråden av några olika källor har jag för mig och Moas kommentar om att de tror på nåt annat än Jesus drar också tankarna år det hållet. Sedan tror jag också att om man nyreggar sig och det första man gör är att påtala att sc absolut INTE kan ha med saken att göra, och genast försöker påtala att det måste bero på nåt annat, så kommer man inte in i tråden med ett särskilt ödmjukt och öppet sinne, och då får man nog stå ut med att många tror att man har en underliggande agenda (att se till att fokus försvinner från sc). Så tänker jag i alla fall.

Att vara förälder till två barn som är så sjuka att de inte ens orkar gå till skolan är naturligtvis något som skulle orsaka en kris i vilken familj som helst. Det skulle även utlösa depression, aptitlöshet, sömnsvårigheter och en hel massa andra symptom på psykist illamående. Men det betyder inte att man är ”sinnessjuk”. För det finns tydliga diagnoser och kriterier. Alla tecken på förekomst av sådant saknas i beskrivningarna av familjens liv fram till det tragiska slutet.

Det kom ett antal inlägg tidigt i tråden, som även jag avfärdade vilket jag fick kritik för senare, som pekade på en koppling till Sc. Allt eftersom har dessa påståenden upprepats av olika skribenter och som du skriver finns även stöd för detta i M;s samtal med pianolärarinnan.

Det finns ett antal frågor som får sitt svar om den kopplingen var verklig. En religiös övertygelse skulle kunna sänka tröskeln för att ta livet av sig själv och sina barn om man är säker på att det finns evigt liv och att man skulle återuppstå på nytt. Att föräldrarna verkar ha varit ensamma och inte fått det självklara stöd från anhöriga som andra kan också bero på involvering i en rörelse som aktivt verkar för att man ska bryta kontakten med andra ”icketroende” oavsett om det är ytligt bekanta eller nära och kära.

Denna misstanke har lyfts flera gånger av olika skribenter i tråden och varje gång har det lett till att intensiteten av nya inlägg om alla möjliga andra orsaker tydligt har ökat. Så även denna gång. Nya profiler hoppar in i tråden för att skriva om UFO;n och cirkussällskap samtidigt som anklagelserna om sinnessjukdom hos en eller båda föräldrarna ökar. Tråden förlamades under ett antal månader av en meningslös debatt om det var pappan eller mamman som var den mest sinnessjuke som utlöste dådet. På det sättet pressades alla diskussioner om yttre faktorer bort. Dom drunknade helt i ett utlagt rökmoln.

Det fanns skribenter som registrerade nya profiler allt eftersom de gamla blev avstängda för OT eller andra regelbrott. Det fanns en tydlig agenda att styra och förstöra debatten. Man provocerade alla som framförde vissa åsikter genom nedlåtande oneliners för att locka fram ett svar i samma anda så man sedan i samlad tropp kunde slänga sig på ”rapportera”-knappen och anmäla inlägget med förhoppning om att få till en avstängning.

Denna strategi med kanonader av rapporteringar för att sabotera debatten ledde rent av till en fullständig stängning av tråden flera gånger och även en fullständig låsning en längre period.

Det är fortfarande så att omnämnandet av en extern påverkan i familjens liv leder till extremt hätska motkommentarer och retoriska knep som att påstå sig vara utsatt för personangrepp eller kalla andra skribenter för ”lilla du” i syfte att förminska innehållet i inläggen genom att förminska skribenten. Allt detta har bara som syfte att avleda diskussionen från mer brännande ämnen.
Citera
2018-11-09, 08:32
Medlem
Citat:
Att vara förälder till två barn som är så sjuka att de inte ens orkar gå till skolan är naturligtvis något som skulle orsaka en kris i vilken familj som helst. Det skulle även utlösa depression, aptitlöshet, sömnsvårigheter och en hel massa andra symptom på psykist illamående. Men det betyder inte att man är ”sinnessjuk”. För det finns tydliga diagnoser och kriterier. Alla tecken på förekomst av sådant saknas i beskrivningarna av familjens liv fram till det tragiska slutet.

Det kom ett antal inlägg tidigt i tråden, som även jag avfärdade vilket jag fick kritik för senare, som pekade på en koppling till Sc. Allt eftersom har dessa påståenden upprepats av olika skribenter och som du skriver finns även stöd för detta i M;s samtal med pianolärarinnan.

