2018-11-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CDMF
Frågan är vilka passbilderna tillhörde som fanns sparade.

Det var väl cirka 80 + 110 bilder (minns inte exakt) i två olika mappar men vissa bilder har raderats vilket framkom av ett av förhören som finns citerat i FUP (numreringen stämde nämligen inte på bilderna som var döpta i nummer i en följd).

Detta måste väl betyda att kundernas bilder raderas efter att skulden betalats? Annars borde det väl varit betydligt fler bilder än ca 200? (Dessutom administrativt ologiskt för ligan att spara dessa)

Var dessa bilder från 2017-2018?
Citera
2018-11-07, 17:30
Medlem
han där viktor låter som en riktig orm som helt saknar moral när man läser lite av FUP, hoppas han åker på däng på kåken
Citera
2018-11-07, 19:18
Medlem
https://nt.se/nyheter/norrkoping/hotade-kumpan-fran-haktescellen-om5542692.aspx

På ett utstuderat sätt misstänks den 26-årige huvudmannen ha hotat en av sina kumpaner (21-åringen). Eftersom de båda misstänkta sitter häktade med restriktioner var 26-åringen tvungen att lista ut ett annorlunda sätt att få fram sitt budskap. Enligt polisens utredning har han skickat ett brev till Linköpings universitet med en förfrågan om de har en c-uppsats av en C. Chong benämnd "Fördelaktigt att vara tyst i brottmål". I brevet skrev han att han önskade svar snarast och att de skulle bifoga hans inskickade förfrågan i sitt svar. Men 26-åringen hade skickat brevet i 21-åringens nams som därför är den som får detta i retur.
Citera
2018-11-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcbhslf
https://nt.se/nyheter/norrkoping/hotade-kumpan-fran-haktescellen-om5542692.aspx

På ett utstuderat sätt misstänks den 26-årige huvudmannen ha hotat en av sina kumpaner (21-åringen). Eftersom de båda misstänkta sitter häktade med restriktioner var 26-åringen tvungen att lista ut ett annorlunda sätt att få fram sitt budskap. Enligt polisens utredning har han skickat ett brev till Linköpings universitet med en förfrågan om de har en c-uppsats av en C. Chong benämnd "Fördelaktigt att vara tyst i brottmål". I brevet skrev han att han önskade svar snarast och att de skulle bifoga hans inskickade förfrågan i sitt svar. Men 26-åringen hade skickat brevet i 21-åringens nams som därför är den som får detta i retur.

Yes, förhör och mer info angående detta finns i fil "Norrköpings TR B1296-18 Aktbil 240.pdf" i fupen, för den som vill läsa mer specifikt angående just detta. C Chong är f.ö, enligt förhören, ett nick som denne huvudman själv ska ha använt sig av i chattar etc när han chattat internt med sina kumpaner inom ligan.
Citera
2018-11-07, 19:54
Avslutad
Har läst igenom och noterar två saker av intresse.

1. Alla de köpare vars namn fanns med i dokumenten var utlandsklingande. Orsak till detta? Jag tänker mig antingen att de har svårt med språket, eller så har de eller deras föräldrar inte tillräckligt med respekt för att avråda sina barn (se 2)

2. 170k för 2.0. Halva för ett dugligt resultat som räcker på handels och några andra utbildningar. Det måste ha varit föräldrarna som har betalat för provresultaten. Vilken förälder gör det?dessutom en ansenlig summa för en genomsnittlig svensk familj att lägga på ett provresultat för sitt barn.
Citera
2018-11-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas

1. Alla de köpare vars namn fanns med i dokumenten var utlandsklingande. Orsak till detta? Jag tänker mig antingen att de har svårt med språket, eller så har de eller deras föräldrar inte tillräckligt med respekt för att avråda sina barn (se 2)

2. 170k för 2.0. Halva för ett dugligt resultat som räcker på handels och några andra utbildningar. Det måste ha varit föräldrarna som har betalat för provresultaten. Vilken förälder gör det?dessutom en ansenlig summa för en genomsnittlig svensk familj att lägga på ett provresultat för sitt barn.