Det finns ett antal frågor som får sitt svar om den kopplingen var verklig. En religiös övertygelse skulle kunna sänka tröskeln för att ta livet av sig själv och sina barn om man är säker på att det finns evigt liv och att man skulle återuppstå på nytt. Att föräldrarna verkar ha varit ensamma och inte fått det självklara stöd från anhöriga som andra kan också bero på involvering i en rörelse som aktivt verkar för att man ska bryta kontakten med andra ”icketroende” oavsett om det är ytligt bekanta eller nära och kära.

Denna misstanke har lyfts flera gånger av olika skribenter i tråden och varje gång har det lett till att intensiteten av nya inlägg om alla möjliga andra orsaker tydligt har ökat. Så även denna gång. Nya profiler hoppar in i tråden för att skriva om UFO;n och cirkussällskap samtidigt som anklagelserna om sinnessjukdom hos en eller båda föräldrarna ökar. Tråden förlamades under ett antal månader av en meningslös debatt om det var pappan eller mamman som var den mest sinnessjuke som utlöste dådet. På det sättet pressades alla diskussioner om yttre faktorer bort. Dom drunknade helt i ett utlagt rökmoln.

Det fanns skribenter som registrerade nya profiler allt eftersom de gamla blev avstängda för OT eller andra regelbrott. Det fanns en tydlig agenda att styra och förstöra debatten. Man provocerade alla som framförde vissa åsikter genom nedlåtande oneliners för att locka fram ett svar i samma anda så man sedan i samlad tropp kunde slänga sig på ”rapportera”-knappen och anmäla inlägget med förhoppning om att få till en avstängning.

Denna strategi med kanonader av rapporteringar för att sabotera debatten ledde rent av till en fullständig stängning av tråden flera gånger och även en fullständig låsning en längre period.

Det är fortfarande så att omnämnandet av en extern påverkan i familjens liv leder till extremt hätska motkommentarer och retoriska knep som att påstå sig vara utsatt för personangrepp eller kalla andra skribenter för ”lilla du” i syfte att förminska innehållet i inläggen genom att förminska skribenten. Allt detta har bara som syfte att avleda diskussionen från mer brännande ämnen.

Jag är enig med dig i dina funderingar kring detta. Det finns i de fakta vi har kunnat ta del av inget som tyder på allvarlig psykisk sjukdom hos någon av föräldrarna. Viss information har funnits om att OH visat vissa tecken på att vara uttröttad eller utmattad av situationen med döttrarnas mående och att HB eventuellt kan ha arbetat deltid eller hemifrån också på grund av detta. Det skulle kunna vara "bevis" för att en eller båda föräldrarna höll på att glida in i en depression. Möjligen.

Andra fakta talar för motsatsen. Den planering som uppenbarligen funnits kring morden/suicidet/n går inte ihop med (djup) depression, som snarare kännetecknas av handlingsförlamning och apati.

Jag skulle inte heller bli förvånad om det visade sig ligga religiösa motiv bakom att de två barnen mördades.
Citera
2018-11-09, 08:59
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Det här var det bästa du någonsin skrivit här!
Väldigt bra beskrivet och sant.
Det är därför det nog är viktigt att man inte låter sig ledas bort från focus och in på diskussioner kring UFOn, cikussällskap och anklagelser att bara hyenor vill veta.

Ingenting sker utan orsak. Ibland är orsakerna opåverkbara oturliga omständigheter, ibland är det välplanerat och avsiktligt.

Morden i Bjärred var välplanerade och avsiktligt utförda av personer vars liv varit välplanerat, genomtänkt, laglydigt och framgångsrikt. Polisens uppgifter ur föräldrarnas avskedsbrev om att skälet skulle varit barnens sjukdomssituation håller inte som ensam förklaring. I vart fall inte på de uppgifter om flickorna som vi känner till.
Det måste helt enkelt finnas ytterligare orsaker till att föräldrana utplånade hela familjen.
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-09 kl. 09:02.
Citera
2018-11-09, 09:10
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Sydsvenskan har absolut noll interesse i att kasta lys på det här. Jag har prenumerad i många år och det här är den största besvikelsen under den tiden. Att man med ursäkten att inte vilja skriva om en privat familjetragedie la sig intrumentslisera till att vara tyst om ett brott där orskaen måste fram för att man ska kunna dra några lärdomar ur detta. Argumenten att det här är så unikt att vi inte kan dra några lärdomar delar jag inte.

Har någon i skolan eller någon inom sjukvården gjort något fel, så måste det fram. Inte för att hänga ut någon men för att se om det går att ändra något. Har ingen gjort fel (så som kommunen påstår angående sig själv), så är det något fel i regelverket, tycker jag. Det ska inte kunna gå till så här (till exempel att läkare och skolan inte har en direkt kontakt - OM det var så. Det ska inte var möjligt att två barn får hemundervisning utan att familjen har utredds - OM det var så. etc).

Sydsvenskan bidra med sin tystnad kring fallet inte till någon hedervärd journalistik, men till en för mig obehaglig tystnadskultur. Det måste gå att skriva om det här med ”hedern” i behåll också för en tidning som Sydsvenskan. Vad är det som är så farligt att man inte våga?

Vem av er har varit med om ett brott där en hel familj utplanas, 2 barn dödas och ingen försök till någon form av förklaring ges eller ens vem som är gm??? Absolut märkligt.

Ja, det är mycket märkligt!
Har mailat Sydsvenskan om de inte undersöker händelsen, för de är ju inte buskablyga i andra ärenden och för att avslöja
nyheter. Men inte ens ett svar....
Citera
2018-11-09, 10:18
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
https://www.mabra.com/stefan-brot-med-scientologerna-vad-hande-med-min-hjarna/

Vilken röra, men i artikeln finns det kopplingar till Lunds universitet och rörelsen verkar ha sitt fäste i Skåne.
Jag vet, jag har delat den länken och reagerade också på kopplingarna till Lunds Universitet...
Citera
2018-11-09, 10:32
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Enligt en arbetskamrat vars äkta hälft jobbade/hade jobbat med Hanna på
skatt,så menade hen på att de var medlemmar i Scientologerna !
Jag återger bara vad hen sa när vi pratade om tragiken i Bjärred för tid sedan nu.
Ta det för vad som sades.

Får väcka mitt gamla inlägg igen då jag pratat med personen i fråga igen.
Hen och H jobbade tillsammans på Skatteförvaltningen på samma avd ett tag.Efter ett tag så flyttade H
över till folkbokföringen.Det skall vara känt ibland skattefolk att E&Y är en typ grogrund för Sc.
Återigen "ta det för vad som sades" så "cirkusen kring Sc" har kanske något att tillföra.
Om det skulle visa sig att Sc är inblandade i anledning till morden är det kanske inte
konstigt att försöken att tysta ned och ironisera fortfarande pågår !
Citera
2018-11-09, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Får väcka mitt gamla inlägg igen då jag pratat med personen i fråga igen.
Hen och H jobbade tillsammans på Skatteförvaltningen på samma avd ett tag.Efter ett tag så flyttade H
över till folkbokföringen.Det skall vara känt ibland skattefolk att E&Y är en typ grogrund för Sc.
Återigen "ta det för vad som sades" så "cirkusen kring Sc" har kanske något att tillföra.
Om det skulle visa sig att Sc är inblandade i anledning till morden är det kanske inte
konstigt att försöken att tysta ned och ironisera fortfarande pågår !

Jävlar, detta inlägget har jag missat. Trodde egentligen bara det var han BurlovsRicky som postat angående scientologerna.
Men ja.. Är detta sant så desto större anledning att det måste komma fram.

Men rent konkret: vad menas med "tysta ner"?
Vad är det för typ av makt sc påstås ha? Ringer dom och hotar folk eller vad menas?
Citera
2018-11-09, 11:12
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Jävlar, detta inlägget har jag missat. Trodde egentligen bara det var han BurlovsRicky som postat angående scientologerna.
Men ja.. Är detta sant så desto större anledning att det måste komma fram.

Men rent konkret: vad menas med "tysta ner"?
Vad är det för typ av makt sc påstås ha? Ringer dom och hotar folk eller vad menas?

Den gode Armstark har ju lagt den här länken vid något tillfälle.Intressant läsning :
https://www.mabra.com/stefan-brot-med-scientologerna-vad-hande-med-min-hjarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in