Lite OT men Handels kräver 2,0, i bästa fall 1,9. Om du inte menar GU, men det är inte allmänt känt som "Handels".
Citera
2018-11-07, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Taharahh
Lite OT men Handels kräver 2,0, i bästa fall 1,9. Om du inte menar GU, men det är inte allmänt känt som "Handels".

Du har säkert rätt. På min tid var dock handels 1.8 kanske.
Citera
2018-11-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikaan2
Jo, jag såg samma excellista och några var födda 50 och 60 talet men sen fanns det flera andra. Jag såg flera yngre, t.ex 94, 89, 91 är några jag såg.

I excellistan står det att det är fuskare som har köpt 2.0 och det var upptill 5 sidor står det i bilagan. Alltså finns det sjukt många fuskare.
Flera tusen, kan det ske att UHR inte underkänner alla som finns i HPhjälpens kundlista?
Det blir ju så mycket pengar som försvinner iom att dessa fuskare kanske redan studerar, har tagit lån och är långt inne på deras utbildning.

Vad var anledningen till att de inte åtalade alla fuskare från 2018? eller t.o.m de från 2016? Valde de bara de som de hittade mest bevis på eller?
Kan inte öppna FUP så vill gärna veta. Har undrat detta sedan de berättade att de åtalar bara några få från 2018, några från 2017 osv.
Citera
2018-11-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas

Man kunde ta lån från CSN delbetala på det sättet. Samtidigt tänker jag också på att de utländska vänner jag har känner att de har större krav på sig själva när det gäller utbildning. Försöka få bra betyg om möjligt, ha ett bra yrke. Och om det inte går så bra för en är det självklar frestande att betala för att komma in på drömprogrammet.

Säger inte att det är rätt på något sätt, men samtidigt tror jag inte att fusk-köparna hade någon aning om hur pass stort det här var.

Förhoppningsvis leder det till att de förbättrar sig efter detta, pluggar upp betygen och gör bra ifrån sig.
Citera
2018-11-07, 21:14
Medlem
Sjukt saftig FUP.

Det skrivs bl.a. om ett syskonpar som med största sannolikhet fuskat båda två. Ronja Johansson och Emil Johansson, som gjort väldigt stora höjningar. Ronja misstänkts även ha hjälp bröderna Gustafsson på olika sätt.

För närvarande studerar Ronja på läkarprogrammet i Lund men har problem att klara av sina studier, framgår det.

Antar att LU redan är informerade, eller? Har inte orkat kolla upp var Emil pluggar.
Citera
2018-11-07, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Vad var anledningen till att de inte åtalade alla fuskare från 2018? eller t.o.m de från 2016? Valde de bara de som de hittade mest bevis på eller?
Kan inte öppna FUP så vill gärna veta. Har undrat detta sedan de berättade att de åtalar bara några få från 2018, några från 2017 osv.

Jag gissar att det är för att bevisen är tydligaste emot dem kanske. De håller på att jobba med att åtala ett 100-tal och då ingår ju både 2018-2017 så de slipper ju inte undan.

Dock kvarstår frågan varför de endast åtalade 1/14 från HT16 medan de fortfarande hade chansen innan preskriptionstiden gick ut.
Citera
2018-11-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Jag gissar att det är för att bevisen är tydligaste emot dem kanske. De håller på att jobba med att åtala ett 100-tal och då ingår ju både 2018-2017 så de slipper ju inte undan.

Dock kvarstår frågan varför de endast åtalade 1/14 från HT16 medan de fortfarande hade chansen innan preskriptionstiden gick ut.

Nej, precis. Det förstår jag inte heller. De borde ha åtalat de från 2016 först känns det som. De från 2018 har ju inte kunnat söka sig in i någon utbildning i och med att de fick säkert inte ens någon resultat. Men konstigt att de inte åtalar några fler från 2016 när det redan finns namn och personnummer på de. Kan dock vara för att det blir svårt att bevisa för att man endast finns med i en lista?

De från 2017 hade väl delbetalningar och de från 2018 blev nog tagna på plats med utrustningen på. Eller så såg polisen paketen som skickades till de när de spanade på säljarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in